[AR] Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

[AR] Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 10:49

Zonder er een inhoudelijk opmerking over te maken: met het www.bitlessbridle.com wordt in de uitvoeringen 'driving closed' bitloos rondgestuurd.
Voor wie het wil proberen is er nu dus een goed kwaliteitshoofdstel precies daarvoor te koop.

www.homocaballus.net


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:44

He wat goed! Ik ben me wat aan het orienteren op het bitloos rijden/mennen. Ezels reageren nu eenmaal beter op druk op de neus dan in de mond. Dus, bedankt voor de tip.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 10:20

Graag gedaan Jasper enneh... een paard ook

www.homocaballus.net

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:40

hm.. lijkt me erg gaaf om eens te proberen.
Zeker omdat mn ene paard geen bit accepteerd, met bit heeft ie spontaan geen rem en geen stuur meer. (en dat terwijl ik niet eens iets doe met het bit... gekke knol Tong uitsteken)

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 19:05

Gisteren naar Vélez naar de Feria de Ganado geweest. Dat is een typische paardenmarkt waar vooral zigeuners komen. Van de vier karren die daar rondhobbelden had geeneen paard een bit in; allemaal met brede, zachtleren kaptoom en daaraan een ste teugels. Intrigerende waarneming!

www.homocaballus.net

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:26

Huertecilla schreef:
Van de vier karren die daar rondhobbelden had geeneen paard een bit in; allemaal met brede, zachtleren kaptoom en daaraan een ste teugels. Intrigerende waarneming!


Ik denk alleen niet dat je je daar blind op moet staren. Op de neus kun je ook behoorlijk hard inwerken, zeker met een kaptoom. Dat hoeft niet per definitie vriendelijker voor het paard te zijn dan met bit, of bedoel je dat ook niet?


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 18:28

Het woord 'vriendelijk' is vóór jouw post niet gevallen, dus nee, dat bedoelde ik niet.
Wat ik wél bedoel is dat het blijkbaar niet overal op de wereld een even groot gemeengoed is om met een stang te rijden als in Nederland. Dát is een interessante waarneming voor mij.

www.homocaballus.net

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:22

Ok, dan snap ik het.
Toch zie je wel vaak dat het met elkaar verward wordt.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 10:19

Tessebes schreef:
Ok, dan snap ik het.
Toch zie je wel vaak dat het met elkaar verward wordt.

Niet door mij.
Edoch: met losse teugel heeft een paard bij een kaptoom alleen maar een hoofdstel om, met een bit nog steeds een bit in. Ik heb met dat bit in nu juist het probleem, niet met de eventuele vriendelijkheid of onvriendelijkheid ervan. Met het bit op zich , dus als het ook maar enigzins kan probeer ik een alternatief te vinden.

www.homocaballus.net

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:57

Als ik naar die foto kijk heb ik niet echt het idee dat ik daarmee langs een drukke verkeersweg zou durven rijden in Nederland.
Best wel interessant om eens een keer op een veilig plekje uit te proberen maar daar zijn ze iets te duur voor.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 12:16

Percy schreef:
Best wel interessant om eens een keer op een veilig plekje uit te proberen maar daar zijn ze iets te duur voor.

Daar kun je met een leidtouw, tiewraps en strotouwtjes een héél goedkope oplossing voor frutten hoor. Heb ik bij een Noriker gedaan en die reageerde er héél goed op.
Verder is het niet bar complex zelf een normaal hoofdstel aan te passen en niet duurder dan een teugel, vijf ringen en wat klinknagels.

www.homocaballus.net

Vogeltje
Berichten: 60
Geregistreerd: 16-03-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:15

Hij lijkt volgens mij behoorlijk veel op het bitloze hoofdstel van emiel voest. Ik zou er graag mijn paardje mee willen inrijden, ik hoop dat dat lukt. Weet iemand of je een paard ook nageeflijk kunt laten lopen met zo'n hoofdstel?

Nature is more beautiful than art; and in a living creature freedom of movement makes nature more beautiful!!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 12:08

Vogeltje schreef:
Hij lijkt volgens mij behoorlijk veel op het bitloze hoofdstel van emiel voest.

Niet helemáál, want dan krijgt Heer Voest problemen Schijnheilig

Citaat:
Ik zou er graag mijn paardje mee willen inrijden, ik hoop dat dat lukt. Weet iemand of je een paard ook nageeflijk kunt laten lopen met zo'n hoofdstel?

Dat kan tot op zekere hoogte met élke optoming, dus ook deze. 'Nageeflijk' is evenwel een begrip dat nogal wat verschil in uitleg kent Haha!
Voor de versie 'licht aan de teugel' is het ideaal. Blijft dat net als voor álle optomingen geldt dat het paard eerst op met grondwerk moet leren wijken voor druk.

www.homocaballus.net

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:10

Voest is heel goed in namaken. Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers