Wat moet ik nou doen met mijn veulen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Wat moet ik nou doen met mijn veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 16:23

Ik krijg van alle kanten adviezen over mijn veulen, maar nu weet ik het helemaal niet meer! Het meest gegeven advies is dat ik mijn veulen bij andere veulen(s) zet om het op te laten groeien. Klinkt logisch toch?

Maar nu vertelde mijn DA gisteren dat ik hem het best met een oud, gehoorzaam paard op de wei kan gooien en op laten groeien. Dit is omdat het veulen de gewoontes overneemt waar die mee omgaat. Als ze bij een paard staat dat braaf komt als je die uit de wei gaat halen en kalm blijft bij de hoefsmid en als de dierenarts komt, zal ze die gewoontes uiteindelijk overnemen. Of in ieder geval als het juiste voorbeeld zien.

Het veulen waar ik haar in eerste instantie mee op de wei wilde doen, is een hengstje, die best wel al kuren heeft, zeg maar.
Nou viel mij op dat ze met de veulens waar ze mee op de wei staat (4 hengstjes) allen de braafste in haar buurt mag komen. Die andere 2 (supervervelende) moet ze absoluut niet in haar buurt hebben! Ik vind dat je die twee het best kunt vergelijken met de hengst (ook van dit jaar) waar ze mee op de wei gaat eigenlijk.

Wat vinden jullie hiervan? Mijn veulen is natuurlijk wel op dat andere veulen aangewezen, maar wat als ze er nu niks van moet hebben?

<3 2014 <3
<3 2016 <3


Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:42

Persoonlijk zie ik veulens het liefst in de opfok met leeftijdsgenoten, dan voeden ze alkaar al op. Anders met meerdere paarden.

Al die dingen als hoefsmid, uit de wei halen e.d. daar hoeven ze echt niet voor bij een braaf, ouder paard te staan. Dat valt ze heus wel te leren.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 16:45

Maar ik heb het idee (naar wat ik tot nu toe van haar heb gezien) dat ze niet echt een speels paardje is. En dat ze dat andere veulen alleen maar als lastig en irritant gaat zien.
Maar juist omdat ze daarop aangewezen is dat het toch goed kan komen. Zie ik dit goed?

<3 2014 <3
<3 2016 <3

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:46

Lekker in de opfok met leeftijdsgenoten! Laat ze spelen en ontdekken, dat is de beste manier.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:18

Met andere leeftijdsgenootjes is natuurlijk super voor een veulen maar ook met een oudere merrie gaat het goed hoor.

Mijn merrie is al vanaf de geboorte van "mijn"veulen pleegmoeder en dat gaat super. een braver veulen kans je je niet voorstellen. ze wordt netjes op haar nummer gezet door ma als ze te ver gaat, en als ze zin heeft om te spelen is er altijd wel een pony waar dit mee mogelijk is. En idd. is ze zeer makkelijk in omgang en bijna nergens bang voor omdat mijn merrie ook een zeer cool karakter heeft en dit overbrengt aan het veulen.
Ik hoef haar ook niet vast te zetten voor de hoefsmid en ook niet tijdens het bostelen etc. ze blijft netjes los staan. ( wel op getraind natuurlijk Knipoog )
Het enige wat het veulen wel is is een beetje brutaal omdat moeders alle andere paarden weg jaagt als die te ver bij haar gaan. Maar daartegen compenseert moeders dit wel weer door het veulen op haar plaatst te zetten als dit nodig is.

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:26

Stacey schreef:
Maar ik heb het idee (naar wat ik tot nu toe van haar heb gezien) dat ze niet echt een speels paardje is. En dat ze dat andere veulen alleen maar als lastig en irritant gaat zien.
Maar juist omdat ze daarop aangewezen is dat het toch goed kan komen. Zie ik dit goed?

Uit je verhaal begrijp ik dat je een merrieveulen hebt? Misschien dat eht dan scheelt als je haar bij andere merrieveulens zet die spelen wat minder ruw dan hengstjes. Met hengstjes blijft het ook opletten want ze gaan eerder dekken (en zijn vruchtbaar!) dan je denkt...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:28

Mijn oude merrie staat als 'voorbeeld-paard' tussen een groepje veulens. De merrie is voorbeeldig, en er zit wel een kern van waarheid in, vooral bij de 1e x hoefsmid enzo is het ideaal. Maar zonder andere veulens erbij zou ik het ook niet doen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:44

Toen Tess nog veulen was Tong uitsteken stond ze met een hengst van 22, een merrie van 7, een merrie van 10 en een leeftijdsgenootje. Toen ze bij mij thuis kwam staan is dat leeftijdsgenootje meeverhuisd. Af en toe gewoon ff wat dingetjes oefenen zoals meelopen, vast staan, hoefjes geven enzovoort. Werkt IMO perfect maar ik had (helaas) niet de mogelijkheid er een ouder dier bij te zetten, maar deze oplossing vond ik verkeerd.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:48

ja ik begreep ook dat het om een merrie ging??
die zou ik idd niet met hengstjes zetten !
maar met merrieveulens !
een veulen moet juist speels worden, ze moeten nu de komende 2,5 jaar lekker kunnen spelen en sterk worden
een oudere merrie speelt meestal niet meer
een veulen krijgt een sterk gestel door te spelen, slapen, en weer op te springen om te gaan spelen !
zo worden botten en pezen sterk!
dus de opfok in

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:49

In het ideale geval zet je een veulen in een gemengde groep van leeftijdsgenoten en oudere paarden. Als dat niet mogelijk is zou ik kiezen voor alleen leeftijdsgenoten.

Een veulen moet ook kunnen spelen. Het lijkt me dat er voor het veulen geen zak aan is met alleen een ouder paard op de wei.


ob_session

Berichten: 161
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: bovenkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:53

ik ben het eens met saar4 als ik jou was zou ik ze bij gemengt gooien. ken dat nie dan voor de leeftijdsgenootjes want veulens horen toch lekker te kunne spelen enzo en oudere paarden hebben daar meestal niet zo een zin in. dit is mijn mening hoor je moet doen wat je zelf denkt.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:23

Stacey schreef:
Maar nu vertelde mijn DA gisteren dat ik hem het best met een oud, gehoorzaam paard op de wei kan gooien en op laten groeien. Dit is omdat het veulen de gewoontes overneemt waar die mee omgaat. Als ze bij een paard staat dat braaf komt als je die uit de wei gaat halen en kalm blijft bij de hoefsmid en als de dierenarts komt, zal ze die gewoontes uiteindelijk overnemen. Of in ieder geval als het juiste voorbeeld zien.

Goddank, er lopen verstandige mensen op deze wereldkloot.
De enigste reden om veulens als groep op het land te doen is omdat het GOEDKOOP is, je weet wel, Hollanders.............
Het is goed voor een veulen dat er leeftijdgenootjes zijn, maar hoe gemengder de groep, hoe beter voor het veulen. Dat oudere paarden niet meer spelen is zever, er wordt met de veulens het meest gespeeld door......... 25-jarige Sam, volbloed arabier. Leeftijdsgenoten voeden elkaar helemaal niet op, dat doen de oudere paarden; hier is weinig verschil tussen paarden en mensen... Gel*l over dat ze voetjes optillen, poetsen en stilstaan later ook wel kunnen leren is wel aardig, maar waarom zul je het jezelf later moeilijk maken, als je het nu simpel kunt doen. Ook hier weer: dat kost tijd zonder direct meetbaar resultaat.
Bij ons op stal groeien nu drie veulens op, gewoon in de groep, dus met oude en jonge paarden door elkaar, elke ochtend naar de wei, elke avond op stal en met deze veulens kun je dus lezen en schrijven.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:30

Absoluut de opfok in!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:31

ik ben het met Ikke eens.
Ik zal mijn veulen never nooit in een groep leeftijdsgenoten zetten, ik heb er een aantal uit zien komen (uit de opfok) nou zo'n paard wil je niet.
Lekker in een gemengde groep, daar worden ze ook wel opgevoed en de oudere paarden spelen echt nog wel mee.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:53

Ik had altijd in mijn hoofd:
Eerste half jaar net mams thuis, in dat half jaar heb je alle tijd hoefjes geven en meelopen aan te leren.
Na dat half jaar gewoon lekker de opfok of een andere groep in en met 2 en ene half a 3 jaar weer lekker thuis.
Of als er voldoende ruimte is in de zomer thuis bij de rest van de paarden op de wei.

Dit omdat ik het geen doen vind om in de winter een veulen de hele dag binnen te houden.
Als je je veulen zelf bij je houdt heb je dan de mogelijkheid het dier ook in de winter bezig te houden?
23 uur op stal voor zo'n jong ding gaat vervelen lijkt mij.

Zo is het ook met Par gegaan *dan wel door iemand anders gedaan* en heb nergens last van, in de groep staat ze haar mannetje en bij mij is ze gewoon braaf, ietswat brutaal maar ik hou wel van karakter.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:01

Ben het ook met Ikke eens.
Een gemengde groep is het beste. En ook het meest logisch, vind ik. Zo gaat het in de natuur ook...

annepan
Berichten: 303
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:09

hoi,
de nieuwe eigenaren van mijn veulentje Gismo, hebben geinformeerd bij *weet niet waar* maar hebben gehoord over de kwelders in friesland. Dit zijn grote lappen land waar allemaal enters staan, ze maken hun eigen rangorden, en groeien sociaal op met elkaar. ze staan daar altijd buiten, hebben dus een weerstand van hier tot tokyo, en de zeelucht is erg goed voor ze. Ik weet natuurlijk dat je eigenlijk te ver wegwoobnt om hem in friesland te kunnen plaatsen, maar het is gewoon een tip.
Ik hoop dat je er iets aan zult hebben

Punkrocker # 7
Gek # 17

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 19:22

Annepan, ik vind Friesland iets te ver weg eigenlijk. Dat is zo'n 5 uur rijden volgens mij, en ik wil er, als ik hem ergens naartoe zou brengen, niet zo lang over rijden.

Nou staat mijn eigen pony (oud en ervaren) op een weide met 7 andere paarden (en een koe Koe ), alleen is dat zo'n groep die, hoe moet je dat zeggen, best wel moeilijk is. Mijn pony ligt eigenlijk een beetje uit de groep. Mag niet bij de anderen komen, want het zijn allemaal wel stelletjes of vriendjes van elkaar. Ik ben bang dat als je daar 1 of meerdere veulens bij gaat zetten, dat dat niet goed gaat.
Ook zijn de eigenaren van die paarden dat een van de merries misschien over het veulen gaat 'moederen' waardoor er strubbelingen ontstaan en misschien wel erger. Die eigenaren hebben daar niet zoveel zin in. Hoe groot is de kans daarop?

Wel staan ze daar zomer en winter op de wei, ze worden 's avonds binnen gehaald. Met goede omheining (hout en schrikdraad). Op de andere plaats waar ik ze misschien wil zetten staan wat jongere pony's die denk ik wat minder moeilijk zijn, maar er is daar wel schrikdraad en die gaan in de winter naar binnen. Niet ideaal dus.

<3 2014 <3
<3 2016 <3

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:25

ik ga met ikke mee, Gardy (zie profiel) is ook "opgefokt"bij mij thuis met mist en nog een pony, is mijn inziens nooit iets tekort gekomen (bij mij dan, bij haar fokker wel Boos! maar da's een ander verhaal) ze is super evenwichtig en toen ze 4 jaar was (toen pas ingereden) kon ik gewoon opstappen en wegrijden. Over 2 maanden komt Badjaraz naar huis, zit nog te twijfelen of ik een shet of welshveulen erbij zal kopen (probleem is dat ik me er aan hecht- en ook verplicht voel er iets mee te doen als ze 3-4 is- maar 4 paarden rijden/mennen trek ik niet !) Weiland is het probleem niet- wel stallen (ik heb ze graag snachts op stal, weliswaar met uitloop naar de bak) ik heb er 3 waarvan 1 3x3 de anderen groter, maar 4 stallen ....dan moet ik echt een ander huis kopen Haha!

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:35

ikke schreef:
Goddank, er lopen verstandige mensen op deze wereldkloot.
De enigste reden om veulens als groep op het land te doen is omdat het GOEDKOOP is, je weet wel, Hollanders.............
Het is goed voor een veulen dat er leeftijdgenootjes zijn, maar hoe gemengder de groep, hoe beter voor het veulen. Dat oudere paarden niet meer spelen is zever, er wordt met de veulens het meest gespeeld door......... 25-jarige Sam, volbloed arabier. Leeftijdsgenoten voeden elkaar helemaal niet op, dat doen de oudere paarden; hier is weinig verschil tussen paarden en mensen... Gel*l over dat ze voetjes optillen, poetsen en stilstaan later ook wel kunnen leren is wel aardig, maar waarom zul je het jezelf later moeilijk maken, als je het nu simpel kunt doen. Ook hier weer: dat kost tijd zonder direct meetbaar resultaat.
Bij ons op stal groeien nu drie veulens op, gewoon in de groep, dus met oude en jonge paarden door elkaar, elke ochtend naar de wei, elke avond op stal en met deze veulens kun je dus lezen en schrijven.


OK dan!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:05

Ik ben het er wel mee eens dat het in een gemengde groep, het beste is. Alleen is dat helaas niet altijd mogelijk. Vandaar opfok.

Ik vind dat je het jonge spul zo lang mogelijk lekker jong moet laten. Als de tijd daar is kunnen ze nog genoeg leren. Zonder het jezelf moeilijk te maken.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:10

Wij hebben dit jaar 2 veulens gekregen , de ene is afgestoten en met de hand groot gebracht , de ander is verder tip top in orde , ze staan nu op het land met 3 bejaarden en 8/9 jarige Sulayka , Sulayka is echt een moedertje geworden voor die 2 , ze beschermt ze , leert ze verdedigen en als ze te ver uit hun zicht gaan dan gaat zorgt ze dat zij , en het andere veulen weer bij elkaar komen ....

I.M.O. gaat dat prima , ze zijn lief , hebben veel geleerd en leren nog steeds. Echte leeftijdsgenoten hebben ze niet , maar Opa Bjorr is nog steeds in voor een spelletje als het nodig is !

Ik zou niet weten wat ze dan in de opfok moesten ? Ze kunnen niet in de opfok bij ons , en tot nu toe gaat het prima met die 2 Haha!

Er staan wel een paar Paint twenters bij , maar die zijn niet zo geinteresseerd in paarden zonder vlekken lijkt het wel Knipoog

    S p o t.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:14

Prima toch, ze staan gewoon in een gemengde groep. Niks mis mee.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:35

Juist jouw veulen zou ik in een groep zetten met leeftijdsgenootjes van het zelfde geslacht, als je dat niet zou doen is de kans groot dat je met een minder sociaal dier bljft zitten, zeker omdat je al aangeeft dat ze niet altijd geïntresseerd is in haar maatjes.

Wij hebben zelf al onze beesten uit de opfok en zolang je ze als veulen een goede basisopvoeding hebt meegegeven krijg je fantastische beesten terug! De nare verhalen van opfok ken ik ook, maar je staat ook soms te kijken bij wat mensen dumpen... Beestjes van 7 maanden die nog nooit een halster om hebben gehad bijvoorbeeld.
Mijn beesten gaan hier weg en kennen de da, de hoefsmid, ze kunnen gepoetst worden, kunnen vaststaan, ze kennen de trailer etc.
Jong geleerd, oud gedaan, en ze vergeten dat echt niet bij een opfok hoor Daarbij zijn ze bij een goede opfok ook regelmatig in handen om te ontwormen, enten of te bekappen.

Dat opfok goedkoop is klinklare onzin, voor mensen die hun paard in pension hebben misschien, maar ik kan het thuis voor zeker de helft doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:41

Het allerbeste is inderdaad in een gemengde groep opgroeien. Alleen is deze mogelijkheid er amper in Nederland, dus je zult wat concessies moeten doen. Ik zou daarbij de concessie doen in het gemengde groep gebeuren. En dus je veulen naar de opfok sturen waar ze bij haar leeftijdsgenootjes in de wei staat. Ik zou haar persoonlijk heel snel weghalen bij die hengstjes want dat zal zeker niet lang goedgaan! En veulentjes zit jij vast niet op te wachten!

Er zijn genoeg goede adressen voor opfok!
Succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 146 bezoekers