De bekende en onbekende Lowina.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

De bekende en onbekende Lowina.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 17:52

Inmiddels is mij bekend geworden dat VOOR Faldo het keurschap heeft verkregen Rosie uitvoerig telefonisch contact heeft gehad met Zoer sr.
In dit gesprek is Rosie o.a. uitdrukkelijk verteld dat er van Lowina officeel geen stamboekpapier aanwezig is en ook geen levensnummer.
Bij de KNHS staat Lowina geregistreerd volgens de opgave van Zoer als een Faldo uit een Orthosmoeder. Echter zonder registratienummers of levensnummers.
Het officiele keurschap van Faldo werd gepubliceerd in IDS van 10 jan. 2002 pag. 5.

Rosie wist dus wel degelijk VOORDAT Faldo het keurschap werd verleend dat er van Lowina geen officiele stamboekregistratie in welk stamboek dan ook bestond.

Vervolgens werd Zoer enige tijd na het verleende keurschap opnieuw door het KWPN in de persoon van Johan Knaap benaderd met het verzoek aan Zoer om de sportprestaties van Lowina mee te nemen voor het KWPN in de WBFSH worldranking.
Alle twijfels omtrent de afstamming zouden echter moeten worden weggenomen. Anders zouden de prestaties van Lowina als kind van Faldo en KWPN fokprodukt niet bij die van het KWPN worden meegeteld.
Ook Knaap was dus volledig geinformeerd dat er van Lowina geen officiele stamboekregistratie bestond!

De WBFSH wilde vanzelfsprekend na de affaire Milton, die jarenlang ten onrechte als een KWPN fokprodukt heeft gestaan met als vermeende vader Marius, niet opnieuw dezelfde blunder begaan.
De geweldige sportprestaties van Milton zijn jarenlang ten onrechte op het conto van het KWPN bijgeschreven. En hebben het KWPN in die tijd als stamboek ten onrechte een zeer hoge internationale score bezorgd.
Van de zijde van het KWPN heeft men nooit geageerd tegen deze onterechte score. Noch heeft het KWPN enige moeite gedaan om de afstamming van Milton middels DNA op te helderen of op zijn minst officieel te maken dat Milton niet bij het KWPN als fokprodukt stond ingeschreven?
Ondanks dat ik heb aangeboden alle kosten van dit onderzoek te dragen. De WBFSH ranking viel niet onder verantwoording van het KWPN en daarmee was voor het KWPN de kous af. Maar wel profiteren van deze WBFSH omissie!
Zonder blikken of blozen werd de leden de hoge internationale score in IDS breeduit als een KWPN fokkerijverdienste voorgehouden. Dat hierbij schromelijk misbruik werd gemaakt van een paard dat geheel niet aan de KWPN fokkerij was ontsproten, deerde de beleidsmakers in het geheel niet.
Nee, de leden werd voorgehouden hoe goed het KWPN zich op het internationale niveau manifesteerde. Kassa en teren op de portemonnee van iemand anders. Nota bene ook nog teren op een paard met dat verguisde Arabische/Shagya bloed.

Zoer was echter niet van zins om gevolg te geven aan het verzoek van Knaap.
"Jullie wark'n niet met mie mit. Waorom zal ik dan met ou mitwark'n", was het antwoord van Zoer.
(CGJ12 Bij voorbaat mijn excuus voor de incorrecte spelling in het midden-Drents).

De weigering van Zoer is vervolgens de reden geweest, aldus Zoer, dat het KWPN de AID op hem afstuurde. Als het KWPN de afrekening van Lowina niet direct via de WBFSH kan toucheren dan moet Zoer de rekening maar betalen. Bovendien begon de hengstenhouder van Farmer het KWPN aardig in de nek hijgen en daar wilde het KWPN niet de dupe van worden.

Zoals gewoonlijk heeft ook dit muisje weer een veel langer staartje. Het zal mij benieuwen hoeveel gif er nog wordt gebruikt om het muisje voorgoed om zeep te helpen.
Het KWPN wast inmiddels de handen in onschuld. Rosie heeft de positie van Pontius Pilatus ingenomen en wil graag assisteren bij de kruisiging.
De spijkers zullen worden geleverd door de nieuwe sponsor van het KWPN: spijkerfabrikant Van Leeuwen.
Van Leeuwen voert al jaren de slogan:
"Met de spijkers van Van Leeuwen hangt Jezus al eeuwen".
Dan moet dat met Zoer ook lukken, zal het KWPN gedacht hebben.


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:21

Het is een uitzondering dat dit topic open gaat

Dit is de 3e en laatste kans. Al 2 x teveel.

Zodra er iemand offtopic gaat verdwijnt het hele zooitje.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:33

Idd Anna, het is niet alleen Zoer die hier schuldig is.

Het is ontzettend veel leesvoer wat er ontstaan is, en daaruit maak ik toch het een en ander op.
Lady gaat dus onder de naam Lowina. Lady heeft een papier en is een Farmer.
Zoer melde dat er een Faldo heeft bestaan, en vervolgens weer niet. DWR zegt idd een Faldo te hebben terug gevonden maar niet met zulke prestaties (zou het verhaal anders nog spannender maken)
Dus dan betekend dat, dat er ook een Faldo rond huppelt.
Toch wijst Zoer een fokker aan van zijn product en die meld een Creool te hebben gefokt.
Dan kom je dus uit op een Farmer, een Faldo en een Creool.
Lady is dus de Farmer, maar wie duide DWR aan met de Faldo en wel paard is dan de Creool.

Dan de vraag waarom is er nooit aan de bel gestrokken.
Er is een papier aangevraagt: Dat is niet nagegaan.
De fokster van Lady zag haar fokproduct al eens eerder onder de naam Lowina: Wil je dan als fokster niet dat jou naam daar bij komt ipv die van een ander?
Er is een fokker door Zoer aangewezen als zijnde fokker van Lowina: Deze heeft al die tijd moeten weten dat dat niet waar was, en hield ook netjes zijn mond dicht.

Het moet niet gekker worden joh Haha!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:37

Misschien had niemand ooit verwacht dat die Zoer nog eens zo hoog zou komen te starten...
Dat heeft namelijk heel lang niet zo realistisch geleken. Het is pas van de laatste 2, zeg 3 jaar dat hij zichzelf ook buiten Drenthe in the picture rijdt.

Er zullen vast een heleboel minder goede beestjes met een dito foutief papier rondlopen...
Sprak jaren geleden mensen die dachten hun Nimmerdor-merrie uit de opfok te mogen ontvangen, bleek een Zeddam te zijn. Was ook vos, leek er sterk op. Toen ze erachter kwamen waren beide partijen al aan 'hun' merrie gehecht, dus hebben ze het papier ook maar omgeruild. Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:29

Dees dit is ook weer netjes opgelost dan.
In het verhaal Zoer zijn er meerdere mensen die op de hoogte waren en toch is er nooit iets aan gedaan.
Tja dan hebben ook al deze mensen schuld en niet eentje vind ik.
Of het een probleem is wat vaker voorkomt weet ik niet, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt.
Omdat het verhaal steeds raardere wendingen gaat krijgen, blijf ik het volgen. Ik vind het interesant.

