Draver steigert dramatisch hoog en klapt om..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Draver steigert dramatisch hoog en klapt om..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 22:27

Hallo!

Ik rijd voor op buitenritten die georganiseerd worden op de manege. Normaalgesproken neem ik mijn Ambertje mee als voorrijdpaard omdat ze supergoed luistert. Maar zo nu en dan zijn er teveel ritten om elke keer Amber mee te nemen en rijd ik wel eens een ander paard. Afgelopen weekend had ik Tino mee. Het is een draver die een tijd geleden al van de renbaan is afgehaald.
Tino is makkelijk op je zit terug te nemen in tempo. ik kom liever so wie so niet veel aan de teugels omdat hij een gespannen bonk spieren is. Leer hem liever lekker losjes en relaxed lopen aan een lossere teugel. Is veel fijner met buitenritten.
De rit werd vooraan begeleid door een meisje met een makke pony en ik reed achteraan. Vooral om Tino nog een beetje te laten wennen aan het in een groep lopen. Op een gegeven moment stond de hele colonne stil. Tino halthouden. Zullen we weer aanstappen: losse teugel, licht aan sporen en hij komt me toch omhoog! Steil omhoog!! Ik keek achter me en zag een hekje.. wat ben ik blij dat hij niet om klapte. Maar waarom steigerde hij nou? Er was niks aan de hand! Ruimte om naar voren te kunnen, geen enge dingen, andere paarden om achteraan te lopen e.d.
Later die dag ging Tino nog mee met een andere begeleider en daarbij is hij op het strand wel omgeklapt. De ruiter die hem toen reed voelde het aan komen en trok hem om zodat hij een andere kant uit viel dan het paard en er dus niet onder kwam. Er was ook hier geen enkele reden te gaan steigeren.

Weet iemand hoe dit op te lossen is? Waarom steigert een paard eigenlijk? Dat is toch meestal een teken van verzet?
Eventuele onduidelijkheden in mijn verhaal beantwoord ik heel graag! Lachen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:52

Misschien mankeert hem wat?
Of een traumatische ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:14

Jnien schreef:
Misschien mankeert hem wat?


Dat zou kunnen, maar hoeft niet perse. Ik zou in ieder geval geen buitenrit meer begeleiden op een paard dat zo nu en dan op zijn rug gaat liggen...

Ik zou het paard in ieder geval lichamelijk na laten kijken. Als dit paard vaker zo steigert, vind ik het trouwens te gek voor woorden dat zo'n beest in een manege ingezet wordt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:17

Wellicht last van zn rug?

Overigens haal ik uit dit verhaal dat Tino vrij nieuw is op de manege en tnt op de buitenritten alleen wordt bereden door de begeleiders (om te wennen aan de groep). Ook begrijp ik uit het verhaal dat het steigeren een vrij nieuw probleem is.
Misschien is het dus ietwat voorbarig om te concluderen dat het 'te gek voor woorden is' dat hij op een manege wordt ingezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:25

Apple schreef:
Wellicht last van zn rug?

Overigens haal ik uit dit verhaal dat Tino vrij nieuw is op de manege en tnt op de buitenritten alleen wordt bereden door de begeleiders (om te wennen aan de groep). Ook begrijp ik uit het verhaal dat het steigeren een vrij nieuw probleem is.
Misschien is het dus ietwat voorbarig om te concluderen dat het 'te gek voor woorden is' dat hij op een manege wordt ingezet.


Misschien ietwat voorbarig, maar ook de begeleidsters hoeven geen ongeluk te krijgen. Toevallig wist degene die met dit paard achteroversloeg, wat hij/zij moest doen (nou ja, die wist in ieder geval iets te doen om er niet onder te komen), maar de topicstartster heeft hier geen flauw idee van (blijkt uit haar vraag).

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:29

pijn in de mond , pijn in de rug?
dravers kunnen al een hoop meegemaakt hebben op de baan !

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:46

Kissing spines?
Hier klopt duidelijk iets niet!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:08

lijkt me een psychisch probleem.
tino is een draver geweest en heeft waarschijnlijk wel op de baan gelopen.

denk dat daar een verband inzit. het rijden in de groep zal vast herinneringen aan dit paard omhoog brengen.
vlak voor de start staan ook alle paarden rechtovereind, en dan pas crossen ze er vandoor!
zoek in deze richting, en ik denk dat daar je probleem zit, en helemaal niet lichamelijk...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:22

Idd, ben het met de bovenstaanden allemaal eens, nouja, van allemal wat. Ik zat te denken dat het niet zozeer gaat om de ruimte die hij heeft, maar okm de ruimte die hij denkt te hebben. Waarschijnlijk een trauma dus, hij moet gaan vertrouwen dat hij bij jou niet tegen gehouden word, moet je noiet op een buitenrit gaan trainen...

Ik zou dit erg logisch vinden, je moet maar eens kijken hoe die mensen de baan op komen, beestje wil al lopen en is niet zo netjes opgevoed dat ht blijft wachten en rustig blijft, een renpaard rent omdat het in paniek is, er word gebruk gemaakt van het vluchtinstinct (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Voor de ren word er dus ontzettend getrokken. Als ik jou was zoiu ik de teugels iet meer aannemen zodat hij er wat steun op heeft, hij is waarschijnlijk niet anders gewent. Maar wat doet hij op een manege:? daar hoort hij nu zeker nog niet thuis...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:23

ellepel schreef:
vlak voor de start staan ook alle paarden rechtovereind, en dan pas crossen ze er vandoor!


Dat doet het paard van Zorro op tv en Black Beauty doet het misschien ook wel, maar dravers op de baan echt niet.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:18

ik heb het wel eens gezien hoor, dan willen die paarden net anders...
op zich altijd eng om te zien. want met zo'n wagen erachter tja....dan komt zo'n val dubbel hard aan natuurlijk..

en anders is het misschien toch een vorm van staken.
mijn pony doet het namelijk ook, als ik bij een groep vandaan zou gaan willen verzet ie geen stap.
en bij aansporen daarna. tja dan steigerd hij dus ook..
mijn pony heeft duinritten gedaan met toeristen en die was altijd gewent om achteraan te lopen...

heeft ie t idee dat ie voorop moet gaan lopen dan stopt ie ermee. en wat je ook probeert, meneer wil niet bij de groep vandaan.....
tenzij de andere paarden gewoon weglopen, dan hoeft ie niet zo zodig mee.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:02

Mogelijke oplossing: Altijd aanstappen met stelling links of rechts, dan is omhoog veel moeilijker. Zal waarschijnlijk te maken met renbaan verleden waar ze altijd erg tegengehouden worden voordat ze wegmogen. Dat doe jij wel niet, maar dat weet het paard vermoedelijk nog niet. sterkte

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:38

Zou 'm als eerste eens helemaal na laten kijken. Is namelijk niet normaal dat een paard zomaar uit het niks op z'n achterbenen gaat staan.

Heel erg off topic: Bij welke manege/stal rij je mee met de buitenritten. Ga namelijk deze zomer waarschijnlijk nog wel een weekendje naar Terschelling, en wil dan misschien ook nog wel een ritje maken. (weet ik wel dat ik niet op Tino stap!!)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:46

Miss kan snapt hij de druk vande kuiten tegen zijn buik nog niet? Ik weet niet hoe lang hij onder het zadel is?

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:49

femskie schreef:
Waarom steigert een paard eigenlijk? Dat is toch meestal een teken van verzet?
Eventuele onduidelijkheden in mijn verhaal beantwoord ik heel graag! Lachen


Ik ben ook achterover geklapt met mijn paard, schuin achterover. Dus kan het godzijdank nog na vertellen Tong uitsteken
De mijne gaat vooral omhoog als ik iets van haar vraag wat ze moeilijk vind, of als ik aan de hand met haar stap en zij de baas wilt spelen (waarop ik haar naar beneden sla met een zweep , die ik nu standaard meeneem als ik ga wandelen.. Ze is gewoon zo dominant)

Helaas was het de keer dat we achteroverklapte een andere reden.
Ze liep rechtsvoor niet helemaal 100% , Het was niet te merken met rijden en ook niet als ze los was.
dan toch naar de VA. Foto's laten maken..
Het gewricht draaide niet helemaal soepel.
Ze is toen ingespoten met speciaal spul dat zorgt dat het weer beter gaat draaien o.i.d.
In iedergeval was ik weer 5 weken verder.
En begon weer met rijden, ging super. Geen enkele keer meer omhoog gegaan.. Dus ze had schijnbaar last van het been als ik met haar aan het werk ging.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 20:30

Als dit paard vaker zo steigert, vind ik het trouwens te gek voor woorden dat zo'n beest in een manege ingezet wordt.
--> Hij wordt alleen maar gebruikt als voorrijpaard. Mensen van buiten de manege komen er echt niet op te rijden. Cool

maar de topicstartster heeft hier geen flauw idee van (blijkt uit haar vraag).
--> dat is inderdaad zo...

pijn in de mond , pijn in de rug?
--> de paardentandarts komt eind deze maand de paardjes weer checken. De fysio komt om de twee maanden langs om paarden met eventuele problemen te "kraken".

Maar wat doet hij op een manege:? daar hoort hij nu zeker nog niet thuis...
-->het paard is van een particulier. Hij staat op de manege in pension. Maar omdat de man zelf niets ermee doet vindt hij het een fijn idee dat wij hem zo nu en dan mee nemen op rit. Het is dus geen rijpaard voor de "lessers" of de mensen die op buitenrit komen.
Hij is btw een jaar of 9 en het grootste deel daarvan al wel onder het zadel.

Mogelijke oplossing: Altijd aanstappen met stelling links of rechts, dan is omhoog veel moeilijker. Zal waarschijnlijk te maken met renbaan verleden waar ze altijd erg tegengehouden worden voordat ze wegmogen. Dat doe jij wel niet, maar dat weet het paard vermoedelijk nog niet. sterkte
--> Dank je wel!! Volgens mij toch ook een kwestie van gewenning. Vaker meenemen, laten wennen aan de lossere teugel etc.
Wij hadden zelf goede hoop dat hij, omdat hij omgeklapt is, nu misschien geschrokken is en het niet meer doet. Misschien wel heel naief maar goed..

Heel erg off topic: Bij welke manege/stal rij je mee met de buitenritten. Ga namelijk deze zomer waarschijnlijk nog wel een weekendje naar Terschelling, en wil dan misschien ook nog wel een ritje maken. (weet ik wel dat ik niet op Tino stap!!)
--> Pling haha!! Nee, Tino krijg je zeker niet voor je kiezen! We hebben een stal vol brave paarden voor de mensen die op buitenrit willen. De begeleiding rijdt vaak op nieuwe paarden,privepaarden of eigen paarden.

Few... dat was mijn reactie! Heel erg bedankt allemaal. Zelf had ik nog iets; ik hoor wel eens dat mensen die een paard rijden die de neiging heeft te steigeren, het paard met een zweep op het hoofd slaan om hem naar beneden te krijgen. Maar dat is toch ook geen manier? Lijkt me eerder een uiterste redmiddel?!!

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:53

ik zal hem niet meer buiten rijden! idd gewoon lekker ontspannen in een bak, en hem even aan alles laten wennen! Lachen
het moet wel raar voor hem zijn ineens iets anders dan hard draven!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:06

femskie schreef:
Zelf had ik nog iets; ik hoor wel eens dat mensen die een paard rijden die de neiging heeft te steigeren, het paard met een zweep op het hoofd slaan om hem naar beneden te krijgen. Maar dat is toch ook geen manier? Lijkt me eerder een uiterste redmiddel?!!


Ik heb een paard gehad dat ook graag omhoog kwam, in het begin het liefste een paar keer per rondje... Wat ik in het begin deed: Op het moment dat hij in de staak ging (dus voor het steigeren) direct naar voren schoppen, geen reactie zweep erover (en hard) maar niet op zijn hoofd, gewoon achter mijn been. Dat werkte heel erg goed, want zo kreeg hij de kans niet om omhoog te gaan.

De keren dat het hem nog wel gelukt is heb ik hem een dreun voor zijn hoofd gegeven (met de hand dan), daar was hij toch wel van onder de indruk. Dat steigeren heeft hij eigenlijk heel erg snel afgeleerd. Later deed hij het alleen nog als hij iets te hard aan het werk moest naar zijn zin, maar dan niet meer extreem zeg maar (alleen een beetje protesteren).

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:02

we willen wel weten hoe t afloopt he

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 19:48

Renee_vd schreef:
we willen wel weten hoe t afloopt he


Echt??haha.. Lachen

Vandaag is Tino ook weer gewoon mee geweest met een rit. Begeleidster erop en hij deed het naar omstandigheden prima. Hij is vandaag niet omhoog gekomen..Wel was hij enorm bezweet. Hij spant al zijn spieren; een brok spanning is het.. Dan ga je natuurlijk wel zweten!
We doen gewoon rustig aan.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:47

Citaat:
Heel erg off topic: Bij welke manege/stal rij je mee met de buitenritten. Ga namelijk deze zomer waarschijnlijk nog wel een weekendje naar Terschelling, en wil dan misschien ook nog wel een ritje maken. (weet ik wel dat ik niet op Tino stap!!)
--> haha!! Nee, Tino krijg je zeker niet voor je kiezen! We hebben een stal vol brave paarden voor de mensen die op buitenrit willen. De begeleiding rijdt vaak op nieuwe paarden,privepaarden of eigen paarden.


Maar nu weet ik nog niet waar ik heen moet voor een leuke buitenrit Haha! ....

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 10:06

haha... Manege de Barrage in Hoorn

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:30

ellepel schreef:
vlak voor de start staan ook alle paarden rechtovereind, en dan pas crossen ze er vandoor!


Tegenwoordig (al zo'n tientallen jaren) gebruiken we in de drafsport een startauto. Als een paard daar tegen omhoog gaat mag ie eerst weer opnieuw kwalificatie (proef)lopen voordat ie weer mag starten. Dat zal het niet zijn hoor.... Nagelbijten / Gniffelen

Zoek het inderdaad in zn rug of in zn mond. Ik rij mijn draver met hackamore, en die is veel relaxter nu. Misschien is dat een idee?

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:35

Misschien vindt hij het niet fijn om achteraan te lopen.
Mijn draver loopt het liefste voorop.
Lijkt mij ook het proberen waard...

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:21

misscien ligt het wel aan het bit Verward probeer es een rubberen bit.. daar heb ik wel es vaker van gehoord dat ponys steugeren door scherp bit
hoe gaat het met die ruiter die wel gevallen is? heeft ze zich niet pijn gedxaan?