ZDP (Zuchtverband Fur Deutsche Pferde)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tristan2000
Berichten: 197
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Leek

ZDP (Zuchtverband Fur Deutsche Pferde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 20:17

Hallo,

Wie kan mij iets meer vertellen over ZDP (Zuchtverband Fur Deutsche Pferde)?
Wij gaan namelijk zondag naar een paardje kijken net over de grens in duitsland, wat geen kwpn-er is maar wat ingeschreven staat bij het ZDP.
Is dit vergelijkbaar met KWPN maar is het alleen Duits of weet iemand hier meer over?

Ik hoor het graag.
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Marianne

Beter een lief paard dan een verre vriend!


Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:56

Verplaatst van VMR naar FA.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:04

Beetje vergelijkbaar met AES. Ze registreren eigenlijk heel veel, ook hengsten die nergens anders gekeurd zijn.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:17

Tristan2000 schreef:
Hallo,

Wie kan mij iets meer vertellen over ZDP (Zuchtverband Fur Deutsche Pferde)?
Wij gaan namelijk zondag naar een paardje kijken net over de grens in duitsland, wat geen kwpn-er is maar wat ingeschreven staat bij het ZDP.
Is dit vergelijkbaar met KWPN maar is het alleen Duits of weet iemand hier meer over?

Ik hoor het graag.
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Marianne


Het is niet te vergelijken met het KWPN.,überhaupt is er geen een duitsstamboek te vergelijken met het KWPN al menen sommige dat.

ZfDP is een stamboek die niet aan de binnenlandse landsgrenszen is gebonden.

Zij is ontstaan uit onvreden over de geleide stamboeken.

Maar het uiteindelijke resultaat is het zelfde.
Nl. een paard/pony fokken voor doel waarvoor de markt het dier vraagt.

En waarbij de hengsten een verplichte verr. test hebben afgelegd.
Met als resultaat bv. leistungsklasse I,II,III.

Daarom kan een hengst van het ene stamboek met Leistungsklasse I of II
dezelfde vergelijkbare cijfers hebben als een hengst van ZfDP
Daar ze allemaal hun test hebben doorlopen in een der Duitse verrichtingsproeven .
Verder zijn er nog hengsten die via de sport hun dekpredikaat hebben behaald.

Kortom in Duitsland wordt een hengst goedgekeurd voor het leven ,als hij aan de nationale verr. eisen heeft voldaan.
En kunnen haast niet afgekeurd worden.( En of er mee gedekt wordt,bepaald uiteindelijk ook de fokker)
In tegenstelling van Nederland waar je overgeleverd bent aan de grillen van besturen en tijdelijke inzichten van experts.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:08

Hier een voorbeeld van hengsten die aan een verr.test hebben deelgenomen.

http://www.warmblutpferdezucht.de/hlp/h ... -4-04.html

De eerste cijfers van het LN -getal=Levensnummer. ( bv. 09-00070-00)staat voor het stamboek waarvoor de hengst in eerste instantie is goedgekeurd maar kan ook bij een ander stamboek zijn.
nl. Het levensnummer staat voor het reg.stamboek waarbij het dier als veulen is geregistreerd.

Bij goed gevolg in de ogen van een ander stamboek kan zo'n hengst daar weer erkend worden.

Hij hoeft dan geen verr. meer te lopen.

Zo zie je dat sommige hengsten wel bij 6 stamboeken erkend zijn.

Is zo'n hengst daar niet erkend ,kun je toch je veulen daar registreren gewoon in het hoofdboek als je even bv. € 150 ,- LAPT.

Vandaar dat grote comm. hengstenhouders proberen hun hengsten bij zoveel mogelijk stamboeken erkend te krijgen.
Dat bespaard de fokker weer de extra reg. kosten.
Maar uiteindelijk maakt het geen verschil.
Hengsten die maar bij het oorspronkel;ijk stamboek alleen zijn geregisteerd zijn ook weer goedkoper in het dekgeld.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 06:58

Bij het ZFDP heb je ook bonte hengsten. Kleur wordt daar zeker niet geweigerd.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 07:34

petraaken schreef:
Bij het ZFDP heb je ook bonte hengsten. Kleur wordt daar zeker niet geweigerd.


