*2 vragen* binnenhand, naar binnen/buiten vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dazz
Berichten: 22
Geregistreerd: 06-05-04

*2 vragen* binnenhand, naar binnen/buiten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 10:26

hoi,
ik had een paar vraagjes. Ik heb les maar mijn instructrise is 2 weken op vakantie.

Mijn paard begint nu goed na te geven, dit doe ik door bij spanning voorwaarts te rijden, en op te vangen met mijn buitenhand. Van mijn instructise mag ik niks met mijn binnenhand doen, alleen bij terugnemen, wel in combinatie met buitenhand.
Hierdoor is hij wel heel soepel op de binnenhand, en buiten iets sterker. Maar ik vroeg me dus af wanneer je de binnenhand wél mag gebruiken. ik merk namelijk dat als hij nageeft en ik een halve ophouding aan mijn binnenhand geef, hij nét ff wat fijner loopt.

Ook heeft hij momenten dat hij naar binnen of naar buiten valtl, hoe kan dit, en wat kan ik hieraan doen?

Ik rij in een buitenbak van 40 bij 60 zonder omheining ( laag stoeprandje ) dit zodat hij op eigen benen gaat lopen, en ik af en toe wat grotere stukken kan nemen. kan het hieraan liggen?

alvast bedankt.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:30

Binnenhand moet je van de hals af brengen als je hem naar binnen wil laten kijken en met de binnenbeen drijven.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:58

Naar binnen en buiten vallen moet je met je benen oplossen, dus weer terugduwen naar de plaats waar je hem hebben wilt.

ALs ik jou was zou ik blijven rijden zoals je instructrice het tegen je gezegt heeft. Zij zal dit vast niet zomaar ineens verzonnen hebben, als ze terug is vraag je dit aan haar en dan zal ze vast en zeker een goede uitleg hebben. Als je nu anders gaat rijden dan kom je straks misschien in de problemen.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:19

rijd je met een jong paard?
de binnen hand moet je voor de stellingen enzo gebruiken en je benen t6egen t uitzwaaien zoals ooka l iemand gezeg dhad.
maar als je een jong paard/pony hebt vooral veel rechte lijnen rijden ik zou geen voltes gaan ridjen en vooral als je opde rechterhand rijd elke keer als je ene wneing rijd of door de hoeken gata je buitenbeen verleggen tot iets ahcter de singel.
maar ik zou dit met je instructrice bespreken want daar moet ej evrder mee met haar adviesen en niet die van een paard emnsen die op hen eigen manier ridjen snappie??

sweet
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:51

als je paard naar buiten valt gebruik je je buitenteugel en buitenbeen en als die naar binnen valt gebruik je je binnenbeen om hem daarmee naar buiten te drukken je buitenteugel is je tempoteugel en je hebt je binnenteugel wel degelijk nodig daar kan je hem in combinatie met buitenteugel naar beneden rijden Lachen succes

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:23

cindy14 schreef:
.
maar als je een jong paard/pony hebt vooral veel rechte lijnen rijden ik zou geen voltes gaan ridjen


Waarom niet?

dazz
Berichten: 22
Geregistreerd: 06-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 14:33

Sjonniej: Ik moest zo rijden omdat ik met mijn binnenhand i.p.v buitenhand de tempo en nageeflijkheid regelde.

Cindy14: hij is 6, zo'n 2 .5 jaar onder het zadel, maar nog groen en kan weinig

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:16

jonge paarden hebben moeite met recht lopen.
En als je paard je hulpen nog niet helemaal snapt kan je moeilijk voltes gaan rijden en m om je binnebeen enzo krijgen?! en ik weet niet hoe het met jou paardje izt maar ik zou geen volte sgaan rijden als hij moeilijk de hulpen snapt want zo ga je de voltes {maybe} verkeerd ridjen en dan probeer jij het strax maar eruit te krijgen dus ik zou t niet doen die voltes (heb ervaring )

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:47

dazz schreef:
Sjonniej: Ik moest zo rijden omdat ik met mijn binnenhand i.p.v buitenhand de tempo en nageeflijkheid regelde.

Cindy14: hij is 6, zo'n 2 .5 jaar onder het zadel, maar nog groen en kan weinig



Je basis is goed tov je buitenhand. Het is echter niet verboden je binnenhand te gebruiken.

Je kan het zo zien dat je buitenhand zorgt voor de nagevelijkheid en je binnenhand voor de stelling. Vaak is het zo dat je met je binnenbeen al buiging hebt gekregen bij je paard, waardoor je binnenhand bijna niet gebruikt hoeft te worden.

Voor de balans echter moet je wel het gevoel hebben dat je paard zowel links als rechts smakelijk in de mond is.

Heeft je paard eenmaal stelling, buiging en smakelijkheid in de mond, dán kan je je binnenhand ontspannen, zodat je je paard aan je buitenteugel/binnenbeen rijd. Hou wel een lichte spanning op je binnenteugel voor die balans. Knipoog

dazz
Berichten: 22
Geregistreerd: 06-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 19:17

Tyrza, bedankt OK dan!
Ik ga morgen eens rijden op de manier die jij beschrijft over de binnenhand e.d
Het is een zeer duidelijke uitleg, dus ik denk dat dit me wel even verder kan helpen totdat mijn instructrise weer terug is Lachen

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:54

als hij zich laat vallen in een volte moet je dat inderdaad met je benen oplossen, probeer dan goed met je binnenbeen te drijven, als hij daar niet naar luisterd kun je hem het best een klein tikje achter je been geven, blijf die volte rijden tot hij wel gaat lopen. Ik vind dat je met een jong paard wel gewoon voltes moet rijden, anders wordt hij alleen maar stijf! En dat met die binnenhand: Jij kent je paard het best en kan het beste voelen wanneer je die wel of niet moet gebuiken, als je m daar een ophouding geeft en je voelt dat hij dan meer gaat ontspannen kun je dat beter doen! Want jij voelt dat het best. Maar je kunt denk ik ook wel proberen om hem zoveel mogelijk op je been en je zit te rijden, maar natuurlijk moet je je teugels ook gebruiken, wannneer jij denkt dat het nodig is! veel sterkte!