te lang in zijn vacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

te lang in zijn vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 21:16

Hebben jullie dit probleem ook al eens gehad?
Mijn haffie zit veel te lang in zijn vacht waardoor hij erg veel zweet.
Daarna erg slecht droogt na het rijden.

Hoe kregen jullie je paard/pony weer kort in het haar?

wat hebben jullie gebruikt om hem/haar korten in het haar te krijgen?

alles is welkom


balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:40

Bedoel je dat die zn wintervacht niet verliest of dat die gewoon een dikke vacht heeft ? want als die moeite heeft met verharen moet je hem lijnzaad geven en als die gewoon van zichzelf lang in het haar is scheer hem dan. dan ben je het haar ook kwijt Haha!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:41

vergeten om te zeggen ... lijnzaad moet je eerst koken om te mogen geven.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:53

Hoe oud is je haffie? Staat ie 's nachts binnen of buiten?
Ik merk aan mijn eigen paard (en de anderen die 24/7 buiten staan) dat ze nog steeds geen èchte zomervacht heeft. Ook geen wintervacht meer, maar langer dan normaal rond deze tijd. Echt lekker weer is het nog niet geweest. En als er dan af en toe van die (veel te) warme dagen tussen zitten dan zweten ze zich rot.

There is no reality, only perception.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 05:59

ellenlouise schreef:
Hoe oud is je haffie? Staat ie 's nachts binnen of buiten?
Ik merk aan mijn eigen paard (en de anderen die 24/7 buiten staan) dat ze nog steeds geen èchte zomervacht heeft. Ook geen wintervacht meer, maar langer dan normaal rond deze tijd. Echt lekker weer is het nog niet geweest. En als er dan af en toe van die (veel te) warme dagen tussen zitten dan zweten ze zich rot.
mijn haffie is 6 jaar en wordt intensief mee getraind staat snachts binnen met 0 grams dek om toen het wat kouder was een 150 grams dek.
ik heb gisteren opkikker besteld bij paardendrogist en lijnzaadolie

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:17

Je kan ook lijnzaadmeel gebruiken. Dat kan je in een grote zak kopen en best lang gebruiken. Is geloof ik ook minder duur.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:29

Mijn pony heeft ook van dat lange haar, maar ja die is al 27. Ik heb hem net weer geschoren. Je krijgt hem anders niet meer droog na het rijden.

Come over to the dark side, we have cookies!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:09

ellenlouise schreef:
Hoe oud is je haffie? Staat ie 's nachts binnen of buiten?
Ik merk aan mijn eigen paard (en de anderen die 24/7 buiten staan) dat ze nog steeds geen èchte zomervacht heeft. Ook geen wintervacht meer, maar langer dan normaal rond deze tijd. Echt lekker weer is het nog niet geweest. En als er dan af en toe van die (veel te) warme dagen tussen zitten dan zweten ze zich rot.



Viking staat al zeker vanaf maart dag en nacht buiten en die heeft ook ander haar dan normaal.tis net geen zomervacht maar ook net geen wintervacht,ik denk dat het door het weer komt,Vik krijgt ook lijnzaadolie maar zijn vacht blijft hetzelfde.

Paardentaxi Zeeland


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:52

zeewier bijvoeren goed voor de vacht en gaan ze ook van glimmen.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 13:32

ellepel schreef:
zeewier bijvoeren goed voor de vacht en gaan ze ook van glimmen.
wordt al gevoer en krijgt al heel veel

knoflook,zeewier,feunegriek,appelzaijn

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:19

hmm dan zou ik juist eens alle middeltjes gaan weggooien... je paard krijgt op deze manier wel errug veel vitamines etc binnen.en teveel is ook niet goed.....
als jij goed hooi hebt, goede biks, dan zit daar alles wel in en zou ik persoonlijk alleen zo'n vier keer per week een schepje zeewier door zijn eten doen..

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:26

ellenlouise schreef:
Hoe oud is je haffie? Staat ie 's nachts binnen of buiten?
Ik merk aan mijn eigen paard (en de anderen die 24/7 buiten staan) dat ze nog steeds geen èchte zomervacht heeft. Ook geen wintervacht meer, maar langer dan normaal rond deze tijd. Echt lekker weer is het nog niet geweest. En als er dan af en toe van die (veel te) warme dagen tussen zitten dan zweten ze zich rot.


Dit heeft mijn paard dus ook, ze staat ook 24/7 buiten. Het ligt idd aan het weer. Moedernatuur regeld dit vanzelf (gelukkig maar).
Maareh.....lijnzaadolie help bij niet echt. Krijgt ze nu nu niet meer, maar voor ze het land op ging wel.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:49

Die van mij hebben ook weer hun "herfst-vacht" gekregen (zo noem ik 't maar. Inmiddels zijn ze weer aan het verharen, om weer zomervacht te krijgen. Het is idd zulk gek weer!!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

jessie1234
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:13

lijnzaad olie is eengoed middel.
kan je kopen bij de boerenbond-welkoop.
2 eetlepels over zin bix doen(vinden ze nog lekker ook)

groetjes jessica

Onze dochter Megan Dewi 09-12-2007

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:34

Dribbelkont schreef:
mijn haffie is 6 jaar en wordt intensief mee getraind staat snachts binnen met 0 grams dek om toen het wat kouder was een 150 grams dek.
ik heb gisteren opkikker besteld bij paardendrogist en lijnzaadolie

Staat ie s"nachts nog met een deken om Verward

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:41

Is het nog zomerhaar of nog (oud) winterhaar? Die van mij was in april prachtig door haar vacht heen en eind april weer dik in het haar ondanks dekens. heb haar in mei geschoren en nu puike vacht. Ik zou nu dan maar scheren als het verharen is gestopt. En dan wel oppassen voor regen en kou. Je kan ook alleen baan hals en buik scheren, is vaak al voldoende voor warmte afvoer en levert minder risico op met onverwachter buien en kou.

Het schijnt dat ontwormen ook invloed heeft op de vacht. Dus kijk je ontwormschema nog even na. Bij ons zijn er een aantal beter door de vacht heen gekomen door goed ontwormen. GEldt helaas niet voor allemaal.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:56

mijn vorige pony had de ziekte van cushing, die had dus ook het hele jaar door een dikke wintervacht, de manege eigenaar had hem wel eens een keer iets door het eten gegeven waardoor hij heek erg begon te ruien, maar ook dat hielp niet goed, hier was gewoon weinig tot niks aan te doen, ik schoor hem daardoor ook 4 keer in het jaar...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers