Kiezen voor een binnenbak of een tweede paardje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Kiezen voor een binnenbak of een tweede paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 23:00

Nou het zit dus zo,

We hebben een heel leuk aanbod gekregen om een tweede haflingertje erbij te kopen, iets wat we al twee jaar wilden.

Helaas is de stalling die ik nu samen met mijn ouders betaal veelste duur om nog een paardje te stallen, maar wel van alle gemakken voorzien.

Als we dat tweede paardje zouden aanschaffen zouden we ons andere paard ook daar kunnen stallen waar dat nieuwe paardje ook staat.
Dat kost de helft minder maar heeft geen binnen of buitenbak (buitenbak komt er over twee jaar.
Wel stallen en 24 uur per dag op wei!
mooie uitrij mogelijkheden!

Ik weet dus echt niet wat ik moet doen.
Op zich is het natuurlijk heel leuk om er een paardje bij te hebben (is dan voor mijn zusje) maar ik wordt dan wel beperkter met het rijden...

wat zouden jullie mij aanraden?

bedankt voor jullie hulp OK dan!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:03

Wat rij je? Als je ook maar een beetje dressuurt zou ik niet naar de stal zonder bakken gaan. Of je moet daar in de buurt mogelijkheden hebben om in een bak te rijden. Ik zou wachten met het 2e paard en op je huidige stal blijven.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:04

Het hangt er vanaf hoe graag je wilt trainen.
Ik heb een tijdje een Fjord gehad die ik in een weiland had staan waar ook geen bak bij was. We konden wel in de buitenbak rijden van mensen even verderop, maar het is wel een gedoe.
Ben je iemand die vrijwel alleen buitenritten maakt en geen bak nodig heeft, dan zou je nu alvast dat tweede paard erbij kunnen kopen, dat heeft namelijk wel als voordeel dat je gezellig samen met je zus kunt rijden Knipoog
Laatst bijgewerkt door Cody op 17-07-04 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:04

Ligt eraan wat je doeleinden zijn met het paardje wat je nu hebt.
Rij je er wedstrijden mee en train je haar serieus dan zou ik niet weg gaan bij een binnenbak.
Rij je vooraal recreatie en af en toe wat spring en dressuurwerk zou ik toch voor een 2e paardje gaan. Je doet je ze zusje er dan plezier mee.

Het ligt er aan wat je doeleinden met je paardje zijn.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:04

Dan zou ik wel voor de wei gaan ja!
Als jullie al zo graag een 2de paardje wilde en dan nou ook de mogelijkheid ertoe krijgen ... ja ik zou de kans wel pakken !
Ik zou dus voor het 2de paardje gaan Lachen

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 23:06

Ik rij eigenlijk gewoon voor mijn plezier, maar mijn paardje heeft het wel nodig om af en toe eens aangepakt te worden...(dressuur matig bedoel ik dan)
Ik kan eventueel in een vlakke wei rijden, en er is een stukje verder een buitenbak die ik kan gebruiken van een ruitervereniging.(half uur te paard stappen)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:07

als je veel buitenrijd en een bak niet noodzakelijk is zou ik er voor gaan. maar als je echt wedstrij gericht rijd enz is een bak toch wel erg handig.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:07

Dan zou ik toch voor het 2e paardje kiezen. Gezellig samen rijden en je rijd toch geen serieus dressuur. Wil je dat toch doen over 2 jaar is er ook een buitenbak.

Zelf heb ik ook alleen een buitenbak thuis en 2 haflingers. Eigenlijk gebruiken we de bak amper tot niet. We rijden bijna altijd buiten.

Het is en blijft je eigen keus natuurlijk

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 23:10

Op zich is een tweede paardje natuurlijk erg leuk.
Ik rij ook liever buiten dan in een bak, maar ik ben niet anders gewend dan het gemak van een binnenbak.
Als we dadelijk dat tweede paardje gekocht hebben is er ook geen weg meer terug...
dat vindt ik een raar idee...

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:12

ik zou voor het 2 de paardje gaan
je poedersuiker ev. in de wei een stukje afzetten,en als het niet te duur uitvalt een camion zand brengen en laten storten? heb je toch al een (primirtieve) bak,of gewoon in de wei rijden...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:19

Een tweede paard erbij kost ontzettend veel tijd en geld er extra bij, besef dat wel... Daarbij lijkt het me niet leuk om 's avonds daar naar je paard te gaan om even beweging te geven als het pikkedonker is.
Als je persé die tweede pony wil, zoek zelf een baantje erbij

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:32

precies kimmy... dat baantje erbij... opzich een goed idee maar ik denk niet dat ze er alleen komt, ik moet mijn pony ook voor groot en deels betalen samen met mijn zus, en ik weet hoe moeilijk het is, want je wilt toch wel eens naar de stad ofzo...

ik zou eerst eens goed na gaan denken over die 2de pony. Stel hij word opeens ziek, dan moet je genoeg geld en tijd opzij hebben liggen als reserve, anders zou hij als nog weg moeten wegens geld tekort..

met de bak heb je het voordeel dat je goeie rijmogelijkheden hebt, maar omdat je zelf al zegt dat je niet echt dressuurmatig rijd, zou ik toch kiezen voor het 2depaardje, mits je genoeg geld opzij hebt liggen voor het geval dat Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:35

Ik betaal mijn paard helemaal zelf, daarbij ga ik nog naar school, les ik nu veel, rijd ik wedstrijden én ik ga iedere dag naar hem toe, dus als je het echt wil, lukt het wel.

Het is moeilijk, maar als je iets graag wilt, moet het haalbaar zijn

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:26

Wat dacht je van een derde optie, een stal zoeken die goedkoper is maar wel een (buiten)bak heeft en daar de twee paarden stallen?

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 10:36

Ik betaal dus mijn paardje ook voor een groot deel zelf.
Ik werk fulltime dus dat is het probleem niet...
Maar we willen de paardjes dan wel bij elkaar hebben staan daar gaat het om.
We kunnen geen twee paardjes betalen op de oud stal.
Dat zou dan 500 euro de maand zijn!

terwijl we op die stal zonder bak 200 euro betalen voor de twee paardjes.

Ik weet ook dat ze ziek kunnen worden.
Heb immers al vier jaar een eigen paard.
Ik denk juist dat ik meer rust krijg, mijn zusje doet dan haar eigen paardje en ik hoef niet meer elke dag twee keer naar stal om haar op we wei te zetten enzo... daar staan ze 24 uur per dag buiten dus beweging hebben ze al...

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:52

Ik zou voor het 2de paardje gaan, ik rijd zelf ook met mijn verzorgfjorden buiten, hebben ook geen bak, maar we rijden af en toe wel op het veldje als wij dressuur matig willen rijden. En tot nu toe bevalt mij dit prima!

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:55

Ik zou ook voor het 2e paardje gaan

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:02

Als je er geen problemen mee hebt om buiten te rijden, of op een weitje, dan zoou ik gaan voor dat 2e paardje!

garfieldjuh

Berichten: 1361
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:18

ik zou ook voor het 2de paard gaan als je vooral veel buitenritten maakt Lachen

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:51

Bedenk wel dat het in de winter misschien niet zo leuk is als je geen binnenbak tot je beschikking hebt... En in Nederland zou dat zelfs in de andere seizoenen nog eens verdomd lastig kunnen zijn, want volgens mij hadden we gister ook te kampen met niet-echt-lekker-buiten-rij-weer Knipoog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:12

Ik zou op die ene stal blijven staan. met de bakken. Het kan zijn dat je anders regelmatig niet kan rijden door dat het land het niet aan kan. en wat heb je dan aan 2 paarden? Of je wil altijd buitenrijden. Als je dat nu ook doet zou ik het wel doen.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:20

Ik zou op zoek gaan naar een andere stal waar je ze allebei kan stallen en die zijn er echt wel voor 150 euro per paard.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:59

Ik zou niet voor dat tweede paardje gaan
Je hebt nu gewoon veel zekerheid en dan moet je het nog maar afwachten of het je bevalt of niet, je kan altijd nog een paard erbij kopen, dat is altijd nog makkelijker dan er eentje verkopen

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 19:04

Nou na lang nadenken wat we nou wilden hebben we besloten om een bod te doen op de haflinger,,,
We krijgen dinsdag of woensdag te horen of het oke is....
dan gaat mijn haflinger dus om...
Het zijn echt mooie weides en de eigenaar weet prima hoe ze die mooi groen moeten houden.
In de zomer staan ze hele dagen buiten en bij slecht weer gaan ze naar binnen om de weides niet te veel te belasten.
in de winter gaan ze een paar uur per dag het land op...

We sluiten ons aan bij een vereniging die in de buurt een buitenbak heeft waar we dan gebruik van kunnen maken,
Tevens zijn ze in de buurt bezig met het bouwen van een stal waar een binnenbak bijkomt en daar kunnen we een keer per week les krijgen met een groepje... OK dan!

ik weet zeker dat dit een goede keuze is...
Mijn zusje is in de zevende hemel....ze krijgt een EIGEN PONY!
bedankt voor jullie hulp!

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:15

Heel veel plezier Anke en Leonie!!!