beginnersblues... lang verhaal

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

beginnersblues... lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 11:06

Ik ben enkele maanden terug beginnen te rijden bij de LRV met een paard van de voorzitter van die LRV. Ik had daarvoor altijd op manege gereden maar dat gaf me geen voldoening omdat ik niet het gevoel had dat ik vooruitgang boekte, en kan nog dus niet goed rijden, maar ik ben daar ook eerlijk over.

Ik had die mensen van de LRV gemaild en die voorzitter had me geantwoord dat ik zijn paard mocht rijden omdat hij 'anders toch maar op de wei staat' en omdat het een paard is waar je zo op wegrijdt.

En inderdaad, het is een heel braaf paard, hij is alleen een beetje sloom en niet goed aan het been maar voor een beginner is het beter zo dan een hittepit. Ik ben braaf elke woensdag en vrijdag de LRV les gaan meerijden en heb dan ook een instructrice gezocht om me eens per week privéles te geven op zaterdag. Ik rijd daarvoor 3 maal per week van Leuven naar Limburg.
Het lukte naar mijn gevoel steeds beter maar ik ben twee weken geleden een week op vakantie geweest en ik kon die week dus niet rijden. Ik stuurde de woensdag daarop een sms je om te zeggen dat ik de les van 's avonds wou meerijden maar kreeg er eentje terug dat zijn dochter erop ging rijden ( de eerste keer in een jaar) en ik kon dus niet naar de les. Vorige vrijdag reed ik wel in de groepsles het ging iets minder goed omdat ik zo lang niet gereden had. De eigenaar was ook in deze les.

Nu geeft mijn privé instructrice van zaterdags enkele weken les op een ponykamp en heeft ze even geen tijd voor mij. Maar ze is heel geduldig en betrouwbaar en ik wil er geen andere zoeken.

Volgend weekend gaat de LRV op trainingsweekend voor 3 dagen naar de Ardennen en ik sta op de lijst om mee te gaan. Dat wordt dus 3 dagen aan een stuk rijden en ik heb de laatste 2 weken maar 1 uurtje gereden en heb totaal geen rijconditie, net al het paard.
Ik zat gisteren toevalig in Limburg in de buurt van het paard en stuurde een smsje naar de eigenaar met de vraag of ik mocht gaan rijden omdat ik wilde oefenen en omdat ik gemerkt had dat het in de groepsles niet goed ging enz.

Ik kreeg er eentje terug met de boodschap 'dat het geen zin heeft dat ik alleen ga rijden'. Ok, tot zover was ik akkoord want het is beter dat je niet rijdt dan slecht. Daarop belde ik naar iemand van de LRV die goed rijdt en die me tijdens voorgaande lessen al enkele keren apart genomen had, met zijn begeleiding gaat het merkbaar beter, hij wou direkt mee gaan voor een half uurtje.
Ik sms terug naar de eigenaar dat Luc dus meegaat, ik krijg een sms terug dat 'ik iemand moet zoeken die me op vaste basis begeleidt'.
Dus weer neen.

Daarop bel ik hem en leg uit dat mijn vaste instructrice nu even geen tijd heeft, maar dat het in de groepsles niet goed gaat en dat ik daarop liever in mijn eentje wil gaan oefenen, met begeleiding van Luc.
Hij antwoordt me dat zijn dochter gezegd heeft dat het paard sloom geworden is en dat dat komt omdat ik niet consequent genoeg ben. Dat ik in de groepsles maar dom rondjes aan het rijden ben. Dat ik een instructeur moet zoeken die me op vaste basis begeleidt en dat ik moet bereid zijn om daar iets in te investeren Boos! Ik praate gewoon tegen dovemansoren en hij ziet blijkbaar niet dat ik heel wat moeite doe. Ik betaal de lessen en rijd 3 keer per week van Leuven naar Limburg...)

Er komt nog bij kijkendat we met verbouwingen zitten en dat ik moeilijk vrij krijg op mijn werk en heel wat moeite heb moeten doen om vervoer te vinden en zo, en nu vraag ik me af wat ik daar 3 dagen ga doen.

