Kreupel paard kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Kreupel paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 15:32

Hoi allemaal,

Mijn vriendin denkt er over een paard te kopen bij een manege (ze is er helemaal verliefd op). Nu is dit paard sinds afgelopen weekend kreupel (ze loopt behoorlijk mank). Kan dit problemen opleveren voor de toekomst (we zijn beiden nog zo groen als gras wat paarden betreft. Het zou ook haar eerste paard worden)? Uiteraard laat ze het paard wel keuren.

Groetjes

Suzanne


Lies1

Berichten: 108
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:40

Tja, wat denk je zelf?
Ik zou het zeer zeker niet doen, voor je het weet zit je met torenhoge DA-rekeningen.

Natuurlijk kan hij wel weer goed worden, maar toch. Dit is al een slecht begin.

Heb geduld, en koop een gezond paardje.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:45

ben ik niet helemaal mee eens want je weet niet wat het paardje heeft en in hoeverre hij/zij kreupel is, als het gewoon over gaat is het onzin om het niet te doen. Je eigen paardje kan ook kreupel worden en na een periode van rust weer 100% zijn.... maar ik ben het met je eens dat als het idd iets blijvends is., dat je het niet moet doen! Maar als de dierenarts erbij geweest is,.. en hij is positief dan zie ik geen rede om het niet te doen.

Just Beleve and HOPE


OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 15:45

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Ik zal ze aan haar laten lezen.

Groetjes

Suzanne

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:55

Ik zou proberen uit te zoeken waarom het paardje nu kreupel loopt.
Misschien is het gewoon een hoefzweer of heeft ze zich flink verstapt.

Hou in de gaten hoelang het paard kreupel is.
Wacht tot het paard helemaal beter is en laat hem goed keuren als je vriendin tot kopen overgaat.

Dan is er volgens mij geen enkel probleem om dit beestje te kopen.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:53

Niet aan beginnen, zeker niet als je er totaal geen ervaring mee hebt. Er lopen genoeg leuke , lieve gezonden paardjes rond!! Nu is een paard kopen op de manege ook al niet de veiligste plek om tot een goede koop over te gaan. Ik zou gewoon op mijn gemak op zoek gaan naar een ander.

Door een keuring komt een kreupel paard zowieso niet dus dat geld kan ze zich besparen,....

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:54

Absoluut niet doen. Het kan iets onschuldigs zijn, maar het kan ook arthrose zijn oid.
Persoonlijk zou ik ook nooit een manegepaard kopen.

Don't dream your life, live your dreams!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:58

Wacht even af.
Als ie niet meer kreupelt zou ik em laten keuren en dan zal duidelijk zijn of het wel of niet verstandig is.
Om geen manege-paard te kopen vind ik een beetje overtrokken.
Een manege-paard kan nét een heel goed leerpaard zijn voor iemand wat nog maar weinig verstand van paarden heeft en zo een schat aan ervaring opdoen!
Maar laat iig keuren!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:34

ik neem aan dat ze het paard ook al langer kent ? is ie vaker kreupel geweest ?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:15

Geen paard kopen op het moment dat het kreupel is iniedergeval!
Misschien is het iets ontschuldigs. Dus neem haar eens een tijdje op proef zou ik zeggen. Om erachter te komen wat er mis is. Laat er iemand met verstand goed naar kijken. En zeker keuren voor de verkoop.
Iniedergeval zorgen dat je weet waardoor ze kreupel is, en die oorzaak wegnemen. Als het niks ernstigs is, en ze blijft een paar weken zuiver lopen kun je het overwegen. Is het iets ergs, of is er geen duidelijke oorzaak te vinden. Zeker niet doen!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

RaichuHollow

Berichten: 634
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:09

hey!

jah ik zou ook ff gaan uitzoeken of het paard vaker kreupel is geweest! let goed op bij het keuren! en ik raad aan om het paard eerst een tijd op proef te nemen, mijn vriendin had een paardje gekocht helemaal goedgekeurd....achteraf bleek het beesie hoefkatrolontstekning te kebben, das balen!! is ie gewoon voo het keuren platgespoten!! niemand heet het doorgehad! wat een gezeik! dus pas goed op! succes ermee!!!

doeidoei! xxx RaichuHollow

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:43

als het paard zich heeft verstapt oid, en hiervoor zelden of nooit kreupel was, hoeft dit geen reden te zijn om het paard niet te kopen

is het paard vaker kreupel geweest(misschien dat ie daarom te koop is? meestal verkoopt een manege geen manege-paarden, omdat een goed manegepaard moeilijk te vinden is) dan zou ik het niet doen, hoe jammer het dan ook is, er lopen nog genoeg gezonde paarden rond

maar is het paard normaal nooit kreupel, en nu ook binnen een weekje weer goed,d an zou ik hem laten keuren en op proef nemen

manegepaarden zijn vaak sterker en gezonder dat een gemiddeld privepaard hoor! ze moeten wel gezond zijn, anders houden ze al die lesuren meelopen nooit vol! dus dat het een manegepaard is, is helemaal geen nadeel!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:58

Maar let heel goed op! Vaak komen in de proef-periode dingen naar boven, die je anders nooit had gedacht.
Want het is toch wel een riskante zaak om een kreupel paard te kopen. Het is heel vreemd dat ze een goed manege paard weg willen doen, tenzij deze iets ernstigs mankeert. En hoe triest het ook is, je kan nou eenmaal niet de hele wereld redden. Opgezadeld worden met andermans ellende is ook niet alles..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:57

Inderdaad wachten tot ie weer 100% loopt en dan pas beslissen (na een keuring).
Zorgelijker vind ik het om een paard te kopen als je, zoals je zelf zegt, zo groen als gras bent.

There is no reality, only perception.

Roosch

Berichten: 36636
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:37

Als jullie groen zijn ivm paarden NIET DOEN en nog twee jaartjes wachten! En zowieso even wachten met kreupelheid!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:06

ellenlouise schreef:
Inderdaad wachten tot ie weer 100% loopt en dan pas beslissen (na een keuring).
Zorgelijker vind ik het om een paard te kopen als je, zoals je zelf zegt, zo groen als gras bent.


Dat is precies wat ik dacht...
Ten eerste zou ik al geen manègepaard kopen, maar dat is ieder z'n eigen keuze natuurlijk. Ten tweede: een paard dat kreupel is kopen, is helemaal geen goed idee. Is er geen mogelijkheid dat ze het paard een tijdje kan leasen (wanneer het weer gezond is), of gaat dat bij jullie niet? Zo krijg je al een beetje een idee wat het is een eigen paard te hebben.

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:51

Hoi allemaal, het betreft hier geen manegepaard, zijn eigenaar heeft hem op dit moment daar gestald staan. Da's wat anders dus!!!! Oorzaak van de kreupelheid is al opgespoord, en keuren& proeftijd moet je natuurlijk altijd! Dus waarom niet eens proberen? Het groene gras valt ook wel mee, eerder bruin dan groen Knipoog . Het bericht dat geplaatst is met die vraag is een beetje voorbarig (maar goed bedoelt, daar gaat het om) Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Mirranda, xAnthea en 76 bezoekers