dazen.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

dazen.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 21:45

Als mijn paard gestoken wordt door een daaz, dan is er niks aan de hand!! Maar als ik geprikt wordt dan heb ik meteen een enorm dikke arm........... Hoe kan dit en wat moet ik er tegen doen??

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:47

Volgens mij is dat wel normaal bij mensen, heb ik ook altijd nl..
Ik doe er eigenlijk nooit iets aan, maar ben ook wel benieuwd naar tips Haha!
Het doet wel pijn iig Scheve mond

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:38

Schijnheilig beetje natgemaakte tabak eroverheen wrijven... (is dat roken toch nog ergens goed voor) Bij mij werkt het aanmerkelijk, ik krijg dan maar een bult ter grote van een muggebult, normaal een compleet ei.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:44

Da's een allergische reactie van jou lichaam, c.q. huid Lachen
De huid van een paard werkt waars. anders (qua uitwisseling van stoffen etc. etc.) en zal (in de meeste gevallen, een paard kan ook een allergische reactie krijgen) geen allergische reactie krijgen.
Heeft met de stof histamine te maken (meende ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:47

Nou, mijn paard krijgt echt ENORME grote dikke schijven/bulten op haar lijf als ze gestoken is. En die dingen blijf je echt weken zien. Het scheelt gewoon per paard. De ene persoon reageert er ook sterker op dan de andere.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:49

Tessya schreef:
Nou, mijn paard krijgt echt ENORME grote dikke schijven/bulten op haar lijf als ze gestoken is. En die dingen blijf je echt weken zien. Het scheelt gewoon per paard. De ene persoon reageert er ook sterker op dan de andere.

Yep, door de stof histamine Lachen

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:53

Hallo,
Als je arm echt enorm dik wordt, dan heb je inderdaad last van een afweerreactie van jouw lichaam tegen de dazensteek. Dat is dus een allergische reactie.....je kunt er, als je dat wilt, tabletten voor kopen bij de apotheek of drogist.
Vraag gewoon naar de goedkoopste anti-histamine tablet die ze verkopen!

Ook een zalfje als bijvoorbeeld Azaron (R) erop smeren kan helpen. Dat is een antihistamine, verwerkt in een creme.

Vervelend is het pas echt, als je na iedere keer dat je gestoken wordt, een heftiger reactie krijgt.....maar dat is een ander verhaal!

(Persoonlijk ga ik voor de tabletten, maar dat is een kwestie van uitproberen)

Om te voorkomen helpt een spray tegen bijvoorbeeld (tropische) muggen ook aardig, maar dan wel met een hoog percentage DEET erin.
Hoewel 't met dazen knap lastig blijft om ze van 't lijf te houden!

Succes! Donjaja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:57

Je kan idd gewoon bij de drogist tabletten met antihistaminica krijgen. Dit zijn namelijk dezelfde tabletten die ze gebruiken tegen de hooikoorts.
Je hebt ook speciale pompje (kosten maar een paar euro) waarmee je t gif van de steek deels uit je arm kan "zuigen". Dan krjg je ook een minder heftige reactie.

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 23:00

dank je wel voor de info!! Mijn arm is nu echt super dik, er zit allemaal vocht in en het voelt niet echt lekker! Goede nachtrust zal vast wel helpen.....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:24

Helaas heb ik dit probleem ook Scheve mond !

Nu werd ik gisteren op de stal door zo´n kreng gestoken en raakte ik lichtelijk in paniek, omdat ik de volgende dag meteen een dikke etterbult heb zitten en door dit soort steken al 2 x een bloedvergifteging heb gehad!

De staleigenaresse zei dat ik meteen een blad van smalle weegbree moest plukken, dat als een harmonica moest opvouwen en het geheel met het vrijkomende sap op de steek moest wrijven.
Alleen... wist ik niet hoe die smalle weegbree er uit zag Clown !
Het is een smal, langwerpig blad, dat gewoon tussen de klaver groeit! (lijkt een beetje op het blad van een -jonge- paardenbloem, maar dan zonder "karteltjes langs de rand!)
Misschien dat je ergens op google ofzo er een plaatje van kan vinden ?!
Bij mij heeft het gisteren goed geholpen OK dan! ; het jeukt nog wel een beetje, maar ik heb iig geen dikke bult, laat staan dat er etter in zit Lachen !

Als je er vanacht erg veel last van hebt, kan je er een nat verbandje om doen! Sterkte iig; het zijn echt gemene steken!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:32

Ik ben ook zwaar allergisch voor dazen, en krijg dus ook echt complete eieren/ meloenen als ik geprikt ben! Als voorzorgsmaatregel smeer ik me helemaal in met Autan Stick, dat is het enige middel wat echt goed werkt. Verder heb ik een zalf van de dokter, die werkt heel goed als je eenmaal geprikt bent. Als je al een giga bult hebt, moet je 's nachts een verband omdoen met azijn, azijn gaat namelijk de zwelling én de jeuk tegen! Bij mij werkt het erg goed. Als je er echt heel veel last van hebt raad ik je aan naar de huisarts te gaan, dat spul dat ik heb gekregen heet Elocon en dat werkt dus prima!

Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:04

Ben net gisteren 5 keer gestoken door die vervelende beesten. Ben even gaan zoeken op internet en het schijnt dat als je het volgende doet je gegarandeerd 5 a 6 uur geen daas in je omgeving hebt OK dan! ;

1 deel water
1 deel azijn
1 deel dettol (verkrijgbaar bij elke drogist. liter ong. 15 euro)

Ik ga het zeker proberen! Kun je gewoon mengen en spuiten maar! Als het helpt ben ik blij

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:06

Amethyst schreef:
Yep, door de stof histamine Lachen



Klopt, en ik ben allergisch voor die stof. Bij teveel histamine krijg ik astma-aanvallen Huilen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:10

Ik krijg niet eens een bultje, maar paard daarentegen dikke bulten, de een is gevoelig de ander gewoon niet.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:13

ik spuit mezelf altijd in met het vliegenspul van mijn paard.... enne ik heb altijd azaron bij me tijdens het rijden... ik kan ook niet zo goed tegen dazensteken...

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:18

Citaat:
1 deel water
1 deel azijn
1 deel dettol (verkrijgbaar bij elke drogist. liter ong. 15 euro)


variatie daarop:

50 ml dettol
1 citroentje (zo'n geel flesje met groene dop uit de supermarkt)
aanvullen met azijn (geen schoonmaakazijn maar die je over de sla gooit) tot een halve liter.

kost geen drol, stinkt enorm, maar schijnt goed te helpen (moet het zelf volgende week uit gaan proberen dus of het echt helpt...)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:59

Wij doen het zonder de dettol, maar het werkt best goed. Tot je paard gaat zweten, dan helpt niks meer.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:12

Dettol is toch dat ontzettende stinkende schoonmaak spul? Of heb ik het nou mis? Maar is die troep niet vrij agressief? En het is toch ook desinfecterend?

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:46

Het is desinfecterend, maar niet agressief..