te ver naar voren rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

te ver naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 16:58

Ik heb een probleem met rijden. Ik rij teveel met mijn lichaam naar voren waardoor mijn pony vaak te snel gaat. Waarschijnlijk is hij dan uit balans waardoor hij er een stukje vandoor gaat.

Wie heeft er tips voor mij.


Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:01

Rechtop zitten!

Desnoods iemand langs de kant wat het tig-keren tegen je zegt!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:59

Rechtop zitten inderdaad.
En les nemen.
Ik heb zelfs een keer ergens gelezen (volgens mij in de Bit) dat iemand met een kleerhanger oid in zijn kleding had gereden. Dan zijn je schouders naar achteren en ga je automatisch rechtop zitten.
Ik denk niet dat je dat gaat doen, maar probeer tijdens je rijden te denken aan je houding en ga voor je gevoel overdreven naar achteren zitten. En vraag ook constant commentaar van de mensen om heen.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:13

Eventueel iets tever achterover zitten, en jezelf heel goed zwaarmaken.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:12

voor je gevoel tever achterover zitten, tegen de mensen waarmee je rijd zeggen of ze je erop willen attenderen als je weer voorover zit Knipoog

soms helpt het om de beugels wat langer te doen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:14

Ga een tijdje een paard als Toronto rijden........... leer je het heel snel af Haha! Haha! Haha! Haha!

Gekheid natuurlijk. Maar wees je bewust van je eigen lichaam....... doe ik ook, elke stap........ zitten, zitten, zitten.......

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:04

dat heb ik ook heeeeeeeeeeeel lang gehad, bij mij hielp het dat iedereen het ging zeggen, elk rondje weer.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:19

Zitles! Liefst aan de longe, zodat je je puur op je zit kan concentreren.
Als je meer achterover gaat zitten, let er dan op dat je benen niet helemaal naar voren komen en je in de stoelzit terecht komt.
Een bak met spiegels (en die dan ook gebruiken) kan ook helpen, maar dan moet je die wel tot je beschikking hebben.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:35

een borstelstok of een dressuurzweep tussen je armen steken achter je rug. Zeker met een borstelstok leer je dat wel af Tong uitsteken

En anders zou ik ook zeggen zitles

. . .
. . .
. . .

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:08

die ideeen met zwepen, stokken en kleerhangers zijn leuk, ook heel effectief, maar ook heel gevaarlijk!!! Je moet er niet vanuit gaan dat je valt, maar ALS je valt met zo'n ding achter in je trui, kan je je rug behoorlijk bezeren.

Alternatief: laat iemand, voor je opstijgt, onder je t-shirt, dikke goed klevende tape op verschillende plaatsen van je rug van links naar rechts opplakken (op het moment dat je recht staat natuurlijk he!). Als je aan het rijden bent, en weer de aardappelzak-houding aan wilt nemen, zal de tape aan je vel trekken. Het kan een pijnlijke manier zijn, maar ook een effectieve manier, die ik zelf veiliger vind dan de kleerhanger/stok.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:31

Britty schreef:
die ideeen met zwepen, stokken en kleerhangers zijn leuk, ook heel effectief, maar ook heel gevaarlijk!!! Je moet er niet vanuit gaan dat je valt, maar ALS je valt met zo'n ding achter in je trui, kan je je rug behoorlijk bezeren.

Alternatief: laat iemand, voor je opstijgt, onder je t-shirt, dikke goed klevende tape op verschillende plaatsen van je rug van links naar rechts opplakken (op het moment dat je recht staat natuurlijk he!). Als je aan het rijden bent, en weer de aardappelzak-houding aan wilt nemen, zal de tape aan je vel trekken. Het kan een pijnlijke manier zijn, maar ook een effectieve manier, die ik zelf veiliger vind dan de kleerhanger/stok.


je kunt natuurlijk ook vragen aan iemand om je aan de longe te nemen met die zwepen en zo.

Je alternatief vind ik ook wel heel goed! Lachen

. . .
. . .
. . .


Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:20

Heb je je benen ook recht naar onder hangen? Daardoor ga ik voorover zitten, want ik rij op pony's en anders zitten mijn voeten in de knoop met de benen van de pony. Nerd Daardoor ga je dus voorover zitten, om je evenwicht te houden. Ik weet niet of jij dat doet, maar t zou dus kunnen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:31

Verward Woodstock?
Je benen moeten altijd recht afhangen hoor! En daarbij moet je bovenlijf ook recht blijven. Als het paard onder je oplost, moet je gewoon stabiel staand op de grond terecht komen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:43

Doe je het bij alle paarden of alleen bij dit paard ?

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 18:23

Nou ik heb een pony van 24 die ik al 11 jaar hebt, daar reed ik alleen buiten mee en die is super rustig. Dus dat weet ik niet. Heb met die pony nooit les gehad en ik ben er nog nooit op gewezen. Ik heb nu dus een 7 jarige en ik heb het idee dat ik doordat ik tever naar voren zit hij er af en toe vandoor schiet.
Bij elke keer als we gaamn draven zeg ik tegen me zelf rechtop. heb de neiging vooral bij het aandrijven in draf om dan naar voren te zitten.
Vanochtend 2 uur in het bos gereden en een paar keer gedraaft en dat ging aardig goed.

Mirjam

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:41

QQQQ schreef:
:? Woodstock?
Je benen moeten altijd recht afhangen hoor! En daarbij moet je bovenlijf ook recht blijven. Als het paard onder je oplost, moet je gewoon stabiel staand op de grond terecht komen.

Bloos! Haha Ja k weet t. Wordt ook hard aan gewerkt, maar omdat k dus een tijd geen les heb gehad, is dat foutje erin geslopen.... Bloos!
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 19-07-04 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:41

QQQQ schreef:
:? Woodstock?
Je benen moeten altijd recht afhangen hoor! En daarbij moet je bovenlijf ook recht blijven. Als het paard onder je oplost, moet je gewoon stabiel staand op de grond terecht komen.

Bloos! Haha Ja k weet t. Wordt ook hard aan gewerkt, maar omdat k dus een tijd geen les heb gehad, is dat foutje erin geslopen.... Bloos!

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:51

denk je zelf eens in dat er iemand bij jou op je schouders zit. Hierdoor wordt je al wat uit je natuurlijke evenwicht gebracht (gebeurt ook als je opje paard zit,daarom probeer je hem meer op deachterhand te rijden).
Nu gata diegene op je schouders naar voren hangen; gevolg, je verliest je evenwicht, en zal naar voren vallen, TENZIJ: je een stap naar voren doet. Als diegene dit doet terwijlje al loopt, zul je dus sneller naar voren lopen om je evenwicht te bewaren. Dit is dus hetzelfde als wat je pony doet. Denk hier iedere keer even aan. Het is trouwens al goed dat je je probleem ziet, en er over nadenkt, dan ben je al halverwege!!

You're immortal until proven otherwise

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:05

sans6 schreef:
denk je zelf eens in dat er iemand bij jou op je schouders zit. Hierdoor wordt je al wat uit je natuurlijke evenwicht gebracht (gebeurt ook als je opje paard zit,daarom probeer je hem meer op deachterhand te rijden).
Nu gata diegene op je schouders naar voren hangen; gevolg, je verliest je evenwicht, en zal naar voren vallen, TENZIJ: je een stap naar voren doet. Als diegene dit doet terwijlje al loopt, zul je dus sneller naar voren lopen om je evenwicht te bewaren. Dit is dus hetzelfde als wat je pony doet. Denk hier iedere keer even aan. Het is trouwens al goed dat je je probleem ziet, en er over nadenkt, dan ben je al halverwege!!

Hihi zit wel wat in, heb k nog nooit gehoord, maar t klopt wel. Ikke heb altijd geleerd "achter zit de moter en als je dus meer naar achteren gaat doet die het niet meer zo goed".

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:26

Paard probeert zijn zwaartepunt onder die van jou te houden, vandaar dat je met gewichtshulpen ook kan sturen. Bij een jong paard met zelf wankel evenwicht is dit effect nog groter. Als jij teveel naar voren zit, zal ie inderdaad proberen weer onder jou te stappen en uiteindelijk steeds harder gaan (want jij wordt gewoon meegenomen en blijft vooruit zitten).
Van achterover zitten kunnen ze ook harder gaan overigens, maar dat is dan omdat je zitbeenknobbels in z'n rug 'geboord' worden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

laatmederin

Berichten: 155
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:45

Ik ken je probleem, worstel er zelf ook al mijn hele paarden-carriere mee. (Dus misschien moet je juist geen advies van mij aannemen Haha! )

Wat zou kunnen helpen is regelmatig zonder zadel rijden. Als je dan teveel naar voren hangt lig je er zo af, zeker in draf. En als je paard een hoge schoft heeft wordt het dan sowieso wat pijnlijk om voorover te zitten Scheve mond

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe "valzeker" jij en je paard zijn, misschien is het ook meer een methode voor bij de ponies (zit je toch wat lager bij de grond he?), maar wie weet kan je het eens proberen

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 15:40

Zonder zadel zal ik nog niet proberen omdat hij best wel druk is. In stap gaat hij er niet vandoor. Hoop dat hier het probleem zit met dat ik te ver naar voren rij, daar kan ik tenminste iets aan doe zoals ik al doe door lessen te nemen. Wordt anders als hij voor de gein steeds er vandoor schiet.
Heb mezelf ook op film en dan zie je echt dat als hij harder gaat dat ik naar voren ga zitten waardoor hij nog harder gaat. En mijn reactie is dan trekken wat heel fout is.
Ben er nu dus hard mee bezig om bij elke pas te denken recht blijven zitten handen stil af en toe een kneepje.
Hoop dat het steeds beter gaat. Af en toe denk je wel eens waar ben ik aan begonnen.

Mirjam


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers