Paard is zoooooo sloom!! heel graag advies!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Paard is zoooooo sloom!! heel graag advies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 13:48

Ik maak veel buitenritten, als ik samen ga rijden, dan is mijn paardje super snel! en wil hij ook lekker crossen in rengalop.

Maar......

Als ik helemaal alleen ga, issie niet vooruit te branden, heel sloom.

In stap gaat het wel, moet ik hem wel blijven aanbenen anders gaat ie stil staan. In draf gaat het redelijk goed. maar de galop: hij wil het niet, moet de zweep gebruiken, als ie gaat, is het een heeeeeel klein stukje, en ik ben dan bekaf ....ik gebruik overigens (nog) geen sporen.

Wat kan ik eraan doen? Graag advies! thanxxxx
Knipoog


Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:55

Je paard goed voor et been maken!!
Als je been geeft moet ie reageren, doet ie dat niet, duidelijkere hulp, doet ie et nog niet, mep met de zweep.. zodat ie vooruit schiet!!
En dan niet voor tegenhouden.
Vervolgens je been af laten hangen en zéker niet iedere pas drijven, daar wordt hij juist 'dood' van.
Deze hulpen consequent blijven geven en dan is ie binnen de korste keren voor het been en dan heb je met buiten rijden ook 'no problemo'!!

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:58

Precies wat Jnien zegt. Ik ben er momenteel ook mee bezig mijn paard is erg slecht voor het been. Je moet wel heel consequent zijn en dat volhouden!

Brent mijn stoere vent !

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:02

Een hengeltje met een wortel voor hem houden hahaha nee grapje.
Ik denk dat hij alleen niet zoveel lef heeft als wanneer hij met een ander is. ik weet niet of je wel eens voorop loopt in een buitenrit of dat hij het voorbeeld van het andere paard aanneemt. Ik zou als je een buitenrit gaat maken samen met iemand anders de hele weg voorop gaan.
Dit een paar keer doen en dan weer een keer alleen gaan.
Werkt dit niet dan zou ik hem toch een keer flink aansporen met een zweepje!!

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn als je maar beter bent dan de rest!

JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 14:08

Hij is inderdaad niet voor het been, ook niet in de bak.

Als ik met anderen ga rijden, rij ik ook wel voorop, en dan loopt ie wel. Dan voelt hij zich stoer.

Hij is geen held als hij alleen moet gaan. Dan is hij erg onzeker, ik krijg hem wel mee, maar je wordt er zoooo moe van...

Als ik samen rij, hoef ik helemaal geen been te geven, dus dat is hij ook al gewent, en als ik alleen ga,,,dan doe ik teveel met de benen,,,toch maar sporen proberen........?

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:27

Je kan sporen proberen. Maar je kan hem ook een keer een flinke tik vooruit geven met de zweep. Probeer hem gerust te stellen. Mijn paard is ook angstig in een buitenrit. Geef hem de tijd om aan dingen te wennen. Stel hem gerust en wordt vooral niet boos. Het beestje is gewoon niet zo dapper en dat moet jij hem zelf leren dat niet alles eng is. Als je samen met een ander bent dan heeft ie een beetje een voorbeeld dan sta je samen sterk. Maar alleen is maar alleen en elke stap zet ie weer alleen.
Laat hem wennen aan dingen. En bij dingen die hij eng vind lekker actief doordraven zodat hij geen tijd heeft om erop te letten.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn als je maar beter bent dan de rest!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:39

Marwszjeuh schreef:
Dit komt mij heeeel bekend voor Lachen
Ik heb vroeger een pony gehad: Douwe, en die is nu van bokker Ingeo.

Douwe was echt onwijs sloom. Maar buiten was hij voorwaarts, en mak.
Toch maar even VA onderzoekje laten doen, alles was helemaal in orde.
Een vitaminepreperaat gegeven (zelfs 2x)
Maar nee. Meneer bleef sloom en langzaam doen.
Hij vond het werk in de bak gewoon niet leuk. Los in de bak deed hij ook niks, terwijl als ik hem los gooide op het (zand)veld buiten ging hij toch uit zijn dak.
Het was dus puur zijn karkakter, en ik heb het over een pony van 3 jaar.
Hij was 3 jaar toen hij bij mij kwam, ondertussen is hij al weer 6 jaar.

Ik heb hem toen verkocht, omdat ik er niet verder mee kon.
Ik wou wedstrijden gaan rijden, maar als mijn pony er geen plezier in heeft.. Zul je snel genoeg merken dat je er zelf ook geen plezier meer in heb. Ik reed dus in weer en wind buiten..

Ik vrees dat het gewoon in het karakter van het paard zit..


Dat laatste zal in jou geval niet kloppen. Omdat hij met andere paarden dus wel voorwaarts is. Dan vraag ik mij af, waarom wil hij niet lopen in zijn eentje?
Is hij gewoon ontzettend LUI, of vind hij het eng.
Ik maak uit jou verhaal op dat hij gewoon lui is. [Omdat hij niet voorwaarts is.. De bange paarden zijn meestal juist héél voorwaarts. Die schieten alle kanten op en schieten ook zo weer op de rem. .]
Alleen samen met een ander paardje loopt hij wel, tja jij wilt ook bij je vrienden blijven dus je zal wel moeten Tong uitsteken
Je zou hem wel met sporen kunnen rijden, maar dan krijg je op een moment dat hij dat ook gaat negeren. Daar schiet je dus ook niks mee op.
Het kan ook lusteloosheid zijn.. ik weet niet wat voor voer hij krijgt. Of hij wel op gewicht is, of zijn gangen wel in orde zijn.. Het kan altijd medisch niet in orde zijn.. Laat hem daarom gewoon even onderzoeken
Heb ik toen ook gedaan, en dan weetje teminsten waar je aan toe bent.

*** Je kunt wel zeggen dat hi jnergens last van heeft, omdat hij samen wel loopt. Maar dat kan ook zijn omdat hij zich dan stoer voelt. Paarden kunnen hard voor zichzelf zijn.

Iig heel veel succes ermee!
Laatst bijgewerkt door SnelleMarz op 19-07-04 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:48

Een paard is een kuddedier dus.....zal het altijd prettig vinden om andere paarden om zich heen te hebben.
Alleen rijden moet je dus gaan oefenen eerst nog met een ander paard erbij.
Het klinkt alsof je paard onzeker is en niet lui dus gebruik geen sporen ect.
succes

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:51

JuBa schreef:
Hij is inderdaad niet voor het been, ook niet in de bak.

Als ik met anderen ga rijden, rij ik ook wel voorop, en dan loopt ie wel. Dan voelt hij zich stoer.

Hij is geen held als hij alleen moet gaan. Dan is hij erg onzeker, ik krijg hem wel mee, maar je wordt er zoooo moe van...

Als ik samen rij, hoef ik helemaal geen been te geven, dus dat is hij ook al gewent, en als ik alleen ga,,,dan doe ik teveel met de benen,,,toch maar sporen proberen........?


Dit haal ik er even uit. Volgens mij moet je paard gewoon nog wennen aan het 'alleen op pad gaan'. Gewoon vaak doen, dan wordt het vanzelf beter Lachen.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:10

En vaak overgangen rijden kan ook nog wel helpen Lachen Succes!


JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 19:14

thanx allemaal!

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 01:00

misschien kun je met sporen proberen te rijden, ook gaan paarden soms harder als ze in het gras lopen, mijn paard was in haar eentje ook heel sloom buiten, maar in het gras gaat het wel goed! Rijd veel overgangen en werk eraan om inderdaad consequent te zijn! gebruik je zweep als het nodig is, en verwacht niet dat hij in een keer wel goed loopt heb ook geduld met het beestje! Veel succes en ik hoop dat je er wat aan hebt!

XxXxX van FloOr...

love_twister

Berichten: 31
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:33

sorry dat ik het vraag, maar wat is voor het been rijden??:S ik rijd nog niet zo lang dus ik weet nog niet wat alles is Knipoog

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:36

kan ook luiheid zijn hoor, mijne heeft dat ook wel een beetje.. Met een ander erbij is ie soms echt knettergek, crossen en bokken geven.. In galop dan.. En alleen is hij heel rustig, in de bak is hij vaak ook sloom, met van die slepende achterbenen, moet ik hem gewoon een tik geven, dan loopt hij in 1 keer door, dus of t is gewoon luiigheid, of t licht aan zijn voer, óf hij heeft iets...

Eindelijk foto's in profiel!!!!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:35

Ik zou niet met sporen gaan rijden, naar mijn mening moet je sporen niet gebruiken om problemen op te lossen, maar om je hulpen te verfijnen.
Anders kan je hem straks helemaal niet meer zonder sporen rijden.
Misschien helpt het om met iemand samen weg te rijden en het laatste stuk (dus terug naar huis) alleen te rijden, en dat steeds verder uit te bouwen. Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers