D-/E-pony's fokken zinvol??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

D-/E-pony's fokken zinvol??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 22:33

Ik heb de gelegenheid om vanaf volgend jaar met een zeer goede merrie (zowel goed qua exterieur, als qua beweging, als qua papieren) te gaan fokken. Ze is een E-pony. In hoeverre is het zinvol om hier D- en/of E-pony's mee te fokken? Is het wellicht 'beter' om met een (goede) paardenmerrie paarden te fokken?
Overwegingen:
- is er nog wel vraag naar deze pony's
(er is al een overgroot aanbod -welliswaar voor het merendeel van gemiddelde pony's, met deze merrie en een goede vader hoop ik dat het veulen de gemiddelde kwaliteit wel overstijgt-)?
- is het nog wel betaalbaar om hiermee te fokken
(hobbyfokken is met huidige prijzen geld toeleggen, aangezien het hobby is mag het best wat kosten, maar om nou te zeggen dat ik sloten geld wil weggooien... pas als ik de staatsloterij win, zeg maar... Knipoog )?
- weten jullie nog andere voors- en tegens?


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:44

A/B en D/E zijn vrij leuke maatjes. C valt helaas vrij vaak nog buiten de boot, omdat men liever vanaf de kleine pony over stapt op eentje die toch vaak tot de 18 jarige leeftijd van de ruiter mee gaat. (ik had een C/D)
Maar wat is voor jou goed bloed, of liever gezegt voor de koper?
Vroeger vond ik Downland Folklore echt een goede vader, je zag er veel goede afstammelingen van ook. Helaas zal dat niet meer lukken.
Kantjes Ronaldo (?) was ook een gewilde vader.
Dus tja wat vind jij goed bloed? Dat telt ook zeker mee.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:37

Ik denk dat hier in Nederland een goedgefokte, goede E pony ook geld waard is.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:37

He he eindelijk iemand die van te voren nadenkt over de toekomst van een eventueel veulen OK dan!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 11:56

Tja, goed bloed, het is een merrie gefokt op beweging en exterieur (en da's dus ook gelukt) met kampioensvader, - moeder, -opa. Wat mij betreft goed bloed. Uiteraard te combineren met een andere goede hengst met veel predikaten, passend bij deze merrie, maar daar moet ik nog hard over denken (heb ik gelukkig nog een maandje of 9 de tijd voor).

Ik begreep van een vriendin dat E-pony's niet naar het EK mogen, hooguit D-maatjes. Dit vind ik dus een minpunt in mijn overweging om te fokken of niet te fokken. Kan uiteraard wel weer kiezen voor een (kleine) D-hengst en hopen dat er een D-maatje uitkomt. Met deze tekst begrijpen jullie vast ook wat ik ambieer met de fokkerij. Lekker hoog gegrepen Haha! , maar wie niet waagt, die niet wint en ik wil graag een positieve toevoeging aan de ponystapel hebben.
Ook heb ik onlangs gelezen dat er in de toekomst een tekort aan goede D- en E-hengsten wordt verwacht, dus weer een pluspunt.
Hebben jullie nog meer van dit soort min- en pluspunten die ik mee moet nemen in mijn overwegingen?

Ervan uitgaande dat het op zijn minst een goede pony wordt, met goede dressuurcapaciteiten, is het dan economisch haalbaar? Ik bedoel dekgeld en opfok in overweging nemende, wordt er voor een goede pony nog wel waar naar zijn geld betaald? Nogmaals: het hoeft geen winstgevende activiteit te zijn voor mij, maar het moet financieel wel leuk blijven. Wat is jullie ervaringen hiermee?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:58

E pony's hebben zeer zeker toekomst, niet iedereen wil een kasteel van een paard, ponyliefhebbers genoeg. Helemaal nu de westernsport in opkomst is, je hoeft niet alleen aan een dressuurtoekomst te denken. Zorg voor een goede opleiding van het paard op een goede westernstal, en je bent het paard zo kwijt.

Je suis Charlie.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 12:01

@ Cassidy: Goeie opmerking! Had ik idd nog niet aan gedacht.

Belker

Berichten: 15294
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:07

het dekgeld van pony's is lang niet zo dramatisch hoog als bij paarden. De NF hengsten zitten veel al tussen de 150 en 200 euro. Opfok van een pony is vele malen goedkoper dan van een paard. Er is best markt voor goed ingereden 4 tot 6 jarige sportpony's.

Fiesta, freiberger, what else?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:01

Verplaatst van VMR naar FA.

SPRINGEN

Berichten: 413
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Zelhem, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:32

Er zijn weinig goede E-pony's te vinden (zijn vaak te klein gebleven paarden), maar als je E-pony's wil fokken en niet als paard kan het denk ik ook wel goed zijn. *LOL*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:59

Als een E-gefokte uit de maat groeit is het een paard..
Ik wil de in de D-maat gemeten E-tjes niet de kost geven.
Ik hoor en zie meestal dat het van een B naar een D pony gaat.
De E-tjes worden meestal of onderhands verkocht of worden gehouden voor recreatie.
Daarbij is een E een rotmaat voor de overgang en veelal te groot of te veel bloed.

Als je wilt gaan fokken probeer dan eerst een een pony te fokken die netjes in elkaar zit met goede beweging.....als die dan internationaal een topper wordt is dat meegenomen, als dat je streven is kan het alleen maar een teleurstelling worden.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:14

Bij de westernsport is de enige beperking aan de maat van het paard, de maat van de ruiter die er op moet (en dat ook niet altijd) Haha!

Mocht je willen Trail rijden met een paard kan een groter paard soms weleens in de moeilijkheden komen.

Qua opfok en stalling ben ik echter met mijn Quarter (1.48m) echt niet goedkoper uit dan met een gewoon paard, smid en entingen kosten hetzelfde hoor!

Je suis Charlie.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:21

Op de ponyclub gingen we juist van onze kleine ponies vaak over op E'tjes, gewoon omdat we toch geen EK ambities hadden.
En omdat we dat ook chiquer vonden staan qua grootte.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:24

Belker schreef:
het dekgeld van pony's is lang niet zo dramatisch hoog als bij paarden. De NF hengsten zitten veel al tussen de 150 en 200 euro. Opfok van een pony is vele malen goedkoper dan van een paard. Er is best markt voor goed ingereden 4 tot 6 jarige sportpony's.


Dekgeld ligt aan het ras. Als ik met mijn Quarter naar een beetje Quarterhengst toe wil ben ik toch al snel 750 - 1000 euro kwijt, en dan zijn de kosten voor KI en de DA daar nog niet eens bij inbegrepen.

Je suis Charlie.

Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:34

Er zijn niet veel goede E pony's maar dat komt ook wel daardat je met een E pony niet Internationaal mag starten. Daardoor fokken de mensen die ik ken liever een D pony of een C pony omdat hier erg veel vraag naar is. (tenminste bij ons)

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:21

Er zijn juist wel veel goede E-pony's, te klein gebleven paarden met veel kwaliteit, de vraag naar goeie C en D-pony's is veel groter, Ik zou dus absoluut niet bewust een E-pony fokken.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:54

Volgens mij, als je kwalitatief goede dieren fokt is er meestal wel een markt voor te vinden. De E-maat is in het buitenland inderdaad al een paard, vandaar dat het een wat lastiger product is dan een D-pony.
Maar het is niet een onmogelijke markt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:56

Je tweede post, kan ik me heel goed in vinden. Zie dat je ambities genoeg hebt OK dan!

Alane het is idd zo dat C vaak achterwegen gelaten word en men een kleine D wilde.
Maar de kinderen worden tegenwoordig ook groter als vroeger. Klinkt heel stom maar vroeger had je kleine mensjes en tegenwoordig zie ik 12 jarige die net zo groot zijn als ik Verward Dus het gaat het liefst over op grote D.
Ik had dus een C op het randje met D. Men kwam kijken voor een C, en ging naar huis met, nee ik had hem groter gedacht, tja met 1,36/1,37 kan je geen grotere C vinden hoor, maar goed het heeft iig niet gelegen aan zijn talenten, want dat was altijd prima in orde gevonden.

Het nadeel van kinder pony's is toch wel dat men tot een D maat, haast altijd ingereden wil hebben bij de koop. Een E maat wil men toch af en toe wel zelf beleren nog. Men schaft niet vaak een jong dier aan onder de 3.

Wat ik wel heb gemerkt, met mijn pony is dat hij een sportertje is en daar een prijsje bij hoort, en dat ik reacties van mensen kreeg die ook echt een sporter zochten. Zij maakte zich niet zo druk over de prijs.
Dat is een heel ander slag volk als de gewone ruiter.
Inmiddels heeft mijn ponyke een hele leuke plek gevonden bij idd mensen die in het paardenwereldje meedraaien. Die er ook echt iets mee willen bereiken.

Wat voor ras gaat het om?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:28

Belker schreef:
Opfok van een pony is vele malen goedkoper dan van en paard.


Waar is dit op gebaseerd?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 12:36

Het betreft een NRPS-merrie met veel arabisch bloed.

Uit jullie antwoorden concludeer ik dat je beter een goede D-pony dan een goede E-pony kan fokken?
Is ditzelfde ook zo in de 'gewone' sport (niet EK)? Dus: starten er meer D- dan E-pony's?
En is er bij het stamboek/in de fokkerij meer vraag naar D-hengsten of naar E-hengsten?

Alane zei:
Citaat:
Ik wil de in de D-maat gemeten E-tjes niet de kost geven.

Bedoel je daarmee dat E-pony's bij voorkeur als D-maatje worden gemeten/geregistreerd? Anders graag nog even toelichting.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 12:37

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Tessebes, goedkope(re) opfok is altijd welkom! *LOL*

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:44

Barb77 schreef:
Het betreft een NRPS-merrie met veel arabisch bloed.

Uit jullie antwoorden concludeer ik dat je beter een goede D-pony dan een goede E-pony kan fokken?
Is ditzelfde ook zo in de 'gewone' sport (niet EK)? Dus: starten er meer D- dan E-pony's?
En is er bij het stamboek/in de fokkerij meer vraag naar D-hengsten of naar E-hengsten?

Alane zei:

Bedoel je daarmee dat E-pony's bij voorkeur als D-maatje worden gemeten/geregistreerd? Anders graag nog even toelichting.


Bij de gewone sport zijn E-pony's wel populair omdat ze daarmee nog kunnen doorrijden tot hun 18de en later ook bij de paarden kunnen starten. Lobeke ox loopt bij de paarden en ook Krimh liep bij de paarden en dat zijn beiden E maten als ik me niet vergis.

favourite
Berichten: 78
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Molenend Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:13

Uit eigen ervaring weet ik dat een NF hengst op een NRPS merrie's gigantisch goede veulens brengen, de nuchterheid vaak van de hengst en het gouden draadje van de merrie, ik kan een dergelijke pony super snel verkopen als ik ze al kan vinden, of het dan een D of E pony is maakt bij mij niet uit,voor goede sportpony's is altijd een markt. Ook is het dekgeld van een NF hengst niet duur, je bent niet direct honderden euro's achter. De opfok van een pony is ook goedkoper, neem alleen al het land in de zomer dat scheelt gauw 10 euro per maand (op 50 euro is toch 20%).

Mocht je besluiten te dekken bij een NF hengst houd ik me aanbevolen voor het eventuele veulen, ik ben benieuwd wanneer horen we wat je besloten hebt?!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:16

favourite schreef:
De opfok van een pony is ook goedkoper, neem alleen al het land in de zomer dat scheelt gauw 10 euro per maand (op 50 euro is toch 20%).


Dan mag jij me vertellen waar pony's goedkoper in de opfok kunnen, want bij de opfok waar mijn jaarling staat, betaalt iedereen gewoon hetzelfde.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:28

Barb77 schreef:
Uit jullie antwoorden concludeer ik dat je beter een goede D-pony dan een goede E-pony kan fokken?
Is ditzelfde ook zo in de 'gewone' sport (niet EK)? Dus: starten er meer D- dan E-pony's?
En is er bij het stamboek/in de fokkerij meer vraag naar D-hengsten of naar E-hengsten?


D-pony's zijn over het algemeen duurder dan E-pony's. Ik denk dat veel ruitertjes (en vooral de ouders) stiekem toch internationale ambities hebben, Wat met een E-pony niet waar te maken is.
Dat 'erin' meten van te grote D-pony's is tegenwoordig ook niet meer mogelijk op het internationale vlak, omdat elke pony van een nederlandse ruiter (ongeacht de pony in het buitenland al een meetbewijs heeft) In Utrecht onder de laser door moet.
Op de basis wedstrijden zie je dan ook meer D- dan E-pony's.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers