[LO]kont naar binnen hoofd naar buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

[LO]kont naar binnen hoofd naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 22:06

Ik longeerde vanmorgen mijn paardje, en het viel met op dat ze met haar kont aan de binnenkant liep en haar hoofd aan de buitenkant Verward Volgens mij is dit niet erg goed. Dus misschien tips dat ze met haar hoofd naar binnen gaat en haar kont naar buiten?

p.s. ik heb nog geen bijzet en longeer met hoofdstel... help!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:09

Je kan beter proberen na te gaan hoe het kan dat ze zo loopt dan haar te dwingen met haar hoofd naar binnen te komen.. denk ik tenminste!
Elk paard is van nature scheef, de meesten zijn rechtsgebogen, wat minder zijn links gebogen.. Misschien dat iemand anders de rest uit kan leggen, anders moet je misschien een keer kijken op de site van Antoine de Bodt!

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:37

ben het met Alacairion eens. Ga eerst eens na waarom je paard zo doet, en ga niet lopen dwingen. Schiet je niks mee op. Voor hetzelfde geld mankeert je paard iets, en loop jij m tot iets te dwingen wat hij lichamelijk gewoon niet kán uitvoeren.
Verder is het wel heel belangrijk dat jij op de juiste positie staat, ter hoogte van de achterhand. Door daar licht druk op te geven (met je lichaamshouding!! niet met zwepen en dergelijke) vraag je m de achterhand naar buiten te bewegen. Zorg verder ook altijd dat je longeerlijn lichtjes doorhangt. Je moet je paard niet hinderen in de mond en in zn bewegingen. je paard moet op zn eigen benen lopen. Succes

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:53

Lacuna schreef:

Zorg verder ook altijd dat je longeerlijn lichtjes doorhangt. Je moet je paard niet hinderen in de mond en in zn bewegingen. je paard moet op zn eigen benen lopen. Succes

En wat als het paard de cirkel steeds groter maakt, en dat het touw daardoor strak staat, moet je dan maar achter hem aanlopen, of bedoel je dat ie eerst moet leren om netjes om je heen te lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:36

als dat zo is, Trixy, dan ben je gewoonweg nog niet ver genoeg met je paard om het te leren netjes naar binnen te kijken. dan moet je dát probleem (dat hij de cirkels groter maakt) eerst oplossen, voordat je aan andere dingen gaat beginnen...
Als je paard de cirkels groter maakt, "knijp" je als het ware de longeerlijn in.als je paard meegeeft en naar binnenkomt, geef je gelijk mee, laat je gelijk los.
maar goed, dat is weer een heel ander probleem..

Laueef, op welke hand doet hij het meer, links of rechts?
Of doet hij het alleen maar op een hand, en niet bij de andere kant?
IK blijf het topic volgens, dus ik lees het nog wel Lachen

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:03

Longeer je met zo'n logeerbitstukje?? Het probleem van die dingen is dat als je aan de longeerlijn trekt je dus aan de buitenste bitring trekt, dan gaat dus inderdaad het hoofd naar buiten. Verder kan je doormiddel van een bijzet of slof de stelling naar binnen brengen, niet glijk helemaal in de krul trekken natuurlijk maar steeds een gaatje meer totdat je de stelling naar binnen hebt.