Wat is het voordeel van een touwhalster??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat is het voordeel van een touwhalster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:26

Ik zie steeds meer mensen met een touwhalster. Wat zijn hier de voordelen van boven een "gewoon" halster? Of is het alleen maar omdat het er leuk uitziet? En kan je paard er ook mee op de wei?

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:49

volgens mij zit er niet echt een voordeel aan hoor! tis gewoon leuk om te zien....

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:55

ik vond het mooi om te zien dus heb er nu 2.

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:02

Nou touwhalsters worden gebruikt voor grondwerk, omdat paarden in een gewoon halster kunnen gaan hangen en bij een touwhalster zullen ze dat niet doen. je ziet nu veel mensen die een touwhalster kopen omdat ze het gewoon leuk vinden ook vanwege de vele kleurtjes, maar als je het serieus gebruikt dan moet het 6 mm touw zijn. Je moet je paard ook niet met zo'n halster op de wei zetten of bv vast in de trailer, want het touw waarvan het wordt geknoopt is touw wat niet mag breken. Veel mensen gebruiken bergklimmerstouw en het zou niet fijn zijn als je aan de berg hangt en je touw breekt Bloos! ja dat wordt dan een vrije val.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:52

Waarom kunnen paarden niet in touwhalsters gaan hangen? Trekt het dan strak o.i.d.? Wordt de paniek dan niet groter?
Mijn hengst vindt het nl stijl om te gaan hangen als het hem niet bevalt, een Hé-geroep helpt dan vaak al gauw, maar misschien dat hij nog wat leert met zo'n touwhalster. Niet te gaan hangen b.v. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:55

Je kunt ze makkelijk in je zak proppen tijdens een buitenrit

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:42

Barb77 schreef:
Waarom kunnen paarden niet in touwhalsters gaan hangen? Trekt het dan strak o.i.d.? Wordt de paniek dan niet groter?

Het is helemaal niet de bedoeling om een paard vast te zetten aan een touwhalster, netzomin als het de bedoeling is in de trailer of om om te laten in het land. Een basisregel lijkt me wel dat een touwhalster alleen onder toezicht gedregen mag worden, aangezien bij het vaststaan tijdens het schrikken/hangen het, toch vrij dunne en scherpe touw, in de huid snijdt en dat er een kans is als je paard niet vaststaat dat het halster over de neus/over de oren gaat en er je paard er dan in vertrikt kan raken.
Ik heb hem eigelijk alleen om onder het hoofdstel tijdens een buitenrit. Dit dat als je de paarden even wilt laten grazen het hoofdstel gewoon af kan en het toch niet veel gewicht/oppervlakte in beslag neemt (als je een dik leren halster onder je hoofdstel omdoet past het ten eerste niet en is het ook neit echt een prettig gevoel lijkt me achter de zwetende oren ed Tong uitsteken).

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:44

Ok, duidelijk, thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:45

Ilindra schreef:
Je kunt ze makkelijk in je zak proppen tijdens een buitenrit


Dat is wel een supergoed idee, ga ik onthouden OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:47

Een touwhalster is scherper dan een gewoon halster, en mits goed geknoopt, drukt hij op hele gevoelige punten op het hoofd. Je kunt verfijnder inwerken met het touwhalster bij het grondwerk en de Natural Horsemanship. Het is idd niet de bedoeling dat je hem er mee vastzet, en ook niet de bedoeling om hem om te laten als je het land opgaat, dan kunnen namelijk de gevolgend heel ernstig zijn.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:29

Het gebruik van een touwhalster is idd bedoelt voor de redenen die Cassidy hierboven heeft beschreven!
Je paard aan een touwhalster vastzetten of de wei/paddock mee opsturen, is imo levensgevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:42

Ok, bedankt allemaal! Ik ben nu weer helemaal op de hoogte.
Ik was gewoon nieuwsgierig, want je ziet ze hier op bokt steeds vaker aangeboden worden. En ik vind ze leuk om te zien, maar het heeft voor mij dus geen zin om er eentje aan te schaffen (tenzij ik m als wanddecoratie wil gebruiken Haha! ).