hoofdstel indoen een ramp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

hoofdstel indoen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 19:24

sinds in mieke rij nu 1,5 jaar is het hoofdstel indoen nog steeds een ramp. IK doe het nu met brokjes anders sta ik uren te klungelen met haar. En mieke wordt pist en ik ook. Als ik het in stal doen dan gaat ze rondjes lopen en ze heeft al een keer een hoofdstel kapot getrokken. Ze loopt dwars door je heen. Zo eentje is ze wel. Een hele dramkop. Als ik het in het gangpad doe dan rend ze weg. Vorige keer was ze na buiten gerend en ik rende er achteraan. Ik wil gewoon dat ze normaal een hoofdstel in doet net als ieder ander paard.

wie heeft er tips

om haar nekken hangen en haar neus dichtknijpen helpt niet


madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:58

Misschien als je hem vast hebt staan, het hoofdstel over het halster aandoen, en dat een paar keer. Misschien dat ze dan in ieder geval leert wat stil te staan, want dan kan ze immers niet weg. Haha!

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar belangrijker om aardig te zijn.

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:03

of iemand vragen die je helpt...

Lachen

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:29

miekelover schreef:
om haar nekken hangen en haar neus dichtknijpen helpt niet


Misschien lukt het als je het gewoon met geduld doet...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:31

madacha schreef:
Misschien als je hem vast hebt staan, het hoofdstel over het halster aandoen, en dat een paar keer. Misschien dat ze dan in ieder geval leert wat stil te staan, want dan kan ze immers niet weg. Haha!



En idd, vraag er anders hulp bij!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 20:33

Leoniez schreef:
of iemand vragen die je helpt...


nee ik wil het alleen kunnen oplossen. Veel geduld heeft mieke niet

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:36

miekelover schreef:
nee ik wil het alleen kunnen oplossen. Veel geduld heeft mieke niet

Jij moet geduld hebben Knipoog En als de pony pissig word, moet jij rustig blijven. Heel moeilijk, i know!

En waarom wil je het beslist alleen oplossen? Als een ander je helpt, en het lukt wel, dan kan je het later toch ook alleen doen??

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:41

je moet gewoon rustig blijven en tegen haar praten en kalmeren.. het is ook niet niks zo'n ding in je mond! Ze vind het waarschijnlijk helemaal niet leuk! Maar je moet niet boos worden en gaan slaan of wat.. dat zorgt alleen maar voor angst.
Gewoon rustig blijven en geduldig zijn!

__Carmen__

Berichten: 1189
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:43

Hoffieeeh schreef:
Jij moet geduld hebben Knipoog En als de pony pissig word, moet jij rustig blijven. Heel moeilijk, i know!

En waarom wil je het beslist alleen oplossen? Als een ander je helpt, en het lukt wel, dan kan je het later toch ook alleen doen??


ik ben het wel een beetje met anouk eens, ik heb hetzelfde probleem en ik wil het ook zelf kunnen. als ik dan alleen ga rijden kan ik tenminste het hoofdstel in krijgen Knipoog en inderdaad, met geduld bereik je ook een hoop. die van mij houdt zijn tanden stijf op elkaar, maar meestal geeft hij het na een paar minuten toch op als hij merkt dat ik niet opgeef. veel succes ermee OK dan!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:45

Geduld hebben!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:45

Wellicht een keer de tanden na laten kijken, of proberen er achter te komen waarom ze het niet wilt. Als er iets is, meteen verhelpen, anders wordt het van kwaad tot erger! En daar schiet je ook niets mee op!

Als er echt niets is, dan is geduld de enige remedie... probeer misschien een beetje stroop of honing op het bit te smeren, soms wil dat helpen. Ik weet het, het wordt dan een smeerboel, maar ja, je moet ergens beginnen...
Succes!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:46

En niet ieder paard is hetzelfde dus je kan niet verwachten dat hij zijn hoofdstel net zo snel aanneemt als alle "andere" paarden xx

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:47

Je kan toch ook eerst iemand om hulp vragen, en het later pas zelf leren doen? Volgens mij kan je geen enkel paard helemaal in je eentje beleren, het is echt niet gek om iemand anders om hulp te vragen, en als het dan wel lukt kan je het langzaam afbouwen zodat je het uiteindelijk alleen kan! Lachen

En rustig blijven natuurlijk, in ieder geval niet pissed worden, hoe moeilijk het ook is. Lachen

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 20:50

ik heb van me zelf al weinig geduld want soms dan doet ze het in 1keer zonder boos te wordne en de andere keer vertikt ze het gewoon.

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:52

Heel veel geduld hebben misschien? En aan het halster vastzetten, en dan oefenen....

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:59

Desnoods zet je haar vast met een halsband. Dan kan ze iig niet weglopen. Zelf rustig blijven en uitkijken dat je niet met het bit tegen de tanden slaat. Zelf gewoon rustig doorpakken zonder kwaad te worden is bij de meeste paarden zowiezo de beste manier.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:03

In je profiel las ik dat je een haflo arabier rijdt. Een beestje met veel temperament dus. Boos worden op deze dieren heeft totaal geen zin. Het enigste dat je daarmee bereikt is dat ze helemaal niets meer voor je wil doen en bereik je dus het tegenovergestelde. Wel is het belangrijk duidelijk en consequent te zijn. Nee is nee en ho is ho. Als ze daar niet naar luisterd is 1 flinke tik op de borst met een hard HO erbij helemaal niet erg, maar ga niet uit je dak, want dan is het eind zoek.

Als ik jouw was zou ik het toch eerst met twee personen proberen. Het is een beetje kortzichtig dat je dit probleem absoluut in je 1tje wilt oplossen, terwijl je je pony met 2 personen misschien eerder vertrouwen kan geven en daar gaat het toch om? Zet haar in de box met d'r kont in een hoek en laat de 2e persoon ervoor zorgen dat ze niet weg kan draaien en achteruit lopen. Zelf heb je het hoofdstel in in je linkerhand. Houd het halverwege vast en leg die hand op de neusrug. Met je rechterhand begeleid je het bit naar/in de mond. Blijf rustig en praat veel met je pony. Aai haar tussen door over de hals en geef haar af en toe een klopje. Absoluut geen haast hebben. Vooral goed belonen als het goed gaat, maar ook weer duidelijk zijn als ze bv naar voren wil lopen, immers ho is ho. Als het bit in de mond zit, rustig het kopstuk over de oren begeleiden en dan uitgebreid belonen. Als het met z'n 2-en zo goed gaat, dan kun je het weer alleen proberen.

Bedenkt dat jij degene bent met mensen verstand en dat jij degene moet zijn met het meeste geduld. Schuif dit probleem niet naar je pony. Waarschijnlijk heeft ze een nare ervaring opgedaan in het verleden en is haar vertrouwen totaal weggenomen. Jij bent degene die haar dat kan teruggeven, mits je het goed aanpakt en je eigen trots opzij kan zetten.

Nb. zoals al eerder gezegd, misschien is het verstandig om even het gebit en de mond na te laten kijken?
Laatst bijgewerkt door Ophelia op 16-07-04 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:06

Staat ze met een halster aan op stal?
Als dat niet zo is, moet je dat maar een keertje doen. Quiny doet net hetzelfde (wss is ze mishandeld, want ze is na een jaar nog altijd heel schuw), maar als ze net uit de wei komt en dus haar halster aanheeft, loop ik naar haar toe met een snoepje in mijn ene hand en het hoofdstel achter mijn rug. Ik geef haar het snoepje, neem haar hoofd vast, doe de teugels om haar hoofd en beloon haar dan.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 21:11

[quote]In je profiel las ik dat je een haflo arabier rijdt. Een beestje met veel temperament dus. Boos worden op deze dieren heeft totaal geen zin. .[quote]

ja ze is erg dramerig. Als ze op stal staat 10min is haar stal omgebouwd tot een stal met veel stront. Ze maakt zich erg druk. Met poesten enz zet ik haar tussen de lijnen en dat gaat goed. Het hoofdstel doe ik met brokjes erg fout van mij. Vorige keer kwam er een instructrische langs ik heb daar zelf geen les van en die kreeg het bit in 1keer in. Ik stond met open mond te kijken. Net of ze magische handen heeft Schijnheilig. De rust tussen mij en mieke is erg moeilijk te vinden. Ze heeft telkens wel iets anders om mij te pesten. Ook als ik der uit het land moet halen duurt dat een eeuw voordat ik haar eindelijk te pakken heb. en dan verzint ze weer iets anders Verward

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:15

Misschien moet je de schuld dan eerst bij jezelf zoeken voordat je verder gaat. Je zegt zelf al dat je niet veel geduld hebt en daar ligt je probleem denk ik. Dit is geen verwijt ofzo, ik heb dit probleem vroeger ook gehad Schijnheilig , maar ben met de jaren wijzer geworden en heb gemerkt dat je met geduld en gezond verstand meer bereikt dan met de botte bijl. Het zegt al genoeg dat die instructrice totaal geen probleem had met het hoofdstel omdoen....

Btw, ik denk niet dat Mieke je "pest", maar dat is wat jij ervan maakt om er dan vervolgens weer boos om te worden?? Of zie ik dat verkeerd??


KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:28

miekelover schreef:
nee ik wil het alleen kunnen oplossen. Veel geduld heeft mieke niet


het gaat om het geduld dat JIJ hebt. Als je geen geduld hebt moet je niet gaan paardrijden...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:31

KarinvdM schreef:
het gaat om het geduld dat JIJ hebt. Als je geen geduld hebt moet je niet gaan paardrijden...



nee inderdaad! Geduld is een schone zaak...

(zei ik dat goed mensen help me Bloos! )

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:09

Twinkelbell schreef:
Wellicht een keer de tanden na laten kijken, of proberen er achter te komen waarom ze het niet wilt. Als er iets is, meteen verhelpen, anders wordt het van kwaad tot erger! En daar schiet je ook niets mee op!

Als er echt niets is, dan is geduld de enige remedie... probeer misschien een beetje stroop of honing op het bit te smeren, soms wil dat helpen. Ik weet het, het wordt dan een smeerboel, maar ja, je moet ergens beginnen...
Succes!

Volledig mee eens OK dan!

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:37

Zoals ik het lees kan je pony alle kanten op als je het hoofdstel in wil doen, omdat ze los staat. Daar maakt ze gebruik van. Dat deed mijn paard ook en het was een groot drama. Hij had nergens problemen (fysiek dan), hij zag alleen een kans en daar maakte hij gebruik van.

Ik heb het als volgt opgelost. Ik heb een halster gekocht waar je alles los van kan maken, zodat je het onder het hoofdstel vandaan kan halen als het eenmaal in is. Ik zet hem vast en doe zo het hoofdstel in. Als het hoofdstel bit in is haal ik het halster erondervandaan. Hij heeft heel snel in de gaten dat hij geen kant op kan en nu doet hij zijn mond al open als ik met het bit aan kom. De hele stress is eraf bij hem en bij mij. Maar zodra ik het op een ander manier doe is het weer een drama. Hij meer lol en ik steeds kwader.
Voor mijn paard is het gewoon een (machts)spelletje en zodra hij een kans(je) ziet dan gebruikt hij hem en door het halster te gebruiken heeft hij op dit punt verloren dat ziet hij in en geeft zich eraan over.

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:40

Nog een kleine tip, als je toch met brokjes wil werken, geef dit dan als het hoofdstel in is, niet tijdens, dit hebben ze snel door en hebben het brokje al op voordat het bit in is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 28 bezoekers