update kreupelheid Rosalien

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

update kreupelheid Rosalien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 10:06

Nou ja, update.... de update is dat er nog geen update is.
Ze zijn gisteren met haar naar Utrecht gegaan en daar staat ze nu nog steeds, aangezien ze nog niet hebben kunnen achterhalen waardoor ze kreupel loopt. Dat het iets kleins en simpels is, kunnen we dus wel vergeten. Zelf denk ik op dit moment aan hoefkatrol, dit omdat ze achteraf gezien wel vaker last had van haar voorbenen. Ik heb verder weinig ervaring met hoefkatrol, ik weet niet echt hoe het zich uit. Het is dus meer gevoelsmatig dat ik daar aan denk, dan dat het ergens op gebaseerd is.

De eigenaresse van Rosalien belt me op als ze iets weet. Ze zag het ook somber in. Ze had me gisteren een SMS gestuurd. "Roos staat bij de veearts voor onderzoek. Weet nog niet wat het is. Het ziet er slecht uit. Denk niet dat het goed komt."

Vorige week maakte ik ook nog zo'n lekkere opmerking. Verward We hadden het over haar dikke pens. Zei ik; "Straks als ze beter is krijgen we echt de singel niet meer vast". Terwijl ik het zei, dacht ik; "oliebol, wat zeg ik nou? Het is al een wonder als het uberhaupt goed komt." Bloos!

Nou ja, ik hou jullie op de hoogte.


Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:27

Jeetje wat vervelend. Ik hoop echt voor je dat ze in ieder geval wat kunnen vinden zodat je weet waardoor het komt.

Veel sterkte verder Ach gut .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:35

Tjee wat erg voor Roosje Scheve mond
Wist niet dat het zo heftig was deze keer, sterkte voor jou en Eef!!!

JoT

Berichten: 4008
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:19

Dat zijn berichten die je liever niet wilt ontvangen. Ik hoop voor jullie dat ze iets kunnen vinden, weet je in ieder geval een beetje waar je aan toe bent. Heel veel sterkte.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 12:27

Nou ja, zo lang er nog niks is gevonden, kan het natuurlijk nog vanalles zijn. Maar hoe langer het duurt, hoe erger ik het maak in mijn gedachten. Het heeft nog geen zin om negatief te gaan zitten doen, misschien is wat ze dan ook heeft wel goed te genezen of goed mee te leven, het hoeft niet gelijk het einde van de wereld te betekenen.

Ik vind het nog het rotste voor Evelien (eigenaresse van Roos), ze heeft haar vorige paard ook al weg moeten brengen met een onvindbaar beengebrek.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:48

Jeetje zeg sterkte hoor................

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 12:49

gijsenkim schreef:
Jeetje zeg sterkte hoor................


Wat denk jij dat het is?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:11

he wat vervelend.. Scheve mond hebben ze nog geen foto's gemaakt?

Bij Evita werd door de VA (en door mij zelf) in eerste instantie ook aan iets ernstigs gedacht, maar ook bij haar was niks te vinden op foto's/peesscans. Dat de foto's in orde waren was eigenlijk een soort van geruststelling, omdat hierdoor de ernstigere dingen als HKO, artrose, spat enz. uitgesloten waren. Uiteindelijk zijn er er nooit achter gekomen wat het is geweest, ze is vanzelf weer goed gaan lopen, waarschijnlijk is het een spierprobleem geweest of iets met de banden van de gewrichten. Dat kunnen ze niet zien op foto's of een peesscan.

Ik snap dat je je zorgen maakt, het is heel vervelend als je paard kreupel loopt en er niks te vinden is.. ik hoop dat ze snel iets vinden bij haar en dat het niet ernstig is. sterkte ermee!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 13:15

Ik weet niet wat ze allemaal wel en niet hebben gedaan. Ik heb alleen een SMS-je gekregen van de eigenaresse. Ik wil haar nu niet lastig vallen met telefoontjes, waarschijnlijk weet ze zelf niet veel meer dan ik, als ze de veearts nog niet heeft gesproken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:44

Kop op !! Wie weet valt het hardstikke mee....pas gaan treuren als het bericht er is hoor !!!! Succes !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 09:28

Eergisteren hebben ze het been van onder naar boven verdoofd, maar ze konden niet echt ontdekken uit welk deel van het been het kwam. De volgende dag hebben ze weer de hoef verdoofd en toen werd de kreupelheid duidelijk minder. Ze hebben toen foto's gemaakt van het hoef en de rest van het been. Daar is uitgekomen dat ze scheurtjes heeft in het hoefbeen. Verder is het bij de kogel geirriteerd, waardoor er een soort botwoekering is ontstaan, waar het normaal gesproken rond loopt, loopt het nu een beetje hoekig (zo begreep ik het tenminste). Daarnaast is ook de aanhechting van de buigpees bij de voorknie geirriteerd.

Vandaag komt er speciaal beslag onder, waardoor het hoefbeen meer rust krijgt. Verder krijgt ze bloedverdunners om de doorbloeding te verbeteren. Ze krijgt 8 weken boxrust en daarna wordt bekeken hoe het staat met de scheurtjes.

Voor de pezen schijn je een soort schoktherapie te hebben. Aangezien het grootste gedeelte van de kreupelheid waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de scheurtjes in het hoefbeen, wordt eerst bekeken hoe het staat als het hoefbeen genezen is. Eerst wordt dus bekeken hoe het staat als het hoefbeen genezen is. Die schoktherapie is namelijk behoorlijk duur.

Nou, al met al had het stukken erger kunnen zijn. Ze hebben iig kunnen achterhalen wat er precies aan de hand is, dus dat is wel fijn.

Vanmiddag wordt Rosalien opgehaald en vanavond ga ik even langs. Sowieso om ook te praten over hoe we het in de toekomst gaan doen. Het belangrijkste is dat ze weer beter wordt. De DA kon dat niet garanderen dat het over gaat. Rijden zit er iig voorlopig zeker niet in. Voor mij wordt het dus waarschijnlijk weer zoeken naar een ander bijrijdpaard.

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:50

Het is voor de eigenares iig een prettig gevoel om te weten wat Rosalien nu mankeert, helaas voor jouw gaat het herstel nog een flinke tijd duren.

[o]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:40

Nou iets weten is beter dan niets weten......... dit is iig behandelbaar....
Heel veel sterkte en succes

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:45

Hopelijk verbetert het nu met speciaal beslag. Hoe vervelend het bericht ook is, volgens mij is het wel fijn om te weten wat het is en niet meer in die onzekerheid te zitten...

Sterkte ermee... Ach gut

Helaas moet je nog ff wachten op Xara Lachen

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 15:53

Xara moet idd nog even een paar trappen onder d'r kont krijgen. Haha!

Gisteren heeft Evelien al gezegd dat ik misschien beter een ander bijrijdpaard kan gaan zoeken, aangezien dit heel lang kan gaan duren, als het uberhaupt nog goed komt. Ze staat bij haar thuis, dus ze wordt sowieso volledig verzorgd, ook als ik niet kom, dus daar hoef ik me niet schuldig over te voelen (al hoewel ik dat stiekum toch wel een beetje doe). Je zet zo'n paard toch niet zomaar even aan de hand, ookal heb ik haar maar een paar maanden gedaan. Ik mag sowieso altijd langs blijven komen, als ik wil. Lachen

Evelien was ook erg blij dat ze wist wat het was. Ze vond dat ze haar erg goed geholpen hebben in Utrecht. Alles werd ook goed uitgelegd adhv de foto's.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:01

Wel eerlijk van haar. Lijkt me dan wel weer jammer om dan wat anders te moeten zoeken, vooral omdat het zo goed klikt met Evelien (tenminste, dat maak ik er uit op) dat is natuurlijk ook maar weer afwachten hoe dat met een ander gaat...

Fijn dat ze in Utrecht zo behulpzaam waren, hoor daar wel vaker goede berichten over...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 09:58

Gisteravond ben ik naar Rosalien geweest. Ze heeft speciaal beslag voor en ze had een nat verband om haar been, om vochtophoping te voorkomen geloof ik. Dat bij de kogel is geen botwoekering, er zijn wat kleine stukjes bot weg, waardoor de pees daar irriteert.
Ze hoeft geen 8 weken volledige boxrust. Ze moet iig tot morgen de hele dag op stal staan, daarna mag er begonnen worden met stappen op het harde, een kwartier per dag. Na een week of 3 moet het iedere week met 5 minuten worden opgebouwd. Tussendoor moet het beslag nog een keer verlegd worden. Na 8 weken worden er opnieuw foto's gemaakt om te kijken hoe en of het geheeld is.

Verder staat er op stal nog een wat oudere merrie die maar eens in de week bereden wordt door een verzorgster. Evelien zou aan de eigenaresse vragen of ik haar misschien wat vaker mocht verzorgen en rijden. Dan kan ik het stappen met Rosalien combineren met het rijden van die andere merrie. Sowieso heeft Evelien nu vakantie/stage, dus ze heeft nu tijd om haar zelf te doen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:57

He.. wat zonde van de merrie... hoe lang is Evelien er nu wel al niet mee aan het kwakkelen? Die merrie mankeert jammer genoeg altijd wel iets.... En het is zo'n leuke, lieve merrie! In elk geval sterkte ermee!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 14:11

Ik weet niet hoe lang ze er al mee aan tobben is. Al een behoorlijke tijd iig. Scheve mond

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:11

arme roosje Boos!
en ze is in wassenaar geweest, niet in utrecht Lachen
ik hoop dat t snel beter gaat met r, ju mist zn buurvrouw!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 14:26

Wennepen schreef:
en ze is in wassenaar geweest, niet in utrecht Lachen


Ow, tegen mij had Evelien gezegd dat ze naar Utrecht zouden gaan. Dat zal later wel veranderd zijn dan. Scheve mond Nou ja, het maakt ook niet uit, ze zijn er iig achter gekomen wat het is en dat is het belangrijkste.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Amazonbot, Angie91, BETUWE, Es_ther, kimmetje26, Kirrietje, Mjelleke, Nathachou, Schildpaddd, Sterrenpony, Ubermetrics, VenoSnorlax en 122 bezoekers