Waldo is zooo stijf op links... grondoefeningen/wortelgym?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Waldo is zooo stijf op links... grondoefeningen/wortelgym?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 19:37

Na een weekje niks met de buigingen gedaan te hebben (ivm singeldrukking dus puur in de molen en aan de hand gelopen en op de longe zonder bijzets) ben ik er weer opgegaan. En het probeel wat ik al had, is lijkt wel verergerd.

Ik heb heel erg moeite om op voltes te rijden met binnenbeen, buitenteugel. Omdat Iwaldo op links altijd vastpakt (en ik ook) gaat rechtsom dus wel aardig (heb ik iig meer druk op links dan op rechts) maar links dus niet. Ik kan echt nauwelijks een fatsoenlijke volte rijden zonder (te) veel druk op mn binnenhand op die kant. Hij wil gewoon niet inbuigen! Ik heb wel ontdekt dat het 'erin sturen' al scheelt, ik had de neiging om al met mijn linkerhand de volte in te 'sturen' zodat daar al automnatisch druk op kwam... nu ik daar op let helpt dat wel een stukje. Maar ik ben nog steeds te sterk op links en Waldo nodigt me echt uit om zelf ook vast te pakken.

Op de lange zijde buiging oefenen wordt ook moeilijk want daar wordt ie heel kriegelig van . Als ik teveel druk zet gooit ie geheid z'n tong over het bit.

Erg lastig dus allemaal. Nu komt mijn vraag: uit pure wanhoop ben ik maar gaan oefenen met wortels voeren. Waldo recht zetten, dan een wortel voor hem houden en zo naar achter halen dat ie wel in moet buigen om hem te pakken. Omdat ie dan eerder zn kont uitzwaait dan buigt parkeer ik hem daarvoor tegen de muur. Nu zie je ook duidelijk dat ie meer moeite heeft om de linkerkant te buigen (of misschien zit het probleem in het rechts strekken, don;t know..) Is dit een goede oefening? Ook doe ik wel eens voor het rijden zn voorbenen strekken en achterbenen strekken.

kan ik op zo'n manier Waldo makkelijker maken in de buiging om het rijden voor mezelf makkelijker te maken (aangezien ik er rijtechnisch dus niet veel van bak) ??? Nog andere tips??

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!



MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 20:25

Ik ben wel benieuwd naar de reactie's, ik heb namelijk precies hetzelfde gehad (en nog steeds een beetje). Rechts ging allemaal prima maar zodra ik linksom om ging en de volte op wou racede hij gewoon rechtdoor en negeerde mij compleet. En als ik hem dan al op de volte had probeerde hij steeds weer op de hoefslag te komen. En in galop op de volte daar moest ik al helemaal niet aan beginnen. Ik had dan ook vaak de neiging om hem met m'n binnehand de volte op te krijgen, maar dit werkte al helemaal niet natuurlijk.
Nu gaat het een stuk beter, hij loopt gewoon netjes op mijn buitenteugel en binnenbeen de volte op. Ook in galop gaat hij nu gewoon de volte op. Ik moet mezelf nog wel af en toe corrigeren als ik weer m'n binnenteugel wil pakken. Alleen als hij echt hard aan het werk moet, en lang op de volte moet lopen wil hij nog wel eens proberen maar gelukkig heb ik nu geleerd er mijn buitenteugel goed aan te houden.

Maar hoe ik nou zover ben gekomen, ik heb geen idee. Gewoon veel geoefent, en met les er ook veel op geoefent (niet altijd even leuk, gewoon rechtdoor lopen is veel makkelijker *LOL* ). Op een dag liep hij opeens gewoon de volte op Verward Dus daarom ben ik ook heel benieuwd naar de reacties.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 05:15

Tja, dat lijkt wel bij elk paard zo te zijn, dat vastpakken op links Knipoog . Zo ook de mijne een tijdje terug.
Mij werd geleerd om links juist los te laten, zodat je paard niks vast kan pakken. Hij wil graag druk op links om druk op rechts te voorkomen (snap je?). Anders gezegd wil dit paard niet graag zijn rechterkant strekken en is dit dus zijn "holle" kant. Je moet het zien als een lepel, de linkerkant kan dit paard prima "bol" maken, maar de rechterkant niet.

Wat dan belangrijk is, is op de lange zijde, rechtuit, af en toe de linkerhand naar voren te brengen. De rechterhand blijft op zijn plek, de linker komt naar voren en weer terug op zijn plaats.
Op een volte rechts, neemt de binnenteugel stelling en doet de buitenteugel weinig, alleen begrenzen in combinatie met binnen- en buitenbeen.
Op de linkervolte, is heel moeilijk in het begin, rijd je de volte op de rechterteugel en breng je de binnenhand naar voren en opzij. Het lijkt dan of het paard rechtdoor gaat of zelfs rechtsaf, daarom moet dit gepaard gaan met een sterk binnenbeen en een begrenzend buitenbeen om de volte aan te geven. Wijkt het paard te sterk af van de volte, dan geef je een kneepje in de binnenteugel en buitenbeen.

Vaak zijn paarden met dit probleem met de rechterteugel nageeflijk te rijden. Vraag/bied weerstand met rechts en geef zo nu en dan de linkerhand naar voren. Verwar dit niet met zagen, dat is het zeker niet Frusty . Het is alleen om je paard los te leren laten, na een tijdje kun je controleren of je paard links al meer ontspant, door ook eens je rechterteugel naar voren te brengen en te kijken of het paard rustig in dezelfde houding verder loopt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes Knipoog .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 10:06

over het rijden op de volte: mijn paardje zat/zit meet vast op rechts dan op links (alleen in galop, stap en draf buigt ie wel gewoon goed in). hij wordt dan ook heel sterk op de binnenteugel. ik heb gemerkt dat het heel erg helpt om binnen- en buitenstelling op de volte af te wisselen, mijn pony werd er heel los van.

als mijn pony vasthoudt moet ik ook vasthouden (ja, tegen alle principes in Haha! ). ik rijd western en heb het zo geleerd. ik vraag stelling met binnenhand naar voor naar binnen, houdt hij vast dan maak ik mijn hand keihard en plaats hem hoog. geen ophoudingen maken maar gewoon vasthouden. zodra je ook maar iets ontspanning of loslating voelt meteen ontspannen en opnieuw proberen. wel zorgen dat ie niet over de binnenschouder valt.

verder zou je er eens een fysiotherapeut, haptonoom o.i.d. naar kunnen laten kijken. misschien zit de rug van je paardje wel gewoon vast, en dan kan zoiets enorm schelen.

met longeren aan de bijzet kan je de binnenbijzet ietsje strakker doen zodat het binnenstelling aanneemt (vooral belangrijk op links dus voor jou, maar ook rechts niet vergeten, anders krijg je daar weer problemen mee). je kan ook met dubbele longe longeren, dan heb je als het ware gewone teugelinwerking en kan je het resultaat van ernaast bekijken.

over de wortelmethode: ik doe het ook wel eens, maar alleen als ik ernaast sta (anders buigt hij elke keer als je stil gaat staan z'n hoofd in de hoop dat ie iets krijgt, die van mij in ieder geval wel Haha! ). je paard gaat er idd goed van buigen, maar je moet het wel alleen doen als hij warm is, anders is het niet goed voor de spieren om zo ver te rekken. sowieso voorzichtig weer opbouwens met de stellingoefeningen, want als je paardje het een tijd niet meer gedaan heeft heb je kans op spierpijn.

heel veel succes en ik hoop dat je hier iets aan hebt!

groetjes, frederique

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 12:55

Oh neeeeee... Lijkt Joop wel.

In okt ben ik met mijn instructeur begonnen om links gewoon los te laten, echt loswerken. Alleen druk op de teugel als ik hem iets vroeg. Hij liep super, totdat ik het te ver doordreef. Nu zit hij dus met zijn tong over het bit te etteren, maar, ik pak links nu iig niet meer beet.

Zei mijn instructeur donderdag: hou je linkerteugel maar op druk, en rechts iets meer en rijden maar. Hm, heftig! Bij Joop is het probleem zijn linkerachterbeen, dat krijgt hij moeilijker onder de massa dan rechts. Het kan ook in de spieren aan de rechterkant liggen (te kort, kunnen niet goed opgerekt worden), of de spieren in de rug (achterhand niet onderbrengen). Er zijn echt ontzettend veel mogelijkheden. Het probleem is dat als je ernaast staat ze best wel een worteltje willen pakken, maar dan zijn ze niet 'gereden' en mis je dus een stuk(je) rijkunstigheid. Het kan best zijn dat het helpt in eerste instantie, maar in een x aantal dagen/weken/maanden krijg je het probleem weer keihard op je bord. Het is dus de kunst om het rijkunstig op te lossen. Daar heb ik ook nogal wat problemen mee gehad, maar nu ligt 'onze' basis gewoon mijlen hoger dan eerst. Ik kan hem nu vrijwel altijd voorwaarts neerwaarts rijden, voltes rijden, schouder voor/binnen etc. Daar begonnen voorheen de problemen. Nu loopt hij wel vervelend te doen en zit ik me vreselijk te ergeren, maar hij loopt er wel. Ik moet nu alleen leren geen 'gat' meer te laten vallen na het vragen, maar gewoon druk erop te houden en niet de boel gelijk vast te pakken als Joop zegt: toe maar, pak maar vast. Als ik dat nl doe, dan kan hij op mijn hand zijn achterhand er weer onderuit drukken.

Wat ik zou doen in jou geval: slangevoltetjes. Veel buigen, en of het nou gaat of niet, maakt niet uit. Gelijk beginnen in stap, dan in draf, gaat het niet? Terug naar stap kijken of het beter gaat. Wat ook wil werken, gewoon rechts druk nemen, links echt los laten hangen (voor je gevoel vooral) en dan met je binnenbeen (links dus) naar je hand toerijden. Het rijdt voor geen meter, maar ze (de paarden bij wie ik het geprobeerd heb) komen op een gegeven moment zelf al een heel stuk naar binnen. Ook aanwennen om alle overgangen op je rechterteugel (altijd, dus ook rechtsom) te maken. Rechtsom linker stelling aannemen (ook in de bocht, kunnen ze echt allemaal best). Links en rechtsomkeertjes maken. En genoeg afwisselen met rechts en links. Rechts is voor jezelf ook een verademing, omdat het daar waarschijnlijk allemaal een stuk beter gaat. Totdat ze opeens links de sterren van de hemel lopen en rechts niet meer. Da's ook erg leuk, vooral omdat je je net hebt aangewend om links niks te doen, en dan moet je opeens rechts weer niks doen.

Paardrijden is echt een leuke hobby! Lachen

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 15:17

tja bekend probleem..... (jaja ik ben de zoveelste!) Haha! Mijn instruktrice zei dat ik hem met binnenteugel en buitenbeen los moest maken en idd veel buigen, slangevoltes, volte halve baan, op de lange zijde ook inbuigen zowel links als rechts.... ik moest er goed opletten dat ik niet allene links bezighield maar rechts erbij hield, alsik hem nu oppak (lees: na 3 maanden intensief trainen) is hij vrijwel zo los op links, maar nu heb ik eenpaar x niet gelest en moetik er echt weer hard ana werken. En daarkomt nog bij dat de eigenaresse van mn vzpaard heel anders rijd en veel harder en grover, links 2 rukken rechts 1, links 2 rechts 1 enz..... Nu reageert hij gewoon op links ophouding, reachts ophouding en drijven! jaja.... het kost tijd, soms als tie in een dolle bui is niet maar hij wee thet wel!!!!! Lachen

haha wie wortelgym,..... ik las de titel en moest echt ff kijken ik vind hem wel leuk bedacht!

....

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Links - Rechts ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 00:14

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er misschien een verband bestaat tussen de kant dat een paard "vast zit" en de links-of rechtshandigheid van de ruiter.
De meeste paarden zitten nl. op links vast en de meeste mensen zijn rechtshandig. Zou dit toevallig zijn ?
Ik heb nl. het idee dat een paard niet echt "vast" zit omdat ik alle paarden waarvan dat beweerd word altijd gewoon uitgebreid hun rug of achterbeen zie krabben met hun tanden en dus compleet inbuigen naar beide kanten. Mijn idee is dus dat zo'n paard alleen "vast" zit zodra er een ruiter op zit. Als je rechtshandig bent ben je met je linkerhand vaak veel onhandiger, stijver, "motorisch gestoorder" zegmaar Knipoog en kun je dus met die hand veel minder gevoeligere hulpen geven. Een rechthandig persoon is ook nog vaak rechtsbenig dus het gaat ook op voor de beenhulpen. En uiteraard geld dat ook voor linkshandigen, die hebben met rechts meer moeite.
Ben benieuwd !!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 18:08

ik ben recht en mijn paardje is rechts veel sterker omdat ik sterker ben op die hand..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bytespider en 42 bezoekers