christ onderlegger na het wassen niet zo zacht ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

christ onderlegger na het wassen niet zo zacht ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 14:45

van de week heb ik mijn cristonderleggen gewassen in de wasmachine. op wolwas van 30 graden en alleen licht centrifugeren.
ik had en een klein beetje wasmiddel bijgedaan en heel iets wasverzachter.
na het wassen even 5 minuten in de droger op lage temperatuur.

hij is opzich weer heel mooi schoon en fluffy geworden, maar de vacht is niet meer zo zacht als ht eerst was. het lijkt nu wel nepbont om het zo even te beschrijven...

wat heb ik verkeerd gedaan bij het wassen? en hoe moet ik hem in vervolg wassen zodat hij wel mooi zacht wordt?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:57

Ik was mijn bontjes altijd met Christ bontwasmiddel op wolwas van 30 graden, kort programma, GEEN wasverzachter, kort centrifugeren en NIET in de droger. En ze zijn nog mooi en zacht.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 14:58

dan toch maar christ wasmiddel aanschaffen...

mij werd juist geadviseerd om hem eventjes in de droger te doen om hem weer mooi "fluffy" te krijgen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:00

Misschien ligt het aan de wasverzachter, daardoor komt er als het ware een "laagje" op de stof... ??
Dat het daardoor nu anders aanvoelt dan eerst ?

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 15:02

misschien wel... het voelt nu iig een beetje stug. eerst kon je er heerlijk je vingers dooheen halen en nu gaat dat wat moeilijker

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:02

LiSSy schreef:
ik had en een klein beetje wasmiddel bijgedaan en heel iets wasverzachter.

wat heb ik verkeerd gedaan bij het wassen? en hoe moet ik hem in vervolg wassen zodat hij wel mooi zacht wordt?


Je hebt een gewoon wasmiddel gebruikt en ook al een wasverzachter

Zadeldekjes van lamsvel/bont moet je altijd wassen met een speciaal "leer-wasmiddel", zo heeft Christ een eigen middel, maar je kunt ook Kavalclean van Kavalkade gebruiken. Deze speciale wasmiddelen zorgen er namelijk voor dat het leer weer ingevet wordt, tijdens het wassen.

Misschien nog een keer wassen met speciaal wasmiddel, je hebt 'm op zich wel goed gedroogd en ook de droger op max 50graden is geen probleem.

Zonde van je dekje (fout ook van de verkoper die je waarschijnlijk niet even heeft gewezen op de speciale behandeling.... had 'ie ook een flesje wasmiddel aan je kunnen verkopen... en een tevreden klant gehouden)

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:20

Mij hebben ze verteld een druppel (of twee Haha! Haha! ) afwasmiddel erop te doen en dan in de wasmachine!

Maar mijn eerste bontje is ook na een aantal keren wassen er 'harder' uitgekomen (of dat aan het afwasmiddel lag.. géén idee... Knipoog Knipoog )!

Heb nu een nieuw bontje, maar ga toch maar dat wasmiddel van Christ halen voordat ik het in de wasmachine gooi!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:41

Ik was het dus niet in de wasmachine, maar gewoon in een grote kuip. Scheutje speciaal wasmiddel erin, koud water, dek erin en dan wrijf ik zo met mijn vingers alle vuil eruit. Erna slang erop en laten drogen. Tijdens het drogen woel ik er af en toe met mijn vingers door. Wel veel werk en het drogen neemt dagen in beslag, maar het resultaat is top.

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:54

Ik doe het met de hand, met een fijnwasmiddel. Ze blijven zo redelijk mooi, ze worden wel iets minder dan zoals je ze in de winkel kocht, maar niet zoals jij omschrijft.

Dat speciale wasmiddel voor christ of Cavalclean, blijven ze daar nu echt beter van? Mijn ervaring met laarzenwas is dat je bijvoorbeeld net zo goed die van de Hypo kunt nemen als die van Petrie.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:14

germie schreef:
Ik doe het met de hand, met een fijnwasmiddel. Ze blijven zo redelijk mooi, ze worden wel iets minder dan zoals je ze in de winkel kocht, maar niet zoals jij omschrijft.

Dat speciale wasmiddel voor christ of Cavalclean, blijven ze daar nu echt beter van? Mijn ervaring met laarzenwas is dat je bijvoorbeeld net zo goed die van de Hypo kunt nemen als die van Petrie.


Da's toch geen vergelijking! Veel mensen weten niet eens dat het heerlijke zachter bontje aan de onderkant gewoon een leer-laag heeft. Wassen met gewoon (fijn)wasmiddel lost het vet op wat in het leer zit en is dus zeker niet aan te bevelen.

Jou vergelijking gaat over schoenpoets onderling. (Ik zou trouwens kiezen voor Kiwi)... Kavalclean en Christ wasmiddels zullen idd niet zoveel van elkaar verschillen, maar hebben hetzelfde doel.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:18

Ik heb ook zo mijn bontonderlegger gewassen en die was precies zoals jouw beschrijving! Gewoon even flink met m'n handen eroverheen gegaan en ineens kwam daar weer het fluffygevoel omhoog en leek ie niet meer op een neppert

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:20

Ik was mijn bontje altijd met het speciale wasmiddel van Christ. Toch valt het me tegen. Het bont blijft wel heel mooi (wel iets minder fluffy), maar het leer waar het aan vast zit wordt stugger. In het gebruik is het redelijk snel weer soepel, maar toch niet zoals het was.

Nulla tenaci invia est via

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:25

Ik was mijn Christ shabrak en m'n Christ onderlegger altijd in de wasmachine, 30 graden, wolwasmiddel, wolwasprogramma. Daarna in de droger op programma voor sythetische was. Onderlegger en shabrak komen er altijd weer als nieuw uit. Niet stugger dan voorheen en lekker "vol". En dat doe ik ondertussen al een jaar of 4 zo...

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:27

Ik was mijn bont schabrak gewoon op 40 graden en met gewoon wasmiddel, niets aan het handje..............

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:47

Ik heb mijn hele bontsjabrak gewassen met Kalvaclean, wolwasprogramma en hij zag er niet uit toen hij eruit kwam. Overal zaten plukken en hij was ontzettend lelijk. Het ding was geschrokken en ook 3x zo dun, vorige week heb ik hem terug gebracht naar de ruitersportwinkel. Ze gaan hem voor me opsturen naar Bartl maar ze hebben gezegd dat ik bijna geen kans maak omdat er zo vaak van die dingen worden gewassen en niemand heeft er problemen mee.
Dus ze willen de fout op mij schuiven, ik heb er waarschijnlijk iets verkeerds mee gedaan. Rolleyes

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:12

GeJe schreef:
:n Da's toch geen vergelijking! Veel mensen weten niet eens dat het heerlijke zachter bontje aan de onderkant gewoon een leer-laag heeft. Wassen met gewoon (fijn)wasmiddel lost het vet op wat in het leer zit en is dus zeker niet aan te bevelen.

Jou vergelijking gaat over schoenpoets onderling. (Ik zou trouwens kiezen voor Kiwi)... Kavalclean en Christ wasmiddels zullen idd niet zoveel van elkaar verschillen, maar hebben hetzelfde doel.


Mij werd dus bij aankoop gewoon een fijnwasmiddel geadviseerd, niet iets speciaals, vandaar dat ik het dus vraag. Vaak doen fabrikanten aan koppelverkoop, en dat is meestal totaal overbodig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:14

Barb schreef:
Ik heb mijn hele bontsjabrak gewassen met Kalvaclean, wolwasprogramma en hij zag er niet uit toen hij eruit kwam. Overal zaten plukken en hij was ontzettend lelijk. Het ding was geschrokken en ook 3x zo dun, vorige week heb ik hem terug gebracht naar de ruitersportwinkel. Ze gaan hem voor me opsturen naar Bartl maar ze hebben gezegd dat ik bijna geen kans maak omdat er zo vaak van die dingen worden gewassen en niemand heeft er problemen mee.
Dus ze willen de fout op mij schuiven, ik heb er waarschijnlijk iets verkeerds mee gedaan. Rolleyes

JE moet de rollen omdraaien, laten ze bij de winkel of de fabrikant (die heeft hier feitelijk niets mee te maken, de winkel is je aanspreekpunt) maar eens bewijzen, DAT JIJ er fout mee omgegaan bent, i.p.v. dat je gewoon de schuld krijgt. Bewijzen gaat namelijk niet zo makkelijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:16

ik was hem altijd gewoon in water, met een beetje babyshampoo en buiten laten drogen, mijn oudste bontje is al een jaar of 6 en nog steeds prima, maar het is idd wel veel werk...


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:43

Ik was hem bijna nooit, veel betere optie Knipoog
Nee, ik gebruik hem veel, heel erg veel, ik heb geen onderlegger maar een heel shabrak. En ja, hij wordt vies en nat.
Maar dan laat ik hem lekker in het zonnetje drogen, rosborstel en harde borstel erover heen en hij is weer als nieuw!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:55

Barb schreef:
Het ding was geschrokken en ook 3x zo dun, vorige week heb ik hem terug gebracht naar de ruitersportwinkel.


Da's dus de reden dat ik al mijn nieuwe shabrakken eerst een paar uur in koud water met azijn leg en daarna pas was...... Overigens heb ik die azijn niet gebruikt voor mijn bontonderlegger maar ik heb die wel eerst een paar uur in het koude water laten liggen voordat ik hem heb gewassen!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:16

Wat raar, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, en mijn Mattes-bontje gaat toch iedere 2 weken in de wasmachine. Gewoon op 30 graden, bonte was (het is toch bont, haha) en dan hang ik hem gewoon op een stoel ofzo om hem te drogen.
Die van mij is nog in perfecte staat en je zier er niet aan dat hij gebruikt is.

Toos paardloos

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:16

De bontlegger die ik heb is nu onderhand al tig keer gewassen...wol was programma, (centrifugeren wil mijn wasmachine dan niet) met kavalkade spul of christwasmiddel, net wat ik heb gekocht Haha! niets geen problemen meee. Alleen niet in de zon drogen of op of bij de verwarming daar wordt het leer stug van. Zelfs het zwarte is nog zwart.
Als je teveel kavalkade spul of christwasmiddel gebruikt is ook niet goed.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:14

Alane schreef:
Als je teveel kavalkade spul of christwasmiddel gebruikt is ook niet goed.


Teveel is natuurlijk nooit goed... schuimt het je wasmachine uit Haha!

Het beoordelen van wasfouten is natuurlijk erg moeilijk. Het is makkelijk om te zeggen dat de klant het fout heeft gedaan. Natuurlijk kan het een fout zijn in het product, maar ook dit is moeilijk te beoordelen. Helaas is niet alle informatie die je soms van klanten krijgt betrouwbaar.... Zo zul je dus nooit 100% zeker weten of de klant niet per ongeluk de wasmachine op 60 graden had laten staan.... tja. Zou in zp'n geval denk ik samen met de klant voor een oplossing proberen te zorgen. Hoe ik dat dan later met de fabrikant regel, is geen zorg voor de klant.

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:23

Als het aan mij had gelegen had ik niet naar de winkel gegaan als het mijn fout was, ik heb een hekel aan liegen en ben daar zelf geen ster in.
Ik had er mee kunnen leven als het mijn fout zou zijn, dan ben ik gewoon superstom geweest om zo'n duur sjabrak te vernaggelen.
Nu heb ik hem precies gewassen volgens voorschrift en joost mag weten waar het fout is gegaan Huilen

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:45

men is nogal eens genegen om meer dan voorgeschreven te gebruiken.
Je hebt toch ook bontonderleggers die geen vel hebben maar geweven zijn in katoen....
Ik heb ook een half lam onder het zadel liggen Clown
vwb centrifugeren: doe ik geen enkel zadeldek of onderlegger, blijven ze veel mooier en slijten ook minder snel.
en wat is nu eigenlijk het verschil tussen lamsvel en vacht en schapenvel/vacht?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, Fayyah19, LauraDB, Linde_C, nick_en_ik, Rainer en 131 bezoekers