verdomme,Waarom nou net nu!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

verdomme,Waarom nou net nu!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 23:14

oliebol, ik baal echt!
Ik ga Dinsdag op vakantie en ging vandaag samen met Marieke nog even in de bak rijden op Lowara, en Marieke op Muts.
Het was best warm, en ik merkte wel dat Lowara een beetje sloom was,en last had van de warmte, dus na 30 minuutjes veel stappen,beetje draven, vond ik het genoeg, en zadelde ik haar in de bak af om uit te stappen.

Na 1 ronde liet ze zich ineens op de grond vallen (Lowara ligt NOOIT na het rijden) en ze bleef ineens kreunend languit liggen, dus ik wist al hoe laat het was, koliek aanval.
Terwijl ik jankend op de grond naast haar zat, en ik richting stal gilde dat de dierenarts NU moest komen, kwamen de hulptroepen gelukkig aan, en hebben we Lowara overeind getrokken en zijn we gaan lopen. 1X kreeg ze het nog bijna voor elkaar om te liggen, maar als er vervolgens 4 man op je af komen rennen, sta je wel weer op.

Damn, ze is net 10 weken drachtig, en zeer gevoelig voor koliek, dus ik wil nu eigenlijk helemaal niet meer weg. Vooral omdat er eigenlijk maar 2 personen zijn behalve ik die een koliekaanval bij haar kunnen zien,omdat ze zo rustig eronder is. (de laatste keer heeft ze tijdens een zware koliek een proef gelopen voor de koets met 6 man erin, en pas nadat het tuig afging zakte ze in elkaar) Echt DE VLOEK van een Tinker, ze laten echt nooit iets merken.

Nu ga ik dus 3.5 week naar Thailand, en hoewel er hier goed op haar wordt gepast ben ik zo bang dat er iets met haar of het veulen gaat gebeuren. We dachten dit keer echt dat we haar koliek onder controle hadden, naar nee, het was weer haar darm die was verschoven. Ze krijgt nou elke week speciaal slobber, en ze mag niet meer op een natte wei staan ivm verterings problemen.

Als ze nou zouden zeggen dat die hele stomme reis niet zou doorgaan, zou ik het niet erg vinden. damn, waarom nou elke keer mijn paard? De dierenarts wist gelukkig meteen om wie het ging, en was zeer snel ter plaatse, ben blij dat hij er veel vanaf weet, en elke keer precies weet wat we eraan moeten doen. in ieder geval 1 lichtpuntje. Gelukkig was het veulen nog levend, en is er geen abortus opgetreden, ze heeft voor alle zekerheid nog weeen remmers gekregen. Zelf was ze na de spuiten alweer aan het hummelen en bedelen om eten, in de stromende regen en onweer, want we moesten blijven lopen, dus ze voelt zich gelukkig al weer wat beter. vanacht nog een paar keer eruit om te controleren.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:17

Ah verdemme, zulke dingen gebeuren altijd vlak voor iets... Ach gut

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:17

Getver dat is rot. Zeker nu je op vakantie gaat. Of er nu mensen op stal zijn of niet, het is en blijft gewoon een rot gevoel om je meid met haar ongeboren veulen alleen achter te laten... Ach gut

bizzylover
Berichten: 522
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:19

gelukkig sterkte!!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:24

Wat jammer, ik hoop dat alles verder goed gaat.
Aan de ene kant snap ik dat je niet weg wil maar aan de andere kant kun je ook niet zoveel meer betekenen misschien.
Anderen kun je toch wel uitleggen waar ze op moeten letten, heb je geen vaste vervanger die net zo goed weet waar hij/zij op moet letten?
Pff moeilijk hoor, ik weet niet wat ik zou doen.

xXGRIETJEXx

Berichten: 1829
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Sexbierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:00

Hallo, aller eerste wil ik ff zeggen dat je een super mooi tinkertje hebt, en vooral die manen, damn daar word je metteen verliefd op als je die ziet Lachen
Hopelijk gaat alles goed met je paardje en het veulentje, en hopelijk gebeurt ut niet weer tijdens de dracht

Veel succes!!
Grietje

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 01:37

Fairie schreef:
Getver dat is rot. Zeker nu je op vakantie gaat. Of er nu mensen op stal zijn of niet, het is en blijft gewoon een rot gevoel om je meid met haar ongeboren veulen alleen achter te laten... Ach gut


Inderdaad!!

Hopelijk kan je nog wel gewoon op vakantie, ik kan me voorstellen dat het naar voelt (zoals Fairie al zei) om 'r (of eigenlijk 'hun') alleen achter te laten. Ach gut

Zijn trouwens niet alleen tinkers hoor, wel meer van 'dat soort' paarden, mijn ijslander heeft 'r ook last van...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:24

Zeker geen lastig gevoel om op vakantie te gaan. De enige mogelijkheid is mobiel bereikbaar te blijven en elke dag te bellen.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:02

He sjips Lowara... Das niet lekker... Ik zou ook niet lekker op vakantie zitten, kan me voorstellen dat je liever thuis blijft... Ach gut

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:19

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu liever niet op vakantie gaat en dat je enorm baalt dat het juist nu moest gebeuren. Misschien is het maar beter dat het nu gebeurd is en niet tijdens je vakantie, want zoals je zelf al zegt zijn er wel mensen die goed op haar passen, dat moet toch wel een beetje een geruststelling zijn. Ik denk ook dat die mensen haar nu extra goed in de gaten houden en als er wat is, direct de veearts bellen. Hopelijk kan je toch nog een beetje gerust gesteld op vakantie gaan. Misschien moet je met een paar mensen van stal een paar tijden afspreken om contact met ze op te nemen. Ik hoop dat je toch nog een beetje van je vakantie kan genieten en heel veel sterkte met je paardje!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 10:09

Gelukkig zijn het allemaal bekenden die thuis oppassen, m'n zus (studeert voor dierenarts) 5 dagen een goede vriendin (maar die kent Lowara niet zo goed) en 2 dagen andere vriendin.
Marlien, die hier op pension staat is 1 van de weinigen die koliek aanvallen bij haar kan opmerken (zij heeft de dochter van mijn Tinker, zelfde probleem) maar ze gaat over 2 weken verhuizen naar Duitsland.
Gelukkig was Lowara vanacht om half 5 nog klaarwakker (en murmelde ze wederom om eten) dus ik denk dat het goed is gegaan.

Melliejj

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:11

Mijn *lesgeefster* Had ook een tinker, die stond op de wei en heeft niks laten merken van zijn koliek, hij is gestorven op de operatie tafel... :/
Ik hoop voor je dat er niks gebeurd als je op vakantie bent (Dat zal toch niet! Lachen )
een fijne vakantie!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:44

Hey, wat balen voor jullie. Kan me voorstellen dat je je er druk om maakt.
Beterschap en ik hoop dat ze nu "koliek-vrij" blijft!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:05

Ach gut Hopelijk gaat alles goed terwijl je op vakantie bent.. Maar je weet dat marieke er goed op past *LOL*

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:44

jeetje wat vervelend! Als je degene die op jouw paardje gaan passen goed vertrouwt zou ik lekker op vakantie gaan. Fijne vakantie

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:41

Hai Cynth,

dat was ff flink schrikken he gisteren? Verdrietig Gelukkig waren we met zn allen aanwezig om te helpen. Lootje is een echte dappere dodo want we konden haar gelukkig weer overeind krijgen. Ook de tweede keer met flink wat geschreeuw >;)
Ben blij dat ze de nacht goed doorgekomen is, kon er gisteren moeilijk van in slaap komen! Verward
Alle "huiszitters" zullen goed op haar letten hoor en als we twijfelen bellen we meteen de VA. En ik zal mn best doen om haar zoveel mogelijk te verwennen de komende weken! Lovers (En natuurlijk ook de truukjes oefenen. Ik heb de klikker ook op René geprobeert maar die snapt het niet helemaal... Haha! Had ook geen lekkers voor hem, vandaar misschien.)

xxx
Miesje

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:53

ow dat is effe schrikken zeg! pff wat een gedoe zeg.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:19

tjee, wat vervelend

maar gelukkig is het waarschijnlijk goed gegaan Lachen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:49

Als het gebeurt...gebeurt het, daar kun je idd weinig aan doen. Als je daar bang voor bent, kun je nooit weggaan.....
Vind het wel vreemd dat als ze zo erg koliek-gevoelig is, dat je er toch voor hebt gekozen om met haar te fokken?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:05

Lowara heeft al een dochter en die is echt niet super koliek gevoelig. dus het hóeft niet over te erven natuurlijk. En als je bedenkt dat je nu zeker weet dat er een super gezonde hengst op is geweest, dan gaan wij gewoon van het positieve uit!

Het gaat alweer beter met haar. Ze is de nacht goed doorgekomen en begon gisterenavond alweer te bedelen om wat lekkers. Maar eerst 24 uur vasten en dan vanavond een handje hooi en dan weer heel langzaam opbouwen.

Tante Miesje

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:37

Ik bedoelde niet met het vererven ervan, maar meer met het risico dat je neemt tijdens de dracht, de kans dat het foetus een koliek-aanval niet overleeft is toch best groot.....

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:00

Tjah, maar wat moet je dan? er is altijd kans op koliek,en volgens de dierenarts is het juist goed dat ze drachtig was, omdat er dan minder ruimte in de buik zou zijn= minder kans op schuivende ehm.. ingewanden.. laten we maar zeggen. Dus hij was er juist voor. Maar ja, met 10 weken werkt dit idee nog niet, veulen is nog te klein om verschil te maken. Gelukkig is Lowara vandaag wel weer vrolijk. Waren we gister middag nog grapjes aan het maken om haar mega dikke buik, nu is ze ineens "leeggelopen" echt raar. (gelukkig blijft het een vetklep)
Ze bedelt de hele dag om eten, en is een stuk oplettender. Maar goed, blijft moeilijk. Vandaag al instructies achtergelaten voor iedereen die met haar te maken krijgt deze 3.5 week.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:09

Succes en nu maar hopen dat de veearts gelijk heeft, zou wel fijn zijn.
Laat na je vakantie even horen hoe het is gegaan(ben verder niet nieuwsgierig hoor Knipoog ), en dan hoor ik het liefst dat alles goed is gegaan.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:11

TanteMiesje"]
Lowara heeft al een dochter en die is echt niet super koliek gevoelig. dus het hóeft niet over te erven natuurlijk. En als je bedenkt dat je nu zeker weet dat er een super gezonde hengst op is geweest, dan gaan wij gewoon van het positieve uit!

Het gaat alweer beter met haar. Ze is de nacht goed doorgekomen en begon gisterenavond alweer te bedelen om wat lekkers. Maar eerst 24 uur vasten en dan vanavond een handje hooi en dan weer heel langzaam opbouwen.

Tante Miesje
[/quote]

[quote="lowara schreef:
Marlien, die hier op pension staat is 1 van de weinigen die koliek aanvallen bij haar kan opmerken (zij heeft de dochter van mijn Tinker, zelfde probleem)



die heeft het dus blijkbaar ook!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:28

irish_lady schreef:
die heeft het dus blijkbaar ook!

Ja, maar welgeteld in haar hele 4 jarige leven heeft ze nog maar 1 keer koliek gehad dus zo supergevoelig als haar moeder is ze dus niet!
Elk paard krijgt wel eens een keer koliek irish_lady en of het erfelijk is of niet Lowara heeft 'gewoon' (het is maar wat je gewoon noemt Scheve mond ) met enig regelmaat last van gaskoliek.
Wat lowara bedoeld met zelfde probleem is dat Fayette het die ene keer ook slecht liet zien dat ze koliek had. De VA verbaasde zich er nog over hoe rustig ze was ondanks dat ze toen een vrij zware koliekaanval had (in elkaar geschoven darmen). Doordat ik Fayette en Lowara al zo lang ken zie ik aan ze wanneer ze niet lekker zijn en bij Tinkers/koudbloeden kan dit best wel eens handig zijn aangezien ze dus blijkbaar zo'n hoge pijngrens hebben.