Hoeveel keer dekken tot dracht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Hoeveel keer dekken tot dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 12:57

Vandaag is mijn mini gescand en helaas, leeg....het is haar eerste keer en dat maakt het extra spannend, want: is ze sowieso wel vruchtbaar? Nu goed, ze gaat vandaag weer weg naar de hengst om het nog een keer te proberen, maar wat ik me nou afvroeg in verband hiermee:

Hoeveel keer heb jij moeten dekken voor je merrie drachtig was? En voor de ervaren fokkers onder ons: wat is het gemiddelde?

Ik weet wel dat het erg verschilt per paard, maar was er benieuwd naar Lachen


Sarisv

Berichten: 1605
Geregistreerd: 26-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:29

Ik heb mijn shetje gewoon bij de hengst laten staan tot dat ze niet meer hengstig was.... en het is 2x goed gegaan.....

veel suc6 ermee..

Boe :)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:36

Mijn shetlandmerrie was de eerste keer meteen drachtig en heeft toen een mooie hengstveulen gekregen. Dat jaar meteen weer geprobeerd, maar ze is nooit henstig geweest.
Het jaar erop geprobeert ze was echt zo goed gedekt, maar niet drachtig te krijgen. Ze was onvruchtbaar na haar 1e veulen.

Mijn hafmerrie is makkelijk drachtig te krijgen.

Mijn andere haf heeft haar eerste veulen na 4 maanden drachtigheid vorig jaar eruit gegooid. Ze was dit jaar aan eind van hengstigheid gedekt en niet drachtig. Ze is nu weer naar de hengst geweest en moet binnenkort gescanned worden.

Een verzorgshet van mij is al 2 jaar niet drachtig te krijgen na jaren een mooi veulen te hebben. Andere verzorgshet was dit jaar ook neit drachtig bij dezelfde hengst. Reden: hengst is onvruchtbaar.

Mijn eigen hafmerries zijn een weekje bij de hengst geweest en werden om de dag gedekt.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 13:40

Kheops, weet je zeker dat die ene shetmerrie na haar 1e veulen niet gewoon vuil was?

Maar goed, het gaat dus lang niet altijd de 1e keer meteen goed...ik heb namelijk ook nog een Tinker en die wordt ontzettend makkelijk drachtig, dus jammer dat het met die kleine niet zo is Lachen

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:44

Na haar 1e veulen is ze gecheckt en ze was onvruchtbaar

Het gaat idd niet altijd allemaal goed de 1e keer, maar soms ook de keren er na. Gewoon proberen lukt het niet gewoon dierenarts laten checken. Misschien wat langer bij de hengst?

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:19

Mijn New Forest is 1 keer gedekt (haar eerste keer ook) en dat is meteen raak, ze is inmiddels bijna 100 dagen drachtig.
Mijn andere merrie is in 1 cyclus ik meen 3 keer gedekt en dat was ook meteen raak.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:30

Mijn merrie is vorig jaar 4 keer gedekt en de 4e keer was raak.
Maar dat kwam ook niet alleen door de merrie, ook een sperma koerier die het presteerde om tot 2 keer toe een dag te laat te komen dus... eitje af en weeeer wachten. De laatste 2 keren hebben we het sperma zelf opgehaald.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 16:58

Oh jeetje....Elfie wordt natuurlijk gedekt dus daar hebben we gelukkig geen last van! Maar ja, wat heb je eraan als het dan nog niet lukt Ik heb haar vanmiddag in ieder geval weer bij de hengst gebracht en die mocht er meteen weer op, op zich niet ideaal want misschien is het eitje dan alweer foetsie Maar ja, we zien wel....weer wachten Nagelbijten / Gniffelen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:48

Soms lukt het de eerste dekcyclus al, vaak de 2e....ligt ook aan de tijd van het jaar. Nu zou het prima moeten lukken......
Daar valt gewoon weinig op te zeggen.
Onze merries lopen de hele zomer bij de hengst, de kans op dracht is zo ontzettend groot!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:21

Mijn merries lopen ook bij de hengst, zijn in de veulenhengstigheid gedekt, beide ruim een week, en zijn beide in 1 x drachtig.
De hengst bespringt ze gewoon meerdere malen per dag.
Nu ik erover denk zijn ze eigenlijk altijd in 1 x drachtig geweest, tewijl vorig jaar het bij mijn "grote" merrie maar 2 x gelukt was met dekken, (grote merrie met erg klein hengstje, dus moest met opstapje en dat vond hengst niet zo), en dat lukte dus ook in 1 keer.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 18:35

Ik denk wel dat stress ook van invloed is bij de kans op dracht, en aangezien ik haar nog maar net heb (= andere omgeving = stress voor veel paarden) kan dit een punt zijn...verder weet ik weinig over haar lichamelijke conditie, maar als die slecht is dan is dat ook weer van invloed...

Eileens dekking heeft vorig jaar in één keer gepakt maar ze heeft het toch verworpen op 3 maanden en dat was volgens mij ook door de stress...zeker weten doe je het nooit, maar sommige paarden zijn nu eenmaal gevoelig hiervoor

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:14

Mijn merrie was de eerste keer niet drachtig, ze bleek bij de scan een cyste op haar eierstok te hebben. Tsja en de 2e keer, dat verhaal kennen we al!

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:20

Mijn merrie was met de eerste hengstigheid in één keer drachtig... Je moet er wat geluk mee hebben

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:36

Hier varieert het erg.
De laatste 3 jaar heb ik alles in 1 cyclus drachtig gehad.
Jaren daarvoor hadden we soms wat minder geluk en duurde het soms wel meerdere maanden of lukte het niet.
Mijn vosmerrie is nu voor haar 6e of 7e keer in 1x drachtig geworden, dat is best wel bijzonder denk ik.

Stress is zeker een belangrijke factor bij het drachtig krijgen. Dat is bij mijn zwarte merrie de reden dat ze soms moeilijk of niet drachtig werd of het in een vroeg stadium vergooide.
Nu is ze voor het 2e jaar thuis gedekt door de hengst waar ze al een tijd mee in de weide liep en ook voor de 2e keer op de 1e cyclus drachtig OK dan!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:50

ik weet morgen of mijnmerrie in 1 keer drachtig is.
wat duurd wachten lang zeg....

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:05

Mijn verzorgpony's waren ook lang niet altijd in 1x drachtig, sommige wel hoor, maar een andere is echt meerdere keren gedekt zonder drachtig te worden terwijl ze al wel een veulen had gehad.
Maar dat ze niet in 1x drachtig zijn is absoluut niet raar, er zijn genoeg mensen die hun paard in het voorjaar laten dekken zodat ze het nog een paar keer kunnen proberen als het niet in 1x is gelukt.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:14

Mijn merrie was de eerste keer niet drachtig (na 3x om de dag insemineren) en de 2e keer wel (na 1x insemineren)

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:15

Polly was de 3e cyclus pas drachtig, was ze de vorige keer ook

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 02:51

Avalla was na de tweede keer insemineren drachtig. De eerste keer was ze ontzettend gespannen doordat ze dacht dat ze weer gescand zou worden. En dat vindt ze echt verschrikkelijk.

De tweede keer was ze wel drachtig, het is nu alleen nog afwachten of het blijft zitten aangezien het vruchtje niet mooi rond was maar allemaal uitsteeksels had. Dit was de eerste keer dat ze gedekt is en ze is nu 12 jaar oud. Volgens mij is dit dus behoorlijk snel.

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:03

ik ben 1 keer naar de hengst geweest en toen sloeg ze echt van zich af (niet hengstig) de 2e is het wel gelukt en ze was eigenlijk nog niet hengstig maar het was wel gelukt..
de 3e keer sloeg ze de hengst weer af (dus drachtig)
dus de 2e keer was het al gelukt


alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:07

Zeer veel hangt van de merrie en de kwaliteit van het sperma af, maar ook, en niet te onderschatten van je DA,
Bij ons zijn verschillende merries van de eerste keer drachtig geweest, enkele na de 2de of 3de keer en met 3 merries zijn we nu nog aan het kijken wat er scheelt. De een neemt steeds op maar loopt het fout bij de innesteling, een ander heeft dit voorjaar geaborteerd en is pas een 2de keer gedekt en de laatste is een merrie die klanten gekocht hadden. Deze heeft reeds meerdere veulens gehad maar hadden ze vorig jaar al niet drachtig gekregen. Waarom??????
Voor de rest is hier alles vrij vlot gegaan. Wel hebben we extreem veel moeite gedaan dit jaar vanwege dat de hengst pas kon beginnen dekken in april en dat dus voor ons het dekseizoen zowiezo laat begonnen is.
Daarom heeft de veeart zeer dikwijls gecontroleerd om zo snel mogelijk alles drachtig te krijgen.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:25

Soms in 1x, soms duur het langer.
Dennis heeft dit jaar 5 merries gedekt.

Polly, de 1e cyclus dat hij dekte was raak(is daarvoor nog door een andere hengst gedekt, vandaar dat ze pas bij de 3e cyclus dragend was).
Otje van Anke ook in 1x raak.
Corrie denk ik de 2e cyclus, maar weten we nog niet 100% zeker(zou vandaag of morgen hengstig moeten worden).
Roos de 3e cyclus uit m'n hoofd. Weet het niet 100% zeker meer of het de 3e was. Ik wil haar binnenkort laten scannen.
Fanny is in de veulenhengstigheid op 11 dagen 1x gedekt. Die had van het weekeind hengstig moeten worden, maar is dat nog niet, dus ik ga er van uit dat dat ook in 1x raak is. Uit deze combi is al een prachtig veulen gekomen. Toen was het de 2e cyclus raak, maar de 1e cyclus werd er op het land gedekt, en mepte de merrie Dennis echt aan gort ondanks dat ze goed hengstig was(deze merrie mept alles wat los en vast zit). Den kon d'r dus gewoon niet knap op komen, dus denk niet dat ze toen goed gedekt is. Toen aan de hand geprobeerd, en toen was het wel in 1x raak.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:29

Wij hebben hier een merrie staan die voor een vorige dracht van Welthit 3 jaar nodig gehad heeft om drachtig te geraken. Ook dit seizoen is het weer moeilijk geweest en tot nu toe nog niets geworden. De bevruchting zelf lijkt steeds te lukken maar bij de innesteling loopt het steeds fout.
Heeft hier iemand ervaring mee?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: baudyh, Happy_Hippie, Manieki, MariskaFally, Selente, SemrushBot en 43 bezoekers