Prednison

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 12:50

Wie weet als je een kuur prednison gaat geven of je hem dan op een speciaal dieet moet zetten. Wel of niet veel gras. Mijn paard krijgt een kuur prednison voor de jeuk.

Jessica


DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:20

Dat weet ik niet, bel gewoon de dierenarts even! het zekere voor het onzekere nemen!

Nimmy

Berichten: 3916
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:54

volgens mij mag die gewoon allesn hebben, maar vraag voor de zekerheid de dierenarts

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:27

mijn pony heeft 2 keer aan de prednison gezeten, en de veearts heeft toen niets gezegt over een speciaal dieet ofzo
hij kreeg het trouwens ivm spat

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:56

Ik dacht het niet. Het lijkt wel of ze dikker worden op Prednison, maar dat is eerder een questie van vocht vast houden, dus zodra je klaar bent met de kuur verdwijnt dit vanzelf weer.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:15

van prednison worden ze dikker ja, mensen ook.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:37

Special heeft ook een aantal maanden prednisolon gehad en ik kon hem gewoon doorvoeren, dus zo ver ik weet geen speciale voereisen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 06:30

Gebruik de zoekfunctie eens; hier is al eerder over geschreven. Gevaar bij prednison is risico van hoefbevangenheid. Ik zou dus even bij de dierenarts informeren naar de zwaarte van de kuur en anders sowieso zorgen dat hij minder krachtvoer/gras binnen krijgt voor de zekerheid.

Corine4

Berichten: 46
Geregistreerd: 30-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:47

Als je paard / pony prednison krijgt (merknaam prednisolon) heeft hij meestal een allergie / ontsteking.
Dan is beperking van eiwit altijd heel goed.
Mijn paard krijgt standaard van af half april tot en met half juli standaard prednison in verband met boom- en graspollen allergie.
Ze kunnen hoefbevangen worden maar ik heb nooit iets gemerkt aan mijn paard.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:51

Prednison is een middel dat ze uitschrijven al ze echt niet meer weten wat ze anders moeten geven Haha! En waarom: omdat prednison over bijna tegen helpt, allergie ontstekingen kanker ect ect ect ...

Dus simpel gezegt geef het dier maar prednison en dan komt het wel goed Prednison onderdrukt het idd alleen..

Bijwerkingen: dikker worden, veel drinken, blaas problemen en nog een aantal andere dingen. Tevens is prednison verslavend Gaaaap Prednison is zo'n sterk middel dat je steeds zwaarder moet gaan als dit niet meer helpt...

Corine4

Berichten: 46
Geregistreerd: 30-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:14

Prednison is een middel dat ze uitschrijven al ze echt niet meer weten wat ze anders moeten geven En waarom: omdat prednison over bijna tegen helpt, allergie ontstekingen kanker ect ect ect ...

Dus simpel gezegt geef het dier maar prednison en dan komt het wel goed Prednison onderdrukt het idd alleen..

Bijwerkingen: dikker worden, veel drinken, blaas problemen en nog een aantal andere dingen. Tevens is prednison verslavend Prednison is zo'n sterk middel dat je steeds zwaarder moet gaan als dit niet meer helpt...


Nou dat is niet waar!!!!
Prednison is een ontstekingsremmer die tevens de allergie mee porbeert te onderdrukken.
Als je paard bijwerken krijgt is dosering te hoog. Ik geef al vijf jaar lang vanaf april tot en met half juli prednison en ik merk er helemaal niets van de bijwerkingen.
Ik zou contact opnemen met de DA om eventuel de dosering aan te passen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:16

pearl_tje schreef:
Prednison is een middel dat ze uitschrijven al ze echt niet meer weten wat ze anders moeten geven Haha! En waarom: omdat prednison over bijna tegen helpt, allergie ontstekingen kanker ect ect ect ...

Dus simpel gezegt geef het dier maar prednison en dan komt het wel goed Prednison onderdrukt het idd alleen..

Bijwerkingen: dikker worden, veel drinken, blaas problemen en nog een aantal andere dingen. Tevens is prednison verslavend Gaaaap Prednison is zo'n sterk middel dat je steeds zwaarder moet gaan als dit niet meer helpt...


Je wordt bedankt, maar als dat zo was, was ik allang dood en begraven.
Ik heb geen idee, hoe je aan deze info komt, maar die is in ieder geval zeer zwaar overtrokken.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:30

In elke situatie werkt prednison weer anders. En deze bijwerkingen kunnen allemaal wel voorkomen. En wie zegt er hier dat mijn paard aan de prednison is.. Ik niet Maar wat er staat klopt wel allemaal, alleen elke situatie waarvoor je prednison gebruikt kan anders zijn..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:55

Ik gebruik ivm hyper allergie al ruim 10 jaar prednison, en al die tijd dezelfde hoeveelheid. Ik heb geen blaasproblemen, ik drink niet meer, ben ook niet verslaafd, of heb andere klachten.
De keren dat ik het voor mijn dieren gebruikt heb, zijn er ook geen extra klachten geweest. Alleen in extreem hoge dosering, vertraagt het de nierfunctie (tijdelijk) en kan een wat opgeblazen uiterlijk het tijdelijke effect zijn. Bij hoge dosering kan bij paarden hoefbevangenhheid optreden, maar het is nog niet onomstotelijk bewezen, dat het gebruik van Prednison hier rechtstreeks de oorzaak van is.
Bijna ieder medicijn geeft in hoge dosering, mogelijke bijwerkingen,maar zolang het door een bevoegd arts wordt voorgeschreven, dan zijn de bijwerkingen bekent.
Het heeft geen enkele zin, hier dit soort paniekberichten neer te zetten enkel en alleen omdat het woord"Prednison" valt, wat nog steeds algemeen in verband gebracht wordt met kanker.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:04

