jong, zeer bang paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smakske

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: hechtel

jong, zeer bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 15:34

ik begin binnenkort met een 3jarige in te rijden, maar de bazin ervan zegt, dat dit paard enorm fel verschrikt van geluid ... als ie een zweepslag hoort (of als iemand in de stallen zou klappen) staat ie al aan de andere kant van de rijbaan. hij is ook nog maar een paar keer onder het zadel geweest. dus hij kent nog niks, dus kan doen met mij wa hij wil als ik er op zit wanneer hij verschrikt.

weet iemand misschien een oplossing voor te zorgen dat het paard minder schrik heeft van geluiden?
van dingen heeft hij niet egt veel schrik, maar wel van geluiden.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:36

volgens mij is het gewoon een kwestie van wennen.
mijn pony schrok ook altijd zo. toen ie een paar keer mee was geweest op concours was het al een hele andere pony. je kan wel natuurlijk een beetje met hem oefenen om vertrouwen op te bouwen. je legt bijvoorbeeld een zeil in de bak en je laat hem eroverheen lopen. In zijn stal kan je ook een paar plastic zakken ophangen zodat die vaak gaan ritselen. wend ie hier ook gelijk aan .
suc-6 ermee. OK dan!

smakske

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: hechtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 15:38

maar ja ... eigenaar denkt ook da hij als veulen vroeger al vaak met geluiden van zwepen enz geconfronteerd is geweest ... en zelf ook al slaag heeft gehad... omda ie ook enorm verschrikt als je hem een klopje geeft...

da van die plastic zakken had ik ook al voorgesteld aan de eigenaar ... maar die denkt dat ie dan de stal gaat afbreken :s

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:46

Je kan toch altijd de plastic zakken ophangen en er eerst bijblijven? Dan kan je ze altijd gauw weghalen als het paard echt compleet freakt (maar alleen als ie dus echt dingen gaat mollen en trappen enzo zoals de eigenaar denkt). Wat je NIET moet doen, is erop gaan zitten als je weet dat hij elk moment wegschrikt. Als het paard schrikt en weg kan rennen met jou erop wordt het er niet beter op, dan leert ie denk ik alleen maar aan dat hij weg kan rennen... Misschien eerst wat vetrouwen opbouwen zoals TeamSpirit ook al zei, je kan ook iemand ernaast laten lopen met een halstertouw zodat hij niet meteen kan wegspurten (ik weet niet of je 'm kan houden als hij schrikt aan het halster...?)? Nou, veel succes er nog mee!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:48

Je hoort een paard ook niet te belonen door een klopje te geven, je moet hem kriebelen. Aai eens over je eigen arm en geen dan eens klopjes op je eigen arm? Wat vind je zelf lekkerder?

Voor de rest zou ik het paard met zo veel mogelijk lawaai confronteren. Laat hem zien waar het lawaai vandaan komt. Pak een bezem vast en laat hem op de grond vallen als het paard kijkt. Erhaal dit zo vaak tot het paard niet meer reageert. Laat zien dat je een ballon opblaast. Laat de ballon voor de ogen van het paard klappen. Ook weer zo vaak doen tot ze niet meer reageert.
En dat doe je met alles. Radio aan op stal, en goed hard zetten. Als je een mogelijkheid een CD te laten draaien: er zijn CD's te krijgen met geluiden erop, laat die regelmatig horen. Trap eens tegen een metalen emmer aan, laat eens wat vaker de borstel uit je handen vallen.
Een paard is een gewenningsdier, veel herhalen en blijven herhalen. Daarbij wel goed naar hem blijven kijken, als hij in paniek raakt zijn de hersenen uitgeschakeld.

Nog een tip: zorg ervoor dat je paard het hoofd omlaag brengt als jij met je hand achter zijn oren hem naar beneden duwt. In het begin is een beetje naar beneden gaan voldoende, net genoeg om de druk van jouw hand te ontwijken.

Theorie hierachter: een paard dat in paniek is en schrikt heeft zijn hoofd omhoog.
Een ontspannen paard staat te grazen en heeft het hoofd laag. In deze positie kan er ook meer bloed naar de hersenen, in deze positie kan het paard nadenken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-07-04 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:50

Roskur schreef:
Je kan toch altijd de plastic zakken ophangen en er eerst bijblijven? Dan kan je ze altijd gauw weghalen als het paard echt compleet freakt (maar alleen als ie dus echt dingen gaat mollen en trappen enzo zoals de eigenaar denkt).


Nee, als ze freakt en je haalt ze dan wel weg, bevestig je dat het eng is. Ophangen, er voor zorgen dat het paard zich niet kan bezeren, maar haar verder laten uitzoeken dat het niet eng is.
Desnoods heb je een plastic zak naast de voerbak staan. De honger zal haar uiteindelijk wel zover brengen dat ze gaat eten.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:00

Een paard kan zich als ie echt freakt denk ik toch bezeren hoor, anders moet je de hele stal met kussentjes volhangen Schijnheilig Confronteren is wel de beste manier, maar het paard moet zich ook niet door een stalwand heentrappen ofzo... Scheve mond Als het ECHT in paniek is... Ik denk trouwens dat het paard niet zover in paniek zou raken van plastic zakken, en confrontatie is wel de beste manier.

Misschien een keertje het paard meenemen naar een kleine paddock of afgesloten deel van de binnenbak, waar verder niet veel te doen is zodat de aandacht op jou is gericht, waar je rustig kan werken met het paard... Plastic zakken en ander lawaai etc meenemen, als er verder niks anders is kan je het paard ook laten zien waar het nou precies vandaan komt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:20

Ik ga met Roskur mee: zoek de ruimte op.
Maak alleen niet de fout om haar gerust te stellen als ze schrikt. Ga je dingetje doen, maar ignoreer haar. Door haar gerust te stellen bevestig je dat het eng is.

Succes ermee.

smakske

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: hechtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 16:30

dank u gaat nog een leuke opdracht worden denk ik ... moh ik denk da ik da van die plastic zakken eens ga uitproberen ... desnoods laat ik em eens los in de bak, waar ik een paar plastic zakken hang aan elke kant, en ook 1 in het midden van de bak aan een staander... dan ziet em da het eiglijk niks doet, maar denk dat em in het begin toch beke vies zal doen... maar mss dat het helpt ... ik zal zien ... dank u voor de tips Lachen

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:08

Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is. Probeer een radio bij de stallen te plaatsen. Die eerst zacht staat, en dan zet je hem wat harder (niet oorverdovend natuurlijk! :p) Of zet je paard een keer los in de bak ja, en dan bouw je er een circus omheen.. (niet letterlijk). Het komt vast vanzelf goed, veel succes!!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:13

ik ga helemaal met cassidy mee..

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:47

crossmonster schreef:
ik ga helemaal met cassidy mee..


Ik ook... Ik reed ook zo'n pony, en door lawaai etc te creeeren en het paard dan gewoon te negeren is het een stuk minder geworden. Er gaat wel tijd in zitten, maar het helpt wel.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:35

Laten wennen aan die geluiden zal ik denken.
Gewoon waneer hij in zn stal staat ofzo?
Wel uitkijken natuurlijk.
Maar ik denk hoe vaker hij het hoort hoe beter hij er aan went?

smakske

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: hechtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 12:54

ik zal da allemaal es proberen :p da met dieje radio kan geen probleem worden ... ik zal ook eerst beginnen met wa rustige muziek en daarna pas overgaan naar de gewone zenders ofzo ... zoda em op z'n gemak kan wennen ... moja dus de truk is dan eiglijk het paard te negeren ... en nie gerust te stellen wanneer ie verschrikt ?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:58

Gewoon net doen of er niets aan de hand is. Zodra jij hem gerust gaat stellen denk hij dat er wel degelijk iets is om bang voor te zijn.

smakske

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: hechtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 13:33

das goe :p zal da proberen te doen Lachen
ik zal vragen aan de eigenares, of ik dat allemaal mag proberen (waarschijnlijk gaat ze er wel mee akkoord gaan, want ze was zelf al achter oplossingen aant zoeken) ... wie mss nog tips heeft ze zijn nog altijd welkom ze :p

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:51

Mijn paard was erg nerveus en bang voor geluiden toen ik haar kreeg. Ik zorgde er toen voor dat die geluiden zoveel mogelijk werden vermeden. Gevolg was dat ze alleen maar banger werd.
Mijn paard moest noodgedwongen verhuizen naar een grote pensionstal met veel meer lawaai en onrust. De eerste weken was dit een ramp maar nu is ze de rust zelf. Probeer haar dus te laten wennen aan die geluiden en zorg ervoor dat ze vertrouwen in jou krijgt.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:05

misschien los zetten in de bak als hij er tenminste niet uitkan. En dan een radio aanzetten en dan natuurlijk er zelf bij blijven....

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:41

als jij niet schrikt, dan weet het paard dat er niks aan de hand is, dus ze zal gewoon vertrouwen in je moeten krijgen, dan wordt het vanzelf minder.....suc6 ermee

springers
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:51

Jeetje gebruik nooit een plastic zak om er an te wennen dan duurt het nog langer wat je wel kan doen is een radio op stal en met rijden een muts op (te verkrijgen bij een ruitersportzaak) en altijd rustig blijven ,ik heb er ook een gehad dat duurde een jaar voor dat ik ermee op wedstrijd kon rijden .Dus heb geduld en wordt nooit boos dan komt ut goed en wat je ook kan doen is:Veel meenemen naar buiten uit stappen.
suc6 ermee...

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:53

Oh ja dat probleem dat ken ik, dat had ik met m'n draver, schrok ook overal van, van de kleinste dingen, wel een voordeel was dat ze makkelijk te houden was

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:22

Veel longeren in de bak met enge dingen. of gewoon los in de bak.
Radio aan, paraplu, zeil om overheen te lopen, door plassen water, door water straal, voetballen in de bak als hij er los instaat.
Simpele dingen, maar het werkt goed. Wij hebben dit met Tyrano ook gedaan. Hij schrikt nu veel minder snel en blijft er ook veel kalmer onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:12

het geluid van een zweep, daar krijg je 'm wel aan gewend. Leg maar een zweep in de voerkar, en vraag aan degene die voert of hij voor elke voerbeurt even geluid wil maken met de zweep, voor het voer in de bak komt. Wedden dat hij binnen een week met de oortjes naar voren staat als hij een zweep hoort?

Verder ga ik volledig mee met Cassidy: afstompen op geluid.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:30

Op de handelstal waar ik heb gewerkt heb ik ooit 2 paarden ingereden die in mijn ogen wel wat overdreven schrikachtig waren.

Bij de eerste gingen kop en staart al de lucht in als ik met hem naar buiten de stal uit liep.
Opzich met zadelmak maken was hij braaf. De eerste paar keer natuurlijk wat angstig, maar hij had het al snel door.
Echter bleef hij wel schrikkerig voor de omgeving. Iemand die langs liep, een emmer die verkeerd stond, een vogeltje enz..enz..
Dit is eerlijk gezegd voor zolang ik hem heb kunnen volgen ook niet echt minder geworden. Het was ook gewoon een deel van zijn karakter dat hij zo schrikkerig bleef.
Maar hij is nu een aantal jaren ouder en heb geen idee hoe het verder met hem gegaan is.

Het tweede paardje (halfbroer van die ander) was in het begin ook erg bang. Ik heb mijn handen vol gehad om die zadelmak te krijgen Bloos! Alleen al hangen was een hele opgave, maar met rust en geduld is het nog helemaal goed gekomen met hem.
Toen hij eenmaal wat meer onder het zadel was geweest en wat meer vertrouwen in mij kreeg was werd hij ook veel minder schrikkerig.
Uiteindelijk bleek het een super braaf paardje geworden te zijn.

Zo zie je dat het ook erg paard afhankelijk is. Maar geef het paard voldoende de tijd om aan jou te wennen en je te vertrouwen. Er is dan een grote kans dat het schrikken ook een stuk minder wordt.
En zoals andere al zeggen: probeer hem soms een beetje te confronteren met 'enge' objecten, maar doe dit wel rustig aan. Het is niet de bedoeling dat ze dan juist over de zeik gaan Knipoog

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:29

Je kunt om vertrouwen te krijgen gewoon met hem gaan wandelen in de rijbaan, en hem uitlachen als er iets gebeurt. Verder weinig reageren alleen praten en je rug toekeren. Weg lopen met je rug naar hem toe en even blijven staan en als hij bij je komt staan belonen en dan weer verder lopen. Als het vertouwen er is dan kun je verder gaan door van alles in de bak te leggen. Wel aan de kant, anders kan hij proberen de bak uit te springen. Als hij langs iets nieuws moet gaan ,gewoon doorlopen en wachten tot hij er voorbij is. Steeds met je rug naar hem toe, je kunt over je schouder alles goed zien. Praat gewoon of er niks is en je zult zien in een korte tijd loopt hij overal over en langs. In het begin steeds los en later aan de lijn. Als hij los is voelt hij zich zoiezo veiliger. Laat hem maar gaan en naar jou toekomen, ga niet naar hem, hij moet naar jou komen. Heel moeilijk, weet ik ,maar geduld hebben. Weglopen als hij niet wil komen en rustig op je hurken gaan zitten tot hij komt. Eventueel zachtje weg sturen met je lijn in je hand.
Als je verder komt op deze manier met hem, gewoon het zadel er op leggen en hetzelfde doen , gewoon wandelen door de bak en als je klaar bent even op hem gaan zitten en vrij snel er gewoon weer vanaf, voor dat hij weet wat er gebeurt, sta je er weer naast en heeft hij geen tijd om te klieren. Probeer maar het werkt echt.