ik kan niet meer zitten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

ik kan niet meer zitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 16:47

Ik heb zelf al 9 jaar een pony. Hier kan ik echt heel netjes op zitten.

Nu rij ik ook regelmatig 2 paarden bij en ik kan echt niet zitten op ze. Draf gaat prima zolang ik licht blijf rijden, maar zodra ik probeer door te zitten verander ik in een stuiterbal. Mat galloperen heb ik ook nog moeite.
Een van de paarden die ik rij heeft een enorme draf. Zelfs als hij superlekker over zijn rug loopt kan ik er niet op zitten. Drama!

Ik weet het, veel zitten en lessen maar wat kan paardrijden toch ingewikkeld zijn Knipoog

Nog meer mensen die moeite hadden met de overgang pony-paard?
Hebben jullie nog meer tips voor me?

Black_Angel
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:37

heyz!
ik had problemen met overgang paard - pony. ik ben laasts van een paard gevallen dus nou rijd ik buiten even op een pony. en daar kan ik niet opzitten. lichtrijden stuiter ik al voorover.
je moet rustig ademhalen en zoveel mogelijk op je kont gaan zitten, benen lang houden en er aan houden. sinds kort zit ik heel veel door en je moet het langzaam aan op bouwen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:45

Zonder zadel oefenen. Nadat ik 1x zonder zadel heb gereden merkte ik dat als ik voor mijn gevoel heel erg naar achteren ging met mijn bovenlijf, dat ik hem dan wel goed kon uitzitten.
Maar als me pony niet over zijn rug/achterhand loopt stuiter je er ook zo af.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:51

Ik had dat in het begin ook. Je moet heel erg wennen aan de overgang.
Een paard loopt veel ruimer als een pony.
Het komt vanzelf goed hoor!! Knipoog:D

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:17

Ja ik ken het ook hoor.
Ik heb met mijn pony helemaal geen moeite op te zitten, maar zodra ik begin te draven op de KWPNer van mn vriendin wordt ik elke kant op geschud, voel me dan net als bij mn eerste drafje ooit.
Het is trouwens wel iets beter geworden, is een kwestie van veel oefenen.
Ergens is het wel jammer als je zo aan 1 dier gewent bent, mijn pony zit zo lekker dat ik met anderen gelijk al meer moeite heb.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:30

Ik ken het ook hoor, maar het maakt geen verschil of het een paard of pony is. De ene keer kan ik op een pony goed doorzitten en op een andere pony weer totaal niet. En op sommige paarden gaat doorzitten goed en op anderen weer niet. Het kan ook per dag verschillen. De ene dag kan ik het wel en de andere dag weer niet.
Het belangrijkst is om zelf te ontspannen en met sponsbillen op je paard te gaan zitten als je door wil zitten. Je moet je een beetje een aardappelzak voelen. Probeer het anders eens zonder beugels om door te zitten. Gaat na een tijdje ook beter.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 14:18

Lieke schreef:
Citaat:
Ergens is het wel jammer als je zo aan 1 dier gewent bent, mijn pony zit zo lekker dat ik met anderen gelijk al meer moeite heb.


Dat heb ik dus ook. Mijn pony is net een sofa en het kan dus alleen maar slechter worden.
Ik ga morgen maar weer eens een poging wagen.

Ik ben gelukkig niet de enige met het probleem!

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:58

Toen ik van een pony naar een paard ging had ik ook wat 'aanpassings probleempjes'.
Ik heb toen een paar keer zonder zadel gereden om er aan te kunnen wennen dat een paard toch iets anders loopt dan een pony. Nu rijd ik alleen nog maar paarden eigenlijk en vind ik het heerlijk zitten.
Blijf ontspannen als je door wil zitten.
Veel succes!!

RJS

Berichten: 433
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Anderen/Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:09

mss is aan de longe handig? een vriendin van mij had ook gigantische zitprobleempjes toen ze van pony naar paard ging, die heeft toen speciale 'zitlessen' gehad.. haar instructeur deed het paard aan de longe en zette hem ligt bij zodat ie gewoon lekker over zn rug liep.. vervolgens hoefde zij alleen maar op haar zit te letten... heeft haar heel erg geholpen.. so mss heb je daar wat aan?

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:05

ik heb er ook echt mega problemen mee ik kan niet maar dan ook niet doorzitten op maikie en ik ben het nu 4 weken aan het proberen maar het lukt niet....
ik ga binnenkort als ik terug kom van vakantie zitles nemen.