Welke afstamming?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Welke afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 14:52

Weet iemand dit misschien. Het paard van mijn schoonzusje heeft een brandmerk in zijn hals. Zijn nummer is 997.
Weet iemand wat voor afstamming dit is.
Hij zou waarschijnlijk KWPN of Hannoveraan zijn. KWPN is het dus niet (die hebben niet zo'n brandmerk). Maar wat is het dan wel?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:01

misschien een pool?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:08

Idd, pools of uit Rusland o.i.d. komen die vaak.
KWPN brandmerkt naar mijn weten nooit op de hals.

Heeft ie ook nog andere brandmerken/raarsoortige krassen die op littekens lijken?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 15:13

Nee, verder geen brandemerken en ook geen littekens (behalve van bijtende paarden en wondjes natuurlijk Knipoog).
Het zit een centimeter of 10 a 20 achter zijn oor, net onder de manenkam.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 15:20

Ik heb hier een foto. Je ziet waar het zit, maar het nummer zie je niet zo duidelijk.
Afbeelding
Ik heb omcirkeld waar het brandmerk zit.

Zie je ook gelijk hoe het paardje eruit ziet. Zijn naam is Libero H, misschien familie van?

TheRock
Berichten: 56
Geregistreerd: 16-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:51

Kan ook nog een buitenlandse draver zijn, heb er zelf 1 uit Denemarken gehad en die had ook een paar cijfers in zijn hals.

What goes around, comes around.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:43

Ik heb zelf een hannoveraanse merrie en volgemns mij gaat een nummer en het brandmerk van het Hanoveraanse stamboek altijd samen, dus een nummer aan de linker kant achter de oren in de nek en op de linkerschenkel zit dan het brandmerk van Hannover.

Het brandmerk van mijn merie zit echt precies achter het oor, ong 10 cm hoger dan het brandmerk van jouw paard..

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:37

Mijn hannoveraanse merrie heeft alleen een brandmerk op haar kont Verward

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:44

Misschien een oost-duitser of een pool denk ik, maar hoe je daar achter kan komen weet ik ook niet.

(mooi koppie trouwens)

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:56

Een Hongaar zou het ook nog kunnen zijn, vriendin van mij heeft een Hongaar, die heeft op dezelfde plek een brandmerk.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Debor
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: Nieuwerkerk ad IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:57

Een rus heeft zijn brandmerk bij de schoft onder het zadel

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 10:23

sigrid1182 schreef:
Ik heb zelf een hannoveraanse merrie en volgemns mij gaat een nummer en het brandmerk van het Hanoveraanse stamboek altijd samen, dus een nummer aan de linker kant achter de oren in de nek en op de linkerschenkel zit dan het brandmerk van Hannover.

Het brandmerk van mijn merie zit echt precies achter het oor, ong 10 cm hoger dan het brandmerk van jouw paard..


Ik zal iig even kijken vandaag of ik nog een brandmerk op de schenkel kan vinden. Even goed gaan spoorzoeken Knipoog
Weet iemand anders waar ik kan informeren, wat voor afstamming het zou kunnen zijn. Toen zij hem kocht zaten er geen papieren bij, maar dat hoeft volgens mij niets te zeggen, toch?

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:08

richting rusland volgens mij!
daar geven ze de arabieren ook brandmerk met cijfers.
vaak bij de schoft maak elk stamboek mag zelf bepalen waar ze banden


spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 18:18

Ik heb vandaag nog eens goed zijn lijf geinspecteerd, maar behalve dat brandmerk in zijn hals kan ik niets anders vinden. Dus dan zal het wel geen Hannoveraan zijn.

Weet iemand waar ik kan informeren of opzoeken wat voor afstamming het om gaat?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 17:25

Weet niemand waar ik kan vinden, wat voor afstamming hij is?

Ambertjuh

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:53

Bij de meeste Duitse rassen wordt er een brandmerk geplaatst op de hals en op de kont, dus wat voor afstamming je paard heeft weet ik niet, ik weet alleen dat het miljoenen rassen zijn die een brandmerk in hun hals hebben Lachen

Let's go out and swing

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:48

Vind het paard op de foto Arabisch aandoen.
Wellicht weet Anna42 meer over dit soort brandmerken; die is redelijk thuis in OOstblok Arabieren enzo...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:42

spokie79 schreef:
Weet iemand dit misschien. Het paard van mijn schoonzusje heeft een brandmerk in zijn hals. Zijn nummer is 997.
Weet iemand wat voor afstamming dit is.
Hij zou waarschijnlijk KWPN of Hannoveraan zijn. KWPN is het dus niet (die hebben niet zo'n brandmerk). Maar wat is het dan wel?


In alle landen van het voormalige Habsburgerrijk, de huidige Oostblok- en Midden-Europese landen alsmede de staten van de voormalige Sovjet Unie is het gebruikelijk om de paarden met cijfers te branden. Op de staatsstoeterijen in de Midden -Europese (Habsburgerrijk)landen werd de registratie alsmede het brandmerk in Romeinse cijfers uitgevoerd.

In de overige landen was en zijn de Arabische cijfers zoals wij die kennen meestal van toepassing. Het branden met cijfers werd afhankelijk van de stoeterij zowel in de hals als op de rug uitgevoerd.
Zowel de Arabische cijfers alsmede de Romeinse cijfers hebben altijd te maken met de studbookregistratie. D.w.z. het gebrande nummer kun je terugvinden op de pedigree van het betrokken paard.

Gelet op de plaats waar deze nummers gebrand zijn en de nummervolgorde zal dit paard vermoedelijk uit een van de Baltische staten afkomstig zijn. Om de werklijke afkomst van dit paard na te gaan, zul je moeten proberen de importdocumenten te achterhalen.
Op de importdocumenten staat vrijwel zeker de stoeterij vermeld waar het paard geboren is. Als je de stoeterij hebt gelocaliseerd, is het vrij eenvoudig om aan de hand van het gebrande nummer de afstamming van dit paard te achterhalen. Je kunt dan proberen om duplicaatpapieren aan te vragen, wat echter in die landen niet eenvoudig is.
Een andere mogelijkheid is om via de importeur (vermeld op de importdocumenten) het originele afstammingsbewijs boven water te halen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, Bianca_v_s en 135 bezoekers