probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stekel
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Omgeving alkmaar

probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 17:36

Mijn vriendin en ik hebben al een hele tijd een vz paard waar het al lang niet goed meer mee gaat.. Qua gezondheid gaat hij steeds meer en meer achteruit en ook met de eigenaar hebben we steeeds meer problemen. Mete door zijn laconieke houding gaaat het zo slexcht met ons vz paardje... Maar mijn vriendin denkt er nu dus over om hem te kopen.. Het zou in principe kunnen om als vast latsen alleen een wormenspuit en de hoefsmid te laten komen.. Dan ozu je nog de stalling over houden wat bij een bepaalde stal zo'n 300 pm zal zijn. Daar heeft hij ook al zijn hele leveb gestaan en heeftf daar een goede weidegang. Waarschijnlijk moet er wel een bijrijder bij komen, maar dat zal moeten lukken..
Maar het probleem is nu dus wel dat het niet mag.. Wie heeft er tips om het zo goed mogelijk te vragen aan je ouders? Ze kan voorstellen om haar zusje le te gaan geven op haar paard zodat ze niet meer op een manege hoeft te rijden wat veel geld scheelt en ze zo ook beter les krijgt..

En weet er iemand ook wat af van verzekeren? Het is een 18 jarig niet supergezond paard en de kans zit er in dat hij ziek wordt..

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 17:59

Met zo'n geval hebben wij ook te maken gehad, dat was wel een shetje, mijn zusje en haar vriendin hebben haar dan ook helemaal zelf moeten betalen, mijn zusje betaalt nu nog steeds de helft van het stallingsgeld, haar vriendin heeft haar ouders daar nog wel voor weten over te halen, dus die hoeft dat niet. Maar goed, t kost met zon paard een berg geld en vaak heb je dr helemaal nix aan. (die shet was trouwens niet heel erg ziek) Maar als je denkt dat ie er met de juiste behandeling nog jaren op vooruit kan gaan.... Ik zou t persoonlijk niet doen en toch nog eens goed met die eigenaar praten, en zorgen dat je échte argumenten hebt! Lukt het dan nog niet, dan moet je de voordelen en nadelen eens goed op een rijtje zetten van het wel en/of niet kopen en kijken of de voordelen op kunnen tegen de nadelen.... En ik denk dat haar ouders dat al gedaan hebben... En anders moet je ook voor je ouders dat lijstje met voor en nadelen laten zien, als het positief is natuurlijk! En als je het echt wilt zelf je ouder geven nog niet toe, dan moet je gewoon zorgen dat zij ook medelijden krijgen met dat paard (heeft mn zusje ook gedaan) zodat dat ze over de streep trekt, en blijven herhalen hoe zielig het wel niet is, niet tot vervelens toe maar wel regelmatig en anders moet even langskomen dan kan kunnen mn zusje en ik je wel wat lessen geven in het overhalen van ouders Knipoog
Maar goed ik zou er nog even héél goed over nadenken!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 18:23

mijn ouders weten dat ik dol ben op fred en krijgen dagelijks te horen wat er precies is gebeurt en hoe het gaat met fred. Na een tijdje toen hij geen bik smeer kreek, heeft mijn vader voorgesteld om het dan maar zel t ekopen en wilde de helft betalen...
Een bijrijder zou ik in principe al hebben want dat wil mijn vriendin dan doen...
en praten met de eigenaar kan niet... Hij is type domme boer die zo veel mogelijk leuek jonge meisjes op zijn erf wil hebbe lopen... ik heb hem vanfdaag ook uitgelegd waarom ik niet wilde dat die twe everzorgers er weer bij kwamen.. Zij zijn vreselijk onvereantwoordelijk en komen wanneer het ze uitkomt...
Maar echt ziek is hij niet meer... Door die biks is hij er wel op vooruit gegenaa, maar het komt toch door het tekort aan voer dat het nu zo mnet hem gaat...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 18:31

Ik zou het paard niet kopen.
Klinkt best hard, ik begrijp ook heel goed dat je veel van het paard houdt, maar als ik het zo bekijk...
Een paard met z'n tweeen kopen is al best moeilijk, er moeten erg goede afspraken gemaakt worden. Beslissingen moet je met z'n tweeen nemen en dat is lastig.
Verder zijn er meerdere moeilijkheden met dit paard.
Als het paard ooit door omstandigheden niet meer door jullie onderhouden kan worden, wat dan?
Verkopen gaat dan heel moeilijk op die leeftijd, misschien nog als manegepaard maar ik weet niet of je dit zou willen. En of het paard het uberhaubt kan.
Je kunt zelf wel dit beestje een goed tehuis aanbieden, maar als hij ziek wordt?
Je zegt zelf dat zijn gezondheid achteruit gaat.
Dat betekent extra dierenartskosten, honderden guldens.
Of je dit paard nog goed kan verzekeren... terwijl hij al wat ouder is en niet meer gezond... ik weet niet of dit gaat?
Ik zou daar eerst achter komen als ik jou was, voordat je tot de koop overgaat.
Want een paard kopen dat al ziek is, dat is niet bepaald verstandig.
Dan kun je beter een soort deal met de boer sluiten dat je het paard van hem 'huurt' of zo, onder voorwaarde dat hij wat beter voor hem zorgt.
Dus dat je hem gaat betalen, maar dan moeten de omstandigheden wel verbeteren, dat hij wat aan de gezondheid e.d. gaat doen.
Misschien kun je het zo oplossen?
Heel veel sterkte met de beslissing!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 18:37

Ik denk inderdaad dat je eens met je ouders aan tafel moet gaan zitten.

Zorg dat je zelf een baantje hebt zodat je zoveel mogenlijk zelf kunt betalen.

Je zegt zelf al dat het dier niet helemaal gezond meer is, maar is dit zo erg dat er niks meer aan gedaan kan worden?
Persoonlijk denk ik niet dat dit dier nog in de verzekering komt.
Maar waar wil je hem dan voor verzekeren? Ziekte kosten? Dit kost ook klauwen met geld hoor.
Gezien de leeftijd wordt ie misschien niet eens opgenomen.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 18:43

nee huren kan niet.. met de iegnaar valt dus absoluut geen afspraken te maken.. En het gaat me er ook om dat hij daar weg gaat/... Dat hij er zo aan toe is komt mede doordat hij ondervoed is... Ook zoijn andere paard is er niet geod aan toe...
Bij de stal waar ik hem wil zetten kan hij elke dag op land en in pincipe staan ze dat snachts ook... Dan eet hij weer constant en wordt weer wat dikker...
en dat met izjn tweeen? we hebben hem een tijd ook met zijn tween verzorgd.. opzich ging dat goed.. alleen vond ik het toen wel een probleem dat ik minder moest rijden en daar heb ik u totaal geen problemen meer mee... Ik weet wel cker dat dat goed zal gaan...
en ik kom uit op zo'n 350 gulden vaste lasten.. Zonder bijrijder nog...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 20:05

verzekeren vcalt dus blijkbaar af... Ik wilde hem idd tegen ziektekosten verzekeren.. Maar ik heb een baantje en verdien daar 260 gulden per maan d mee.. Een vriendin wil hem dus gaan bij rijden en misschien kan ik het zo regelen dat ik mijn szusje les geef of zo...