Oke waar maar het kan anders en dit bewijst het wel weer jij jouw verhaal en ik de mijne.. En we hebben het allerbei mee gemaakt maar op verschillende manieren. Dus het kan beide..

jimie

Berichten: 35
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:14

ze noemen het niet voor niks een paarden middel! Mijn paard is er alleen slechter van geworden en ik wou dat hij het nooit had gekregen! Maar goed er zullen misschien ook wel paarden zijn die er van op knappen. Succes er mee

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:05

ik vind dat wel een enorm kortzichtige reactie van pearl_tje: het feit dat een bepaald medicijn word voorgeschreven bij een breed scala aan aandoeningen, wil niet zeggen dat een DA zo maar prednisolon uit de kast trekt als ie het even niet meer weet(het is trouwens prednisolON wat een paard krijgt, prednison is voor de mens);
het medicijn is een uitermate effectief middel dat je als arts tot je beschikking hebt, om alle aandoeningen die gepaard gaan met verschijnselen die met name veroorzaakt worden door de lichaamseigen afweer, in te dammen en dus om zodoende verder schade/ziekte tegen te gaan. Natuurlijk heeft dit midel een hoop bijwerkingen, wat ook de reden is dat een arts het niet zo maar voorschrijft, zonder stil te staan bij deze bijwerkingen, want dit zou immers geen GVP zijn (de regels van het good veterinary practice, die door iedere DA worden nagestreeft.)
En soms is het middel erger dan de kwaal, dat kan zeker zijn opgetreden, maar het probleem is dat je dat als DA, niet van te voren niet zo simpel kunt inschatten, zoals jullie dat wellicht denken. Jullie willen het dier beter zien worden, en leggen de veranwoordelijkheid en de druk bij de DA om dat ook te bewerkstelligen.. echter is geen dokter een wonderdokter, en kan ene therapie wel eens mislukken, waar een DA verder niet de hoofdschildige aan is..
ook suc6 ermee

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:15

Je hoeft je echt niet af te laten schrikken hoor, mijn paard heeft het ook een tijd gehad, het hielp haar fantastisch en geen enkele bijwerking gezien.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:18

Mijn paard heeft het ook poosje gehad> het heeft goed geholpen, maar de bijwerkingen vond ik minder prettig.. Frenky had een enorm laag vochtehalte.. Zijn hele lijf zat onder de rimpels> zo uitgedroogd.. Als je een velletje vastpakte, bleeft het rechtop staan. Hij dronk en plaste extreem veel. Dit kwam wel van de prednison; tis allemaal goedgekomen, maar het zijn geen leuke dingen

*Team Hippo*
Timo 347,5 km~~K1+22 K2+1
www.flipperfoto.nl

miszkelly

Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:50

heej ik ben ook bezig om mij npony een prednison kuur te geven hahah nou ik laat promiss gewoon alles doen wat ze normaal ook doet...heb je ook kapsules. . . ? ik moet elke ochtend 2 kapsules geven 2 weken lang

. . .khou van muh paardjuh promiss. . .

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:40

pearl_tje schreef:
Prednison is een middel dat ze uitschrijven al ze echt niet meer weten wat ze anders moeten geven Haha! En waarom: omdat prednison over bijna tegen helpt, allergie ontstekingen kanker ect ect ect ...

Dus simpel gezegt geef het dier maar prednison en dan komt het wel goed Prednison onderdrukt het idd alleen..

Bijwerkingen: dikker worden, veel drinken, blaas problemen en nog een aantal andere dingen. Tevens is prednison verslavend Gaaaap Prednison is zo'n sterk middel dat je steeds zwaarder moet gaan als dit niet meer helpt...


Prednison krijg je NIET uitgeschreven als niets meer helpt!!! En prednison helpt NIET over al tegen, het is zo: Prednison of Prednisolon is een bijnierschorshormoon, de cellen die kapot gegaan zijn bij ziekte e.d. worden met behulp van prednison in een heel snel tempo weer nieuw aangemaakt.
Dus prednison is geen onderdrukker, maar een cellen aanmaker.
Sommige mensen krijgen prednison als ze gewoon een griep gehad hebben, andere krijgen het weer bij zware reuma.
Prednison heeft gewoon veel indicaties (= waarvoor je het gebruikt), en het werkt gewoon goed, omdat bij elke ziekte of aandoening worden lichaamscellen kapot gemaakt.
Ik hoop dat het wat duidelijker is. groetjes een apothekersassistente.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:42

pearl_tje schreef:
In elke situatie werkt prednison weer anders. En deze bijwerkingen kunnen allemaal wel voorkomen. En wie zegt er hier dat mijn paard aan de prednison is.. Ik niet Maar wat er staat klopt wel allemaal, alleen elke situatie waarvoor je prednison gebruikt kan anders zijn..


Neeee neeee prednison werkt niet in elke situatie anders.. het maakt alleen andere lichaamcellen aan voor een andere indicatie..
als je het antwoord niet weet, antwoord dan gewoon niet!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**


jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 15:31

Ik heb ook capsule's. Ik moet de eerste week elke dag 3 geven, week 2,3 en 4 om de dag 3 capsule's.

jessica


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annibel, elise t., Googlebot, GrapeshotBot, IASCrawler, Pallatin, TinusB en 36 bezoekers