Eten voor mager bevangen paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Eten voor mager bevangen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 21:40

Hallo,

Een heel erg hoefbevangen paard moet zo weinig mogelijk eiwit hebben ze mij verteld.

Het paard is daarbij ook nog eens mager (de ribben zijn te zien).

En er loopt een veulen van 2 mnd bij.

Wat voor eten moet dit dier hebben ?

Ze is van het schrale gras gehaald omdat ze hoefbevangen weer is geworden, ze krijgt nu elke dag 2 1/2 kilo eiwit arm brok, maar ze word per week magerder !


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:42

Veulen zo snel mogelijk spenen, die trekt de merrie leeg.
Is er al gecontroleerd waarom ze hoefbevangen is geworden?

Je suis Charlie.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:49

Inderdaad, wat Cassidy zegt. Wat is de reden van haar hoefbevangenheid? Het ligt echt niet altijd aan het gras.
Wat zegt de da ervan? Het veulen nu al spenen is ook niet echt fijn.
Heeft je merrie medicatie gehad? Is de nageboorte er goed af gekomen?

There is no reality, only perception.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 22:00

het is eigenlijk een lang verhaal !

het paard was vorig jaar hoef bevangen geraakt omdat volgens zeggen, ze te snel in een volle wei is gezet in het voorjaar, toen liep er al een veulen bij en was ze drachtig van dit veulen.

Ze was toen al mager, maar is langzaam wat bij getrokken, toen werd deze geboren, is allemaal perfect gegaan, de hele nageboorte is gevonden, enz.
Toen is ze wat magerder geworden (vond ik, en logisch denk ik er zat nu een veulen aan d'r).
Ze is in het voorjaar heel langzaam aan het kunstmestarme gras gewend, en heeft nooit in een vette wei gestaan, eerder te arm/ te kaal. Toen kon een paar weken geleden niet meer goed lopen, eigenaar de veearts erbij gehaald, die heeft een stuk uit de hoeven gezaagt. De hoeven zagen er altijd al niet uit, lange tonen/voorstukken en barsten, het lijken net eenden flippers.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 22:02

Ze krijgt elke dag pijnstillers, maar nog loopt ze beroerd al staat ze nu wel uit haar zelf op als ze ligt, en je komt eraan.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:23

Santerra, hoe oud is die merrie en is ze inmiddels weer drachtig? Eerlijk gezegd, betwijfel ik ook, of de hoefbevangenheid wel uit het gras wegkomt, een drachtige merrie met nog een veulen aan de voet, moet makkelijk een normale wei aan kunnen, zeker als ze ook nog alles aan het veulen geeft.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 07:29

Ze is 8 jaar en niet drachtig.

Ze is een Tinker en die schijnen wel gevoelig voor vet gras te wezen.
Hoe ze de eerste keer bevangen is geworden.... Misschien is ze gelijk echt in een hele vette wei gegooid...

Dat ze nu weer bevangen is geworden van gras lijkt mij ook erg sterk, omdat ze mager is en er een veulen bij heeft lopen.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:36

Toch is een mogelijkheid voor hoefbevangenheid een niet voldoende schone baarmoeder. Heeft de merrie ook koorts?

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 07:40

Of ze koorts heeft weet ik niet.

De "nieuw" bevangenheid is begonnen toen het veulen 2 mnd was (hij is nu dus bijna 3 mnd...)

Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:17

Mijn oude pony (29 jaar) is ook snel hoefbevangen, terwijl ze op een klein schraal weitje loopt, slechts 4 uur per dag!

Mijn ervaring is dat hoefbevangenheid niet altijd komt door teveel eiwit. Soms kan het lichaam de afvalstoffen niet kwijt. Dit gebeurt vaak bij oude of drachtige paarden.

Mijn oude pony krijgt nu darmcompositum en levercompositum van dierdrogist de Groene Os. Dit helpt bij haar uitstekend. Niet meer hoefbevangen geweest.

Veel sterkte!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:55

Ik zat idd in dezelfde richting te denken als Irish-Lady, maar een vuile baarmoeder hoeft niet per definitie ook koorts te betekenen.
Verder zou ik een keer bloed en urine laten onderzoeken, hoefbevangenheid kan als bijkomend probleem suikerziekte geven, of het omgekeerde ook kan weet ik eigenlijk niet, maar dat is na te vragen. E.e.a. zou wel kunnen verklaren waarom ze zo mager blijft.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 09:02

Zou dat mager niet kunnen komen omdat ze eigenlijk al mager was voor de bevalling, nu een veulen erbij heeft lopen, en te weinig eten (2 1/2 kilo eiwitarme brok) krijgt ?

Het paard is niet van mij, staat wel bij ons, en geef haar vaak d'r eten. (de eigenaars zijn vaak ziek.)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:04

Mais, wortelen en brood zit niet veel eiwit in.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:22

Ze krijgt idd niet teveel Santana, anderzijds zou met name een tinker hier toch een aardig eind mee weg moeten kunnen komen. Spenen lijkt me (nog) geen optie, maar je zou wel kunnen proberen het veulen apart bij te voeren, waardoor de moeder onlast wordt.


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:23

Sorry ik ging dus even met je naam in de fout.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:36


santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 09:39

het veulen is een vreet zak, eet hooi, als je niet oplet met de brokken van mamma mee, brood, drinkt water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:41

Sinds ik mijn paard muesli voer, heb ik hem wonderbaarlijk sneller op gewicht gekregen. De kruidenmuesli van havens bevat heel weinig eiwit.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 09:48

Mist: Die site heb ik al bekeken, haar hoeven kom ik niet tegen.

Ik vind ook dat de hoeven al lang naar een jaar weer redelijk goed konden zijn.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:21

Geef het veulen wat extra brok, dan krijgt hij zelf al wat voedingsstoffen binnen en ontslast je de merrie een beetje, veulen zou ik wel veulenbrokken geven, want hij heeft de eiwitten uit voer juist wel nodig! Mijn twee maanden oude veulen eet ook al wat brokjes mee.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:13

idd wat irish zegt ga het veulen brok voeren. de veulens hier krijgen al sinds ze 1 maand zijn de kans brok te eten. en de ene vreet al vanaf die dag brok.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:12

maar is hoefbevangheid eigenlijk erfelijk?
heb het ook al is in een ander topic gevraagt omdat mijn eigen merrie ( ook bevangen) ook een veulentje heeft.

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:31

Volgens de nieuwste publicaties voor dierenartsen wordt hoefbevangenheid veroorzaakt door een disbacteriose in de darmen. Tijdens de vertering komen dan gifstoffen vrij die het lichaam niet kan verwerken. Andere oorzaken zijn vergiftiging door het niet goed afkomen van de nageboorte, of overbelasting. Het vermoeden bestaat dat de oorzaak voor de disbacteriose niet gezocht moet worden in te veel eiwit, maar in te veel (van een bepaald soort, ben de naam kwijt..) koolhydraten. Deze koolhydraten komen oa veel voor in jong gras, dat verklaart dat paarden vaak hoefbevangen worden na eten van te veel jong gras. Normaal gesproken is het belangrijk om het paard GEEN krachtvoer te geven, wel onbeperkt oud hooi, en zemelen. Maar het veulen heeft natuurlijk wel alle voedingsstoffen nodig. Ik zou eens informeren naar de mogelijkheden om het veulen zo goed mogelijk bij te voeren zodat die niks tekort komt, dan kun je de merrie ontzien en op rantzoen zetten. Ook de bekapping is erg belangrijk voor het herstel! Weet je of het hoefbeen is gekanteld? Ook zijn er erg goede resultaten geboekt met homeopathische middelen bij hoefbevangenheid ook als het hoefbeen is gekanteld. Succes!

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:43

Nike (was spierbevangen) krijgt momenteel een vitaminepoedermixachtigiets, wat hij met pulp en zemelen krijgt. Hij heeft dit op verzoek van de eigenaresse van de veearts gekregen, omdat hij het op alleen hooi toch niet echt trok. Het heet Equi-nogiets, het zit in een klein emmertje. Ik zal vanavond wel even kijken anders hoe het spul heet. Hij eet het goed en blijkbaar vult het ook goed, misschien is het wat voor jullie?

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:52

Tot ongeveer 10 jaar geleden was de algemene opvatting in de diergeneeskunde dat het ontstaan van hoefbevangenheid zou komen door een teveel aan eiwitten in de voeding. Deze opvatting is helemaal verlaten doordat men kon aantonen dat zetmeel (suikers) de veroorzaker waren. Geeft men een paard gedurende drie dagen achterelkaar enkelvoudig zetmeel te eten dan is elk paard daarna bevangen. Overigens is ook duidelijk dat niet alleen de voeding maar ook andere zaken bevangenheid kunnen veroorzaken.

Assumption is the mother of all fockups...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, GoogleAdsense en 15 bezoekers