Wegknetteren in galop tijdens rijden + update pg 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Wegknetteren in galop tijdens rijden + update pg 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 00:15

Met Aldira heb ik vaak dat ze aan het begin van het uur dat ik rijd heel fris is. Als ik haar de bak in leid voel ik al in wat voor bui ze is. De hoek met hindernissen 'durft' ze dan niet langs en als ik aan het losstappen ben krijgt ze dan ineens de kolder in de kop en knettert ze er keihard in galop vandoor. Ik voel precies wanneer het komt, neem dan de teugels aan en hou goed mijn been eraan maar ik kan het niet voorkomen.
Ik kan goed blijven zitten dus op zich is het niet erg, maar als er anderen bij mij in de bak rijden jaag ik ze wel de stuipen op het lijf.
Ze staat dan echt in een paar seconden aan de andere kant van de bak, ik weet wanneer het komt maar kan het niet voorkomen, TIPS?
Laatst bijgewerkt door Cody op 28-02-02 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt



Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:17

Neem privelessen van een goeie instruktrice

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:19

Nou ja, eerst maar even het standaard rijtje: minder voer, meer bewegen, bij voorkeur meer weidegang.
Wat ik daarnaast enige tijd geleden tegenkwam is een paard wat heel heet op bepaald voer reageerde. Zodra ze ander voer gaf was het over.
Verder natuurlijk zo veel mogelijk afwisseling.
Als dit allemaal niet of onvoldoende werkt, tja dan wordt het moeilijk om er op afstand iets van te zeggen, succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 00:20

Ja haha dat dacht ik al, les heb ik wel hoor, dank je. *LOL*
En ik rijd ook al behoorlijk wat jaren, maar een zenuwpees van een Haflinger die wegdendert hou je echt moeilijk tegen.
Als ik haar daarna lekker losrijd, gaat het prima en concentreert ze zich volledig op het rijden. Het gaat echt om de eerste paar minuutjes dat ik erop zit. Het gebeurt ook lang niet elke keer dat ik erop zit, maar zo eens in de zoveel tijd als het hard waait en de bakdeuren kraken voelt ze zich nog wel eens opgejaagd.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 00:22

Voer: 2x per dag driekwart schep muesli zonder haver, verder hooi
Beweging: 6x per week, dressuur, springen, Natural Horsemanship of wandelen
Weidegang: ze staat elke dag van half 9 tot half 6 buiten

Het is echt niet standaard maar ze heeft van die buien en dan kan ik erop wachten dat ze er vandoor schiet.
Toch nog tips? Scheve mond

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:24

Even aan de longe voor het rijden?

Nulla tenaci invia est via

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:35

Ja, hallo, had gelijk gezegt dat het een Haflinger was *LOL* *LOL* Ja, een wereld tip: leer ermee te leven *LOL* Ik vrees, puttend uit ervaringen van anderen, dat er niet veel anders opzit. Wat dat opjagen van die anderen in de bak betreft: dat is hun probleem, niet het jouwe.
Je zou het kunnen proberen met een heel scherp bit, maar dat is toch eigenlijk ook wel met een kanon een mug doodschieten, niet zo echt handig dus.
Aan de andere kant, een voorwaartse Haflinger is ook geen standaard verschijning, zeker niet als ie verder goed in de hand staat.
Tja, het is natuurlijk ook altijd wat, het is te snel, te langzaam, te lomp, te iel, doe het maar eens goed als paard.
Maar mocht je er nou echt niet aan uit komen, join us.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 00:40

Aan de longe is wel een goed idee, zal eens kijken of het helpt. Want dan kun je er donder op zeggen dat ze er aan de longe in galop vandoor probeert te gaan *LOL*

Ikke: verder doet ze het prima hoor, ze is inderdaad heel voorwaarts en als ze ontspannen is, is ze heel zacht in de mond, heerlijk nageeflijk en doet ze de achterhand er heel goed onder, voor een Haf kan ze behoorlijk lopen. Dus als ze wat druk is kan ik daar vaak goed gebruik van maken door het van voren op te vangen maar in een keer BOEM naar de andere kant van de bak, nee dat doet ze niet met haar neus op de loodlijn *LOL* Heeft ze zo'n dag dan is dat ook 2 a 3x dat ze dit doet en dan pak ik haar even aan en is het klaar.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:48

Hmmmmm, dit klinkt mij verdacht bekend in de oren, zit hier Amor achter? Met longeren zul je vrees ik niet heel veel bereiken, dat spelletje hebben ze meestal vlug door, zeker in het geval van een inteligente Haflinger, en dat lijkt ze mij wel te zijn.
Leer er maar mee leven. Zolanghet niet gepaard gaat met bokken en steigeren, dan zou ik me er niet al te druk om maken, er zijn belangrijkere zaken in paardenland.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 10:43

He, Marije, een tweede Andrew? Knipoog
Andrew heeft ook van die buien. Wel voornamelijk in de binnenbak deze winter. Ook ik voel het aankomen. Soms als hij te gespannen wordt helpt het om hem stil te zetten voor die tijd, maar meestal moet ik hem echt bezig houden met veel kleine (heel kleine) slangenvoltes totdat hij weer wat ontspant. Dan kan hij minder snel wegschieten omdat ik hem rond heb. Als ik hem rechtuit laat lopen of op een te grote volte schiet hij alsnog weg. Ze zijn dan zo snel dat je pas kan reageren als hij al weggespurt is. Meestal gaat het na een paar minuten beter, maar dat is afhankelijk van hoe snel ik hem laag en rond kan krijgen. Meestal gaat hij dan sneller ontspannen. Als hij zich stijf blijft houden met het hoofd in de lucht dan is hij dus nog absoluut niet te vertrouwen Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:49

*LOL* Herkenbaar! Alleen heb ik geen haf Haha!
Isolda doet dat ook graag en dan juist als ze fris is, het eerste stukje van de rit.
Nou rij ik natuurlijk niet in de bak (nou ja, sinds kort dan *LOL* ) maar vervelend is het wel. Je knippert met je ogen en ineens ben je op een heel andere plaats Haha! Net toveren!
Omdat ik het ook altijd aan voel komen, het zijn van die buien, probeer ik haar direct af te leiden. Als ik voel dat zij iets van plan is, laat ik haar snel aandraven. Ipv haar tegen te houden, laat ik haar iets doen, eventjes nadenken.
Dan een aantal passen en dan direct weer een overgang terug.

Meestal lukt dat. Maar soms.... Extreme duivel Karakter van je paardje ben ik bang Lachen

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:22

Volgens mij moet je ze dan gewoon eens goed aanpakken, want ze moeten weten dat als een gek door de bak gaan niet getolereerd wordt. Punt. Kan me niet schelen wat er allemaal gebeurt, gewoon hierblijven. De Welshcob van m'n broertje heeft het ook, en die is dan allang blij dat hij blijft zitten, maar ik zou toch denk ik de neiging hebben eens even aan de teugel te gaan zitten.....het mag gewoon niet!
en als je het volet aankomen, dan kun je toch een beetje extra opletten? of haar gewoon wat eerder in het werk zetten?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:25

Hoi,

Misschien moet je eens goed gaan stil staan waarom ze dat doet. Ze zal niet uit zich zefl gaan rennen neem ik aan. Dan is het geen echte haflinger.... Haha! .

Nee, ik weet hoe opvliegerig sommige haffies kunnen zijn. Dus mijn advies is ook, leer er mee leven. Die rem vindt je toch echt niet.
Maar het haalt het fabeltje van slome dikke haffies wel mooi uit de wereld.
En ach zolang ze het alleen doen in het begin...... wat maakt het dan uit.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 22:12

Rieja schreef:
Volgens mij moet je ze dan gewoon eens goed aanpakken, want ze moeten weten dat als een gek door de bak gaan niet getolereerd wordt. Punt. Kan me niet schelen wat er allemaal gebeurt, gewoon hierblijven. De Welshcob van m'n broertje heeft het ook, en die is dan allang blij dat hij blijft zitten, maar ik zou toch denk ik de neiging hebben eens even aan de teugel te gaan zitten.....het mag gewoon niet!
en als je het volet aankomen, dan kun je toch een beetje extra opletten? of haar gewoon wat eerder in het werk zetten?


Dat is dus het probleem: ik voel het aankomen, weet wanneer ze het gaat doen maar dan komt er zo'n ontzettende kracht uit die achterhand, ze zakt eerst ook echt van achter en dan BOEM weg. Dus als jij me kunt vertellen hoe ik dat tegenhoud: graag! *LOL* Extreem inhouden helpt niet, ze is echt heel fris in het begin met rijden en ik probeer haar dus al wel zo veel mogelijk af te leiden maar ze voelt gewoon als een bommetje.
Het is zoals Jantina zegt echt dat je met ogen knippert en aan de andere kant van de bak staat (we hebben een kleine bak Haha!).
Ze is een beetje een mietje, doet het vooral als het hard waait en de deur kraakt of als ik alleen in de bak rijdt. Of juist als ik met veel paarden rijdt, dan is ze heel opgejaagd.
En ja, voor een Haf heeft ze behoorlijk wat temperament af en toe.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:22

Hmm, dan zal ik maar wat roepen hè...... Haha!
Wat denk je van omtrekken als ze weg wil schieten?
gewoon aan één teugel, en dan mag je haar mi best wat in de mond zitten.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 22:25

Dat kan wel, maar dan is ze al weg, snap je? Ik krijg haar ook wel terug, maar het gaat vooral om de 'accelleratie' *LOL*
Het gaat me er juist om dat ze niet wegscheurt maar volgens mij is daar weinig aan te doen Verward

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:27

En wat dacht je van juist extra voorwaarts rijden?
Als zij wegschiet neem je haar niet terug, maar je geeft juist been. Ze wil toch zo graag rennen? Nou dan zal ze rennen!
En natuurlijk pas stoppen als jij het zat bent, niet als zij het zat is.

Nulla tenaci invia est via

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 23:04

Tsja, ik bedoelde geloof ik ook meer een langetermijnremedie(leuk scrabblewoord): het wegschieten onprettig voor haar maken zodat ze het de volgende keer uit haar hoofd laat.
Maar nou weet ik natuurlijk niet inhoeverre dit effectief is bij een Haf Haha!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-02 17:16

Extra voorwaarts rijden hebben we een ongeveer 2 maanden gedaan, dat weerhoudt haar er niet van om er niet meer vandoor te schieten. Ze loopt gewoon erg graag. Haha!
Rieja, ik zal het nog eens uitproberen Lachen

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 19:37

Het is echt heel erk hetzelfde. Andrew schrikt (in het begin en met die buien) ook van de resonerende wanden van de binnenbak, van een steentje waar hij tegenaan tikt, van een deur, zand dat hij op zichzelf schopt, een kruiwagen die langs gereden wordt (achter een dichte wand Haha! ) Een hagelvlaag tegen een andere blinde wand... Ik werd er gek van. Was vooral spanning. Met longeren beloon ik heel veel, praat hem moed in, en dan gaat het echt steeds beter. Ook met rijden. Maar als hij eenmaal wegspringt dan is het net een katapult, daar is geen houden aan. Flits... en je bent al 20 meter verder. Doordrijven geeft hem het idee dat het terecht was dat hij schrok, trekken soms ook, kan hem als hij iets wegschiet beter lang laten, dan is het gelijk over, mar als ik schrik van hem en achter blijf en dus de teugels aantrek schrikt hij soms aar weer van. Veel hardop moed inpraten (goed zo, braaf, toe maar, ja, stoer hoor!!!) werkt nog het best tot nu toe Haha! Misschien door de positieve verwachting van mezelf in plaats van het afwachten tot hij weer wegspringt? Schijnheilig
Blijven zitten is het belangrijkste!

Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 19:57

Ik heb mijn dame van 8 sinds een maand en is dus een echte Haf als ik jullie mag geloven. Ik herken haar helemaal in dat gespring en geren wat jullie beschrijven. Onverwachts is het bij mij altijd wel. In de bak kan ik er bijna niks mee, altijd gezeik. En inderdaad hoe harder je sleurt, hoe slechter het gaat. Ik ga nu met haar naar buiten en dat rijdt een stuk beter. Ik banketstaaf haar de oren van de kop om haar rustig te houden. Als ik met haar gedraafd heb, is ze ook weg! De hele weg stappen gaat momenteel het beste. Maar schrikken van heel veel, bang van een schaap, beentje uitslaan naar mensen en honden graag. Niet opvoedbaar, dus, denk ik?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:21

Ik denk dat als een paard mij dat doet dat ik em juist in het voorwaartse aan het werk zou zetten.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:22

De mijne is dan abso geen haf, maar in die zin herken ik het hele verhaal dat die van mij ook bang is voor alles. Ik was altijd bergipvol en lief, maar sinds een tijdje ben ik daarmee opgehouden. Hetis gewoon gezeik. Vandaag was het ook weer feest bijvoorbeels, ik had vier darfbalken in de binnenbak gelegd en ik kwam er nog niet eens langs. Ook de hoek met de waterpomp inclusief deken erover was weer eng en drie mensen die langs de bakrand stonden. Dan lagen er nog twee dekens over de bakrand en tsja, als je dan niet optreedt wordt je bak steeds kleiner.....dus ik heb haar net als Steef doet in het voorwaartse werk gezet, veel schakelen, veel buigen, steeds bezig houden. En direct aangepakt als ze tegen m'n hulpen inging voor iets onbenulligs.

Maargoed, ik vraag me af of ik nog ontopic ben. Wegrennen is erg lastig, zal ik maar toegeven. Ik geloof niet dat iets toe te voegen heb aan m'n vorige reacties eigenlijk..... Haha!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:54

tja, ik ben het eens met Margreet Verward Haha!
ja wie had dat gedacht. inderdaad extra been geven als ze er vandoor gaat en dan laten galopperen. en goed lang. tot het punt dat ze echt niet meer kan en dan nog drie rondjes extra.
en die andere oplossing van Margreet, eerst laten longeren, vindt ik ook een goeie. laat haar eerst even lekker razen en dan ga je dr ontspannen rijden. en al gaat ze in galop aan de longe, dat geeft toch niet?
veel succes!
ennuh Margreet, we worden het nog wel eens eens denk ik. Haha!

Bon Jovi rules!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:41

hihi, wat grappig dat ik precies etzelfde als Rieja doe.

WAt ik nou et nadeel vind van dat laten rennen dat je van die monsters hebt die de eerste 10 minuten niet meer ophouden en dat je als et nog langer doet zelf toch wel eens een beetje moe begint te worden, en dat je dan op et laatst zelf moe bent en je paard blijft maar lopen dat et gewoon niet meer gaat en et nog geen zin heeft gehad, paard heeft zijn zin gehad want hij mocht rennen en ik ben doodop en kandaarna gaan dressuren wat als je pech hebt zwaar klote gaat doordat je zelf ff bij moet komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers