Paardrijden: voor iedereen te leren ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Paardrijden: voor iedereen te leren ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 15:57

Paardrijden is vreselijk moeilijk.

Ik vraag me af; is het uiteindelijk voor iedereen te leren ? En dan bedoel ik niet dat je kunt zitten, lichtrijden en galopje doen, maar zeg maar toch wel zo'n L2 idee....(ik roep maar wat hoor)

Zijn er hier mensen die het al jaren proberen, er geld in pompen maar nooit een steek vooruit komen ??? Maar toch blijven proberen. Of kun je dan maar beter een andere sport gaan kiezen. Want feit is natuurlijk; ook niet iedereen kan voetballen bv............

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:05

ik zelf ben niet zo iemand, maar ik ken wel iemand, en die heft écht het gevoel niet. Die is nou 4 jaar bezig en kan gewoon nog niet uit de beginnerslessen op de manege. Kan bijvoorbeeld ook niet galopperen ofzo. Maar ondertussen is ze wel helemaal gek op paarden, knuffelen, poetsen, wandelen, alle rotklusjes op de manege die doet ze, en ze heeft er ontzettend veel lol in. Ze is vaak al uren voor de les aanwezig op de manege, doet ruim 2 uur over poetsen en zadelen, en rijdt dan een uurtje, en blijft ook nog een uur naverzorgen. Prima toch?
Ik vind dat je zoiemand op een manege prima zn gang kan laten gaan. Ze is vriendelijk voor de paarden, geeft er veel om, en ze heeft er veel plezier in. Ze hoeft dus geen andere hobby te kiezen. Echter, ik vind wel dat zo iemand echt geen eigen paard zou mogen hebben, ik ben heel bang dat dat echt problemen op gaat leveren. Maar dat is gewoon mijn mening hoor.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:11

niet iedereen kan het leren
sommige mensen hebben gewoon het gevoel er niet voor, of willen het gewoon niet leren, die mensen gaan misschien wel verder geraken, maar het zal veel meer tijd en moeite kosten
ikzelf zou, denk ik, wel in L2 kunnen geraken, als ik een goed paard ter beschikking zou hebben, iedere dag mogelijkheid hebben tot rijden, en meerdere privelessen per week zou kunnen hebben, dan zou dat wel gaan
de werkelijkheid is: ik rij 1 maal per week een groepsles op de manege, gevordert 2 weliswaar, maar lang niet goed genoeg
het zijn ook wel goede paarden daar, maar als je maar 1 keer poedersuiker rijden mag ghet paard nog zo goed zijn...

het ligt er ook aan welke middelen je hebt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:14

Hangt er ook helemaal vanaf wat je wilt. Als je ambitie is buiten te rijden dan zal dat wellicht veel sneller kunnen dan dat je idd L2 rijdt met winstpunten.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:15

Te leren wel, als je gewoon rondjes rjd in de bak of simpel buitenritje.
maar mensen dwie echt gevoel voor paarden hebben en echt ver zullen komen nee, dat is niet aan te leren.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:36

Ik denk het wel, mits je de juiste mogelijkheden hebt en het ook echt wilt en je best er voor wil doen.
En uiteraard ook geen lichamelijke berperkingen hebt.
Maar met goede les en een geschikt paard en de wil om te leren kan iedereen wel L2 niveau bereiken denk ik. Maar de één doet er een half jaar over, de ander 20.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:39

Ik zie het genoeg op stal. Kinderen (jaartje of 13-14). Eigenlijk geen aanleg, krijgen van pappa dure knol en goeie begeleiding. Komen vaak toch nog een heel eind hoor! Dus ik denk dat inderdaad de (financiele?) mogelijkheden een grote rol kunnen spelen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:43

Lacuna schreef:
...... Echter, ik vind wel dat zo iemand echt geen eigen paard zou mogen hebben, ik ben heel bang dat dat echt problemen op gaat leveren. Maar dat is gewoon mijn mening hoor.

Ik respecteer je mening hoor, maar zat er toch aan te denken dat zo iemand misschien juist heel erg geschikt is voor een eigen paardje.
Iemand die er zo dol op is vind het misschien niet erg om een paard op pensioen te hebben staan of er een te hebben waar ze alle zorg in kan steken maar niet mee kan rijden.
Of waar ze af en toe eens mee kan stappen.
Ze zou geen dressuurtopper moeten nemen dat wordt niets.

En ik denk dat ieder kan leren rijden tot een bepaald niveau, daarna komt aanleg om de hoek kijken.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:10

Vond die opmerking ook een beetje vreemd, zo'n ruiters zijn voor heel veel paarden goed.

Ik denk trouwens wel dat vrijwel iedereen met de juiste middelen een L2 proefje kan rijden. Maar niet iedereen heeft evenveel talent en gevoel. En daarnaast ook doorzettingvermogen. Want leren paardrijden is erg moeilijk en met vallen en opstaan moet men leren. Letterlijk. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:11

Waneer " kun" je paardrijden?
In mijn ogen als je redelijk kunt blijven zitten, en er niet om de haverklap afvalt. Ligt dus ook aan het paard. Maar om dan te stellen dat het niveau L2 moet zijn, vind ik te hoog gegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:44

Ik was ook altijd overtuigd dat iedereen het wel kon leren. Zeker L2 met winst. Maar daar ben ik wel van teruggekomen.

Er zijn gewoon vreselijk veel mensen zonder enig gevoel. Die voelen de beweging van het paard niet. Dan zijn er nog mensen die veel moeite hebben met hun balans. En mensen die een verselijke motoriek hebben. En de laatse groep zijn de mensen die er gewoonweg de stom of liever gezegd, te eigenwijs voor zijn. Die roepen altijd dat het paard maar ff normaal moet doen en dat ie altijd aan het klooien is. Met zo'n instelling kom je er nooit.
Dus nee, niet iedereen kan leren rijden.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:09

iedereen die wil leren rijden die kan het leren volgens mij, op welk niveau ze raken is iets anders.
maar ook die verwende nesten die een goed paardje krijgen van o zo lieve mama en papa kunnen het meestal leren, al doet hun paard wel meestal het werk en zit de ruiter er meestal dom op te lachen fier op zichzelf dat hun paardje mooi in de krul loopt, natuurlijk ook met behulp van een slofteugel die rijke mama en papa gekocht hebben omdat iedere betere ruiter daarmee rijdt, en oja, als verjaardagskado krijgt het ruitertje een stang en trens, want er moet al geoefend worden voor Z....
ik wil alleen zeggen dat mensen die echt willen leren rijden en niet gedwongen worden het kunnen, maar mensen dat niet willen, kunnen het ook leren, maar die verknoeien meestal hun paard door niet te willen toegeven dat ze er niets van af weten.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:02

als je het echt wilt, kan het volgens mij. maar niet iedereen zal de sterren van de hemel rijden. zo ken ik mensen die rijden al eeuwen in de l1 en ze hebben er lol in, maar die zie ik eerlijk gezegt niet in de M belanden (mezelf eigelijk ook niet Haha! ) die missen iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:05

Jippie schreef:
Ik was ook altijd overtuigd dat iedereen het wel kon leren. Zeker L2 met winst. Maar daar ben ik wel van teruggekomen.

Er zijn gewoon vreselijk veel mensen zonder enig gevoel. Die voelen de beweging van het paard niet. Dan zijn er nog mensen die veel moeite hebben met hun balans. En mensen die een verselijke motoriek hebben. En de laatse groep zijn de mensen die er gewoonweg de stom of liever gezegd, te eigenwijs voor zijn. Die roepen altijd dat het paard maar ff normaal moet doen en dat ie altijd aan het klooien is. Met zo'n instelling kom je er nooit.
Dus nee, niet iedereen kan leren rijden.

ik heb eerst ook altijd geroepen dat iedere ruiter Z kan worden met doorzettingsvermogen, maar daar begin ik ook hard van terug te krabbelen...
En dat om de dingen die Jippie hier al netjes beschreven heeft

En mij lijkt L2 wel te doen, maar af ik daar over een poosje zelfs ook over terug ga krabbelen..?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 10:10

runningkawa schreef:
En mij lijkt L2 wel te doen, maar af ik daar over een poosje zelfs ook over terug ga krabbelen..?


ja ik heb daar zelf ook wel twijfels over ja.........moet dan bij een ongetalenteerd iemand alles meezitten ? fijn paard, fijne jury's ??

ik denk niet dat iedereen tot bv. die L2 kan komen......
aan de andere kant denk ik wel 'ns als je mensen ziet rijden in bv. de L1, " wat doen die hier ???" Maar ja, als je in de B maar vaak genoeg start kom je daar misschien ook wel.......

Ik denk dat paardrijden geen sport is die voor iedereen te leren is, ook niet iedereen kan goed leren tennissen etc..........

Ter verduidelijking van dit topic; ik zie mezelf dus als iemand zonder gevoel voor het rijden en denk niet dat ik ooit veel verder zal komen. Maar zolang ik geen paarden verpest en er lol in blijf hebben, ach.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:15

Citaat:
Maar zolang ik geen paarden verpest en er lol in blijf hebben, ach.....

Dat is en blijft het belangrijkste

Of je nu wel of geen wedstrijd rijd, of je nu B of Z rijd, of je nu western rijd of engels
Nog meer of-en Haha!?

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:13

Met doorzettingsvermogen is het voor iedereen te leren, denk ik. Maar je moet er wel lol inhebben, ja. Plezier is het belangrijkste.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:34

Het is voor praktisch iedereen te leren op voorwaarde dat je een passend paard hebt, goede hulp/instructie en een heleboel doorzettingsvermogen.

Het aanvoelen van een paard kan je ook leren, er zullen best mensen zijn die een aangeboren gevoel hebben maar voor de meesten zal er een instructeur aan de kant moeten staan die verteld hoe je kunt voelen wanneer welk been naar voren gebracht wordt bijvoorbeeld. Dat zijn dingen die te vaak vergeten worden aan ruiters te leren.

Mensen die goed willen leren paardrijden moeten mijns inziens als eerste doel hebben het verkleinen van hun hulpen, leren hoe je met zo klein mogelijke hulpen kunt gas geven, remmen en sturen. Dat is natuurlijk niet zo spectaculair als een schouder binnenwaarts of een travers maar daar ligt wel de kern van het goed paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:38

Iedereen kan Z leren rijden. Daarna gaat het echt te maken hebben met je ruitergevoel. Ruitergevoel is iets wat je moet ontwikkelen en dat doe je door heel veel te rijden, en dan vooral heel veel verschillende paarden. De een heeft wat meer ruitergevoel ( natuurlijke aanleg) van zichzelf en daar zal het dus wat makkeliker bij afgaan.

Bloed zweet en tranen, maar leren kan je het wel!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:41

Ik ben een schoolvoorbeeld van een ruiter die geen talent heeft Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik rij nu 27 jaar, werk nu een jaar of 18 in de paarden....... gemiddeld over die 18 jaar reed ik twee a drie paarden per dag........ heb er meer dan 400 onder mn kont gehad..... En nog zou ik geen M proef kunnen rijden op dit moment Haha! Haha! Haha!

Wel kan ik een jong paard goed de basis meegeven, en ruiters for that matter ook....

Maar ik zelf ben geen natuurtalent........ als je eens wist hoe ik na moet denken over de dingen die Tyrza tegen me zegt........ S´avonds als ik in mn bed lig dan passeert de dag de revue en dan ben ik ongeveer een uur of twee aan het analyseren Haha! Haha! Haha! Haha!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:50

gijsenkim schreef:
Ik ben een schoolvoorbeeld van een ruiter die geen talent heeft Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik rij nu 27 jaar, werk nu een jaar of 18 in de paarden....... gemiddeld over die 18 jaar reed ik twee a drie paarden per dag........ heb er meer dan 400 onder mn kont gehad..... En nog zou ik geen M proef kunnen rijden op dit moment Haha! Haha! Haha!

Wel kan ik een jong paard goed de basis meegeven, en ruiters for that matter ook....

Maar ik zelf ben geen natuurtalent........ als je eens wist hoe ik na moet denken over de dingen die Tyrza tegen me zegt........ S´avonds als ik in mn bed lig dan passeert de dag de revue en dan ben ik ongeveer een uur of twee aan het analyseren Haha! Haha! Haha! Haha!


Geen talent??

Een jong paard of beginnende ruiter de basis goed aanleren kan echt niet iedereen. En een paard doorrijden is ook alleen mogelijk met een goede basis, anders heb je geen fundament voor de rest.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:02

Ik denk dat er een paar factoren bij komen kijken, namelijk: het 'paardengevoel', angst en talent.

Lichtrijden en een rondje galop is iedereen aan te leren. Maar, mensen die eigenlijk niet goed durven zullen nooit verder dan dat komen. Mensen die geen 'paardengevoel' hebben en hun paard dus gewoon niet begrijpen zullen het misschien nog wel tot een L-proef schoppen. Mensen die talent hebben, hebben meestal ook wel het 'paardengevoel' en ambities en die schoppen het het verst. Althans, in de wedstrijdsport.

Verder denk ik niet dat je 'goed' paardrijden kunt aflezen aan de klasse die men start. Zo ken ik Z-ruiters die er op een ander paard dan hun eigen paard geen reet van bakken, en ik ken mensen die geen wedstrijden rijden maar wel op elke knol de bak rondkomen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 13:37

Pipo schreef:
Iedereen kan Z leren rijden.


daar geloof ik helemaal niets van......als je als een zoutzak zit of gewoon GEEN gevoel hebt voor wat dan ook, dan wordt het echt niets hoor...... (denk ik dus)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:54

Ze zeggen niet voor niets de L van levenslang. Knipoog Sommige mensen komen met een beetje sturen en geluk in de L, maar verder echt niet. Je hebt echt wel wat gevoel nodig en je moet willen leren.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:08

Technisch gezien kan iedereen leren paardrijden. Maar het stukje "meer" hangt toch echt samen met gevoel, het hebben (krijgen?) van snelle reflexen e.d. Ik denk dat dit trouwens voor iedere sport geldt.