achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 22:21

Sorry wist geen gepaste titel Bloos!


Ik zat topics te lezen over de achter hand. Nou weet ik dat mijn paard de achterhand er aardig goed onder heeft (hij stapt ruim een hoefbreedte over zijn voor afdruk heen) Overal vind je terug dat hij op de afdruk of net iets over de afdruk moet stappen. Maar is er ook nog een ideale plek dat hij hem neer zet? Beetje krom gezegt maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Schijnheilig

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:24

hij moet in stap ruim overstappen, 3 hoeven overstappen en je hebt dus een mooi goed ruim paard Haha!
als ze net "in" stappen, is het een normale stap dus, stappen ze niet ink, dan hebben ze een korte stap

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 22:27

dat vroeg ik me dus af Haha! zat al bij mijn paard te kijken hoe ver hij over zijn afdruk stapt, maar toch al ruim een hoef lengte Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:52

Te ver is ook weer niet goed. Op het moment dat het paard zijn achterbeen zeer ver naar voren zet kan hij geen gewicht dragen. Het idee van een zware tas een halve meter van je af houden.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 09:48

Hangt ook af van de bouw van je paard. Een paard met lange rug, zal minder ver overstappen, zonder dat dat betekend dat ie z'n achterhand er niet goed bij heeft.
De achterhoeven moeten het zwaartepunt van het paard zo dicht mogelijk benaderen. (en zoals Josien zegt, dus ook niet daar te ver overheen gaan!)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 12:50

dan krijg ik daar nu wel een beetje een idee van. Vond het wel intressant om te weten Haha! Met mijn paard zit het dan wel goed.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:01

josien schreef:
Te ver is ook weer niet goed. Op het moment dat het paard zijn achterbeen zeer ver naar voren zet kan hij geen gewicht dragen.

Wat is té ver? Mijn pony (1.36) stapt meestal 2 hoeven verder (dus dan past er 1 hoef tussen), maar als hij zich wat drukker maakt gaat hij heel hard stappen, hij blijft wel stappen, maar dan passen er bijna 3 hoeven tussen....wat is dan te ver? Hij kan mij blijven dragen en ook de wagen blijven trekken.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:16

Een paard dat zoals je zegt Sjonniej wel twee hoeven hover stapt kan nooit goed dragen. Het kan geen gewicht dragen als zijn achterbeen zo ver naar voren word gezet. Pas op het moment dat het been dan terug komt en kan buigen, kan hij gewicht dragen. Het is natuurlijk niet zo dat het paard dat omvalt, maar gebruikt dan zijn achterhand enkel om overeind te blijven en niet om te dragen.
Voor de kar lijkt het me ook niet goed. Waarschijnlijk zou hij de kar trekken met zijn voorhand inplaats van zijn achterhand daarvoor in te zetten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:55

Dan is mijn pony zeker heel bijzonder. In draf doet hij het ook regelmatig...Maar gebruikt dan wel goed zijn achterhand, aangezien dat zo ongeveer het enige is waar ik nu mee bezig ben ohz.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:59

Ver onderzetten en dragen zijn niet aan elkaar gelijk! Wij hebben er een die zeer ver onder zet en zelfs springschoenen voor aan moet tegen het trappen op de hoefballen. Hij draagt zeker niet en heeft vrijwel alle gewicht op voorhand. Dit wordt veroorzaakt doordat hij atactisch is en een zeer zwak rechterachterbeen. Nadat er conditie wordt opgebouwd, kan langzaam aan de achterhand meer getraind worden door overgangen en tempowisselingen.
Trekken kan heel goed werken, mits niet te zwaar. Je kunt ook longeren met stuk autoband er achter, dan wordt de achterhand ook meer gestimuleerd (van mensporttrainer). Je moet je paard daar wel eerst aan wennen natuurlijk, Twee lijnen longeren kan natuurlijk ook, maar daar moet je wel handigheid in ontwikkelen. Moeilijk daaraan is hoe voldoende naar voren houden zonder harder te gaan en daarmee op de hand gaan hangen of achter het bit kruipen.

succes