Anna: Soms heb ik er een beetje moeite mee, met waar jij op uit bent.
Ergens heb ik nu het gevoel dat jij niet over de Lowina/Zoer kwestie zelf praat, maar over hoe het mogelijk is dat de vaderpaarden aan Lowina iets hebben gehad, terwijl er is geweten dat Lowina Lowina niet is.
En ja dat vind ik ook erg vreemd.
Zoals meerdere malen word gezegt kwam het vroeger vaker voor dat het fout ging met papieren. Dus in feite zeggen de afstammelingen nog niks dan bij de hengst, want wie zegt dat dat echte afstammelingen zijn. Begrijp ik je daarmee goed?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:48

Op de site van de KWPN is ook te lezen dat een paard met de naam Lady (de farmer dochter) op 3 jarige leeftijd is ingeschreven in het stamboek..... als dit niet de Lowina/Lady was welke merrie dan wel?
Als het wel de Lowina/Lady was....hoe kan dan Faldo op papier verschijnen?
7 jaar geleden waren er al KWPN paspoorten, had je een KNHS paspoort als je geen stamboekpapier had.
Speculerend verder:
Zou het kunnen zijn omdat men wist dat Zoer Faldo had staan dat de papierloze Lowina via het KNHS een pasport verkreeg men toen dacht dat het een Faldo was? Dat ten tijde van het Chippen zo de naam Faldo verscheen?
Dat Zoer daadwerkelijk dacht dat de merrie Lowina van Dorina kwam?
En dat het soms ontzettend moeilijk is om een stamboek kantoordame er van te overtuigen dat er een fout is gemaakt door haar of een collega (eigen ervaring) En het zo kon gebeuren dat de er een paardje verscheen met een vader op papier die niet haar vader kon zijn....
Dat na tig keer rectificatie geen gehoor werd gegeven en toen datzelfde stamboek kwam met het verhaal dat Faldo niet de vader was, men eindelijk he he kon zeggen, een bewijs wilde hebben dat Faldo de vader was........... zo is het voor mij verklaarbaar waarom men een DNA weigerde, waarom bevestigen wat men al tijden riep?. (kan er nog een paar bedenken).
En of de acties van een DWR zoals hij die schreef hier op bokt geheel volgens de regels was..... heb ik mijn twijfels.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:01

Alane schreef:
Op de site van de KWPN is ook te lezen dat een paard met de naam Lady (de farmer dochter) op 3 jarige leeftijd is ingeschreven in het stamboek..... als dit niet de Lowina/Lady was welke merrie dan wel?
Als het wel de Lowina/Lady was....hoe kan dan Faldo op papier verschijnen?


Wat ik mij nu afvraag, als de echte Lady op driejarige leeftijd is ingeschreven in het stamboek en de echte Lady blijkt nu dus Lowina te zijn, heeft Lowina dan altijd rondgesprongen zonder papieren maar met een KWPN-brandmerk op d'r kont Verward . Of hebben ze de eigenlijk papierloze merrie destijds laten branden?


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:13

Dat geloof ik niet Ziolette want dan zou ze ook op de stamboekkeuring hadden moeten verschijnen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:28

greetje schreef:
Dat geloof ik niet Ziolette want dan zou ze ook op de stamboekkeuring hadden moeten verschijnen.


Ja, maar er staat toch dat ze is ingeschreven in het stamboek Verward . Dan neem ik aan dat ze als driejarige op de stamboekkeuring is verschenen en van het veulenboek is overgeschreven naar het stamboek.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:36

KWPN site schreef:
Op maandagmorgen werd op het KWPN-kantoor, op verzoek van Arend Zoer (de eigenaar van Lowina) een paspoort afgegeven van een merrie die op driejarige leeftijd onder de naam Lady werd ingeschreven in het stamboek.

boertjesfan
Berichten: 121
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 08:16

Ha, er is waarschijnlijk bewijs. Iemand die ook naar die stamboekkeuring toentertijd is geweest, had een foto gemaakt. Naast haar merrie staat: jawel Lady Lowina......... Ik ga die foto maar eens even ophalen......

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 08:57

Was Lady/Lowina toen al in het bezit van Zoer?

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 09:10

Nu bewezen is dat Lowina een farmer is, hoe gaat het dan met het keurschap van Faldo?
Die is immers preferent verklaard op o.a. de goede resultaten van Lowina!!!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:28

Ik snap het namen probleem trouwens helemaal niet.
Als je ieder paard, dat onder een andere(vaak ook nog sponsor) naam, dan zijn geboorte/stamboeknaam, in de sport uit komt, de AID in de nek moet sturen, dan wordt er wereldwijd geen wedstrijd meer gereden. Komt bij, dat totdat het betreffende beestje aan de keuring is geweest, je ook de stamboek naam nog kunt veranderen. Dus.................

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:49

Wie heeft er dan een namen probleem? Al hebben ze Sinterklaas en Zwarte Piet als wedstrijdnaam, dat verandert de zaak niet. Het gaat om de verkeerde afstamming en hoe ze die heeft gekregen.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:25

johanna13 schreef:
Nu bewezen is dat Lowina een farmer is, hoe gaat het dan met het keurschap van Faldo?
Die is immers preferent verklaard op o.a. de goede resultaten van Lowina!!!



Ja...daar ben ik ook wel erg benieuwd naar!!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:11

johanna13 schreef:
Nu bewezen is dat Lowina een farmer is, hoe gaat het dan met het keurschap van Faldo?
Die is immers preferent verklaard op o.a. de goede resultaten van Lowina!!!


Is hij al preferent verklaard?


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 13:21

GertJan"]
[quote="KWPN site schreef:
Op maandagmorgen werd op het KWPN-kantoor, op verzoek van Arend Zoer (de eigenaar van Lowina) een paspoort afgegeven van een merrie die op driejarige leeftijd onder de naam Lady werd ingeschreven in het stamboek.
[/quote]

Afgegeven is een DUPLICAAT stamboekformulier van Lady v. Farmer etc. wedstrijdnaam Lowina met het bijhorende voorgeschreven EU-paspoort. Dit EU-paspoort is vervolgens door de KNHS aangepast overeenkomstig de FEI bepalingen in een geldig FEI-paspoort voor deelname aan internationale wedstrijden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:43

GertJan"]
[quote="KWPN site schreef:
Op maandagmorgen werd op het KWPN-kantoor, op verzoek van Arend Zoer (de eigenaar van Lowina) een paspoort afgegeven van een merrie die op driejarige leeftijd onder de naam Lady werd ingeschreven in het stamboek.
[/quote]

Hier raak ik even verward door,
Er werd dus een paspoort afgegeven van een bestaand paard?
Daar lees ik in dat er dus een papier "geleend" is van een ander paard en daar is de naam Lowina bij gekrabbelt.
Dit toont dus aan dat Zoer wist dat de merrie Lady heet, en dat heeft veranderd.
Of is dit misschien een stukje over de afgelopen dagen?
Anders raak ik zometeen wel heel erg in de war.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:45

holly schreef:
Hier raak ik even verward door,
Er werd dus een paspoort afgegeven van een bestaand paard?
Daar lees ik in dat er dus een papier "geleend" is van een ander paard en daar is de naam Lowina bij gekrabbelt.
Dit toont dus aan dat Zoer wist dat de merrie Lady heet, en dat heeft veranderd.
Of is dit misschien een stukje over de afgelopen dagen?
Anders raak ik zometeen wel heel erg in de war.



Ja, Holly dat heb ik nu ook....hoe zit het nu...wie kan dat kort op een rijtje zetten??

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:51

Stephany schreef:
Ja, Holly dat heb ik nu ook....hoe zit het nu...wie kan dat kort op een rijtje zetten??


Ach zo blijft het spannend zullen we maar denken Tong uitsteken

Het punt voor mij is, dat alle Zoer knipsels steeds van tekst en uitleg veranderen.
Eerst is er wel een Lowina van Faldo,
Dan zegt hij perongeluk een papier te hebben verwisseld,
dan is het niet verwisseld want er was geen papier,
dan is er een fokker aangewezen, die de fokker niet is.
En nu was er weer wel een papier en wist hij dat het lady was, maar is de naam gewoon veranderd.

Om het allemaal makkelijker te maken zullen we maar zeggen Haha!


*Edit: vergeet ik toch bijna, dat lady een famer is, maar door het leven ging als een Faldo en dat de fokker zegt dat het een Creool is. Hihi 3 paarden in het spel aanwezig en alleen Lady die terecht is*
Laatst bijgewerkt door holly op 17-07-04 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:52

zoiets ja.... Schijnheilig

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 13:56

johanna13 schreef:
Nu bewezen is dat Lowina een farmer is, hoe gaat het dan met het keurschap van Faldo?
Die is immers preferent verklaard op o.a. de goede resultaten van Lowina!!!


DeeWeeRrr



Berichten: 7

Geplaatst: 14-07-04 21:37

--------------------------------------------------------------------------------

Pipo schreef:
Wat een onthaal voor een kwpnman
Ja, dat verbaast me idd. Heb de afgelopen maanden meestal geamuseerd gelezen en gezwegen. Nu dacht ik: kan geen kwaad om een paar feiten te melden. Bijvoorbeeld: dat Lowina nooit heeft meegeteld voor de fokwaarde van Faldo.
Het was 1) de hoge fokwaarde van Faldo 2) de eigen sportcarrière van Faldo 3) het grote aantal kinderen in de hogere springklassen en 4) toppaarden als Lincoln en Lowina die voor het keurpredicaat zorden. Lowina heeft dus bepaald niet de doorslag gegeven.
Nogmaals: in de hoge index van Faldo is de sportstand van Lowina niet verwerkt. Nu we een link in ons systeem hebben met het levensnummer van Lady, gaat zij (Lowina dus) wel meetellen voor Farmer. Overigens moet je hier geen overspannen verwachting van hebben: er zijn veel kinderen van Farmer.

In deze toelichting beweert Rosie dat Faldo keur verklaard is op de 4 bovenstaande criteria.
Volgens de KWPN criteria kan het keurschap worden verkregen op de EXTERIEUR-EN sportvererving van de betrokken hengst.
Kennelijk is bij Faldo van deze criteria afgeweken. Aangezien Faldo maar zeer matig scoort op de exterieurindexen en het keurschap heeft verkregen enkel en alleen op basis van zijn prestatievererving en daarin werd de score van Lowina wel meegenomen!
Resultaten 2001: Betrouwbaarheid: 62%. Hoogtemaat:-0.39. Exterieur: 100. Beweging: 97
De belangrijkste afwijkingen
Model: vierkant: 104
Hoofd-halsverbinding licht: 96
Halslengte: kort: 102
Verloop lendenen: week: 104
Stand achterbeen: steil: 107
Kruisligging: hellend: 96
Kootstand: week: 96
Kwaliteit benen hard: 96
Stap ruimte: kort: 103
Draf ruimte: kort: 103
souplesse stug: 103
kracht slap: 103
houding duwend: 103

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:15

En als je er dan van uit moet gaan dat 100 het gemiddelde is, lijkt dit dus helemaal niet zo verkeerd, ken zat dekhengsten die veel slechter scoren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:20

Ik als niet stamboek fan en iemand die weinig tot niets zich verdiept in stamboeken.........

zegt op deze materie.................. who gives a **** Peerd springt de sterren van de hemel

wat mij betreft is het een vullisbakkie.

Ik snap best wel dat het voor een hengst belangrijk is dat zn nakomelingen het goed doen......... en dat er meerdere gegadigde zijn die graag de vader van het paard willen zijn, netzoals er meer gegadigde mannen zijn voor buitenechtelijke kinderen.........

Ik snap de ophef over het verhaal niet helemaal.......... het paard Lowina doet het goed, en tja pa is unknown.............

In dit regelachtige landje kan dat dus schijnbaar niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, hagelslag, Mizsz_Kitty, rooslover, spruitje12, ynskek en 41 bezoekers