Stelling: Met westernzadel geen passage/piaffe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Stelling: Met westernzadel geen passage/piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 21:37

Vandaag had ik in het circus een discussie met de paardenman... hij is van mening dat je met een westernzadel geen oefeningen kan doen als passage, piaffe, levade, Spaanse Pas, etc.....

Ik ben van mening dat het zeker wel kan.. het zal moeilijker zijn, de hulpen zullen misschien anders zijn.. maar het KAN wel....

Wat is jullie mening hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:43

Mijn mening is dat die man dan niet weet waar het over gaat. Als het zadel bepaalt wat voor pasjes je je paard kan laten maken, dan leg ik morgen nog een verrekte goed dressuur/western/springzadel op m'n paard en maak ik er een miljoenentopper van Haha!

Tuurlijk kan dat wel. Mijn instructrice kan met mijn zadel haar paard net zo netjes laten pi'en en pa'en als met haar eigen zadel hoor. Ze zal alleen wat harder piepen dat ze niet lekker zit Haha!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:48

Ik zie niet in waarom dat met een westernzadel niet zou lukken, je belemmert volgens mij het paard niet meer dan met een ander type zadel. En zoja vind ik het heel knap dat ik een paard heb dat tijdens het buitenrijden als ze iets engs ziet spontaan dergelijke oefeningen gaat doen Knipoog

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:01

ik kan een pirouettje in galop, met westernzadel en freestyle halster op een WWK'er Cool

misschien dat ik maar eens bij dat circus ga solliciteren Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 22:12

Yessy schreef:
Ik zie niet in waarom dat met een westernzadel niet zou lukken, je belemmert volgens mij het paard niet meer dan met een ander type zadel. En zoja vind ik het heel knap dat ik een paard heb dat tijdens het buitenrijden als ze iets engs ziet spontaan dergelijke oefeningen gaat doen Knipoog


Dan kan Banjer een grand-pix-proef lopen... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:13

Verdorie Jos, dat kan je NIET! Leer nou toch eens lezen! Tong uitsteken *LOL*

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:22

Het is misschien moeilijker, omdat je heel anders zit op een westernzadel dan op een dressuurzadel, maar ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen Verward
Sommigen rijden ook een dressuurproef op een springzadel...en als het had gemogen van de dressuurregelementen commissies (ofzoiets Schijnheilig ) dan hadden er zeker wel mensen dressuurproeven gestart met een westernzadel.

Het mag niet omdat je 'engels' opgetoomd moet zijn, maar anders.... Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:31

Ineke2 schreef:

Het mag niet omdat je 'engels' opgetoomd moet zijn, maar anders.... Haha!


zag het zwart van de westernruiters in de ring Knipoog

ik zou niet weten waarom niet,
wat was zijn argument dan dat het niet zou kunnen Verward

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 22:36

de hulpen die dan moet geven (met name het "drijven"of "duwen" met je kont komen niet goed door, omdat een westernzadel te dik is....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:42

SmithsGirl schreef:
de hulpen die dan moet geven (met name het "drijven"of "duwen" met je kont komen niet goed door, omdat een westernzadel te dik is....


whoehahahaaaaaa...................heeft die mijn KONT nog niet gezien Clown

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:46

SmithsGirl schreef:
Dan kan Banjer een grand-pix-proef lopen... Haha!

Ja, Dolly ook maar het is zo jammer dat ze het niet op commando doen he, alleen als het hun uitkomt, bij voorkeur wanneer het ons niet uitkomt Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:46

SmithsGirl schreef:
de hulpen die dan moet geven (met name het "drijven"of "duwen" met je kont komen niet goed door, omdat een westernzadel te dik is....


hahahhaha
grappig Clown

ik denk wel doordat je zit anders is in een westernzadel, je bepaalde hulpen misschien anders moet brengen ?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 23:06

ik zal het er morgen nog eens met hem over hebben... Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:10

SmithsGirl schreef:
ik zal het er morgen nog eens met hem over hebben... Haha!



doe dat Haha!
hij moet toch met meer argumenten komen om mij te overtuigen Clown

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:20

Ik vind wel dat er verschil is in het 'kunstje' en het 'rijkunstig' uitvoeren van iets. De kunstjes zoals piaffe, passage etc kan elk paard. Maar om dat rijkunstig en rijtechnisch er weer goed uit te krijgen is weer wat anders imo. En ik denk dat dan op hoog niveau wel weer het type zadel ertoe doet. Tenzij je een boomloos zadel hebt oid Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 23:22

cornelie schreef:
Ik vind wel dat er verschil is in het 'kunstje' en het 'rijkunstig' uitvoeren van iets. De kunstjes zoals piaffe, passage etc kan elk paard. Maar om dat rijkunstig en rijtechnisch er weer goed uit te krijgen is weer wat anders imo. En ik denk dat dan op hoog niveau wel weer het type zadel ertoe doet. Tenzij je een boomloos zadel hebt oid Haha!


Daarom kan Banjer het dus... Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 14:27

SmithsGirl schreef:
Vandaag had ik in het circus een discussie met de paardenman... hij is van mening dat je met een westernzadel geen oefeningen kan doen als passage, piaffe, levade, Spaanse Pas, etc.....

Ik ben van mening dat het zeker wel kan.. het zal moeilijker zijn, de hulpen zullen misschien anders zijn.. maar het KAN wel....

Wat is jullie mening hierover?


Vanavond online... het bewijs dat een perfecte Spaanse Pas wel degelijk kan met een (boomloos) westernzadel... Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:18

Ik heb zelf het idee dat je met een westernzadel het paard meer beperkt in de lenden en schouderpartij dan met een Engels zadel, zeker in de hoge oprichting die bij dit soort oefeningen vereist is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:21

Waarom zou je piaffe en passage op een westernzadel willen doen Verward

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:28

De vraag was ook niet waarom iemand het zou doen maar óf het mogelijk zou zijn. Haha!

Persoonlijk ga ik richting Sjuim, ik denk dat bij een westernzadel met de langere starre draagvlakken (bars) de lengtebuiging bij een paard eerder een probleem zal geven dan bij een engels zadel.

Bij een boomloos zadel zal dat ook bij een westernzadel geen enkel beletsel zijn, mits het paard het kan natuurlijk Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:28

Het verschil met een westernzadel en een spaans zadel is ook niet zo groot. Waarom kun je met een spaans zadel (of maakt niet uit wat voor type zadel) geen oefeningen van de hoge school doen?

Dat de lengtebuiging door een westernzadel mogelijk beperkt wordt kan ik met nog voorstellen, maar ook bij westernzadels bestaan er roundskirt zadels die de lendenen wat meer vrijheid geven. De achterhand onder de massa brengen kan met een westernzadel net zo goed als met een dresuurzadel. Passage zal een beetje moeilijk uit te zitten zijn met een reiningzadel, maar een goed pleasurezadel zet je ook meer rechtop neer. Ik zie geen verschil, anders dan dat je de beperkingen van je Quarter/Paint/ Westernras tegenkomt.

Leg een westernzadel op een KWPN-er/ander ras/rasloos paard die de goede scholing heeft gevolgd, en je rijdt het er net zo uit als met een dresuurzadel hoor!

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:37

ik ben vandaag getuige geweest dat het idd kan Tong uitsteken spaanse pas met een boomlooszadel Lachen ben benieuwd wat die paardenman er van zei vera!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:48

Cassidy schreef:
Leg een westernzadel op een KWPN-er/ander ras/rasloos paard die de goede scholing heeft gevolgd, en je rijdt het er net zo uit als met een dresuurzadel hoor!

Dit zou ik graag eens in de praktijk zien toegepast Lachen, mits de zadels passend voor het paard zijn natuurlijk Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:50

Oh, ik ook. Vrees alleen dat een Grand Prix ruiter ( weet niet vanaf welk niveau die oefeningen zijn vereist) daar zijn paard niet voor leent. De paarden zouden het zadel weleens zo lekker kunnen vinden dat ze moeilijk terugkunnen Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:52

Linkje naar RT lijkt me leuk Haha!