ENKELE passen middengalop.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

ENKELE passen middengalop.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 16:01

Na blessures, ziekte en drukte zijn Oop enik nu eindelijk in de L1 aangekomen. In iedere L1 proef komt het terug: enkele passen middengalop.

Leuk...maar Opium blijft na die "enkele passen" doodleuk doorracen. Ik ben nu aan het oefenen op tempowisselingen, in alle gangen, ook onder begeleiding van mijn instructrice. En in alle gangen gaat het goed, maar in de galop kan ik hem erg moeilijk terugrijden. Zwaarder zitten en ophoudingen kunnen op een slechte dag zelfs resulteren in enorme bokpartijen. Op de volte gaat het nog wel enigzins, maar in 1 of 2 proeven moet er een middengalop gedaan worden op de lange zijde. En dan weet ik echt niet waar ik blijf! Concoursen buiten staan dus ook weer even in de koelkast, aangezien ik geen zin heb om over het veld te vliegen.

Wie is tegen ditzelfde probleem aangelopen en hoe ga jij er mee om???


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:06

Gewoon blijven dooroefenen.. Ik denk dat het er vanzelf wel uitgaat.. was met mijn pony ook.. Haha!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 16:22

Maar je hebt geen specifieke oefeningen moeten doen, zoals bijvoorbeeld de tempowisselingen?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:38

hmm lastig,
ik begrijp dat het in alle andere gangen wel goed gaat?
Wat je zou kunnen proberen is aan galoperen op de lange zijde, en halverwege pas middengalop, dus maar twee sprongen, en wil hij niet terug gewoon voor het beschot parkeren en een paar flinke passen achterwaarts...

Dag lieve mama...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:39

Vooral in de galop veel schakelen. Eerst twee passen weg, en weer opvangen. Oefeningen als terug naar de draf en weer in de galop. Het paard moet reageren op jouw hulpen.

De L1 ben ik ook doorgekomen met het niet laten tonen van de middengalop hoor Haha!, kreeg ik dan alsnog een 5 voor. Met een 8 voor de verzorging is dat weer mooi gecompenseerd

:){

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:42

Gewoon rustig de tijd nemen eerst zorgen dat je het op de volte voor elkaar hebt vervolgens een stukje recht uit en als hij niet terugkomt weer een (grote) volte indraaien net zolang tot hij weer wel terug komt. Met op het schot trekken en een paar passen achterwaarts bereik je naar mijn idee alleen maar dat een paard nog meer spanning op gaat bouwen. heb je zijn rug wel eens na laten kijken?

Zidane Prix st Georges + 6 Inter1 +1
Snowpuppe's W-double-you Z2+14 verkocht naar Amerika
Da Vinci ZZ-LICHT +36 ZZ-zwaar+12 Prix st Georges+5 Inter 1 +5 inter2 +1 Grand-Prix startgerechtigd!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 16:57

Opium gaat eens in de maand naar de fysio, al is het alleen maar omdat ie het geweldig vind om gemasseerd te worden! Dus daarom denk ik niet dat het met de spieren/rug te maken heeft.

Op het schot rijden heeft met Opium idd geen zin, ik zou hem alleen maar pissiger en dus heter maken. Vechten met hem is onbegonnen werk, en dat wil ik ook eigenlijk niet. Het is niet dat hij onbestuurbaar wordt, maar hij gaat gewoon veel te hard! In andere gangen gaat het idd wel goed.

Dat hij naar mijn hulpen moet luisteren is een feit, en dat doet ie ook wel...maar dus niet in de galop. Op de volte rijden is idd vooralsnog het beste, maar hij durft best al bokkende uit de volte te breken.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:33

Wel lekker dat hij elke maand gemaseerd wordt kan je dat idd uitsluiten. Haha!
Gewoon rustig blijven trainen, het komt echt wel goed ik heb het met mike ook gehad naar voren ging wel maar terug.... Mijn voordeel was dat hij niet bokte dus daar kan ik je geen tip voor geven succes!

Zidane Prix st Georges + 6 Inter1 +1
Snowpuppe's W-double-you Z2+14 verkocht naar Amerika
Da Vinci ZZ-LICHT +36 ZZ-zwaar+12 Prix st Georges+5 Inter 1 +5 inter2 +1 Grand-Prix startgerechtigd!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:52

Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je niet te fanatiek je middengalop inzet... Als ik les heb oefenen we eigenlijk niet vaak de middendraf/galop, maar wel de inzet. Motto: "Het gaat niet om de kilometers, maar wel om de afdruk die je op dat moment voelt". Op het moment dat ik voel dat ze meer af gaat drukken en ik haar op dat moment dus door zou kunnen rijden is het goed. Natuurlijk rijd ik hem dan ook regelmatig eruit naar voren, maar dan alleen om het met extra afdruk weer terug te kunnen rijden en er zo iets 'extra's' aan over te houden (dus eigenlijk niet echt om de middendraf/galop zelf te oefenen).

Wat je zelf zegt over die tempowisselingen is de oplossing, maar hou het bedienbaar. Je hebt er immers niks aan om een keurige middengalop te rijden die je niet terug kan nemen! 3 passen ietsjes ruimer, en dan weer terug. Dit uitbouwen tot je die goede middengalop wel netjes terug kan rijden. Heel veel succes!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:38

Zodra je in het gewenste tempo zit meteen weer terug gaan. Zodat er enkel de kans is om een paar passen te gaan. Het klinkt een beetje vreemd, maar je gaat naar voren, en denkt meteen weer aan terug. Tijdens het trainen kun je een volte inzetten als ze niet terug gaat. En veel oefenen natuurlijk.
Een soort van schijnovergang dus, je doet net alsof je bv. naar voren gaat, maar rijdt vervolgens meteen weer terug.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 06:11

Oefen de middengalop op de grote volte, steeds paar pasjes vooruit en weer terug waarbij je varieert in de mate van verruimen. Soms een klein beetje verruimen, de andere keer weer wat meer. Dat uitbouwen totdat je echt een grote volte middengalop kunt en het paard goed leert terugkomen. Als dat lukt op de korte zijde proberen, dan vanaf halverwege de lange zijde. Ook tijdens eventuele buitenritten kan je het proberen, gewoon steeds weer inbouwen dat je paard leert varieren.

Je hebt in ieder geval een paard dat graag weg wil, als je dit voor elkaar kunt krijgen dan kan je straks goede cijfers halen voor je middengalop.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:54

Is een normaal probleem hoor. Ik denk dat veel ruiters dat meegemaakt hebben, en ik heb het soms nog wel eens als ze erg fris is. Idd veel schakelen, en ook een keertje op de lange zijde naar de verzameling toe rijden, zodat je paard niet die lange zijde alleen maar met middengalop associeert. Komt vanzelf goed. Welke elke dag consequent oefenen, of zo vaak als mogelijk!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:42

Ik weet nog de allereerste x dat ik L reed (toen was er nog geen L1 en L2). Ik dacht; ik zal die jury eens een knaller van een middengalop laten zien op de lange zijde. Nou, dat heb ik geweten!
Hij vertrok als een speer en wilde rechtdoor de ring uit galopperen. Ik heb hem echt nog net de bocht om kunnen trekken! Haha!

Maar volgens mij ben je wel op de goede manier bezig met oefenen.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:24

Buik inhouden. Dat hielp bij mij iig heel erg Tong uitsteken

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:57

Britty, ze zegt toch dat ze dat juist wel moet doen?

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:14

Ik oefen tempowisselingen in galop vaak op een volte.
Gewoon heel stapsgewijs naar voren en weer terug.
Je paard moet gewoon meer aan je zit komen.
En dan kunje best wel eens streng in komen als hij niet terug komt.
Als je dit elke dag even mee neemt in je training word je paard steeds sterker en zullen de tempo wisselingen ook steeds makkelijker gaan.
Wat ik zelf ook een fijne oefening vond, was op een kleine volte in een arbeids galop galoperen.
En als je naar de middengalop rijd de volte openen.
Op het moment dat je je paard terug rijd de volte weer sluiten.
Ze komen dan vaak toch wat makkelijker terug in tempo.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

RJS

Berichten: 433
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Anderen/Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:24

ik ben et helemaal eens met de aangedragen oplossing van tempowisselingen, maar als je nou eigenlijk toch wel stiekem nu weer op wedstrijd wil dan doe je de middengalop toch gewoon wat rustiger aan.. gewoon kijken of je em voor de lange zijde een beetje langzaam, onder tempo kan laten galloperen en dan op de lange zijde ietsje pietsje uitschuiven en gelijk weer terug.. je laat dan in iig een overgang zien... waarschijnlijk krijg je dan natuurlijk geen 6 of hoger maar dan kun je weer op wedstrijd zonder bij een ander de ring in te stuiven... ghighi... ik deed et ook een poosje hoor, met mn paard moest ik gelijk M1 starten, terwijl die nog héélemáál niet fijn was in de middengalop, maar zo kon ik wel mn preofje sturen, dat heet jury-vernaggelen (zegt mn instructrice altijd) en je wilt niet weten hoe váák et werkt

Muziek! God is a dj, life is a dancefloor, love is the rhythm and you are the music Muziek!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:57

Ik zou ook proberen ietsje te verruimen, maar nog lang niet voluit willen.
Dus nét tegen et 'uitbreken' aan zeg maar. Dan maar een puntje minder op wedstrijd, maar zo leer je hem wel bij je te houden.
En dan in de oefening steeds een klein beetje meer.. dus de grens opzoeken zeg maar.

SUCCES!

timeless
Berichten: 111
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:48

Ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt, maar ik had in de middengalop
dat ik ging knijpen met mij bovenbeen, zodra ik hierin ontspande viel het
paard in draf. Misschien omdat hij bij jou te hard gaat, dat je te gespannen gaat zitten, waardoor hij schrikt van jou "kijp" reactie.
Heel veel succes ermee!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 00:41

Ik heb eens op dat knijpen gelet, en idd!! Op hetmoment dat ik de middengalop in zet, trek ik mijn benen onbewust een stukje op. Ik heb (denk ik) de illusie dat ik mijn hulp dan sterker kan geven, wat natuurlijk helemaal niet zo is!

In de middendraf doe ik dat ook wel een beetje, maar minder. Belangrijk punt om aan te werken dus, ik denk dat het probleem hierin zit. Bedankt voor al jullie reacties!!!

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:17

Bij mij komt het ook voor...:/ Ik maak m'n benen superlang en maak halve ophoudingen. Maar ik ga vooral niet trekken, want als ik het niet doe denkt m'n pony van: hé, ik mag 'm piepen. Maar volgens mij doet ze 't dan juist niet, omdat ze het juist wil doen als het níet mag.. Haha.. Flink dooroefenen, lukt vanzelf. In elk geval heeeeel veel succes ermee!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:19

Bedenk wel dat het ENKELE sprongen ( Haha! ) zijn dus je hoeft het niet constant te laten tonen...

:){

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:19

[;ik

:){


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers