Hoe bouw je dekens af in deze tijd van het jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Hoe bouw je dekens af in deze tijd van het jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 21:19

Bolivia komt binnenkort waarschijnlijk in een groepsstal te staan en hele dagen op de wei. Ze kan daar pas heen als ze geen deken meer op hoeft, dus ik wil dit nu gaan afbouwen. Ze staat nu nog dag en nacht onder een winterdeken. Ik dacht er zelf aan om overdag de deken er af te halen en 's nachts een dunnere deken op te leggen en daarna een zomerdeken. Kan ik het in een maand voor elkaar krijgen om haar zonder dekens overdag buiten te zetten (ze kan wel naar binnen als ze wil).

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:22

Ik ga van winter naar een tussen deken en van een tussen deken naar een zomerdeken en dan niets. Dat is van winter naar zomer. En van zomer naar winter heb ik het anders om.

Groetjs van Tamaar

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:37

Ja, ik denk dat het een te grote stap is van winterdeken naar niets te gaan (overdag dan). De methode van Tamaar klinkt veel aannemelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:38

Zoals metellica het zegt doe ik het ook.
Heb dus ook een hele garderobe Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:42

Ik doe het ook zo ongeveer ik heb een dunnere winterdek en dan nog een regendek en dan de zomerdeken

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 00:05

Hmmm..ik ga van niks naar winterdeken... Clown Arm paard van mij dan maar??? Maar ja, ik moet het ook nog ff bekijken, want over een week of zes komt babyJur ter wereld en mams staat nog met deken op...al in haar zomervachtje... Bloos

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:21

haha inderdaad Runningkawa ik heb een hele gardarobe. En de stomerij die mijn dekens stoomt is altijd heel blij als ik weer met een dekentje kom Schijnheilig Bloos . Mijn zomerdeken kan gewoon in de was maar die dikke dekens.... Neuh dat pas niet. Haha!

Groetjes van Tamaar

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:28

heej!

Ik ga van een winterdek naar een zomerdek en eventueel naar een vliegendek ligt aan of het echt warm word in ons landje..
Ik denk dat als je haar nu onder een zomerdek zet, ze over een maandje als je haar weg gaat brengen wel zonder dek kan!


succes,

Kuss,
Frederike

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:39

ik ga van tussendeken met dikke onderdeken eronder naar alleen die tussendeken, daarna zomerdeken en dan niets

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:05

Interessant onderwerp. Voor ons is het handig om van dikke winterdeken naar tussendeken naar niets te gaan. In welke periode doen jullie dat ongeveer? Nu beginnen of iets later? en hoe lang laat je dan wennen? Ik zit zelf nu ook te zoeken wanneer ik kan beginnen met afbouwen ('s nachts toch nog wel best koud).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:09

Ik zou nog even een aantal weekjes wachten met afbouwen, het lijkt mooi weer, maar het is nog best koud buiten, en dus op stal. Overdag én 's nachts. Ik zou over een week of 3 à 4 beginnen met afbouwen. Misschien dat je het dan zelfs iets sneller kan afbouwen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:39

Ik bouw af van dikke winterdeken met onderdeken(hy is geschoren), naar alleen winterdek, dan tussendek, dan zomerdekentje en dan nix.
Ook ik heb een megagarderobe aan dekens Lachen
Bij andere (niet-geschoren paarden) by ons op stal gaan ze van winterdeken naar tussendeken naar nix.
Ik begin strax pas met afbouwen, t lijkt soms mooi weer maar t is nog best koud.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 17:04

ik heb als het zo zacht is 's nachts (zoals het ongeveer anderhalve week gelden was) geen onderdeken eronder. Het verschilt per nacht (hoe koud het zal worden) of ik hem eronder doe of niet.
Als het zo warm is 's nachts en ik doe tóch een onderdeken eronder dan is de voldende dag m'n deken kletsnat van het zweet (paard is droog, onderdeken is droog, binnenkant van de bovendeken is droog, maar de bovenkant van de bovendeken is zó nat dat het lijkt alsof iemand de sproeier erop heeft gezet!)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:21

ik ga van winterdeken (niet zo heel erg dik) naar regendeken (moet ie op voor de regen) naar zomerdeken

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:26

Ik denk niet dat je het zo simpel kan zien.

Nu is het buiten een graad of 8. Wat nou als het volgende week begint te vriezen? Dan moet er eerder nog een extra deken bij, in plaats van één eraf!

Als je in de herfst met dekens begint, dan kan je niet halverwege de winter ermee stoppen. Dan wordt je paard gegarandeerd ziek. Als de eerste deken op gaat met 10 graden, dan kan ie ook weer af als het een tijd lang weer die temperatuur is.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 19:21

Mijn deken, een niet al te dikke winterdeken, is er in november opgegaan. Ik denk dat als ik begin met een iets dunnere deken, dag en nacht, en dan diezelfde deken 's nachts en overdag een zomerdeken, en dan 's nachts een zomerdeken en overdag niets, dan moet dat toch wel lukken in een week of 4?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 19:35

Ik denk dat Carola gelijk heeft Scheve mond ! Je moet bedenken dat we nu nog midden in de winter zitten!!!! (de lente begint pas 21 maart, da´s nog 5 weken!) en dat we nog vaak genoeg -nacht-vorst hebben/krijgen!
Kan je niet even wachten met Bolivia in d´r nieuwe stal te brengen???
Het "echt slechte weer" begint nu eigenlijk pas (meestal zo tot midden/eind april Boos! ), het ene moment sneeuwt/hagelt/regent het, het volgende ogenblik komt er een waterig zonnetje door Verward .
Als het niet anders gaat, probeer dan of ze in d´r nieuwe stal bereid zijn om haar die laatste weken met d´r deken op te laten staan!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 19:40

Ik bouw zo af: dikke winterdeken (koudste periode ongeveer van december tot eind februari) tegen de tijd dat er een week lang zachte temperaturen zijn geweest doe ik mijn dunnere winterdeken erop. Deze houd ik er dan een tijdje op tot het weer iets warmer is en dan doe ik mijn tussendeken erop, en daarna mijn zomerdeken (korte periode) en dan niks want dan staat ze hele dagen buiten (zomer)

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 16:29

Ik ben geloof ik wat rigoreuzer vergeleken bij jullie: als het een week lang rond de 10 graden is en 's nachts rond het vriespunt doe ik mijn zomerdeken op, gaat het echt flink vriezen 's nachts en komt het overdag echt niet meer boven de 10 graden uit, dan gaat mijn winterdeken erop. En die gaat er pas af als het overdag dus minimaal 10 graden is en 's nachts boven de 5 graden. Komt het 's nachts boven de 10 graden, dan gaat ook de zomerdeken af. Werkt prima, maar mijn paardje heeft dan ook niet zo heel erg veel last van een wintervacht.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:47

Lachen Lachen Leuk om dit een beetje te volgen ik voeg er daarom mijn 'probleem' ook maar even aan toe: Ik heb mijn Haflinger (die tot Januari een behoorlijke wintervacht had overdags in de wei staat en snachts op stal) in Januari helemaal moeten wassen omdat ze op de een of andere manier schimmel had opgelopen, mooi balen dus, want de dierenarts adviseerde om haar dan natuurlijk ook een deken op te doen, ik heb een regendeken, niet zo'n dikke volgens de beschrijving geschikt voor in de zomer en herfst, omdat ze toch een behoorlijke vacht had, maar helaashelaas Huilen al het opgebouwde huidvet is dus weg. Wanneer zal ik dat af gaan bouwen en hoe? Verward

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:06

Op dagen dat het droog/zonnig is, kan je zo´n fleece deken op leggen. Als het goed is, heeft jou Hafi nog een wintervacht, dus de bescherming die van de haren komt, is er nog wel! Ik weet niet wanneer in Januari je d´r hebt gewassen, maar dat moet nu dan zo ong. 3 tot 7 weken geleden zijn Verward . Voel eens goed tegen de haren in of het zich al wat "vettiger" aanvoelt! Als ze door de deken nu al sneller d´r wintervacht aan het kwijtraken is: tja... dan heb je een beetje pech en moet je je een beetje aan het schema houden zoals al eerder beschreven is Scheve mond !