[NH] Graag advies/hulp over het loswerken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

[NH] Graag advies/hulp over het loswerken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 10:51

Ik heb vorige week zaterdag een demonstratie bijgewoond over loswerken. Het zag er super interessant uit, en ben het afgelopen zaterdag met mijn paard gaan proberen... Haha!

Maar nu komt het:

Je moest in de bak rondlopen en met een touw gooien op de plekken waar jij wou gaan staan. Dit ging goed totdat ik op haar plek wou gaan staan, wat ik ook deed, mevrouw deed echt geen stap opzij, ze keek niet eens naar me, en als ze dat wel deed dan bewoog ze geen centimeter Boos! .

Op een gegeven moment ben ik maar meer kabaal gaan maken toen ik op haar plaats wou staan en meer met het touw gaan zwaaien, dat hielp uiteindelijk wel Knipoog .

Op het eind van het loswerken moet het paard jou zien als leider en jou overal naartoe volgen... jaja, mevrouw kwam er wel aan gelopen maar liep gewoon dwars door mij heen... echt niet leuk dus Huilen .

Mijn vraag is nu: ziet ze mij nu echt niet als leider?
Zal dit nog komen, het is voor ons ook de eerste keer dat we dit deden, zal het na een paar keer wel allemaal goed gaan Verward ?
En waarom loopt ze me gewoon omver Verward ?
En waarom wijkt ze voor geen meter, alleen met veel kabaal Boos! ?

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? loswerken? graag je advies...

(ik weet niet of ik het hier moest plaatsen?)


KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:44

Hallo Rabecca,

Als ik jou was zou ik een paar lessen nemen van een ervaren grondwerker, of met je paard een clinic volgen. Daar steek je echt heel veel van op, en er wordt meteen naar je persoonlijke situatie gekeken.

Het principe is inderdaad dat de leider niet wijkt. Dus het ziet er naar uit dat je merrie de leiding neemt. Als het paard op je af galoppeert en door wil lopen dan kun je met een halstertouw om je heen zwaaien. Als het paard verkiest door te gaan loopt ze zelf tegen het touw aan.

Maar, nogmaals, als ik jou was zou ik een paar lessen erin nemen of een clinic volgen. Dan leer je meteen de achtergronden en allerlei soorten oefeningen. Op de Natural horsemanship pagina staan diverse trainers.

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 11:11

Ik zou dat wel willen, alleen ze is als de dood in een trailer, dat gaat ook niet zo 1,2,3. Ze is een keer in de trailer geweest (die hadden we gehuurd) en ze kwam er helemaal gestresst en zeiknat van het zweet uit Boos! .
Dus ik kan niet met haar een uur rijden om op de cursusplek te komen.

Dus ik kan het ook niet oefenen, met die trailer .

En daarom wou ik die les eerst thuis uitproberen of dat ging. De cursusleidster kan wel aan huis komen maar dan moet ik 4 andere mensen optrommelen die dat ook willen doen, anders komt ze niet, dan wordt het voor haar te duur.

Graag nog meer advies....

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:11

Tja, je kan natuurlijk ook alle boeken en videobanden van Pat Parelli kopen. Die is ook grotendeels gericht op dat je het zelf kan met behulp van de boeken, video en hulpmiddelen. Daar kan je zelfs je examen doen door een videootje in te sturen. (Volgens mij zit daar ook in je paard rustig op de trailer zetten Haha!)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:08

het boek en de video van Emiel Voest kan ik aanraden (ken de boeken en de video van Pat Parelli niet).
Mijn paard liep eerst ook zo over mij heen. Gewoon nogmaals proberen. Waar je het beste eerst mee kan beginnen is het paard gehoorzaam maken. Naar je laten luisteren. Dit doe je door een longeercirkel uit te zetten, waar je paard niet uit kan. Dan met het touw je paard laten lopen. Laat hem maar een paar rondjes flink draven. Op een gegeven moment zul je zien dat hij zijn binnenoor naar je toe draait. Dat is het moment dat ie naar jou luistert. Dat is ook het moment waarop hij aandacht voor jou hebt en, als jij stopt met hem weg te "jagen" op jou afkomt. (join up) Weet je die aandacht vast te houden dan zal hij achter je aan lopen (follow the leader).
Overigens zul je onder "uit het zadel" meer kunnen vinden over freestyle.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:38

hoort dit niet bij een ander forum? NH mensen kijken denk ik ook eerder bij uit het zadel dan bij vraag maar raak.
de titel is ook een beetje verwarrend, ik dacht dat het over loswerken te paard ging, dus inbuigoefeningen etc...

succes

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:33

Verplaatst van VMR naar UZ.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:56

Waat woon je, mischien kunnen we je iemand anders aan bevelen die bij je aan huis kan komen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:16

Als je hulp wilt van iemand die werkt met de freestylemethode van Emiel Voest, moet even op zijn site kijken. Daar staat een lijst van mensen die écht door hem zijn opgeleid (er zijn ook mensen die freestyle lessen geven, maar Emiel Voest nog nooit van dichtbij hebben gezien). Iemand van hen zou dan eventueel bij jou langs kunnen komen.
Ik kan het je aanraden!

*******

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:53

Het zou inderdaad het handigst zijn om er iemand bij te hebben die jouw situatie kan komen bekijken. Het komt bij zulke 'dominantiespellen' namelijk ook zo nauw hoe jouw lichaamstaal is...
Ik weet dat Johan Miesen bij je thuis lessen komt geven, ook als je alleen bent (geen groep dus) kijk anders eens op www.mensenpaard.nl

Hoe is verder jou intentie bij het 'plek innemen'? Je touw is nml alleen maar een soort verlenging van jezelf, een aankondiging dat je er aan komt. Achter dat touw kom jij ook écht die plek innemen. Je moet er dus op letten dat er geen onzekerheid in jouw gedrag is. Jij WIL echt dat hij plaats maakt. En wat voor touw gebruik je? Sommige longeerlijnen zijn nml zo licht dat ze bij een aanraking van de achterhand eerder een aaitje zijn...
Sommige paarden reageren ook beter op een zweep, liefst een koetsierzweep die is wat langer dan een dressuurzweep en niet zo lomp als een longeerzweep, lekker hanteerbaar dus. Let wel op dat het geen angst gaat worden. De zweep dient ook enkel als aankondiging en als hij besluit om in de ruimte te blijven die jij zou willen innemen, besluit hij eigenlijk dat hij een tik kan krijgen wat bij paarden onderling ook zo zou zijn. Je loopt dus weer overtuigend op hem af (wel op een manier dat hij goed weg kan geraken) maar nu inplaats van het touw op hem af te gooien zwiep je met de zweep voor je uit.
Heel veel succes! En lees anders ook eens een goed boek wat dit onderwerp behandelt, kun je ook heel veel uit leren!

Het paard is de spiegel van de ziel

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:56

Ik wilde ook graag hulp bij het loswerken en grondwerk enzo.
Maar ook ik krijg mijn paard echt niet de trailer in.
Nu komt Marijke van paardenbegrijpen zaterdag 31 juli bij ons op pensionstal.
Ik heb ook maar 3 deelnemers,maar bij haar is dat geen probleem.Ze komt volgens mij ook voor 1 persoon,alleen dan betaal je per uur.
Misschien kan je ook haar eens vragen.
Als je in de buurt woon ,kan je ook bij ons nog mee doen.(spijkeniss)
Ik heb wel al het boek van emiel voest ter voorbereiding gelezen,maar ik vind het toch fijner om een trainer erbij te hebben,om mij evt te corrigeren als ik het niet goed doet.
Ik hoop oook zo dat zij mijn paard in de trailer ( en ik daarna) krijg.
Ik zal een verslag uitbrengen na zaterdag.
Veel succes met het vinden naar een trainer.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:07

Zodra je in de gaten krijgt dat je paard door je heen wil lopen, moet je met een vlugge beweging je hand omhoog doen. Blijft ie doorlopen, druk je hem weg, hij moet kunnen wijken voor druk. Jij bent de baas en je laat niet door je heen lopen.
Het is natuurlijk ook nog een kwestie van oefenen. Niet alles lukt direct.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 07:52

hoi ik doe zaterdag ook mee met die cursus ben benieuwd of het met dat dominante lieve ettertje van mij ook goed gaat, we doen is loswerken enz dan schrik en obstakel training en dan trailerladen wat meneer niet zo leuk vind , jullie horen het wel hoe het is gegaan .

roosw

Berichten: 132
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Amsterdam/Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:12

Rabecca, als je begint met NH en loswerken dan raad ik je aan de boekjes van parelli te kopen, daar staan allerlei oefeningen in die je kunt doen, stap voor stap. Je moet volgens mij eerst meer friendly game doen, het paard meer vertrouwen in je geven en daarna pas kun je beginnen met de 2e game, dat is het wijken voor druk. dus ze gaat ook niet meteen voor je wijken.

GEZOCHT: Bijrijder voor mijn lieve New Forest E-pony Ishmir!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:29

Hoi Hoi

Tips via het forum gaan moeilijk. Want vanaf hier kan ik jou uitstraling niet beleven. Het kan goed zijn dat die nog niet goed is, daar kan je aan werken, maar is alleen erg moeilijk.
Er zijn vast mensen die bij jou thuis willen komen helpen, zo ben ik ook, maar dan moeten we wel weten waar je woont, want 100km rijden is ook niet 100% voor het milleu,e n onze tijd.

Er is vast iemand bij je in de buurt!

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:45

Ik weet dat een instructeur van het freestyle trainingscentrum van Emiel Voest ook aan huis komt (hij rekent alleen wel km-kosten)

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:28

jah doe ik ook, kom ook aan huis, maar moet ook betaald worden

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:06

Edit Apple: spam verwijderd

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 11:15

Bedankt voor jullie antwoorden, ben net terug van vakantie, ga eens alles even rustig doorlezen.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:30

Hai,

Misschien is het handiger om te proberen je trailerproblemen op te lossen samen met een expert? Dan kan je overal heen met je paard (ook naar een kliniek als ze bijvoorbeeld eens koliek zou hebben). En dan is geen cursus meer onmogelijk!

Groetjes,

Monya

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:10

Hoi Rebecca,

Heb je nog steeds problemen met je paardje?

Ik wil je mijn hulp aanbieden! Ik vraag geen kilometerprijs, omdat ik in het bezit ben van een OV, als ik met het openbaar vervoer bij jou kan komen is dat dus niet nodig.

Pb me maar eens voor meer info, samen komen we er wel uit!

Groetjs, Maaike

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 15:11

Heb je een pb gestuurd, blossomm

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:35

Hoi Rabecca,

ik heb nog een tip voor je. Kijk eens op www.terra-natura.nl. Zij geven echt heel goede cursussen en ook lessen waarbij ze bij jou op stal komen. Een les van 1,5 uur kost geloof ik 25 euro. Ze vragen wel reiskosten: 0,30 cent per km (dacht ik, maar weet niet meer of dit euro of gulden is).

Ik heb er een cursus gevolgd en lessen gedaan en het is echt een hele goede 'methode'!!! Je leert de taal van de paarden en op deze manier kun je écht met ze leren communiceren. Het gaat vanuit het idee van 'samen' ipv baas zijn over.

Succes!

Liefs Roos

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:50

Hoi Rabecca,

Het is al door andere mensen gezegd maar mocht je in het noorden van Nederland wonen, geef me dan gerust even een berichtje. Ik wil je graag helpen.

Het leven is te kort, echt veel te kort om alle grenzen van je kunnen te bereiken
Maar op je eigen scorebord mag af en toe best een overwinning prijken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers