moeilijk in de mond en moeilijk aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

moeilijk in de mond en moeilijk aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 11:40

mijn paard is vrij lastig aan de teugel en lastig in de mond
heeft lang stang en trens in gehad bij zijn vorige baasje
ik heb al geprobeer: appelbit, stangetje, dubbel en enkel gebroken,
rolletjes bit
maar hij blijft zijn hoofd eruit trekken en omhoog komen

ik heb les en er wordt aan gewerkt maar ik dacht misschien een ander bitje omdat hij stang en trens heeft in gehad

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven


Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:50

Heb maar 1 tip voor je en dat is een osteopaat er naar laten kijken. Je kunt rijden tot je een ons weegt en nog zo'n goede instructie hebben maar als de vorige ruiter het tongbeen van het paard heeft vastgereden krijg jij dat nooit meer los met rijden. Andere bitjes werkt ook niet sommige zal het paard prettiger vinden dan andere maar een echte oplossing is het niet. Ook niet inbuigen werkt allemaal niet zit hooogstwaarschijnlijk gewoon hartstikke vast.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:58

Idd wat Insider zegt.
Als het niets medisch is, loslaten van voren, alleen maar aan je been rijden, gewoon van je teugel afblijven en zelf zijn ontspanning laten vinden, als dat goed gaat kan je misschien een beetje voorwaards neerwaards gaan rijden, maar dat zal wel even duren voor je zo ver bent.

-

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 12:19

ik kan voorwaarts neerwaarts rijden, hij ontspant zelf genoeg, zit niet echt vast maar is gewoon lastig, ik ben hier al drie jaar mee bezig en er zit vooruitgang in maar hij valt steeds terug in hetzelfde patroon

het lijkt een vorm van verzet, hij is heel schrikkerig dus als hij iets ziet, hoofd omhoog, wordt sterk en vergeet het dan maar
komt weer naar beneden,
volgende rondje precies hetzelfde

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:22

Ik rij soms met een paardje dat voor de wandeling met een pelham rijdt (ik weet niet hoe ze dat hier in nederland zeggen) en als je dan de dag na de wandeling met hem rijd met gewoon bit dan is ie meestal wel harder in de mond, maar dan probeer ik hem ook niet aan de teugel te rijden.
Van een pelham kan wel het paard zijn mond verpest worden. is een pelham dan een stang en trens bij jullie?

. . .
. . .
. . .

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:11

Pouskintje schreef:
Ik rij soms met een paardje dat voor de wandeling met een pelham rijdt (ik weet niet hoe ze dat hier in nederland zeggen) en als je dan de dag na de wandeling met hem rijd met gewoon bit dan is ie meestal wel harder in de mond, maar dan probeer ik hem ook niet aan de teugel te rijden.
Van een pelham kan wel het paard zijn mond verpest worden. is een pelham dan een stang en trens bij jullie?


Pelham is in Nederland ook 'gewoon' een pelham!!

Ik zou eerst ook alles medisch uitsluiten en dan gewoon op zit/beenhulpen rijden. Van voren weinig doen, dat komt vanzelf wel weer!

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:23

Ben je al eens bij een paardentandarts geweest?

Sammie M1 + 0


Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 12:21

jaja fysio, tandarts alle controles regelmatig
hij is gewoon dwars
zo heb je hem, zo ben je hem kwijt
zo loopt hij ergens langs, zo krijg je hem er niet meer langs en komt hij omhoog

hij is zo ontzettend sterk dat je met geen mogelijkheid zijn hoofd meer terug naar beneden krijgt

soms ziet hij gewoon niets en sta je ineens stil, gaat hij blazen, trillen en keihard achteruit

we starten M1, hij is Z1 klaar, kent alles, maar heeft stang en trens in gehad en we denken dat daar het prbleem ligt

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:22

Tja, als je echt denkt dat het aanstellerij is, misschien gewoon eens flink aanpakken? Flink been geven en een pets met de zweep en meteen weer ontspannen als hij toegeeft?

Sammie M1 + 0

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 15:04

awdewilde schreef:
Tja, als je echt denkt dat het aanstellerij is, misschien gewoon eens flink aanpakken? Flink been geven en een pets met de zweep en meteen weer ontspannen als hij toegeeft?


been geven helpt niet, je krijgt hem niet meer voorwaarts
een pets verkopen helpt ook niet dat ineresseert hem niks
hij heeft een super pijngrens en is nergens van onder de indruk

ik pak hem echt wel an hoor maar dat doet hem niks

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:02

Ik ben het met Insider eens.

Hij moet op dit nivo weten wat aanleuning en lekker rond is. En zeker dat dat heel prettig kan zijn. Dus er moet een rijden zijn dat ie de voorkeur geeft aan deze houding. De stang/trens kan wel de veroorzaker zijn, maar ik denk niet dat het de ware oorzaak is.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 14:54

het probleem is dat als hij iets ziet wat hij eng vindt ik hem elk rondje weer
kwijt bent
hij maakt zich dan zo sterk dat ik hem niet meer an de teugel krijg/hou

fysio heeft al gekeken niks aan de hand

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:26

Ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak ligt in het feit dat hij ooit een s&t ingehad heeft. Ook met s&t kan een paard zijn hoofd wegtrekken hoor, het werkt op een andere manier in maar het is geen wondermiddel om een paard naar beneden te houden.

Misschien blijft je paard wel trekken omdat jij ook trekt, de meeste paarden reageren op een trekkende ruiterhand door hun hoofd in de lucht te steken. Met kracht red je het echt niet, als je het op die toer wil gooien, dan kan je er beter een slofteugel aanhangen (oei Bloos! ), daarmee dan niet trekken maar wel begrenzen (ik neem aan dat je het verschil begrijpt).

Als een paard zijn hoofd wegtrekt, gewoon rustig met de hand volgen, bovenin de aanleuning weer opzoeken en dan kleine kneepjes met je vingers. Soms wil het wel eens helpen om je hand helemaal weg te steken dus teugels (of alleen binnenhand) helemaal los. Het paard schrikt zo dat de aanleuning weg is dat hij meteen weer naar beneden gaat om de hand op te zoeken.

Het blijft moeilijk natuurlijk om vanaf hier het goede advies te geven.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:35

Citaat:
soms ziet hij gewoon niets en sta je ineens stil, gaat hij blazen, trillen en keihard achteruit



En hoe is de verhouding: energierijk voer en beweging? Zit er veel haver in zijn voer? Daar worden ze immers ook drukker van.

En staat hij regelmatig in de wei? Wij staan op een pensionstal met erg veel weidegang en bijna alle paarden worden daar erg rustig van.
Doordat ze heel de dag al veel zien schrikken ze niet meer zo van tractoren, gekke geluiden enzovoort.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 16:41

allemaal al geprobeerd, hand weg steken, slofteugel (met elastiek), negeren noem maar op en vergis je niet als hij eenmaal zijn hoofd omhoog heeft krijg je hem niet meer naar beneden, en vanzelf gaat hij zeker niet
hij gaat dan liever steigeren, wat hij ook met regelmaat doet
volgens mijn instructeur ben ik te lief en moet ik met strakkere hand rijden. zodat hij gaat begrijpen dat ik de baas ben en niet hij, maar ook dat heb ik al geprobeerd en dan steigert hij dus

hij staat in een buitenbox krijgt geen haver, gewoon drie maal perdag biks en 1x kuil, van mij 's-avonds een beetje muesli zonderhaver, appeltje, peentje,
je kan zo met hem de weg op hij is super verkeersmak

hij doet dit op de meest gekke plaatsen en voor de meest rare dingen die jij als ruiter totaal niet verwacht en waar je het van veracht loopt hij langs

ik heb er al verschillende mensen naar laten kijken en ze snappen er niks van

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:00

Ik heb ook een paard gereden dat haar hoofd de lucht in gooide bij mij (niet bij haar eigenaar) Dit deed ze als ik wat meer vroeg dan normale spanning. Door veel drijven en weinig hand gebruiken en af en toe drukjes te geven en veel oefenen is dit toen over gegaan.
Als ik in jouw situatie zou zitten zou ik proberen om het schrikken van je paard voor te zijn, door zijn aandacht te vragen en deze bij jouw te houden door als je het aan voelt komen en hij word kijkerig, dan zijn aandacht afleiden met bijvoorbeeld een wending gaan rijden met stelling en buiging. Je kan er voor zorgen dat hij alleen op jouw let, door hem geen "tijd" meer te geven om te schrikken en vervelend te doen, door hem continu bezig te houden (voltes, wendingen, van hand veranderen, overgangen etc) en niet één keer de bak helemaal rond te rijden.
Veel succes ermee!

Poema

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:02

Ik heb ook een paard gereden dat haar hoofd de lucht in gooide bij mij (niet bij haar eigenaar) Dit deed ze als ik wat meer vroeg dan normale spanning. Door veel drijven en weinig hand gebruiken en af en toe drukjes te geven en veel oefenen is dit toen over gegaan.
Als ik in jouw situatie zou zitten zou ik proberen om het schrikken van je paard voor te zijn, door zijn aandacht te vragen en deze bij jouw te houden door als je het aan voelt komen en hij word kijkerig, dan zijn aandacht afleiden met bijvoorbeeld een wending gaan rijden met stelling en buiging. Je kan er voor zorgen dat hij alleen op jouw let, door hem geen "tijd" meer te geven om te schrikken en vervelend te doen, door hem continu bezig te houden (voltes, wendingen, van hand veranderen, overgangen etc) en niet één keer de bak helemaal rond te rijden.
Veel succes ermee!

Poema

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:08

gijs schreef:
allemaal al geprobeerd, hand weg steken, slofteugel (met elastiek), negeren noem maar op en vergis je niet als hij eenmaal zijn hoofd omhoog heeft krijg je hem niet meer naar beneden,


slofteugel met elastiek is ook onzin wat mij betreft, het doel van een slofteugel is te begrenzen, aan te geven "tot daar en niet verder". Dan moet het niet mogelijk zijn om net nog even door te trekken omdat het elastiek dat toelaat. Bij een goed gebruik van de slofteugel begrens je op de hoogte die door jou bepaald wordt, het paard kan dan niet meer zijn hoofd omhoog hebben, of bedoel je dat hij door de slof heentrekt?.

En tsja als het zo erg is als dat je hier beschrijft en alles al geprobeerd hebt dan lijkt het me onmogelijk voor mensen om vanaf een computerschempje raad te geven. Goede instructie zoeken lijkt me dan nog de enige oplossing.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 08:15

gisteravond wer een gesprek gehad met twee verschillende paardenmensen. weer goede tips gehad
mijn instructeur zei me nu eens een correctiebit te gebruiken met zo'n boog
kan je met een rustige hand toh heel wat begrenzen
toevallig zei er gisteravond iemand tegen me dat ze hem had zien gaan en dat ze er bewondering voor had dat ik zo rustig bleef
moet ik altijd wel lachen want van binnen kook je
allemaal bedankt voor de tips, ik probeer altijd alle tips want je weet maar nooit

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:02

Kijk of je zadel goed past, leer je paard dragen en blijf van z'n mond af.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Ultiem

Berichten: 143
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:26

ik heb zelf ook een paard dat echt erg lang 'het bit/de druk ervan' niet aannam. Ik heb dit gedrag genegeerd (tuurlijk, het blijft moeilijk) maar het heeft gewerkt. Ik rijd hem nu echt lang los met heeeel weinig druk op de teugels, en dan neem ik hem heeeel langzaam op. Dit accepteert hij, en het heeft resultaat!! Hij loopt nu lekker en we hadden laatst 176 punten! Niet opgeven dus, maar geduld houden..succes

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:39

Jouw intstructeur zegt dat je met strakke hand moet rijden. Dit betekent dus dat je je paard op 2 teugels moet rijden en je moet ervoor zorgen dat je hem goed begrenst aan beide kant. Je maakt als het ware een gangetjes van 2 teugels en 2 benen waar je absoluut niet door heen mag. Je vertelde dat je paard, als je dit deed begon te steigeren. Neem van mij aan dat je dan op de goede weg zit. Het is een vorm van verzet omdat ie dan weet dat hij werkelijk wat moet doen. Om dit paard inmiddels weet dat hij z'n eigen gang kan gaan moet je gewoon heel consequent en streng zijn.

Dus zodra het paard doet wat jij wilt, moet je hem heel goed belonen, zodra hij iets doet, (bijvoorbeeld uitbreken of i.d.) wat je niet wilt straf je dat af d.m.v. je been en teugel ( in eerste instantie) en je zweep. Dit gaat natuurlijk niet in 1 keer goed en het zal voor jezelf ook eerst heel hard werken zijn, maar als je paard na een half uur rijden opeens een half rondje doet wat jij wilt, ga je stoppen en goed belonen. Niet forceren door nog een rondje te proberen.

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik zit op dit moment met een soortgelijk probleem alleen dan in wat mindere mate, maar bij mij helpt het in ieder geval heel goed. Consequent zijn, geduld hebben en begrenzen zijn hier de sleutelwoorden!

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:06

nou hij heeft waarschijnlijk nix hoor....

ik heb ook een z-paard gehad, ook altijd met stang en trens bereden..
ik reed haar met trens en nog tientallen bitjes uitgeprobeerd maar nix hielp...

het komt gewoon door die stang en trens..

ze is gewent veel ijzer in dr mond te hebben en als ze dan weinig heeft dan denkt ze ook "ja daaagg denk je dat ik met dit bit voor je ga werken"...

ik heb er alles aan gedaan en het enige wat werkt is heel veel geduld hebben en maar blijven proberen...

begin met 20 min losrijden maak veel voltes en achtjes vraag overdreven stelling.. (als ze wel om je been buigt of doet ze dat ook niet)

daarna proberen steeds iets lager in te stellen..

schoppen en slaan heeft geen nut geloof me...

tegen de tijd dat jou benen zijn afgebrokkeld geeft je paard misschien pas na.. Tong uitsteken

heel veel geduld moet je hebben...

succes...

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers