van huisarts veranderen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

van huisarts veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 00:20

omdat ik niet meer tevreden ben met mijn eigen huisarts, wil ik een andere nemen.
maar hoe gaat dat in zijn werk?
moet ik dat met de huisarts regelen of het ziekenfonds opbellen?

weet iemand dit misschien?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:55

Kan dus niet. Je moet ofwel van postcode veranderen, verhuizen dus, of je moet zeer gegronde redenen hebben. In het laatste geval zit je al in het hokje van bv seksuele intimiteiten. Niet tevreden is géén reden om te wisselen.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 09:05

dus ik kan niet zelf bepalen welke huisarts ik neem?? Verward
nou ja zeg, dat slaat ook nergens o.
weet je het zeker?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:10

Je kunt gewoon naar een andere dokter gaan in dezelfde postcode. Ik zou het gewoon proberen. De nieuwe arts regelt het dan met je oude...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 09:12

maar met wie moet ik dat regelen?
met de huisarts of met de ziekenfonds?

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:13

Met je nieuwe huisarts dacht ik

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:17

PriscaZ schreef:
Je kunt gewoon naar een andere dokter gaan in dezelfde postcode. Ik zou het gewoon proberen. De nieuwe arts regelt het dan met je oude...


Niet waar. Ik heb een keer willen wisselen van huisarts, de mijne briefde dingen die ik hem in vertrouwen vertelde aan mijn ouders door. Gewoon in hetzelfde dorp... Kreeg ik geen toestemming voor.

Mocht je het toch willen proberen, dan moet je contact opnemen met je verzekering. Zodra die accepteren dat je wilt wisselen kun je contact opnemen met je oude huisarts voor je dossier.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:39

Zit je in een gezondheidscentrum met meerder huisartsen?
Dan is het namelijk vaak wat makkelijker om van HA te wisselen....

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:56

Ik ben een jaar geleden wel gewoon van huisarts veranderd, van iemand aan de andere kant van Den Bosch, naar iemand bij ons in de wijk/het dorp.
Reden daarvoor was dat we niet tevreden waren met de eerste, zo heeft ie me met pfeiffer gewoon weggestuurd, en allerlei andere dingen waardoor we niet tevreden met hem waren..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:09

Je kunt wel veranderen van huisarts, maar dan moet je wel een gegronde reden hebben, zoals Pervinco ook al zegt. Je kunt het allicht proberen, maar ze kunnen heel moeilijk doen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:45

Pervinco schreef:
Niet waar. Ik heb een keer willen wisselen van huisarts, de mijne briefde dingen die ik hem in vertrouwen vertelde aan mijn ouders door. Gewoon in hetzelfde dorp... Kreeg ik geen toestemming voor.

Mocht je het toch willen proberen, dan moet je contact opnemen met je verzekering. Zodra die accepteren dat je wilt wisselen kun je contact opnemen met je oude huisarts voor je dossier.


Ik moet me toch echt bij Pervinco aansluiten. Zelf heb ik geen slechte ervaringen met mijn huisarts maar mijn schoonzus wel. Die is een paar jaar geleden bijna gestorven door laksheid van de huisarts. (ze had een levensbedreigend virus al maanden in haar lichaam en hij bleef maar volhouden dat ze een aansteller was en ws een slechte jeugd gehad zou hebben, zelfs nog toen ze op het randje lag). En zelfs dat is nog geen reden om over te stappen.
Bij een tandarts gaat dat veel gemakkelijker.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:53

Van huisarts veranderen kan wel maar brengt heel veel ongein met zich mee.
*Ten eerste moet er maar net bij jou in het dorp/stad nog een huisarts zitten, je huisarts moet namelijk in dezelfde plaats wonen als jij.
*Ten tweede doen ze allemaal net alsof ze helemaal vol zitten en geen patienten meer aannemen, dit mag overigens niet, ze mogen geen patienten weigeren.
*Ten derde houden ze vaak elkaars hand boven het hoofd en mag je niet van huisarts veranderen als ze in dezelfde huisartsengroep zitten.............

Ik heb het zelf meegemaakt en het was echt heel lastig om te wisselen maar als je een gegronde reden hebt, ik voelde me niet serieus genomen door mijn huisarts en kon gewoon totaal niet met haar door de bocht, dan kan je dus wisselen.

Overigens zal je er zelf achteraan moeten gaan en de huisartsen bij jou in de buurt moeten opbellen om een kennismakingsgesprek aan te vragen. Succes!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:15

Napoleon, het tweede punt wat jij aanhaalt klopt niet. Ze mogen maar een maximum aantal patienten hebben. Ik meen zo uit mijn hoofd iets van max 50.000 mensen per huisarts. Het kan dus wel dat ze vol zitten.
Ze mogen er ook minder aannnemen natuurlijk. Dan hebben ze ook minder inkomsten, maar er zijn er veel die dat doen om een iets rustigere baan te hebben. Dus als een huisarts besluit dat hij 40.000 patienten genoeg vind, dan is dat voor hem dus vol.

Huisartsten hebben het tegenwoordig wel iets gemakkelijker door de huisartenposten. Bovendien hoeven ze ook niet zoveel nachtdiensten meer te draaien.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:29

ik ben een paar jaar geleden gewoon van huisarts gewisseld.
M'n oude huisarts zit in het dorp waar ik woon, m'n "nieuwe" in een ander dorp.

Was geen enkel probleem met de verzekering (ben wel particulier).

Alleen mijn dossier te pakken krijgen, was een hele klus

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:30

Ik was ook niet tevreden met mijn vorige huisarts en wilde dus ook naar een andere. Ik weet niet of dit in jouw situatie mogelijk is. Maar wij hebben het volgende gedaan:

Mijn vriend en ik zijn gaan samenwonen in het dorp waar ik al woonde, hij niet. Hij moest dus zowiezo van huisarts veranderen en heeft zich bij een andere huisarts ingeschreven (niet dezelde als die ik had). Daarna heb ik aan mijn huisarts meedegedeeld dat ik,omdat mijn vriend en ik samen zijn gaan wonen, van huisarts wilde veranderen. Allebei bij dezelfde is dan wel zo handig Bloos
En dus kon ik zonder problemen veranderen van huisarts. Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:31

smurf schreef:
Alleen mijn dossier te pakken krijgen, was een hele klus


Ja, dat brengt altijd wel wat heen en weer gebel met zich mee.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:39

Eigenlijk is het raar dat je niet zou kunnen veranderen..... De HA is toch iemand die je moet kunnen vertrouwen en als je dat niet meer kan dan zou je toch de mogelijkheid moeten hebben van HA te veranderen imo.

Ik heb het geluk gehad dat mijn HA een keer afwezig was en ik bij zijn HA in opleiding terecht en die beviel zo goed dat ik alle vervolg afspraken ook bij haar heb gemaakt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:04

Even tussendoor:

Bij artsen in 1 praktijk mag je wisselen, dat heb ik toendertijd ook gedaan. Geen enkel probleem. Het is zelfs zo dat je bij elke willekeurige arts in dezelfde praktijk terecht kunt.
Artsen werken niet met woonplaatsen met met postcode-gebieden. Als er geen arts in je woonplaats zit maakt dat helemaal geen fluit uit, dan word er gekeken welke arts verantwoordelijk is voor jouw postcode-gebied.
Ook is het niet zo dat artsen niet mogen weigeren, dat mag wel degelijk. Vooral in een dergelijke situatie, je hebt nl een huisarts. Ik heb geloof ik 3 of 4 artsen in mijn (nieuwe) postcode-gebied zeggen, ik heb een praktijk met 4 artsen gekozen (de andere 3 werkten alleen). Daar waren echter maar 2 HA's die nog plek hadden. De verzekering heeft me vooraf gezegt dat ik mocht wisselen (omdat we verhuisd zijn), mits er plaats was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:07

je mag helaas geen andere arts buiten je woonplaats, als er in je woonplaats een arts is.

Toen wij in Deurne woonde hadden we een erg fijne arts, maar toen we naar een ander dorp gingen verhuizen, mochten we helaas niet bij hem blijven.

Nu dat wij weer gaan verhuizen, moeten w weer een andere huisarts, die daar in het dorp zit.

Nu zitten we bij een huisartsenpost waar 4 dokters zitten en daar heb ik niet echt een vaste arts, pak vaak net die tijd heeft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:27

Ik heb er wel een positieve ervaring mee, zonder verhuizing of wat dan ook. Ik kon niet met mijn huisarts door 1 deur, en heb gewoon een andere (in dezelfde wijk) gebeld en het probleem uitgelegd.
Ik kon zonder slag of stoot veranderen.
Even een telefoontje naar het ziekenfonds en het was geregeld.

Chita

Berichten: 668
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:31

Ik zit gewoon bij een groepje van 3/4 huisartsen. Als ik bel voor een afspraak kan ik zeggen bij welke huisarts ik wil. Als het je niet uit maakt dan kan je gewoon naar diegene die het eerst tijd heeft en als je iemand prettig vind ga je gewoon elke keer daar. Heel handig dus als je iemand niet fijn vind, kan je nog 2 of 3 anderen kiezen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:09

Scum schreef:
Napoleon, het tweede punt wat jij aanhaalt klopt niet. Ze mogen maar een maximum aantal patienten hebben. Ik meen zo uit mijn hoofd iets van max 50.000 mensen per huisarts. Het kan dus wel dat ze vol zitten.


Mij is verteld door het vroegere ANOZ dat ze me niet mochten weigeren.......... Dit was de eerste keer dat ik was verhuisd naar een andere woonplaats en ik een nieuwe huisarts moest zoeken.

De tweede keer dat ik zelf wilde wijzigen, omdat mijn exvriend onze huisarts had uitgekozen en ik totaal niet met haar door de bocht kon en ze mijn nekklachten niet serieus nam, mochten ze me ook niet weigeren maar ze mochten me wel vragen om eerst te kijken of ik niet bij een andere praktijk terecht kon. Zo niet dan kon ik alsnog bij de praktijk terecht die zei dat ze vol waren Verward

Overigens moest ik uiteindelijk weer naar mijn allereerste huisarts terug die ik ook had toen ik nog bij mijn ouders woonden omdat ik weer terug ben in mijn ouderlijkhuis. Ook hij had een aanname stop maar mocht me niet weigeren mede omdat mijn ouders ook patient bij hem zijn en de verzekering liever alle familieleden van 1 familie, die in 1 huis wonen, bij 1 en dezelfde huisarts wil hebben dan verdeeld over meerdere huisartsen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:51

runningkawa schreef:
je mag helaas geen andere arts buiten je woonplaats, als er in je woonplaats een arts is.

Toen wij in Deurne woonde hadden we een erg fijne arts, maar toen we naar een ander dorp gingen verhuizen, mochten we helaas niet bij hem blijven.

Nu dat wij weer gaan verhuizen, moeten w weer een andere huisarts, die daar in het dorp zit.


Vind ik raar, eerlijk gezegt... Wij zijn 2 jaar geleden verhuisd en zitten allemaal - op mij sinds een maand na - nog bij de huisarts in Swalmen... 10 km verderop, terwijl er zo'n 4 artsen zijn in ons (nieuwe) postcode gebied, om nog maar niet te spreken van de andere artsen in Roermond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:50

Sorry voor de ontduidelijkheid, ik heb het over huisartsen, geen andere artsen en wij mochten daar niet bij blijven en het was maar 7 km verderop.
Misschien dat het dan alweer veranderd is in 7 jaar tijd, dat kan ook nog Lachen

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:54

Ik ben ook niet zo tevreden over mijn huisarts. Maar ik heb ouders die het allemaal te veel gedoe vinden. Vorig jaar is er een paard op mijn blote voet gaan staan. Deed hartstikke zeer. Dus ik naar de dokter, die zij dat er niks aan de hand was. Vond ik raar, want m'n voet werd alsmaar dikker. Nog een keer geweest, weer hetzelfde. Dus ik dacht: Nou ik zou me wel aanstellen. Nu, een jaar later, loop ik nog steeds met een zere voet met een harde bult erop. M'n moeder heeft ook een keer zoiets gehad aan haar vinger. En m'n oom werdt gewoon naar huis gestuurd terwijl hij een lekkende hardklep had Verward