Verrassend nieuws gekregen en nu een beetje in de war....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Verrassend nieuws gekregen en nu een beetje in de war....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 19:02

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-11-02 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:14

tjee, bij mijn paardje scheelde het nouwelijks een jaar, ik kocht haar als zijnde 3 jaar, maar ze had nog niks gewisselled, dus was ze 2 a 2.5 jaar oud, maar igg geen 3. Mijn paardje was licht aangereden (lees, wist waar de vooruit zat en waar de rem zat).
Maar 4 en 2 is wel even een verschil!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 19:22

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-11-02 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:34

Er zijn al meer Bokkers jou voorgegaan. Dit is ook het grote nedeel van een paard zonder papieren kopen en heus het komt heel vaak voor!
Het enige wat je nu kunt doen is je paard eventjes een vakantie geven en daarna weer heel rustig beginnen met het werk. En pas daarbij het werk aan bij wat bij een 3-jarige zou horen.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:32

idd even schrikken zeg.
maar wat betreft de stokmaat van Sowdon, niet alle tinkers zijn even groot.
een tinker mag mag 1.35 zijn maar ook 1.70 (kijk op ww.tinkerstamboek.nl)
dus het is niet het verschil van Snowdon en collin van die jaren en dan ook nog eens de stokmaat.
kan zijn dat snowie wat kleiner blijft als collin of juist wat groter wordt.
staar je daar niet al te blind op dat hij even groot zal worden als collin of sya ofzo.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

oepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:39

Hey leo, das minder leuk nieuws....vooral voor snowie dan, omdattie al een poosie bereden is dan...

Ik vond hem op de fotos ook nogal mager en ielig voor een 4 jarige, maargoed....dat zie ja wel vaker met paarden van handelaren natuurlijk, die kijken niet zo nouw..

Heb je wel lekker de tijd om veel grondwerk met hem te doen enzow....ook hartstikke leuk!!! -> Kep net nog met frino door de bak gerend...echt lache! mn moeder stond erbij en zij scheet hele peeen maargoeee... hahaha

Kzieje morgen he! grtzz Elise Party!!

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 22:12

Zo Leon,dat is ff schrikken zeg,ik schrok er ook van!!!
Nou ik zal hem als ik jou was idd ook ff rust geven en lekker grond werk met hem doen,is echt hartstikke leuk,maar dat wist je al!!!
Ja Sya was ook ouder dan Mollema gezegd had,wel raar zeg!!!
Maar ja,gelukkig houd je hem wel,ik had ook niet anders van je verw8,je was al zo gek van hem vanaf de 1e x dat je hem had gezien!!!

Nou ben je al een beetjuh over de schrik heen???????

Kizzzz karin en collin Lovers

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 22:36

Hoi allen
Goh wat moet dat even verwarrend zijn geweest dat je paardje ineens een jaartje jonger blijkt te zijn! Ik leerde al vroeg naar t gebit kijken en nalv het gebit kun je veel qua leeftijd opmaken. Wanneer ik een paard koop kijk ik deze ALTIJD in de mond. Niet alleen om te zien hoe oud hij/zij is, maar je kan ook eetproblemen en stalgebreken (denk aal luchtzuigen) hieruit opmaken. Eigenlijk zouden we ons daar allemaal eens in moeten verdiepen......

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 23:10

komt heel veel voor als je een tinker koopt. het is ook slecht te zien bij sommige tinkers omdat ze in slechte omstandigheden hebben geleefd en daardoor natuurlijk een slechter gebit hebben dat iets ouder lijkt (met wisselen valt het dan natuurlijk wel op). wat betreft het rijden (en nu geef ik mijn mening) zou ik helemaal stoppen. voor een tinker is het veeeels te vroeg om op 2,5 jarige leeftijd gereden te worden. en omdat het grof gebouwde dieren zijn moeten hun gewrichten ook nog flink uitgroeien. ik heb verschillende tinkers gezien die te vroeg overbelast zijn en 3 maanden tot een half jaar uit de running zijn geweest. wees hier dus heel voorzichtig mee.
Het voordeel is wel dat snowdon nu nog wle lekker langer doorgroeit. hij groeit waarschijnlijk nog wel enkele cm en zal nog flink stevig worden. enja een ruin groeit ook wat langer door Haha! .

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 00:29

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-11-02 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:39

Heel goed van je dat je even stopt. Heel vervelend als je tinker jonger blijkt te zijn, die van mij was ouder maar daar had ik op gerekend... ik heb ondertussen wel wat ervaring met tinkers hahaha

Doe rustig aan met hem en hou zijn rug goed in de gaten. Voorlopig inderdaad niet rijden! Tinkers groeien trouwens tot hun 6e door wist je dat? De perfecte leeftijd om een tinker in te rijden is tussen de 4 en de 6, maar ik begrijp het ook wel als je niet zolang wilt wachten..
Wacht op z'n minst nog een half jaar, liever nog een jaartje maar ik begrijp dat dat heel erg moeilijk is....

Laat voordat je weer begint met rijden voor de zekerheid zijn rug even nakijken, om te zien of er geen schade is. Ik las dat je de tandarts al had langsgehad, ook erg goed om te doen bij geinmporteerde tinkers inderdaad! Die van mij had al 8 jaar geen tandarts gezien en zat helemaal vol met haken!

Veel succes en plezier met je tinkertje, en kom een keertje langs op www.tinkerwereld.nl het is heel gezellig en je kan alles vragen over je tinker!

Nog 1 vraagje, komt jou tinker van Mollema?

Groetjes Esmeralda

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:59

Tja, dat is inderdaad het risico bij een tinker. Toen ik Parcival kocht heb ik hem samen met Miranda (van het stamboek) in de mond gekeken en we waren er allebei van overtuigd dat hij 3,5 moest zijn.
Ze hebben hem daar zadelmak gemaakt voor me (had ik geen zin in met een kleine peuter) en daarna ging ik hem halen. Hij werd veterinair gekeurd en jawel hoor: hij was 2,5 jaar oud.
Natuurlijk heb ik hem toch meegenomen, ik was nou eenmaal helemaal weg van hem maar het was wel even schrikken. We hebben heel veel gewandeld die winter Haha! en daarna ben ik rustig aan weer begonnen met hem. Ik heb hem wel een paar maanden rust gegund toen hij 3,5 was. En nu heeft hij ook een tijdje rust gehad. Hij kreeg opeens een enorme groeispurt. Hij is inmiddels 4,5 jaar oud, 1.62 hoog en volgens mij nog steeds niet klaar met groeien Knipoog

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 02:00

Ach, dit soort zaken gebeurt aan de orde van de dag. Deze week is er bij ons op stal een pony bijgekomen die als vier verkocht is. Ik heb er ernsige twijfels over of dit wel zo is. Volgens mij moet ie ook nog drie worden, maar ik heb er nog niet goed naar kunnen kijken, dus misschien zit ik er toch wel naast, we zien wel.
Op de manege waar ik stond kochten mensen ook een grote pony, zou 3 1/2 zijn. Heb er eens naar gekeken, pony kon hooguit 2 1/2 zijn. Zegt de eigenaar doodleuk: ja dat zei mr X ook al. Ik zal geen namen noemen, maar die mr X is iemand die je dus echt helemaal niks meer hoeft te vertellen over paarden, die weet gewoon heel erg veel. Ze zijn, ondanks waarschuwingen gewoon doorgereden met die pony, dus een dik jaar later kwamen ze in de problemen omdat ie over de stokmaat ging en dus een paard was. Toen zag je ook heel duidelijk dat ie op dat moment pas echt volgroeit was.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 02:10

Mijn paard komt wel van een betrouwbare handelaar vandaan maar het is met tinkers inderdaad vrij lastig te zien soms. De handelaar treft geen blaam in dit geval, ik ging zelf ook de fout in. Hij zag er ook al heel volwassen uit.
Moest ik er toch even melden want het is een heel goed adres om een tinker te kopen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 09:55

Jippie"]
Er zijn al meer Bokkers jou voorgegaan. Dit is ook het grote nedeel van een paard zonder papieren kopen en heus het komt heel vaak voor!
[/quote]

Ligt niet aan de papieren die er niet bijzitten, maar aan het gebrek aan verstand van paarden en dan vooral leeftijdschatten bij jonge paarden (oudere paarden kan ik begriojpen dat je daar moeite me ehebt, maar tot 5 jaar is het echt zo makkelijk). Een gekocht paard mag je wel degelijk in de bek kijken hoor Haha! .
Jammer dat sommige mensen dan evenzogoed doorgaan met rijden als ze ontdekken dat hun paardje jonger is dan ze dachten, en dan niet zeggen van, joh ik zet hem lekker een jaartje in de wei. Dan kannie bijkomen van het te vroege rijden en even goed doorgroeien en dan stap ik er pas weer op.
Ze blijven altijd doorrijden of stappen er na een maandje of 3 weer op Misselijk .

[quote="Snowdown schreef:
Hier schrok ik echt ff van.... en twee dagen geleden kreeg ik al te horen dat snowie 1.48m is in plaats van 1.53m.
Wel een gelukje bij een ongelukkig iets is dat snowie dus nog wel heel wat groeit!!!! (ik vond 1.48m toch eigenlijk wel klein)


issie nu ineens gekrompen dan? De hoogte blijft toch hetzelfde? Ookal klinkt het als je het uitspreekt nu anders. Issie nu slechter nu hij maar 1,48 meet ipv 1,53 Verward ? Hij zal idd nog wel wat jaartjes groeien hij is immers nog geen 3. Niet alleen in hoogte maar ook in breedte Haha! .

Succes met je nu ineens weer peutertje!
Viv

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 11:03

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-11-02 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 12:34

wat raar dat ze over zijn leeftijd hebben gelogen zoiets doe je toch niet

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 15:18

Hee Leon, wat een nieuws zeg! Zou ik niet blij mee zijn als ze me dat zouden vertellen. Heb je hem niet laten keuren door een dierenarts dan? Die had het toch moeten zien... Maar ja, het gebeurt helaas vaker en er worden door dit soort geintjes veel paarden verpest! Veel succes en je maakt een goede beslissing!

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:24

Ja,Snowdon komt bij mollema vandaan,er staan trouwens weer nieuwe tinkers aangeboden op mollema's site:www.tinkerhorse.nl!!!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 19:08

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-11-02 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 22:08

Dat is inderdaad wel even schrikken zeg!!!, maar nu kun je lekker grondoefeningen gaan doen. Dat vind ik persoonlijk ook erg leuk en daardoor krijg je vaak ook een goede band met je paardje.
Nog heel veel plezier met snowie en laat je niet opjagen door je stalgenoten die hebben er zo te horen ook niet erg veel verstand van.

Groetjes Marjolein

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:09

Lijkt me inderdaad behoorlijk schrikken.
Maar uit ervaring weet ik dat, in mijn geval de dierenarts het ook niet altijd bij het juiste eind heeft.
Hij kwam bij mijn paard en zei toe: oh, ik zie het al een 3 jarige.
Ik keek hem aan en zei dat ie toch echt al een paar maanden 4 was.
O, zei hij dat zou ook wel kunnen dan is ie denk ik vroeg met wisselen geweest:?
ik heb toch echt een KWPN papier bij mijn paard en daar staat duidelijk de geboortedatum op.
Maar als je gevoel ook zegt dat de tandarts wel gelijk heeft dan lijkt me dat hij het in dit geval wel juist heeft.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:59

snowdon schreef:
Ik had de eerste week dat snowdon bij mij was wel laten keuren, maar de dierenarts was een beetje raar en zei niets over de mok en het gebit, hij keek er nog niet eens naar. Ik was op dat moment alleen maar blij dat ie opnieuw goedgekeurd was. Ik ga maandag eens even bellen, want ik heb de keuringspapieren nog niet eens binnen.....

groetjes Leon en snowie


Je keuringspapieren niet binnen? Ik kreeg ze gelijk mee Verward

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 04:21

vreemde veearts heb je wel hoor...die papieren hoort hij ter plekke in te vullen.

Ik vroeg of je tinkertje van Mollema kwam omdat die van mij daar ook vandaan komt!!

Oh en ik zag je al op tinkerwereld, gezellig!!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:14

Ik kreeg de keuringspapieren ook gelijk mee.
Verder had ik een goede DA, van een paardenkliniek, die echt nauwkeurig te werk is gegaan.
Vind het wel vreemd zoals het bij Snowdon ging! Gelukkig dat-ie verder niet iets ernstigs mankeert, maar als ik jou was zou ik die DA nog ff bellen waar alles blijft.
Hij had het namelijk op een papier in moeten vullen, waar een kopie onder zit, zo'n carbonpapier weet je wel.

Die DA die ik had, had wel een leuke dag toen:
Hij kreeg gebak van de vrouw waar Cerise stond (die had nog wat in over in de koelkast), en twee dikke zoenen van een blije jongedame die haar eerste paard had!
Hij keek wel verbaasd moet ik zeggen... *LOL*