Wat ben ik per maand aan een paard kwijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
keepontrying

Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Haarlem

Wat ben ik per maand aan een paard kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 14:55

Hoi, ik wil graag een paard kopen maar ik weet niet wat ik ong. aan kosten per maand krijg. Dat weten jullie vast wel. De stalling die ik ga huren is 330 euro per maand. Dat is volpension, en hij staat dan op een manege. Ik wil gaan kijken voor een Gelder of een Tuiger aangezien ik nogal zwaar ben, dus dan moet hij wel sterk op de benen zijn,. Hebben jullie nog suggesties of het een ruin of een merrie moet zijn, en dan bedoel ik, zit er verschil in karakter? Nou, ik hoor het wel van jullie doei

Jep, ik heb een paard. EEN TINKER!!!


zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:01

ik moet zeggen dat ik 330 wel erg duur hoor maar dat zijn dingen die je zelf moet beslissen.
Je hebt wel stallignen voor 200 euro ook volpension ik zou zoiezo kijken of je niet bij iemand particulier kan stallen meestal veel goedkoper als manege.

Ik zou denk ik een tinker nemen zijn lekker stevig kunnen veel hebben en zien er ook nog mooi uit (vind ik zelf).

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

keepontrying

Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 15:08

Nou, het verhaal is dat mijn dochter er ook op gaat rijden en die moet er op de fiets heen kunnen en dit is 20 minuten fietsen vandaar. En een Tinker is inderdaad ook een leuk idee.

Jep, ik heb een paard. EEN TINKER!!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:14

ik zou gewoon goed rondkijken naar een stevig gebouwd paardje, en je niet blind staren op 1 ras..
en per ras zijn de prijzen ook weer erg verschillend..

Wat is jullie doel om met het paardje te bereiken?

Dag lieve mama...

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:16

keepontrying schreef:
Hoi, ik wil graag een paard kopen maar ik weet niet wat ik ong. aan kosten per maand krijg. Dat weten jullie vast wel. De stalling die ik ga huren is 330 euro per maand. Dat is volpension, en hij staat dan op een manege. Ik wil gaan kijken voor een Gelder of een Tuiger aangezien ik nogal zwaar ben, dus dan moet hij wel sterk op de benen zijn,. Hebben jullie nog suggesties of het een ruin of een merrie moet zijn, en dan bedoel ik, zit er verschil in karakter? Nou, ik hoor het wel van jullie doei


Hoefmid per maand 10 euro, wormenspuit, 5 euro per maand(:2, he, want het is per 2 maanden)
Dierenarts heb je niet in de hand. Jaarlijkse inenting is 30 euro.
Verder zadel+hoofdstel, borstels, etc.....
Maar als je 330 euro per maand kan betalen, stelt de rest niet zo veel zoor, denk ik Lachen
En wat vind je van een Fries??? Stevige haflinger??

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:17

Ik vind de stalling ook erg duur. Als je het er voor over hebt moet jij het weten, maar je kunt wel goedkopere stallen vinden. Lachen

Een ruin of een merrie maakt niet heel veel uit, een ruin is wel stabieler van karakter zeg maar. Merries worden hengstig, en zijn soms wat pissiger. Ruinen zijn dan soms makkelijker, maar dat verschilt per paard. Met een merrie zou je eventueel nog kunnen fokken.

keepontrying

Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 15:22

We willen gewoon lekker recreatief rijden, af en toe zal mijn dochter eens een proefje rijden en mettertijd misschien een wedstrijd. En vooral lekker naar buiten. Maar het gaat vooral om het plezier. En die 330 euro is mijn hele maandsalaris hoor, dus zo makkelijk is het allemaal niet, maar ja je wil wat of je wil het niet he. Een Haflinger, die zijn toch niet zo groot, is hij wel sterk dan?

Jep, ik heb een paard. EEN TINKER!!!

keepontrying

Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 15:24

Ik dacht dat al dat ruinen wat makkelijker waren, maar ja ik vraag het maar liever, dan heb ik wat meer meningen

Jep, ik heb een paard. EEN TINKER!!!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:44

Haflingers zijn best behoorlijk hoor. En stevig kun je bekijken als je bij paarden gaat kijken. Ook per ras heb je verschillende maten...

Over het algemeen zijn ruinen makkelijker. Bij merries (en ruinen) heb je natuurlijk goede en slechte, maar een merrie is meer onder invloed van hormonen en kan daardoor nogal wisselend zijn.

330 euro is echt super veel voor een stalling. Ik zou nog eens een keer rondkijken. Helemaal als het je maandsalaris is.
Hoefsmid 80 euro per 2 maanden (40 per maand, rondom beslagen)
Wormenkuur 70 euro per jaar (6 euro per maand)
Vee-arts 60 euro (2 entingen per jaar) + eventuele kosten bij ziekte
Verder nog alles om mee te rijden, poetsen, dekens, reparaties van alles wat stuk gaat etc.


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:56

330 euro? Weet je dat heeeeeeeeeel zeker?? Kan me dat echt niet voorstellen namelijk! En verder, als je eens op een tinker wilt rijden dan ben je welkom hoor!

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:05

Ik zou toch echt even wat verder kijken want er zijn echt wel goedkopere stallingen in de buurt mss geen hooi stro en voer maar dat is zo duur nog niet!!!

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:12

Goede god wat een geld!
Ik betaal 205 volpension, en dat vind ik al duur, ben dan dus alsnog in de maand 250 kwijt, maar 330 is gewoon veel te veel hoor!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:44

Als 330 euro je maandsalaris is, zou ik nog een keer goed nadenken of je aan een paard begint. Dit is alleen je stalling...Er komt behoorlijk wat meer bij kijken.

Er zijn altijd onvoorziene uitgaven, en als je dochter af en toe een wedstrijdje wil rijden, zal je toch lid moeten zijn van een vereniging, plus startkaart en dergelijke. Dat zijn ook dure grapjes...

En wat als je paardje ziek wordt of een blessure oploopt? De DA kosten lopen al gauw in de papieren.. Denk er goed over na!

Succes. Lachen

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:33

Tigger schreef:
Er zijn altijd onvoorziene uitgaven...

En wat als je paardje ziek wordt of een blessure oploopt? De DA kosten lopen al gauw in de papieren.. Denk er goed over na!



Voor dierenarts kosten kun je je verzekeren, afhankelijk van het type verzekering en de waarde van je paard ben je zo'n 50-75 euro per maand kwijt.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:37

Kost idd heel erg veel.
330 in de maand is heel veel, bij ons kun je een stal krijgen voor 120 per maand.
Maja, maakt niet uit.
Je moet echt veel geld hebben.
Wat als je paard ziek wordt, kreupel wordt, een peesblessure.
Je moet er zeker van zijn dat je vaste inkomsten hebt, aangezien je ook hoge vaste uitgaven doet.
En trouwens, denk eens aan een Trakhener.
Vrij groot, vrij stevig, vrij leuk!!
Ze zijn niet erg populair in NL, maar in Duitsland wel!
Dus, veel succes!

I'm not weird, I'm gifted!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:38

zal mijn kosten ook even plaatsen ,die zijn een stuk lager en ik vind 330 echt een hoop geld daar kun je ook een rijtjeshuis van huren zo'n beetje

ik betaal 160,- staan de paarden s'nachts op stal en overdag weidegang , ik hoef alleen zelf de stal uit te mesten en s'winters om en om de paarden binnenzettenen voeren

wormspuitje ong 13 uur per twee maanden ligt eraan welke je gebruikt
en hoefsmid 17,50 ook per twee maanden

ben gelukkig nog nooit een dierenarts nodig gehad alleen voor het enten dan

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:38

ik 78 euro ongeveer. Wij hebben der aan huis

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:40

Een paard is zo duur als je hem maakt.
Allemaal duure spullen enz. kopen, tsja dan is het een duur paard, met 2de hands spulletjes enzo die goed te gebruiken zijn, is die bes goedkoop Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

miszkelly

Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:51

ik heb pas een half jaar een pony en ik betaal 120 euro aan mijn stalling, maar ik sta niet op een manege dus dat is anders. als me pony iets heeft ofzo en de veearts komt is dat wel duur en de hoefsmid 2 keer per jaar ofzo kost ook wel 50 euro (per jaar alleen bekappen dan) majah daarnaast moet je ook spullen kopen zoals zxadel,hoofdstel...ik heb mijn zadel van www.zadelmarkt.nl. . .hele goedkope en goeie zadels heb je daar. . . ik had een hele nieuwe vz zadel voor 100 euro met dekje en alles er op en eraan erbij

. . .khou van muh paardjuh promiss. . .

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:14

In de buurt van Haarlem is stalling nu eenmaal niet goedkoop, hoewel ik 330 wel erg prijzig vind.

Verder hoefsmid 80 euro per 6 weken (=rondom beslaan), wormenkuur 12,50 per 3 mnd. , dierenarts 50 euro (visite + enten).

Dan krijg je nog kosten van lessen, onvoorziene uitgaven DA en materiaalkosten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:25

Ik denk dat je moet afwegen wat je voor 330 euro allemaal krijgt. Ik betaal 245 Euro, komt nog wel bix over heen. Maar verzorging is prima. Uitmesten, buiten zetten, binnenhalen, wormspuiten geven, hooi, stro, kuilvoer etc. Dus als bij jou voer etc. er ook bij in zit, dan komt het een eind in de buurt. Daarnaast hebben we twee binnenhallen en twee buitenbakken (1 springwei en 1 dressuurbak). Ik zou inderdaad alleen wel heel goed rekening houden met onvoorziene zaken. Ik had laatst een leuke DA rekening van 330 Euro (1 maand stalling voor jou dus!). Dan ben je niet blij hoor!
Ik ben trouwens flink stevig en ik heb een grote, stevig gebouwde, KWPN-er van 1.72. Die kan me echt wel een uurtje per dag houden hoor! Succes bij je beslissing en veel plezier gewenst!

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

TheRock
Berichten: 56
Geregistreerd: 16-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:12

Ok, als je van zo'n 300 euro per maand aan stalling uitgaat, dan moet je in ieder geval 500 euro per maand kunnen missen om een paard te kunnen onderhouden.
Dit zijn oa de kosten voor hoefsmid,extra spullen voor paard, extra spullen voor de ruiters, verzekering, bar ( drank ),en eventueel dierenarts.
Je zult niet 500 euro per maand kwijtzijn, maar je kunt er maar beter wel van uit gaan en anders het overige geld apart houden, voor als het wel nodig is.

What goes around, comes around.


keepontrying

Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 19:47

Ik dank jullie voor je reacties. Ik kan per maand 450 euro uitgeven aan het paard. Ik dacht het daar wel mee te kunnen doen. Het voordeel van de manegestalling is dat daar altijd(behalve 's nachts-dan zijn de waakhonden er- iemand is. Als ik het even niet weet dan zijn daar mensen met verstand. En er zit inderdaad kuilgras, biks, mesten, opstrooien, alles bij. Met 2 binnenbakken en een buitenbak en weidegang, en een stapmolen, solarium. En wat ik inderdaad niet gebruik dat laat ik staan voor de DA als dat nodig is

Jep, ik heb een paard. EEN TINKER!!!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:00

Als je kijkt met wat je allemaal hebt vind ik de prijs nog wel mee vallen eigenlijk. Het is natuurlijk veel geld maar je krijgt wel een super de luxe stal.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:14

keepontrying schreef:
Ik dank jullie voor je reacties. Ik kan per maand 450 euro uitgeven aan het paard. Ik dacht het daar wel mee te kunnen doen. Het voordeel van de manegestalling is dat daar altijd(behalve 's nachts-dan zijn de waakhonden er- iemand is. Als ik het even niet weet dan zijn daar mensen met verstand. En er zit inderdaad kuilgras, biks, mesten, opstrooien, alles bij. Met 2 binnenbakken en een buitenbak en weidegang, en een stapmolen, solarium. En wat ik inderdaad niet gebruik dat laat ik staan voor de DA als dat nodig is

Ik kan me wel voorstellen dat een manege prettig voelt, zeker als het je eerste eigen paard is. Je kan anderen om raad vragen en er is vaak iemand die ergens mee kan helpen. En, zo te lezen, ruimte (bakken) om te rijden genoeg.
Ik zou zeker op zoek gaan naar tweedehands spullen, er zijn heel veel goed, bijna nieuwe dingen te koop en dat scheelt een hoop (lees; je kan veel MEER kopen!).
Alvast een beetje gefeliciteerd, een eigen paard is geweldig!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, genja en 37 bezoekers