Doorgezakte rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 19:31

Mijn vzpony is al op leeftijd en heeft nogal een doorgezakte rug:

Afbeelding
Afbeelding

Toen had ik laats een topic geplaats met de vraag of jullie vonden dat ik er nog op kon rijden (gewoon wat stappen en af en toe een drafje) ook aangezien mn lengte en gewicht (1.78m en 63 kilo). Iedereen zei van wel, nu stap ik er af en toe op en ze schijnt het niet erg te vinden (ze doet in ieder geval niet moeilijk, bijv. niet dr oren in dr nek als ik opstap).

Maar nu vraag ik me af of ze erg last heeft van die doorgezakte rug, is ze daardoor minder sterk?
Ik wil gewoon af en toe wat stukjes met haar buiten stappen maar ik ben bang dat ze dan last heeft van haar rug?

Dit ben ik op haar:
Afbeelding

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:33

Hoe oud is ze?? Knipoog

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 19:35

23 Lachen

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:37

als jij gewoon rustig stapt kan het dacht ik niet echt kwaad.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:47

Ik denk ook niet dat het kwaad kan, maar wel opletten of ze er moeite mee heeft.

Noem je dat een doorgezakte rug Tong uitsteken
M'n verzorgpaard, 28 jaar:
Afbeelding

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:06

ik zou het gewoon niet doen, bovendien ze is 23! Ga met haar wandelen en lekker poetsen, rijden zou ik niet meer doen! Ook niet stappen ..

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:15

Rijden kan makkelijk naar mijn idee hoor. Als ze er geen last van heeft voor de rest. Het lijkt mij een sterk paardje. Gewoon rustig aan doen! Je ziet vanzelf denk ik wel als het niet meer gaat. Ik ken zoveel paarden die in de 20 nog gewoon lekker kunnen rijden (rustig aan).

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:19

nou,ik vind het idd ook niet echt doorgezakt hor!ze is eerder overbouwd en daardoor wat hol in dr rug.
tja,als je merkt dat ze er lol in heeft als je erop gaat zitten(oortjes naar voren,zelf willen lopen)zou ik gewoon nog lekker hobbelen hor!
niets zo erg voor een pony als "opzij"geschoven worden.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:22

MTHRANDIR.. jij zegt dus dat ze met pensioen moet.. als het paardje er nog plezier van heeft, en voor de rest lichamelijk nog helemaal in orde is, zou ik daar persoonlijk nog lekkere rustige ritten mee maken. veel stappen, en af en toe een drafje kan echt geen kwaad. (misschien beter met zadel? lichtrijden is iets ontlastender)
zorg ook bij oude pony's dat ze genoeg en regelmatig beweging krijgen, rust roest.

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:23

mischien heeft het er ook mee te maken dat er al bijna niks meer met dit paardje is gedaan afgelopen jaren (ong een jaar stil gestaan toch?)
rugspier is mischien wat slap daardoor...

mithrandir je kunt er nog best op stappen hoor.

op sommige 28 jarige paarden word er nog gereden.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:33

wij hebben indd een oude pony staan, van ongeveer 27.. zij is zogoed als topfit..

ik vind het zonde om een pony van 23 op pensioen te doen, als er eigenlijk nog niets mis mee is. doorgezakte rug krijgen ze allemaar op een gegeven moment. gewoon lekker ritjes maken meid. ze zal er een groot plezier in hebben

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 20:41

Ja ze heeft een jaar niks gedaan TongeR, we zijn al een tijdje bezig met longeren dus dr conditie is al een stuk beter

Zolang ik merk dat zij er geen last van heeft blijf ik wel gewoon stappen Lachen

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:32

Nou dan moet je toch lekker gaan rijden als je daar behoefte aan hebt Scheve mond
Lekker blijven rijden joh.. als jij maar lol hebt tog?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:40

jezus, mirtrandir.. jij denkt dus dat het alleenmaar om de rij-lustigheid gaat?
ik vind het echt belachelijk een pony van 23 op pensioen te zetten, echt belachelijk! als ze nou grand-prix niveau heeft gelopen, a-la., maar als ze alleen maar voor recreatieve doeleinden is gebruikt, evt een beetje dressuur, houd je zo'n pony het vrolijkst EN HET GEZONDS met regelmatige beweging.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:54

wat jij wilt, ik ga hier echt niet op in Haha!

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:57

stappen is niks mis mee.

ik vind dat jij in GROTE mate overdrijft.

als die pony nog KAN lopen onder de man waarom moet je het niet doen dan? omdat ze 23 is?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:57

Mijn verzorgpony is 29 en nog zo fit als mijn driejarige. Ze heeft ook een doorgezakte rug, maar daar heeft ze echt geen last van!! Ik kan nog makkelijk op dr rijden, en dan is ze vrolijk en opgewekt! Pas als de pony er ook geen plezier meer in heeft zou ik haar met pensioen doen..

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:09

dat is jullie mening, maar die verschillen nogal dus ..

grtzzz

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:20

uitgel*ld?

ja jij mag jou mening hebben maar die moet je ook kunnen onderbouwen.
en dat doe jij niet echt.

alleen omdat ze 23 is mag je er niet meer op rijden?

ik ken zelfs een manegepony van 35!!! die loopt nog iedere dag een half uurtje mee in de les.

en nee dat is ook niet zielig, die pony heeft er nog steeds ontzettend veel plezier in.
dat dat pony'tje een pensioen inmiddels wel verdiend heeft ja dat is zo maar als het pony'tje het nog leuk vind is dan mooi toch?

charmotte zegt nergens dat het paardje het niet leuk vind.

en dat rijden zal niet alleen voor charmottes plezier zijn.

van die pony's buik mag nl. ook wel aardig wat af Knipoog

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:37

hahaha een pony op een manege heeft nooit lol maar goed dat begrijp jij niet ...... Lachen en tegen die tijd dat hij die buik kwijt is leeft ie al niet meer Tong uitsteken

Eve_lien

Berichten: 12252
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:49

Aargh... negatief gedoe..
Als de pony dr nog plezier in heeft.. is er niks mis mee..

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:50

Ik denk dat ze het juist wel leuk vind om een beetje te rijden. En die rug is nog niet zo erg doorgezakt hoor. Ze lijkt me ook wat overbouwd waardoor haar rug holler lijkt. Lekker wat rijden, beweging en aandacht is wat oudjes jong houdt!. Mirza is al 28, ik rijd haar nog steeds en ze vindt het heerlijk.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:03

azriM schreef:
Ik denk dat ze het juist wel leuk vind om een beetje te rijden. En die rug is nog niet zo erg doorgezakt hoor. Ze lijkt me ook wat overbouwd waardoor haar rug holler lijkt. Lekker wat rijden, beweging en aandacht is wat oudjes jong houdt!. Mirza is al 28, ik rijd haar nog steeds en ze vindt het heerlijk.


Hoe weet je dat nou ? Scheve mond

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:34

Ik denk dat je snel genoeg door hebt als je paard het niet meer wil. Over het algemeen spreken ze duidelijke taal. En een beetje rondstappen kan echt geen kwaad, zolang het rechtdoor op niet te zware ondergrond is.
Meeste paarden voelen zich lekkerder als ze nog een beetje nuttig kunnen zijn. Let op de lichaamstaal van je paard en je ziet het antwoord vanzelf.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:38

Nou ik blijf bij mijn eigen mening Haha! dat maakt jullie niks uit Tong uitsteken maar dat maakt mij niks uit Haha!

Even goede vrienden...

*toch Verward*