Zij vertegenwoordige vele rassen.
Wat ook bij meeste Duitse andere stamboeken het geval is.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 07:59

Wil je gelijk wat gekeurd zien worden wat nergens terrecht kan: daar kan het.
Verder zijn gewoon alle hengsten aanvaard die ergens anders gekeurd zijn.
Hun website: http://www.zfdp.de/

Citaat:
Der Zuchtverband für deutsche Pferde e.V. (ZfdP) wurde 1974 gegründet und ist seit 1984 von der Deutschen Reiterlichen Vereinigung anerkannt und ist die einzige Züchtervereinigung, die bundesweit anerkannt ist und nahezu alle Pferderassen betreut, die in Deutschland gezüchtet werden.
Die Devise des ZfdP lautet:
OFFEN • LIBERAL • FORTSCHRITTLICH

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:06

Zannekin schreef:
Wil je gelijk wat gekeurd zien worden wat nergens terrecht kan: daar kan het.
Verder zijn gewoon alle hengsten aanvaard die ergens anders gekeurd zijn.
Hun website: http://www.zfdp.de/


Wil je gelijk wat gekeurd zien worden wat nergens terrecht kan: daar kan het.

En ze moeten ook gewoon hun verr.test doen.
Dus geen verschil.
Bij andere stamboeken loopt ook bocht tussen in de eind uitslag van een verr. test.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:18

Niet elke hengst die de verrichtingen (al dan niet succesvol) loopt wordt goedgekeurd bij de andere stamboeken. Er zijn zeker niet gekeurde hengsten die de verrichtingen beter lopen dan hun gekeurde collegas.

Verder kan je volgens mij bij ong elk veulen papieren krijgen (als de vader niet gekeurd is maar wel bekend).

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:41

Zijn ze ook door Fn anerkannt en kun je dan ook aan het Bucha deelnemen?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:43

Excuseme schreef:
Zijn ze ook door Fn anerkannt en kun je dan ook aan het Bucha deelnemen?


Ja.

En hier staan ze ook tussen.

http://www.wbfsh.org/

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:47

Te vergelijken met AES

Tristan2000
Berichten: 197
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 14:04

Zannekin schreef:
Te vergelijken met AES


En dat houdt in?

Beter een lief paard dan een verre vriend!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:51

Ik doe geen uitspraak over kwaliteiten, gewoon wat waar kan en wat niet. AES is ook lid van de WBFSH. Die keuren ook veel hengsten die in een ander stamboek niet terrecht kunnen. Je kan ook makkelijker een veulen geregistreerd krijgen, aanvaarden uiteindelijk meer dan een ander.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:21

Zannekin schreef:
Ik doe geen uitspraak over kwaliteiten, gewoon wat waar kan en wat niet. AES is ook lid van de WBFSH. Die keuren ook veel hengsten die in een ander stamboek niet terrecht kunnen. Je kan ook makkelijker een veulen geregistreerd krijgen, aanvaarden uiteindelijk meer dan een ander.


Ik ken genoeg Hannoveraner geregistreerde dieren die ik nog niet wil ruilen tegen een van de slechtere Aes-ers.

Heb nu eens door dat Stamboeken meer een folklore is uit een verleden.

Als je de hele middag de sport in Aken zit te volgen en ziet hoe 40000 mensen meeleven met deze sport dan ontdek je pas dat Stamboeken niets anders zijn dan tussenregistratieburo's voor paardenpaspoorten.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:46

Daarom heb ik ook niks over kwaliteit gezegd.
Ik persoonlijk ben meer voor een stamboek dat graag de folklore behoudt, dat een bepaald type paard nastreeft en dat toch wel ergens keurt op exterieur, foto's en de kwaliteit die het zelf nastreeft. Tuurlijk zijn er veel goeie AESers.
Registratiebureaus kunnen me zo niet boeien. Is persoonlijk: de ene houdt van folk, de andere van techno Lachen.

Als ik enkel een registratiebureau zocht had ik evengoed bij BWP kunnen blijven: ideaal, ook Oldenburg gaat die kant op. Dan krijg je een mengelmoes, vooral van merrielijnen, wat het fokken er niet makkelijker op maakt. Ik ben meer antiek van opvattingen zeker....

Mijn boodschap naar de topicstarter was dan ook dat het paard in kwestie zeer uiteenlopend van kwaliteit, type en bloedlijnen kan zijn; dat je het maw beter gewoon beoordeeld op wat het zelf voorstelt, met minder houvast dan dat je kijkt naar een dier uit bewezen stammen, wat meestal ook bij een ander stamboek is ingeschreven (uitzonderingen nagelaten).

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:20

De vraag was,wat is het ZfDP.
Daar werd even een soort minderwaardige uitleg aangegeven.
Wat ik even heb proberen anders te omschrijven.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:47

Beter dan het kwpn!
Die weten waar ze op moeten letten met fokken en doen niet aan vriendjes politiek en natte vinger werk.


NoireIdylle

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:00

johanna13 schreef:
Beter dan het kwpn!
Die weten waar ze op moeten letten met fokken en doen niet aan vriendjes politiek en natte vinger werk.


Weet ik ook nog een leuke: Vriendin van me gaat met haar Larduc x Sit This One Out merrie gisteren naar de CK in Ermelo, omdat ze vorig jaar voorlopig Keur toebedeeld kreeg. KWPN zegt, wij willen haar nog een keer zien om Keur te kunnen verklaren. Goed, zij monstert haar merrie, komt achteraan te lopen en het enige commentaar wat zij kreeg: verkeerd voorbeen gebruik. Bij de opstelling weet men niets over het voorlopig-Keur zijn en is dus waarschijnlijk voor Jan Doedel naar CK geweest. Tja, Trakhener...wat een boer niet kent...

[url]Kringkampioen 2014 ZZL met Zhivago!![/url]
Orun niveau 2 allround instructeur! IM/jurylid KNHS

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:17

Larduc is niet gekeurd voor trakehner, wel voor ZfDP.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:30

Zannekin schreef:
Larduc is niet gekeurd voor trakehner, wel voor ZfDP.



Vandaar zeker. Haha!

Moeten deze mensen nu ongelukig zijn.??

NRPS-Zeeland

Bij de driejarige en oudere E-pony’s kwam de vijfjarige schimmelmerrie Precious Pyra op de hoogste ereplaats te staan. Deze merrie spreidde een geweldige uitstraling ten toon en liet momenten van een machtige draf zien.

Zij heeft de Trakehner Larduc als vader en stamt uit een rijpaardmerrie van Falco x Tango x Marconi. De fokker is J. Walraven in Kerk Avezaath en de eigenaresse mw. A. van der Ven te Etten-Leur.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:36

Bedoel ik, geen keur geworden: niet omdat hij een trakehner is, wsch wel omdat hij enkel ZfDP is.
Heb helemaal niks tegen die paarden maar als je ze koopt mag je toch voorgelicht zijn dat (onterrecht) de deur vaak dichtgaat. Koop ze voor de sport : geen probleem, maar wil je ze ooit een ander stamboek binnneloodsen: wel problemen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:44

Zannekin schreef:
Bedoel ik, geen keur geworden: niet omdat hij een trakehner is, wsch wel omdat hij enkel ZfDP is.
Heb helemaal niks tegen die paarden maar als je ze koopt mag je toch voorgelicht zijn dat (onterrecht) de deur vaak dichtgaat. Koop ze voor de sport : geen probleem, maar wil je ze ooit een ander stamboek binnneloodsen: wel problemen.


Wat moet je met een stamboek. (registratieburo dat is alles)

Het zijn net als met aandelen,ballonnen, die door de sport steeds meer doorgeprikt worden.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:47

Dat is goed als je van alles op de hoogte bent en sterk in je schoenen staat. Maar dan moet je al wat weten hoe alles draait in de stamboekwereld, anders kan je wel eens ontgoocheld raken over je aankoop.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers