Recept hemelse modder + eieren splitsen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Recept hemelse modder + eieren splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 21:56

Ik ben een week alleen thuis en nou komen morgen mijn beste vriendin + vriend eten. Zij hebben allebei al een keer gekookt dus nu ben ik aan de beurt, ben van plan om Portugese fornello te maken met als toetje hemelse modder (soort van chocolademousse maar dan anders geloof). Ik wilde eerst aardbeien met slagroom maar die zijn giga duur op t moment en dr zitten er niet eens zo veel in een bakje, en aangezien mijn budget niet zo heel groot is doe ik dat maar niet. Toen kwam een collega op het idee van hemelse modder, leuk plan, maar dan moet ik wel een recept hebben! Moet het morgenochtend al maken omdat ik morgenmiddag moet werken, hoe veel tijd gaat er in zitten ongeveer? En heb wel gezocht op internet naar recepten maar ben erg benieuwd naar de recepten van andere bokkers, dus brand maar los! Haha!

Verder kwam ik in een aantal recepten tegen dat je eieren moet splitsen. Nou begrijp ik wel dat je dan eigeel en eiwit moet scheiden, maar hoe doe je dat? Verward

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 02:03

Eieren splitsen: Breek het ei op de rand van een glas doormidden (voorzichtig). Nu het eigeel van het ene eierschaaltje naar de andere laten glijden. Als je het eiwit nodig hebt, opvangen, anders gewoon boven de gootsteen doen.

Voor hemelse modder... slechts een recept of 30-40 op smulweb. Dus meldt je even aan, zou ik zeggen.
Hier eentje (voor 6 personen):
3 melkchocolade repen van 100 gram 3 pure chocolade repen van 100 gram 1 pakje slagroom 4 eieren een beetje suiker

De chocolade au bain marie laten smelten. Daarna het eigeel erbij toevoegen. In de tussentijd dat de chocolade aan het smelten is de slagroom stevig kloppen, maar niet al te stevig. Het eiwit ook stevig kloppen. Als de chocolade en het eigeel gemegd zijn. Het mengsel rustig door het eiwit scheppen. Als dat klaar is de slagroom erdoor scheppen. Daarna het geheel in de koelkast zetten en stevig laten worden. Het lekkerste is als je tot de volgende dag wacht.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 02:41

Als je zo'n thee-bol achtig iets hebt kun je dat ook gebruiken om eieren te splitsen, werkt ook best goed. Gewoon het ei in het bolletje laten lopen, eiwit loopt door het 'filtertje' naar buiten, eigeel blijft in 't bolletje.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:27

Je hebt er zelfs speciale lepeltjes voor, met één of twee gaten erin. Maar ik laat inderdaad ook gewoon het eiwit eruit lopen en hou het eigeel gewoon in de schaal. Zo'n eiersplitsding gebruik je zelden en ligt alleen maar in de weg... Knipoog

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:42

Nou, als je 6 repen chocola EN eieren EN slagroom moet kopen, ben je denk ik met aardbeien goedkoper uit! Haha!

Klink lekker, ga ik ook eens maken... Denk er wel om dat je kom en mixer VOLLEDIG VETVRIJ zijn als je eiwit gaat kloppen. Anders krijg je het nooit stijf!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:46

Over het eieren splitsen: gewoon je handen wassen, ei op de rand van een schaaltje kapot tikken en vervolgens je vingers gebruiken om het ei te splitsen. De ei-dooier blijft achter in je hand (maak dus van je vingers een kommetje waar het ei in zit) en het wit gaat in het schaaltje (mits je je hand boven het schaaltje houdt Tong uitsteken )

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:16

Maar Miepmiep, het recept dat ik erop zette is voor 6 personen. Er staan nog tig andere variaties op smulweb, veelal met minder repen chocolade.