ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 03:06

Hoe denken jullie over het volgende en waarom:

"Je brengt eerst je paard in balans om de oefingen te kunnen doen"

of

"Je doet oefeningen om te werken aan een goede balans"

(oefeningen= schouder voor, binnenwaarts, travers, wissels etc)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 07:31

Ik heb de 2e gekozen omdat er staat dat oefeningen kunnen helpen om een betere balans te verkrijgen. Het is ook maar net wat je onder oefeningen verstaat. Het rijden van een volte is ook een oefening, zeker met een groen paard Knipoog , maar dat zal je wel niet bedoelen.

Mijn jonge paard probeer ik wel een pasje schoudervoor te zetten, niet zozeer om de oefening op zich maar wel om de voorhand te plaatsen en zo te werken aan het rechtrichten. Dat kan alleen omdat ze er goed op reageert (en bijvoorbeeld niet haar tact verliest). Door het rechtrichten werk ik aan een betere balans.

Edit: hoort dit niet op RT ipv VMR Verward

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 07:54

Ik ga mee met Astridh. Door middel van oefeningen verbeter je je paard. En inderdaad zie ik een volte dan ook als een oefening.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:07

Ik ga voor de eerste. Door zelf rechtop iets achter het zwaartepunt van het paard te gaan zitten (nit doen bij eenpaard wat al op de achterhand loopt) komt de balans, een gezamelijk zwaartepunt, van daaruit kun je oefeningen correct rijden (echt rond enz..), maar als je dit zoiet als een oefening, ga ik dus ook voor de 2e.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:29

Ik ga voor beide.
Als je een 3 jarige hebt, zul je die eerst in balans moeten brengen (op eigen benen lopen, evenwicht vinden onder de man) voor je hem kunt leren wijken etc, waardoor ook z'n balans weer verbetert.
Het een kan dus mijns inziens niet zonder het ander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:44

beide
pasje wijken en sb heb je hard nodig om je paard recht te richten, dus goed in balans te krijgen.
Maar dat doe je dan ook pas, als hij niet meer slingerd als een zatlap, zoals sommige groene paarden in het begin doen.
daar hebben ze dan al een stukje balans gevonden.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:48

astridh schreef:
Edit: hoort dit niet op RT ipv VMR Verward


Dus ik heb het maar even verplaatst.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:11

Aqua8horse schreef:
Hoe denken jullie over het volgende en waarom:

"Je brengt eerst je paard in balans om de oefingen te kunnen doen"

of

"Je doet oefeningen om te werken aan een goede balans"

(oefeningen= schouder voor, binnenwaarts, travers, wissels etc)


Alleen een rechtgericht paard kun je laten buigen in beide kanten en laten verzamelen. Eerder kun je niet aan de oefeningen gaan beginnen, want dan krijg je daar ook problemen mee. Je hebt dan al het probleem dat paard niet recht is en als je daar niet eerst aan werkt, krijg je blessures want je paard gaat scheef staan en lopen met als gevolg dat je diverse blessures gaat krijgen. Dat kan snel gaan bij ene paard en bij andere paard wat langer duren, maar gegarandeerd dat je in de problemen gaat komen als je niet eerst je paard gaat rechtrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:23

Rijden zonder oefeningen, wat moet ik me daarbij voorstellen?? Rondjes hobbelen op de hoefslag en wachten tot er een wonder gebeurt??

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:36

Binnenhoefslag rijden om te voelen of je paard naar rechts of links wil vallen, om te voelen of je paard je aan 1 kant lager laat zitten of niet en om te voelen of je paard op beide teugels gelijke aanleuning heeft. Is dat niet in orde, zul je eerst je paard recht moeten richten voordat je aan schouder binnenwaarts wijken en dergelijke gaat beginnen. Als je voelt dat paard op rechte lijnen recht is, ga je op voltes proberen paard recht te richten en kijken of paard kan en wil buigen zonder dat hij de volte gaat vergroten of verkleinen. Als dat in orde is kun je aan de oefeningen beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:38

Hoe leer jij een paard recht te richten als hij eenzijdige beenhulpen niet snapt?

wat je aanleert door een pasje te wijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:46

Bets schreef:
Binnenhoefslag rijden om te voelen of je paard naar rechts of links wil vallen, om te voelen of je paard je aan 1 kant lager laat zitten of niet en om te voelen of je paard op beide teugels gelijke aanleuning heeft. Is dat niet in orde, zul je eerst je paard recht moeten richten voordat je aan schouder binnenwaarts wijken en dergelijke gaat beginnen. Als je voelt dat paard op rechte lijnen recht is, ga je op voltes proberen paard recht te richten en kijken of paard kan en wil buigen zonder dat hij de volte gaat vergroten of verkleinen. Als dat in orde is kun je aan de oefeningen beginnen.

En HOE dacht je dat paard recht te richten als je geen oefeningen mag rijden???

Is het weer grote-onzin-op-bokt-maandag ofzo??

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:47

Ik weet niet precies wat je bedoelt met eenzijdig beenhulp, waar gebruik je daar voor. Ik gebruik zelf zweepje om drang in orde te krijgen, waardoor paard achterbeen verder naar voren moet gaan brengen, je ondertussen wat meer druk op teugels krijgt, waardoor de aanleuning weer beter in orde komt en paard gaat nageven op die druk, want ik wil niet dat paard zijn tempo bepaald maar ik het tempo bepaald. Ik wil het effect krijgen dat paard bergopwaarts moet gaan lopen, de motor zit van achteren en daardoor word paard van voren losser, maar dat is een latere zorg. Eerst moet paard in balans zijn, sporen op voltes (buitenbenen moeten in draf op volte lijn lopen en binnenachterbeen moet onder de massa komen tussen de beide achterbenen plaatsen zodat paard zichzelf en ruiter kan dragen) in galop moeten de binnenbenen op voltelijn lopen.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:53

Lovely schreef:
En HOE dacht je dat paard recht te richten als je geen oefeningen mag rijden???

Is het weer grote-onzin-op-bokt-maandag ofzo??

Dit is geen gelul nee.... Schijnheilig
Zoals ik het erboven uitgelegd heb. Ik ga voelen of paard in balans loopt, dat mijn aanleuning op beide kanten gelijk is en of mijn beugels gelijk hangen en naar paard meer gewicht plaats op linkerbeen als op rechterbeen! Elk paard heeft van nature een kant waar de spieren korter zijn als de andere kant. Dus als je paard op een volte zet in begin en je komt niet aan de teugels zul je voelen dat paard of de volte vergroot of verkleind. (dus kan je aanleuning ook niet gelijkmatig zijn, want als paard vergroot of verkleind zal paard aan 1 kant meer druk zetten op teugel ten opzichte van de andere kant)Aan de hand van die informatie kun je je paard gaan rechtrichten door hem terug te sturen op die volte lijn, totdat paard niet meer gewicht op 1 kant kan gooien en steeds gecorrigeerd moet worden om in balans te gaan lopen en paard zal daardoor de aanleuing gaan verbeteren en ook gaan ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:03

Ja Bets, dat is bekend. Maar stel nou eventjes dat je paard dus niet rechtgericht is, wat ga je dan doen?????

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:16

Nou als mijn paard bijvoorbeeld mij links lager laat zitten en linker teugel meer druk zet (wil zeggen dat mijn paard rechtsgebogen is) dan ga ik eerst zorgen dat paard aan linkerkant zichzelf wat hoger moet plaatsen en dat hij de spieren aan rechterkant op moet gaan rekken door middel van rechterhand op binnenhoefslag te rijden en in contrastelling om de spieren op te rekken. Paard zal proberen om naar de bakrand te willen vallen, dus naar links te willen vallen omdat hij rechtsgebogen is, door middel de contrastelling wat de vergroten plaats ik hem terug naar de binnenhoefslag en zal op moment dat paard daar komt zichzelf gaan ontspannen omdat hij op dat moment rechtgericht is. Dat blijft in begin natuurlijk niet zo dus moet je blijven herhalen tot je paard langer ontspannen blijft. Als dat op rechterhand in orde is ga ik op linkerhand rijden op binnenhoefslag en ga ik voelen of paard nog naar links wil vallen, doet hij dat toevallig toch, dan stuur ik hem terug naar binnenhoefslag (kan door middel met buitenteugel, in dit geval rechterteugel, terug naar die lijn sturen, of je stuurt hem door middel van linkerstelling terug naar die lijn waar je rijd) je kijkt niet naar het paard maar als je op lange zijde komt zoek je een punt waar je recht naar toe wil rijden en als je merkt dat je paard van die lijn afkomt corrigeer je hem. Als dat in orde is (ik voel dat ik steeds meer mijn paard op 2 teugels ga krijgen) ga ik op voltes rijden, stel dat ik eerst begin op linker volte dan vraag ik linkerstelling, zelf leun ik goed op mijn linkerbeen zodat ik op binnenkant/linkerkant van paard z'n lichaam zit en paard moet zelf buigen. (zie het zo, als je met 2e op een fiets zit en de ene gaat naar links hangen, dan moet de andere naar rechts hangen om een rechte lijn te fietensen....als voorbeeld genomen dan) en als paard dus in dit geval dat goed doet, zal hij blijven sporen op die volte llijn en niet vergroten of verkleinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:19

Even 1 klein dingetje: het scheefgaan van paarden wordt niet veroorzaakt door kortere spieren aan een kant. Het komt wel door meer ontwikkelde spieren aan een kant, maar die zijn niet korter.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:26

Kijk dan maar eens op de site van Antoine de Bodt www.hoefkatrol.com of van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl daar staan aan de hand van tekeningen uitgelegd hoe een paard kan staan en hoe je dit op kunt lossen.
Maar begrijp je nu wat ik bedoel met rechtrichten en begrijp je beetje mijn uitleg Lovely? Kijk het gaat er maar om wat iemand een oefening vind om een paard recht te richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:38

Bets, dat heb ik al gedaan. Maar als jij nou eens Pronk, Klimke, Kyrklund, Steinbrecht, Van Loon en Van Andel/De Wolff gaat lezen, dan weet je ook wat ik bedoel.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:42

En dat is? De klassieke rijkunst neem ik aan want daar werken we mee en Klimke ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:42

Zeg maar gewoon paardrijden Lachen.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:55

Oke maar dan begrijpen wij elkaar... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:03

Mijn tip aan jou is om je iets breder te verdiepen en niet teveel te blijven hangen in het verhaal van antoine. Scheefgaan en rechtrichten is een aspect dat alle africhters als eeuwenlang bezig houdt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:07

Bij mijn instructrice doen we beide... We werken aan de balans d.m.v. oefeningen, en die verbeterde balans gebruiken we om de oefeningen later te kunnen verbeteren zodat het eindresultaat de oefening is zoals die in de wedstrijd getoond moet worden. (en wij hebben alleen nog B-wedstrijden gereden dus veel "speciale" oefeningen in de ring hebben we nog niet hoeven laten zien Haha! Knipoog )

Schoudervoor wordt door mijn instructrice gebruikt om recht te richten en het achterbeen te trainen. Dus juist niet met (echte) stelling, maar vooral die schouder voor de achterhand plaatsen zodat je paard helemaal recht is en niet meer leunt naar 1 kant en daarmee zichzelf kan ontlasten.

Zo zijn er voor kracht en balans heel veel verschillende oefeningen waaronder pasje vooruit en terug, wijken, achterhand naar binnen of naar buiten plaatsen, voorhand naar binnen, hoeken inrijden met achterhand etc. (te veel om op te noemen, want deze instructrice is heel creatief in het bedenken van aparte combinaties van al deze dingen) die bijdragen aan het trainen van deze zaken, en de voorwaarden scheppen zodat je paard de echte oefeningen later ook goed zal kunnen rijden.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:10

Ik blijf er niet in hangen, want ik kom er goed mee vooruit, maar nog HEEL VEEL mensen en ruiters die dat niet weten. En die verkeerd bezig zijn. En het gaat toch om de vraag wat je eerst zou doen. Nou ik begin bij begin en doorloop de 5 elementen. Het probleem is dat veel mensen niet eens weten wat rechtrichten is.... jammer genoeg.