een paard inrijden in 1 dag??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

een paard inrijden in 1 dag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 23:09

Een vage kennis van mij beweerd dat ze een paard in 1 dag kan inrijden...
wat vinden jullie mogelijk of onmogelijk??? (motivaties!! Haha! )

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:11

Ligt eraan wat ze daarvoor al met het paard gedaan hebben, is ie veel in handen geweest, is ie al gelongeerd eventueel met zadel.
Als dat inderdaad het geval is dan kan het best.
Komt ie zo groen uit de wei dan lijkt het me een kamikaze actie.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:11

Hmm, ze zal wel zadelmak bedoelen dan of zo??
Inrijden krijg je echt niet voor elkaar, dan beweert ze dus dat ze alles geleerd heeft, overgangen, recht lopen, figuren etc.
Kan dus nooit... Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:15

Ze is zeker 24 uur bezig geweest. Schijnheilig Lips are sealed

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:27

Ik heb is een keer een man gezien op tv (in amerika) en die ving dan een groep wilde mustang. Hij beleerde 1 mustung binnen 3 uur.
Dus het is wel mogenlijk...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:27

Ligt eraan wat ze bedoelt onder inrijden...iedereen verstaat daar weer iets anders onder...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 23:29

deze ged88 kwamen dus ook bij mij op...
En ze is van het opschepperige type *geen vriendin van me hoor* Schijnheilig *
Dus ze heeft het over al dan niet wilde... friese hengsten, die ze binnen een dag zadelmak heeft en fatsoenlijk rondjes kan laten lopen. Dus heeft ingereden...
Lijkt mij een beetje onmogelijk, bovendien ga je ook niet gelijk de hele dag met een paard bezi zodat ie zadel mak is...
Volgens mij zij die beesten het de volgende dag alweer vergeten...!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:56

ha ha, wij hebben ook z'on opschepper op stal (kan dus ECHT niet rijden)
zegt ie: oooh, ik heb net even een hengst zadelmak gemaakt, het is best een triest geval want hij denk ook nog werkelijk dat we al die onzin geloven.
Ik denk trouwens niet dat diegene die Volcano bedoelt een Monty Roberts kloon is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 00:20

Haha, wat mony roberts doet is de paarden zadelmak maken, en er dus voor zorgt dat je er op kunt zitten. Wat men dus onder inrijden verstaat speelt dus ook een grote rol. Ik versta daar dus ook onder dat je paard overgangen kan lopen, recht kan lopen en figuren kan rijden. Dat leer je een paard niet in 3 uur...of hij moet hééééél leergierig zijn! Knipoog

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 00:29

er is inrijden en doorijden.

Hij kan dan op die paarden gewoon overgangen maken.
En tja, in amerika maken ze meer gebruik van een kraal enzo dan in plaats van een bak dus echt figuren rijden, nee.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 00:32

littleroosie schreef:
er is inrijden en doorijden.

Hij kan dan op die paarden gewoon overgangen maken.
En tja, in amerika maken ze meer gebruik van een kraal enzo dan in plaats van een bak dus echt figuren rijden, nee.


Dat snap ik, maar dan verschillen Monty's opvatting over inrijden en die van mij behoorlijk Lachen Dat is het enige wat ik even duidelijk wilde maken...misschien een beetje vaag en onduidelijk, maar soms ben ik vaagheid hetzelve *LOL*

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 01:06

Ik snap wat je bedoelt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 10:14

Ik denk dat het berst mogelijk is een paard "zadelmak" te maken in 1 dag, zelfs dat je er rondjes op kan lopen/zitten in verschillende gangen. Heb ik meerdere documentaires over gezien op tv en veel pony's die wij zadelmak maakten reageerden op het zadel helemaal niet raar dus konden we er gelijk al op. Met iemand ernaast trouwens. Maar zo'n paard weet dan in mijn ogen alleen dat er iemand op zijn rug kan zitten, dat ie harder of zachter moet en misschien nog links en rechts. En dat is dan al heel veel. Tja, op bepaalde maneges wordt er een ruiter met vaste zit op zo'n paard gezet aan de lnge en dan rondgedreven tot ie rustig is, flink door laten lopen want dan kan hij niet zoveel... Zo'n paard wordt overdonderd en geeft soms pas na een paar weken prolemen. Als alles een beetje heeft kunnen bezinken. Dan doe ik dat inrijden dus maar liever zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 10:51

Je kan best in 1 dag op je paard gaan zitten en in stap en draf wat rond sturen.
Als ik een paard inrij draaf ik ook meteen de 1e dag al een stukje.
Maar echt rijden kan ik dit niet noemen.
Je rijd echt niet netjes rechuit of netjes door de hoeken.
Een grote volte en van handveranderen gaat dan ook wel.
Maar een klein figuurtje zoals een volte 10 meter gaat echt niet.
Je rijdt dan ook nog heel veel op stem.
Een slim paard snapt zelfs de eerst keer dat als je drijft dat hij moet gaan gaan draven. Maar dit is ook met stem erbij. Maar hulpen met 1 been enzo uiteraard ook niet.
Dus ik noem een paard pas zadelmak als ik er een stuk of 10 keer op heb gezeten en hij daarbij braaf blijft. Daarna ga je pas aan rijden denken.
Wat je dan rustig uitbouwt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:07

Cerise was ook ingereden toen ik haar kreeg.
Ze kon de overgangen, en er zat ook een stuur en een rem op... Haha!
Ze is nu 'evenwichtig' genoeg om een buitenrit mee te maken, dat deed de vrouw waar ze stond toen ook, zonder veel van haar te eisen.
Dat vindt Cerise dan ook hardstikke gaaf.

Maar dressuurmatig is ze nog lang niet doorgereden om het zo maar te noemen.
In de overgangen voel je haar lichaam nog zoeken naar dat evenwicht. Echt recht lopen begint te komen, maar wendingen zien er nog niet zo uit en in draf loopt ze nog niet aan de teugel. Galop is nog moeilijk, kan alleen bij rechte lange stukken.
Dat ga ik dus zo gauw mogelijk in een binnenbak eens proberen, kijken hoever ze dressuurmatig dingen aankan. Want buiten in de berm en in het bos is dat nog moeilijk te doen.

Ja zadelmak, inrijden, doorrijden, waar begint het en waar houdt het op, wat is wat? Vele meningen op dat gebied!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 13:23

dione schreef:
Ligt eraan wat ze daarvoor al met het paard gedaan hebben, is ie veel in handen geweest, is ie al gelongeerd eventueel met zadel.
Als dat inderdaad het geval is dan kan het best.
Komt ie zo groen uit de wei dan lijkt het me een kamikaze actie.


Ben het met haar eens

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 13:31

waarom moet dat toch allemaal zo snel? Dat monty roberts gedoe, ik vind het helemaal niet gezond voor een paard om het beest in een dag helemaal in het rijden, ik vind dat je suks gewoon rustig aan moet pakken, niet mans in een dag zo'n paard 'beleren'
Moet je je bedenken hoe dat is voor een paard!! je mag wel op zijn rug zitten hoor, stuk ijzer in zijn mond en gaan!!
ik vind het ongelovelijk dat die paarden zoveel van ons mensen pikken, dat meen ik echt!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:01

Toeties schreef:
waarom moet dat toch allemaal zo snel? Dat monty roberts gedoe, ik vind het helemaal niet gezond voor een paard om het beest in een dag helemaal in het rijden, ik vind dat je suks gewoon rustig aan moet pakken, niet mans in een dag zo'n paard 'beleren'
Moet je je bedenken hoe dat is voor een paard!! je mag wel op zijn rug zitten hoor, stuk ijzer in zijn mond en gaan!!
ik vind het ongelovelijk dat die paarden zoveel van ons mensen pikken, dat meen ik echt!

Daar ben ik het wel met je eens. Ik vind het ook onnodig dat het allemaal zo snel moet. Als je geen tijd hebt voor een paard, moet je er niet aan beginnen. Ook die mustangs die gevangen worden en door Monty Roberts worden 'ingereden' verdienen meer tijd. Inrijden is al redelijk stressend voor een paard als je alles snel doet, laat staan alles op 1 dag. Ik vind het ook onnodig, neem er gewoon de tijd voor.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:43

Echt inrijden (denk aan overgangen, recht rijden, figuren e.d.) kan echt niet in 1 dag.
Alleen het zadelmak maken en het paard te laten wennen aan een ruiter kan wel in 1 dag.
Ik vind persoonlijk dat t heus niet in 1 dag HOEFT! Doe lekker rustig aan met die paardjes. Als ze jong zijn hebben ze nog tijd zat om t te leren.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:10

ik kan het zelfs nog bonter maken, ik heb eens van iemand gehoord dat ie het in een kwartier kon.
kheb niks gezegd, maar dacht een boel, haha.
hij was wereldkampioen paardentemmen en wou geen paardenfluisteraar genoemd worden, maar toen ik vroeg hoe ie het dan zou omschrijven, zei zijn vriendin dat ie vaak een paardenfluisteraar genoemd werd maar dat ie zich zelf niet zo wou noemen.

ach ja, wat kun je allemaal geloven he?
zadelmak maken, wat is dat?
volgens mij toch een paard laten wennen aan het zadel en het laten accepteren.
dan het inrijden, dus iemand erop zetten en het beestje laten leren met iemand op zijn rug te laten lopen, in de richting en gang dat die persoon wil.
het doorrijden is het vervolgens leren van de dingen die het zou moeten kunnen als basis en het perfecteren ervan.
rijden zijn de dingen in praktijk brengen van wat er geleerd is.
maar een paard leert zijn hele leven, net als de mens.
want als je de B hebt doorlopen wil je naar de L en daar moet nieuwe dingen voor geleerd worden en ga zo maar door.

maar ik neem aan dat er een hele voorbereiding aan vooraf gaat, zoals longeren, het vertrouwen maken in de mens en omgeving ed, stemcommando's etc etc.
daar ben je dan weken en maanden mee bezig en als dat goed gaat en je het rustig opbouwt, dan gaan sommige dingen heel snel, al komt er dan achteraf eventueel een terugval.
ja, ik kan ook in een kwartier een zadel op een paard gooien en aansingelen, maar of ik daar wat aan heb dan?
dacht het niet.

hou niet zo van dat snelle werk, het paard moet ook de tijd hebben om de nieuwe indrukken op zich te laten werken.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:22

Ja hoor, het opstappen duur - als je het heel rustig doet - welgeteld 4 seconden. Hup, ingereden Pling . KLaar Schijnheilig .

Tssss... een paard is een vijfjarenplan *LOL* .
Als je een paard inrijdt op één dag, dan stelt inrijden volgens mij niets meer voor. En als je met een jong paard een héle dag bezig bent, zal ie op het einde van de dag waarschijnlijk scheel kijken Knipoog .