Wie kan mij helpen?? Dringende vraag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Wie kan mij helpen?? Dringende vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 14:08

Ik heb sinds kort 2 leasepaardjes een bonte en een Haflinger.
De eigenaresse rijd meestal altijd buiten met de Haflinger en haast nooit in de bak. De bonte rijd vaak in de bak maar is dan ook van iemand anders. Nou wil ik ook graag naar buiten met die Haflinger maar de eigenaresse zegt dat als er iets gebeurt het mijn eigen verantwoording is, maar dat is ook wel te begrijpen. ( verder is het een superlieve Haf , maar je weet nooit wat er kan gebeuren Scheve mond )
Maar ik ga in oktober mijn ruiterbewijs halen en ben dan ook gelijk verzekerd.
Wat raden jullie aan? Toch nog even wachten met buitenrijden totdat ik in oktober me ruiterbewijs heb of toch maar ( onverzekerd ) buitenrijden??
Ik weet dit niet dus daarom wil ik heel graag jullie mening horen *LOL*

Ray --» M`n Tinker


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:12

Chade schreef:
de eigenaresse zegt dat als er iets gebeurt het mijn eigen verantwoording is, maar dat is ook wel te begrijpen.

Dit is verzekeringstechnisch niet correct. De eigenaresse zal namelijk altijd aansprakelijk zijn voor dingen die haar paard aanricht, ook al rijdt er iemand anders op.
Vanuit dat oogpunt kan ik het best begrijpen dat de eigenaresse dat risico niet wil nemen.
Ruiterbewijs halen is dan misschien nog geen gek idee, hoewel ik niet weet of je dan wel via jouw verzekering kunt verhalen...zou maarzo kunnen dat het alsnog via de WA van de eigenaresse loopt.
Je kunt eens kijken op http://www.nhs.nl/srr/ waar contactgegevens staan. Misschien handig om eens te bellen en uit te zoeken hoe dat zit. Lachen

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:13

Ik zou toch nog even wachten een ongeluk zit in een klein hoekje en als er iets gebeurt ben jij aansprakelijk.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:21

daar ben ik het ook mee eens, ik zou er nog even mee wachten en duidelijke afspraken maken met de eigenaresse

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:22

Blijkbaar heeft de eigenaresse nog niet voldoende vertrouwen in jou, maar durft ze je dat niet rechtstreeks te vertellen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:54

Dat kan ze nou wel zo leuk zeggen, maar ze heeft blijkbaar niet in de gaten dat ze -als jij alleen maar in de bak rijdt- evenveel risico loop. VWB aansprakelijkheid. De eigenaar is ten alle tijde aansprakelijk, wat er ook gebeurt.........Tuurlijk loop je buiten meer risico DAT er iets gebeurt, maar nu is ze ook aansprakelijk dus ach....

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:38

maar ben je niet zelf aansprakelijk als je er al een hele tijd dagelijks op rijdt, verzekeringstechnisch gezien? Dan ben je toch de regelmatige bestuurder?
Paard is toch automatisch WA verzekerd via de eigenaar, maar alleen bij schade aan derden? de schade aan het paard zelf zal apart moeten worden verzekerd (en aan de ruiter wellicht ook?)
Je ruiterbewijs dekt toch alleen schade aangericht in natuurgebieden en dan nog alleen als je eigen WA het niet dekt?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:03

Volgens mij is de eigenaresse aansprakelijk als ze iemand op haar paard laat rijden zonder Ruiterbewijs o.i.d. Lachen Wanneer je een Ruiterbwijs hebt en je gaat dan met iemand anders paard naar buiten ben je volgens mij zelf verantwoordelijk. Lachen

*Ik kan er naast zitten.. Bloos gebeurt wel vaker! Schijnheilig *..

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>


cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:08

ja maar het ruiterbewijs is nog niet eens landelijk verplicht dus kunnen ze er ook nog geen rechten aan onttrekken lijkt me?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:08

Eigenaar van paard is degene die aansprakelijk..
Nu en buiten.

Of je nu al naar buiten moet gaan, als jij denkt dat het kan, moet je het gewoon lekker doen lijkt me. Ook als je je ruiterbewijs hebt kan er wat gebeuren... en verzekeringtechnisch maakt het naar mijn ervaring niet uit.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:13

Ik zou het er met de eigenaresse over hebben dat zij hoe dan ook aansprakelijk is, en hoe ze er dan over denkt. Misschien heeft ze dan dat je liever nog even wacht met buiten rijden tot dat je de haflinger wat beter kent. Onze bijrijders mogen naar buiten met onze fjord, de regel is dan wel dat ze hun cap op doen etc. Maar bij ons rij je niet tussen het verkeer door, het enige wat je tegen komt zijn wandelaars en herten.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:20

Als de eigenaresse al zoiets zegt zou IK zeker nog niet naar buiten gaan.....

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:24

cissy schreef:
maar ben je niet zelf aansprakelijk als je er al een hele tijd dagelijks op rijdt, verzekeringstechnisch gezien? Dan ben je toch de regelmatige bestuurder?
Paard is toch automatisch WA verzekerd via de eigenaar, maar alleen bij schade aan derden? de schade aan het paard zelf zal apart moeten worden verzekerd (en aan de ruiter wellicht ook?)
Je ruiterbewijs dekt toch alleen schade aangericht in natuurgebieden en dan nog alleen als je eigen WA het niet dekt?


Zelfs als iemand gaat Joyriden met jouw paard ben JIJ verantwoordelijk voor de ontstane schade!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:35

De eigenaar is tenalle tijden aansprakelijk voor schade aangericht daar zijn of haar paard......
Kan nu alleen ff niet meer terug vinden waar ik dat vandaan had, maar volgt z.s.m.

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:57

Hetja schreef:
De eigenaar is tenalle tijden aansprakelijk voor schade aangericht daar zijn of haar paard......
Kan nu alleen ff niet meer terug vinden waar ik dat vandaan had, maar volgt z.s.m.


Er stond eerst een heel stuk over in de bit.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 20:45

Ja ik denk dat na al de gelezen reacties het ook beter is om maar even te wachten totdat ik mijn ruiterbewijs heb, want als ik wil gaan buiten rijden moet ik als ik van de stal weg rijd eerst zo`n 30 meter naast een drukke weg stappen waar grote vrachtwagens rijden. Nou zegt de eigenaresse wel dat Mob ( de Haflinger ) heel braaf is maar ja ik weet nog helemaal niet hoe dit paard is en net al wat zonnebloem18 zei: een ongeluk zit in een klein hoekje... Vooral naast zo`n drukke weg. Trouwens na die drukke weg ( wel met een hele brede berm ) kom ik een een hele rustige omgeving hoor Niet dat iemand denkt dat het alleen maar drukke weg is Knipoog
Maar als ik het dus goed begrijp blijft de eigenaresse aansprakelijk als er iets zou gebeuren, ook zonder ruiterbewijs??

Ray --» M`n Tinker

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:21

ja dat klopt chade, wel of geen ruiterbewijs is helemaal niet interessant in dit geval............ook nu in de bak is ze aansprakelijk!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:46

Ruiterbewijs voegt echt absoluut niets toe aan eventuele schadeclaims.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 19:18

Ik vond het toch wel even leuk om te laten weten. Ben het met de eigenaresse eens geworden over dat buitenrijden. Het word gewoon na het behalen van mijn ruiterbewijs (23/24 okt) en dan zal ik begin maart gaan beginnen met echt buitenrijden.

Ray --» M`n Tinker

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:33

hoe dan ook, het is niet alleen zo dat als je als ruiter op iemands anders paard, alleen de eigenaar voor de schade aan derde (wa verzekering) maar ook alle kosten die mee brengen aan de ruiter.
stel dat de ruiter een dwarslesing krijg, kan de eigenaar van het paard levenslang de ruiter betalen.
met andere woorden eigenaar is zowel aansprakelijk voor schade die paard aanricht als zowel schade aan ruiter die op paard mog rijden.
en dat is reden dat veel manege moeten stoppen.
ook al heeft men gezegt of laten tekenen dat rijden eigen ricico is, dit alle is niet rechtsgeldig HELAAS.
dus mensen kijk wel uit hoe mak je paard of pony ook is, denk goed na voor je ander er op laat rijden.

een appaloosa hoeft geen vlekken te hebben, maar is wel mooier als ze het wel hebben.
R.I.P. Ons Dotje 5 mei 2009 - 21 januari 2010.
calorieen?? dat zijn toch die beestjes die 's nachts je kleren kleiner maken??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flubberboot en 99 bezoekers