wondje in mondhoeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

sweetcindy
Berichten: 61
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Den bosch

wondje in mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 13:54

Beetje vage foto's (vooral die eerste), maar beter lukte het niet omdat paardlief haar hoofd niet stil wilde houden.

Afbeelding
Afbeelding

Zo ziet dus de linker mondhoek van patou eruit. Het is een manegepaard, wordt gereden met thiedeman, en dag in dag uit lekker in haar mond getrokken. De manege doet er niets aan en de kloof in zijn mond wordt steeds groter. Ik ben alleen op de manege op zaterdag, en doe er dan uierzalf op (is me aangeraden) maar dat lijkt niet echt te helpen. Is er niets anders dat ik kan doen dan toekijken hoe haar mond eraan gaat?
Laatst bijgewerkt door sweetcindy op 20-07-04 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:00

Een zeem om het bit naaien, en goed natmaken voor het rijden, helpt er goed, maar is misschien lastig als het niet om je eigen paard gaat...
Mirretinctuur helpt goed tegen wondjes in de mond (verkrijgbaar bij de apotheek). Op een gaasje doen en dit een paar seconden tegen de wond aanhouden (advies van de paardentandarts, dus werkt goed), maar dit moet je wel iedere dag doen ...
Lekkere manege dat er niets aan gedaan wordt Boos!

~Turbohoof Solutions ~

sweetcindy
Berichten: 61
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 14:03

Ik ga het zaterdag normaals proberen bij de manegehouder, want het is ook hun probleem als patou dalijk geen bit meer in haar mond kan hebben...
Mirretinctuur ga ik zeker proberen, al is het maar 1x per week, het helpt misschien wel iets..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:21

Ik kan hier goed kwaad van worden. Voorlopig geen bit in, maar ja dan levert het dier geen geld op Boos! .

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:28

Als de manegehouder er niets aan doet, kun jij er helaas ook weinig aan doen als je maar 1 keer in de week komt. heel vervelend .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:40

Te hard aan de mond getrokken he..

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:06

ja idd, miss haffie... je moet heel hard trekken wil je dit bij je paard voor mekaar krijgen!! ik heb ooit een paard gezien die had een ketting van een trailer in zijn mond gehad, en was toen in paniek geraakt, die zag er niet zo uit!!! dus....

Aut viam inveniam, aut faciam

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:24

Maar als het 1x opengetrokken is en het geneest niet goed is het zo weer open. Verder kan dit paard ook gewoon hele gevoelige mondhoeken hebben, dus...
En het ging er om wat ze er verder aan kon doen, niet over hoe hard er getrokken werd Rolleyes
Sorry voor het offtopic gaan!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:51

Ik denk ook dat rust heel belangrijk is om het wondje goed te laten genezen, zodat het niet weer opengaat, of erger wordt.

Is het wondje al dicht, dus zit er een korstje op? Anders heb ik goede ervaringen met Calendula-zalf. Dat ontsmet (het licht) en verzacht en versnelt het genezingsproces Lachen

Het is heel belangrijk dat het de tijd krijgt om te genezen. Vind het trouwens een behoorlijk plek, maar dat terzijde..

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:22

veel afsoelen met koud water,misschien kan je samen met wat andere klanten van de manege erop attenderen zodat die erniet mmer o wiilen rijden of ook iets tegen de eigenaar zeggen

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

paars

Berichten: 5549
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:39

Als een paard met deze wond (die er op de foto best diep uitziet) gewoon met een bit in de lessen mee moet lopen kan je misschien de dierenbescherming bellen? Ik heb dat helaas ook een keer moeten doen toen iemand zijn hond mishandelde. Ik moest wel mijn naam doorgeven omdat ze geen anonieme meldingen kunnen behandelen, ze zijn bang voor misbruik. Je naam wordt echter beslist niet aan de manegehouder doorgegeven, en ze informeren je over het resultaat. Dit is gewoon dierenmishandeling. Het moet de tijd krijgen om te genezen en dan moet er gekeken worden naar een ander bit om voor de toekomst problemen te voorkomen. Het paard mag blij zijn met zo'n reddende engel als jij!!

sweetcindy
Berichten: 61
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 13:06

Zou een ander bit misschien ook helpen? Dan moet ik toestemming vragen aan de eigenaar, maar als ik het zelf koop zal dat geen probleem zijn. Welk bit zou dan geschikt zijn? Ze heeft nu een enkelgebroken bit

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:40

Dan zou alleen een bitloos hoofdstel zin hebben. Dus dan bedoel ik een hackamore o.i.d. Prima bit, maar niet voor beginners en mensen met een harde hand.
Ieder bit zou nu kwaad doen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:48

Kun je geen briefje ophangen dat er iedere dag uierzalf opgesmeerd moet worden!
Et beste zou rust zijn natuurlijk, maar aangezien ze daar geen oor naar hebben lijkt me iedere dag uierzalf al iets!
Alle kleine beetjes helpen.

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:03

Ik vind het belachelijk dat de manege eigenaar er niets aan doet, als je door blijft rijden met een bit zal de wond nooit genezen. Het paard moet toch zijn brood verdienen???????????
Kunnen ze niet proberen hoe het paard reageert als je de teugels aan de neusriem vast maakt? Het bit er dan uithalen, als je het paard dan op je zit aardig braaf een rondje kan laten lopen, hij hoeft dan niet in de krul, kan de wond genezen en kan het paard evengoed in de les blijven lopen. Zelf heb ik dit ook gedaan bij mijn paard toen ze wondjes in haar mond had van het bit, en dan ook meerdere keren per dag de plekjes met goed dik smeerbaar boter insmeren, houd het vet en is niet vies voor het paard. Probeer het te overleggen met de manege houder. Succes

Geef mij maar een joint zei de goudvis, dan wordt ik haai!!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:25

TJa, het liefste een tijd rust, maar dat is in dit geval zo goed als onmogelijk. Patos heeft een keer een wat kleiner plekje gehad, niet in de mondhoek, maar in de plooien naast de mond. Elke keer ging het verse velletje er weer af, toen heb ik een paar dagen Nestosyl gebruikt. Dat is een dikke creme voor mensen, te gebruiken bij schaaf, snij en brandwonden. Binnen drie dagen was het over.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:26

wow, ik dacht nu komt dr zo'n banketstaaf kloofje maar dit is heel iets anders Scheve mond
Idd, briefje ophangen dat ze even elke dag uierzalf moeten smeren is handig
(Enne.. als het over is kan de manege er mischien regelmatig vaseline op smeren om zijn (haar?) mondhoeken soepel te houden.. want dit ziet dr echt niet fijn uit )

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:46

dat dat paard nog niet al zijn ruiters er systematisch af gooit zeg. had die van mij al lang gedaan met zo'n pijnlijke mond. Moet wel een erg lief paard zijn.
succes er mee! En inderdaad ik zou aangifte doen, en als jij het niet durft.. vraag iemand die het wel durft het met je te doen.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:21

ok ik zou zeggen, rijd dat paard even zonder bit, en met zo'n speciaal hoofdstel, als ik dat paard had zou ik al mijn ruiters die ik nog op me kreeg, of zodra dat bit er in ging helemaal flippen Hyper!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:14

dom zeg van de manege eigenaar Scheve mond dat snap ik nooit,waarom worden er dan mensen eigenaar van een manege als ze niet om paarden geven???
maar tja dat helpt natuurlijk niets bij dit.
hopen dat het paardje rust krijgt, dat lijkt mij de enige echt werkende oplossing, en de instructrise mag dan ook wel eens les gaan geven in plaats van te gaan slapen, wand dat laat je toch niet toe Bloos!

nou veel succes met de verzorging, goed van je dat je m probeert te helpen OK dan!

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:52

Volledig eens met paars!
Dit is een schande,en dan ook nog met thiedeman rijden Boos!
Gewoon de dierenbescherming erbij halen hoor.
Heb ik ook eens moeten doen bij iemand die paarden mishandelde...
Als je het zelf niet durft,doe ik het wel voor je.(kun je me pb-en)
Ik kan hier echt furieus van worden!

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:00

het word idd erg lastig om er zelf iets aan te doen als het een manege paard is en jij er maar 1x per week bent(dan zal de uierzalf ook wel niet helpen). en aangezien de manege er niets aan doet Boos! Boos! ..... misschien kun je anoniem de dierenbescherming inlichten... misschien dat dan de manegehouder zijn ogen open gaan, zo gaat het paardje alleen maar meer naar de kl*te!!

succes ermee

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:56

Igor heeft ook zo eens wondjes gehad. Ik had toen gevraagd aan de instructrice wat hielp zei zij uierzalf. Dus ikke elke dag naar de manege om er uierzalf op te smeren. Na een paar weken begon het te genezen. Ik was toen ook eens naar een les gaan kijken. En ik weet dat Igor goed vooruit is, altijd in de kont van het paard voor hem, maar dat wilt toch niet zeggen dat je hem zo hard moet trekken in de mond dat je armen achter je oren zitten. ( heeft trouwens geen effect hij is alleen maar sneller). Toen ik dus zag dat zijn wondjes terug open waren heb ik dat tegen de stalhouder gezegd en die zei dat ze er wat aan zou doen. Het wondje is na lange tijd nu eindelijk toe. Maar dat trekken in de mond blijft duren. Binnenkort ligt zijn mond weer open. Ik vind dat sommige paarden hoe braaf ook alleen goed zijn voor gevorderde ruiters, omdat zij ook weten dat je een paard trager kan laten lopen met je zit. Zonder hun mond open te trekken. Maar dat ben ik maar. En als je zoiets tegen de lesgevers zegt zeggen die : bemoei je met je eige zaken!.
Ik zolang blijven aandringen tot ze iets doen. Eventueel aan andere ruiters vragen wat die er van vinden die kunnen mee gaan vragen aan de manegehouder. De ruiters die de paarden hun mond kapot trekken weten niet wat een werk het is om die wondjes te doen genezen, dat ze het zelf doen!

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:19

je moet het paard een poosje op rust zetten zodat het kan genezen... wij hadden er van die bruine zalf voor(naam vergeten) daarna miss een zachter bitje in doen

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:36

pimmetje7 schreef:
je moet het paard een poosje op rust zetten zodat het kan genezen... wij hadden er van die bruine zalf voor(naam vergeten) daarna miss een zachter bitje in doen


dat gaat alleen wat lastig bij een manege paard helaas verder bovenstaand advies lijkt me goed. Blijven proberen meid!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ComscoreBot, daanbrego, Eliana, Jet, Lamujer en 96 bezoekers