waarom een neusriem???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Sandyke

Berichten: 164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: sint-genesius-rode

waarom een neusriem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 14:34

Ik heb een vraagje ivm de neusriem. Ik had graag eens willen rijden zonder! Maar heb geen gedacht of het hetzelfde blijft.

Dus welk nut heeft een neusriem?

Kan je het gewoon van je hoofdstel halen en zonder rijden?

Heeft het negatieve kanten om zonder neusriem te rijden?

Ik zou het enkel willen doen, omdat het hoofd van je paard dan meer uitkomt en dat het fijner is!

Wie rijd er allemaal zonder neusriem? Hebben jullie dit gewoon van je hoofstel gehalt of een ander hoofdstel gekocht? Heb je hiervan foto'kes?

Mijn paard rijd met dit hoofdstel: (zou ik met dit hoofdstel zonder neusriem kunnen rijden?)
Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie antwoorden op mijn vraagjes!!!
Ik ben eens benieuwd.
alvast bedankt!
bye bye

Ik zie mijn Othello graag!


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:40

Gebruik de zoekfunctie eens Knipoog

- Offline -

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:54

tuurlijk kan dat, ik vind het zelfs beter. Met een neusriem kan je paard zijn mond niet open doen, maar dat zou die sowieso niet moetendoen, als 'ie dat wel doet ligt de fout bij de ruiter en die lost dat op door er een neusriem om te snoeren (je hebt ze zelfs met aansnoer dingen Bloos!).

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:16

Op het moment dat mijn neusriem eraf is legt mijn merrie meteen haar tong over het bit heen!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:17

IMO verzet, ga uitzoeken waarom!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:20

Verzet?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:20

neusriem dient als ik het goed hebben om het bit beter in de mond laten liggen. Iig NIET waarvoor sommige mutsen het durven gebruiken, de kaken plat de drukken Tong uitsteken
maar ik denk dat zonder neusriem ook wel gaat. Ik heb ook wegens omstandigheden een paar weken zonder neusriem moeten rijden en ik had nergens last van toen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:20

Duncan schreef:
tuurlijk kan dat, ik vind het zelfs beter. Met een neusriem kan je paard zijn mond niet open doen, maar dat zou die sowieso niet moetendoen, als 'ie dat wel doet ligt de fout bij de ruiter en die lost dat op door er een neusriem om te snoeren (je hebt ze zelfs met aansnoer dingen Bloos!).


Tja... Dat valt bij mij in dezelfde catagorie als "sporen zijn zielig"...
Maar goed...

Een neusriem zorgt wel degelijk voor een stabielere ligging van het bit en voorkomt dat het bit makkelijk in de mond "heen en weer" wordt "getrokken"...

Ik zou gewoon met blijven rijden...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:11

Een neusriem zorgt bij mijn weten voor een stillere ligging van het bit...

Ik rijd zelf eigenlijk altijd zonder neusriem, vind het ook mooier lijken, anders is het soms meer hoofdstel dan paard Haha!
Mijn paard rijdt er in ieder geval niet anders door Lachen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:13

een neusriem zorgt idd voor een beter ligging van het bit.
Als je echt zonder wilt rijden zou ik wel een kinriempje gebruiken.. Dan trek je het bit minder door zijn mond..

Dag lieve mama...

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:16

Wsternruiters rijden heel vaak zonder neusriem, maar wij hebben dan wel een kinketting aan het bit, zodat je het bit niet door de mond van je paard kunt trekken

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:28

Een neusriem omdoen omdat je anders het bit door de mond trekt, vind ik wel héel raar Boos! , wel lekker het bit er doorheen "rossen" , maar toch een neusriem erom .
Tip: haal eerst je sperriem eraf, en daarna je neusriem. voor sommige paarden is het best een overgang, en kunnen ze er zo wat aan wennen

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:45

als je wilt voorkomen dat je bit door het moet een kinriempje gebruiken.
ik ben bezig met mijn 4 jarige in te rijfden en ik rijd altijd zonder neusriem op mijn andee paarden ook

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:46

Ik rijd al enige tijd zonder neusriem, omdat deze kapot is.
Bevalt prima, merk totaal geen verschil toen ik nog met neusriem reed.

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:14

Ja waarom. Meestal om er voor te zorgen dat het paard zijn mond niet opendoet. Dit zou eigenlijk niet moeten gebeuren, want de mond opendoen is vaak een teken van verzet door bv een te onrustige of te harde hand van de ruiter. Door een neusriem zie je het niet, maar dat wil niet zeggen dat de oorzaak ook weg is. Andere mensen vinden een neusriem gewoon mooi. De één houdt van een smalle neusriem de ander van een brede. Of het voor een stabielere bitligging in de mond zorgt, weet ik niet, want westernruiters rijden volgens mij ook niet met een neusriem. Wel soms met trainen, maar om de reden dat het paard de mond dus niet open mag doen. Tijdens de wedstrijden mogen ze geen neusriem om als ik het goed heb. Ik rijd altijd zonder neuriem.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:16

Idd, zodat ze hun mond niet opendoen..
Maar wat maakt het verschil dan tussen een lage neusriem en een dubbele enzo? Scheve mond

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:39

Hayley schreef:
Een neusriem zorgt wel degelijk voor een stabielere ligging van het bit en voorkomt dat het bit makkelijk in de mond "heen en weer" wordt "getrokken"...


leg mij maar eens uit hoe.... ik zou echt niet kunnen bedenken hoe een neusriem het bit stabieler neer legt.... Jij volgens mij wel en daar ben ik heel benieuwd naar, voel me eerlijkk gezecht wel een beetje dom hoor Bloos

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:14

Als ik zonder neusriem rij ,dan heb ik een tanker i.p.v. een tinker,ze gooit haar tong over het bit.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:13

Ja da's vervelend, maar kan je dan niet achterhalen waarom die dat doet??? Ik ben nog steeds benieuwd naar het andwoord hoe een neusriem het bit stabiliseerd, zoals jullie misschien al 'hoorden' geloof ik er geen flikker van...

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:19

Volgens mij heeft het er een indirecte werking op. Ik bedoel, de neusriem zit niet vast aan het bit. Ik denk dat als je een lage neusriem hebt dat je paard zijn mond dus niet open kan doen, er weinig ruimte is voor tongspeling dus een minder beweegbaar bit. Ik zeg maar wat, maar misschien dat dit een theorie is. Met een hoge/engelse neusriem druk je volgens mij de kaken op elkaar en krijg je denk ik zo'n zelfde effect zoals bij de lage neusriem. Maar ik zeg al, ik rijd cheyenne ook zonder neuriem en we hebben nooit ergens last van. Taffy wordt gewoon bitloos bereden.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:35

ik snap niet, een (ben de naam kwijt)
zon neusriem die gekruist is, hoge, met 1 drukpunt op de neus
dat werkt o zo heftig in
maar het werkt toch enkel als het paard zijn mond opent?
hoe noemt dat nu? help Haha!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:36

dutske schreef:
ik snap niet, een (ben de naam kwijt)
zon neusriem die gekruist is, hoge, met 1 drukpunt op de neus
dat werkt o zo heftig in
maar het werkt toch enkel als het paard zijn mond opent?
hoe noemt dat nu? help Haha!

het het mexicaanse neusriem, maar dat is dan ook het enige dat ik zeker weet Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 05:55

ik heb mijn sperriem er gewoon afgehaalt en mijn neusriem zit zo los dat ze der mond gewoon een stuk open kan doen en ik kan alleen maar zeggen dat ze er goed op reageert.

in de springles was ze rustiger en nagefelijker met minder druk en met dressuur ook, dus ik rijd voortaan zonder sperriem en de neusriem heel los.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 06:47

mandybeauty schreef:
Volgens mij heeft het er een indirecte werking op. Ik bedoel, de neusriem zit niet vast aan het bit. Ik denk dat als je een lage neusriem hebt dat je paard zijn mond dus niet open kan doen, er weinig ruimte is voor tongspeling dus een minder beweegbaar bit. Ik zeg maar wat, maar misschien dat dit een theorie is. Met een hoge/engelse neusriem druk je volgens mij de kaken op elkaar en krijg je denk ik zo'n zelfde effect zoals bij de lage neusriem. Maar ik zeg al, ik rijd cheyenne ook zonder neuriem en we hebben nooit ergens last van. Taffy wordt gewoon bitloos bereden.


Zoiets dacht ik ook, ja. Dus een neusriem drukt gewoon de kaken op elkaar, of kan iemand anders er nog iets aan toevoegen???

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:03

xKatleentjex schreef:
het het mexicaanse neusriem, maar dat is dan ook het enige dat ik zeker weet Haha!

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Lachen
dank u Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers