Stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 12:00

Ik het boek De Aard van het Paard las ik de volgende stelling:

Robertson schreef:
-paardenfokkers zijn uiteindelijk niet geintereseerd in het verbeteren van de populatie als geehel. Ze willen dat ene toppaard fokken.


Hoe denken jullie hierover?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:02

Verbeter de wereld, begin bij jezelf?

Als iedereen nou probeert dat ene toppaard te fokken, en de paarden die eruit komen worden steeds een beetje beter, dan komt dat toch ten goede aan de hele sportpaardenpopulatie?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:03

Ben ik het niet mee eens. Liefst meerdere dan dat ene toppaard fokken....

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:36

Ik vind het vrij logisch dat je een krack probeerd te fokken, daar hoopt toch iedereen stiekem op, en mocht het geen topper zijn, maar wel een gezond, correct, fijn sportpaard, dan heb je het ook goed gedaan.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:38

Wil ook het liefst meerdere toppaarden fokken maar als uit die doelstelling mooie, goed bewegende en met een lief karakter paarden uitkomen ben ik ook al dik tevreden. Oja ook het liefst gezond natuurlijk.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:39

en waarmee willen ze dan dat toppaard fokken? heb je toch een basis voor nodig en waar komt die dan vandaan??? Zal de populatie toch wel enige kwaliteit moeten bezitten lijkt me...

Ik verbaas me wel altijd over de fokkers die voor het 'leuk een veulentje!' met mindere paarden gaan fokken, maar das een andere discussie... Haha!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:00

Ik denk dat er best wel kwaliteit is, kwaliteit genoeg om goeie te fokken.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 20:12

In het boek hebben ze het erover dat de paarden fokkerij niet echt "vooruit" gaat, dat de paarden populatie niet beter wordt. De renpaarden gaan niet harder en de springpaarden springen niet hoger. Hoe denken jullie daarover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:21

jeddah schreef:
De renpaarden gaan niet harder en de springpaarden springen niet hoger. Hoe denken jullie daarover?


Elke diersoort heeft gewoon zijn limiet, er zal nooit een paard komen dat 120km haalt op de renbaan of 5 meter hoog kan springen.
Je zit gewoon aan een beperking van spieren, pezen en skelet.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:22

Maar Jeddah dat proberen enkele bokkers hier al tijden duidelijk te maken hoor. Ondanks de snellere banen, de betere veterinaire begeleiding, de zg. betere voedingssupplementen hebben bij de rennen eigenlijk geen verbetering gebracht. Wat betreft de springpaarden is er ook geen enkele verbetering opgetreden. Door betere springbodems, beter management enz. geen verbetering. De paarden springen niks hoger dan 30 jaar geleden. Ik denk dat we met onze paardenstapel aangewerkt zijn, wat betreft de prestaties. Alleen de fokkerij in de breedte zal wat verbeterd kunnen worden. Een paard is tenslotte geen motor, evenzo de mens, waar je even nieuwe zuigers , cilinders of turbo's in kunt plaatsen. Voor wat betreft jouw stelling "toppaard"fokken, is er alleen maar op gericht bij een aantal fokkers om door te gaan, net zo als met een loterij, een kans van 1 op de miljoen, om die ene te fokken die aan de top staat. Eigenlijk zou het verstandiger zijn, om dus paarden te fokken, die allround zijn want daar beleven de meeste mensen plezier aan.