Ik heb een heel slecht gevoel over de situatie en pieker me suf over een oplossing en over wat de achterliggende reden kan zijn. Ik rij graag met dat paard maar moet de eigenaar erbij nemen. Ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen er altijd een instructeur bijheeft als hij gaat rijden. Hijzelf stampt zijn paarden verrot en omdat ik een andere, zachtere rijstijl heb, heeft hij geen vertrouwen in mij. Ik denk zelfs dat hij niet meer wil dat ik op zijn paard rijd, ook omdat zijn dochter nu herontdekt heeft wat voor schat er eigenlijk in hun weide staat.
Maar dan moet hij wel mans genoeg zijn om mij dat te zeggen en mij niet zo aan het lijntje houden.
Het is een vicieuze cirkel: ik wil gaan oefenen omdat het niet zo goed gaat maar ik mag niet omdat het niet goed gaat.
Maar volgend weekend moet ik er wel 3 dagen aan een stuk op...

Het zal wel een typisch geval van bijrijdsterblues zijn.

Daartegen is natuurlijk maar 1 remedie: een eigen paard nemen. Op zich geen probleem: binnen enkele maanden hebben we stallen en weiden zat. Maar ik vrees gewoon dat het echt niet goed zal gaan, waar vind ik nog zo'n braaf paard en ergens heeft hij wel gelijk dat ik te braaf ben met paarden, maar ik kan mijn karakter toch niet veranderen?

Ik ben al heel onzeker en het beetje zelfvertrouwen dat ik op een paardenrug heb opgebouwd van de laatste maanden, heeft nu weer een flinke deuk gekregen.

Wat doe ik: ermee kappen of toch proberen tot een compromis te komen met risico op nog een dovemansgesprek?

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl


Rimca
Berichten: 22
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:33

Hoi Bleuke, pfffffff, ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt! Heb je die man al eens gesproken "live" zal ik maar zeggen? Soms kan je in een gesprek meer duidelijk krijgen wat hij nu eigenlijk wel en niet wil en wat jij kan en mag?
Zoals jij het schrijft lijkt het of hij een verwende dochter heeft die het af en toe in haar hoofd haalt om te rijden en dan kan jij opzouten. Het lijkt mij noodzakelijk om uit te zoeken hoe hij jou ziet en jou bemoeienis met zijn paard. Als hij een fundamenteel anders idee heeft hoe zijn paard gereden moet worden (en daar lijkt het op, die andere dingen van rijden met een instructeur klinken als smoesjes, wie heeft er nu altijd les?) dan kan je beter stoppen. Wel erg jammer natuurlijk en het klinkt of het paard dan ook niet zo goed af is...
Succes! en sterkte

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:38

Dit zijn altijd lastige dingen, opstappen is makkelijk gezegd en kan altijd nog. Maar bedenk een ding, je doet dit voor jezelf en doe geen dingen waar je geen fijn gevoel bij hebt.

Dat het paard wat sloom is zal misschien komen omdat hij zo weinig gedaan heeft, dat soort dingen veranderen meestal wel als ze meer getraind worden en wat anders op t voer komen. Daarnaast is het nu eenmaal vakantie periode en dan moet een eigenaar toch rekening kunnen houden met t feit dat je een keer een weekje weg kan zijn, je laat zien door zo`n afstand te overbruggen, zelf de lessen te betalen en naast de groepsles ook nog priveles te nemen dat je er wel voor wilt gaan. Als ik de eigenaar was zou ik dit juist stimuleren! Tuurlijk, het is nu een beetje ongelukkig dat je even op vakantie bent geweest, en je andere instructrice even geen tijd heeft maar een jaar telt nog zoveel dagen. En vanwaar ineens die haast die bij de eigenaar weg komt, t paard liep toch alleen maar in de wei?

Sorry dat ik t zeg, maar ik vind die eigenaar wel wat kort door de bocht met zijn reacties, en als hij zijn dochter zo kan laten rijden en die commentaar heeft omdat ze 1x per jaar met dr kont op het paard zit, gaat zij hem toch lekker verder rijden?

Zelf heb ik hier ook 2 meiden lopen die de paarden hier rijden en verzorgen, ten eerste ben ik zelf altijd aanwezig. Niet om ze in de gaten te houden of dat ik t niet vertrouw, ik wil gewoon zien wat er gebeurd het is interesse van mij in hun..kijken hoe ze groeien en vooruit gaan. Daarnaast hebben we vaste afspraken gemaakt, ook mbt de kosten. En wat ik altijd belangrijk vind, problemen dienen opgelost te worden. Ik heb liever dat ze naar mij toe komen dan dat ze ermee blijven zitten en vertrekken zonder een reden die mij dan niet duidelijk is...

Misschien is het niet onverstandig een keer een gesprek aan te gaan met de eigenaar, al is het tegen dovemans oren, misschien lucht t op als je het hebt kunnen zeggen en mocht t nog niks worden kun je altijd nog besluiten te stoppen. Dan heb jij iig je zegje gedaan, en kan hij niet zwartpraten omdat ie van niks wist.

Hopelijk vind je tzt een zeer geschikt paard voor jezelf (jammer dat je wat uit de buurt woont want ik weet echt wel wat leuke betaalbare paardjes lopen bij een vertrouwd adres weg).

Suc6 met je beslissing!

Haha!

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 13:26

Rimca"]
Heb je die man al eens gesproken "live" zal ik maar zeggen? Soms kan je in een gesprek meer duidelijk krijgen wat hij nu eigenlijk wel en niet wil en wat jij kan en mag?
[/quote]
Daar sla je de nagel op de kop: hij luistert niet echt als ik hem iets vraagt, hij dramt maar door. Ook de stomste dingen neemt hij mij uit mijn handen vb. het kopstuk omdoen, opzadelen.
Ik geloof niet meer in Sinterklaas en ik snap niet zo goed wat zijn beweegredenen zijn om mij dat paard te lenen. Ik heb hem al aangeboden mee te dragen in de kosten maar dat wil hij niet. Ik heb al aangeboden om dagelijks te komen kijken om te zien of het paard water heeft en er anders niets scheelt en te poetsen (hij heeft het op zijn werk heel druk en ik dacht hem zo te kunnen helpen), ik heb hem voorgesteld om de trailer volgend weekend te betalen maar dat wil hij ook niet. Dus ik denk dat hij gewoon een goede indruk wil maken bij zijn LRV afdeling.

[quote="Rimca"]
Zoals jij het schrijft lijkt het of hij een verwende dochter heeft die het af en toe in haar hoofd haalt om te rijden en dan kan jij opzouten.
[/quote]
Ik had er volledigheidshalve moeten bijzeggen dat dat meisje een jaar in het buitenland gestudeerd heeft en dat ik haar helemaal niets verwijt.

[quote="Rimca schreef:
Het lijkt mij noodzakelijk om uit te zoeken hoe hij jou ziet en jou bemoeienis met zijn paard.

Inderdaad, er zijn een hoop dingen onduidelijk en de enige manier is het proberen uit te praten en erachter te komen of hij eigenlijk nog wil dat ik het paard rijd of of hij dit mij op de voorzichtige-maar pijnlijke- manier wil duidelijk maken.

In ieder geval bedankt voor je reactie. Je bevestigt wat ik eigenlijk ook al wist nl. met de man communiceren en er mijn hoofd bij houden en indien nodig een moeilijke knoop doorhakken, maar het doet wel deugd om eens met iemand van gedachten te wisselen.

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 13:39

Bedankt ook Rubywhite voor je antwoord.
I.v.m. stoppen: ik zal het extra voorzichtig aan boord moeten leggen want hij is natuurlijk de voorzitter van de LRV waar ik wil blijven rijden. Dus als ik met een ander, eigen paard afkom, blijf ik waarschijnlijk de klungel die 'zelfs niet op zijn slome kon rijden' of iets in de aard van 'dat ik er niet genoeg voor over had'.
Ik denk dat dit soort situaties tussen eigenaars/bijrijders vaker voorkomt omdat de verwachtingen langs beide kanten niet duidelijk zijn.

Ik zal proberen om hem dit weekend eens onder 4 ogen te spreken en vragen wat zijn visie is over hoe het nu verder moet. En me neerleggen bij zijn visie want het is nu eenmaal zijn paard.

Ik heb ook al gedacht om een bod te doen op het paard omdat het echt een droompaardje is voor mij maar ik weet niet zeker of hij wil verkopen en ik vrees dat ik dan altijd met 'het paard van x' blijf rijden. Met alle gevolgen vandien als hij nog slechter/slomer gaat lopen. Wat hij natuurlijk zal doen want ik blijf nog eventjes een beginner en het beestje wordt er ook niet jonger op. Dus dat ga ik toch maar niet doen.

Besluit: al wie een brave, lieve, mooie, grote, gezonde (meer vraag ik niet:D ) beginnersruin heeft mag me contacteren. Je ziet het, ik kan er alweer mee lachen.

Trouwens Rubywhite: mooie en overzichtelijke site heb je. Misschien kan er nog een kolommetje bij met het nodige niveau van de ruiter? Dat is wel zo handig voor sukkeltjes zoals ik Knipoog

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:02

Hoi Bleuke, ja lastige dingen helemaal als hij voorzitter is...mmmoeilijk, ik ben zelf meer t type wat mij makkelijk bij dat soort dingen zou neer leggen en wat een ander van mij vind, intresseerd mij niet zo...wij rijden zelf ook bij een kleine vereniging en worden ook altijd "de meiden met die bonte" genoemd, ach..ieder zn heug...maar goed, het gaat hier om jou Lachen

Ik hoop dat je na het gesprek er met hem uit kan komen, misschien heeft hij idd bepaalde verwachtingen oid.

bedankt voor je compliment over mijn site Lachen als het goed is staan er bij medewerkers (en dan met name bij natalie) op welk nivo zij rijd (bij wedstrijd uitslagen).

Wij zijn ook maar gewone hollandse meiden en zijn nog niet zolang met onze stal bezig, Natalie is geen geklasseerde wedstrijd ruiter, ze heeft net haar eerste 3wedstrijden en 2 winstpuntjes binnen...zijn we eerlijk in,w e hoeven ons niet beter voor te doen dan we zijn Lachen

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:08

bleuke schreef:
Daartegen is natuurlijk maar 1 remedie: een eigen paard nemen. Op zich geen probleem: binnen enkele maanden hebben we stallen en weiden zat.



Wil hij het paard niet aan je verkopen en nog even bij hem laten staan tot je stallen en weiland klaar zijn


Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:17

bleuke schreef:
Ik heb ook al gedacht om een bod te doen op het paard omdat het echt een droompaardje is voor mij maar ik weet niet zeker of hij wil verkopen en ik vrees dat ik dan altijd met 'het paard van x' blijf rijden. Met alle gevolgen vandien als hij nog slechter/slomer gaat lopen. Wat hij natuurlijk zal doen want ik blijf nog eventjes een beginner en het beestje wordt er ook niet jonger op. Dus dat ga ik toch maar niet doen.


Nee dus, hoewel dat naar mijn idee wel een goede oplossing zou zijn. Tuurlijk gaat dat paard heus niet slechter lopen als jij ermee rijdt! Tenminste, met een goede begeleiding van een goede instructeur. Je voelt je lekker bij dit paard, dus waarom geen bod doen. En je zal misschien voor een jaar of 2 jaar met het paard van x rijden, maar op een gegeven moment dan zakt dat wel weg.

Ik denk zelf dat je iig het beste bij hem kan aangeven dat je onzeker wordt van de manier waarop hij nu met je omgaat. Dat je gewoon graag wilt weten wat hij van je verwacht en hoe hij oordeelt over je kunnen. Maar laat jezelf niet teveel naar beneden halen! Want als ik het zo lees ben je erg ontvankelijk voor meningen van anderen en dat is zonde!

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 14:21

Inderdaad Ilindra, daar heb ik al ernstig over nagedacht, dan heb ik een paard waar het goed mee klikt en geen problemen met de eigenaar die eraan vast zit, maar ik maak me er wel enkele bedenkingen bij:

Citaat:
Ik heb ook al gedacht om een bod te doen op het paard omdat het echt een droompaardje is voor mij maar ik weet niet zeker of hij wil verkopen en ik vrees dat ik dan altijd met 'het paard van x' blijf rijden. Met alle gevolgen vandien als hij nog slechter/slomer gaat lopen. Wat hij natuurlijk zal doen want ik blijf nog eventjes een beginner en het beestje wordt er ook niet jonger op. Dus dat ga ik toch maar niet doen.

Hij is ook duidelijk erg gesteld op het andere paard van zijn eigenaar en ik zou ze dan moeten scheiden.
Bovendien heeft hij een stofallergie en kan dus niet op stro staan, hij kan ook niet goed tegen hooi. Ik ga wel weide genoeg hebben om hem dag en nacht weidegang te geven maar ik vraag me af hoe dat in de winter moet met bijvoederen: kuilgras geven is moeilijk als je maar 1 paard hebt omdat het te snel bederft.
Ik heb er ook al luidop over nagedacht in het bijzijn van andere LRV'ers en volgens hen wil hij wel verkopen. Maar ik wil ook weer niet te enthousiast zijn omdat hij dat kan vragen wat hij wil. In zo'n zaken moet je met je verstand denken, niet met je hart.
Twijfel twijfel...

Paard snel moe?

kom eens langs op www.samenslankforum.nl

mas76
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:35

hoi hoi
er is nog hoop hoor.....
als je met dit paardje stopt heb je zo weer een ander lees maar:
ik had al 12 jaar niet gereden en merkte dat het ook niet geweldig ging.
toch wou ik ook graag een bijrijpaardje bij mij in de beurt
ik heb een advertentie gezet op marktplaats en daarin gezet dat ik graag wilde maar nog een hoop moest leren. ik had verwacht geen reactie, maar binnen 3 dagen 5 reacties gehad!!!!
bij de eerste gelijk gaan kijken en jippie het klikte!!!
dus als je er niet uitkomt met die man...... ER IS NOG HOOP!!!!!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:37

Moeilijk he. Als bijrijder ben je dan toch altijd weer de pineut. Hoe lang rijdt je nu in totaal? Ik vind het knap dat je 3x per week les hebt. Ik denk dat je op die manier het paard heel mooi traint. En jezelf niet te vergeten. Ik heb nu al tijden geen les gehad, en ik denk dat ik de wind van voren zal krijgen mocht ik wel weer les krijgen. Er sluipen zo veel foutjes en dingen in.
Het zou voor jou een uitkomst zijn als je een eigen paard kan kopen, je bent er mijns inziens serieus genoeg mee bezig. Mischien dat het betreffende paard ideaal zou zijn, maar er zijn nog veel meer als die hoor? Ik zou alle rustige lieve en gezonde paarden in Nederland niet de kost willen geven!
Met dat in je achtehoofd kun je natuurlijk altijd vragen of de voorzitter zijn paard kwijt zou willen. Ga dan wel bij je zelf na wat je maximaal voor het paard over zou hebben, vraag evt ook kennissen die mischien wat beter in de prijzen zitten.....
Veel succes!

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:42

ik zou es bij de RLV'ers vragen hoeveel dat dat paard nog waard is
de eigenaar zelf zal het ook wel goed weten
en dan bv 200 euro meer bieden
of bv lager bieden ,en dan wat omhoog gaan tot boven de prijs dat die waard is
de eigenaar zal ook wel genoeg hersens in zijn kop hebben om te weten dat het een buitenkansje is he
envan e stofallergie: hooi natmaken, en op zaagsel of vlaszetten
en wat de andere mensen denken, niks van aantrekken joh, jij rijd met dat paard, jij hebt er plezier mee, dus trek het je niet aan Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mika11 en 12 bezoekers