Galloperen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Galloperen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 23:21

Ik rijd nu weer een paar weekjes op een pony op stal...
Nou ligt het niet aan de pony ofzo maar door een vroegere ervaring, ben ik bang om er af te vallen tijdens het galloperen...
Ook blijf ik niet goed zitten in het zadel...
Iemand nuttige tips?
Ik wil ook eerst de pony goed leren kennen en goed vertrouwen voor ik een gallopje aanga...

(Vandeweek vloog ze wel in galop er vandoor maar dat was een rondje en toen ZAT ik dus ook niet...)

Graag hoor ik het snel!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:31

Om te blijven zitten, moet je zelf ontspannen zijn.
Misschien is het handig om les te nemen. Dat geeft mij altijd meer zekerheid en dan durf ik meer.
Ook kan zij dan zien wat je niet goed doet tijdens de galop.
Verder is het een kwestie van vertrouwen opbouwen.
Bij mijn eerste verzorgpaard heeft het denk ik ook drie maanden gedruud voordat ik normaal met haar kon galopperen.
Dus er is nog hoop voor je Knipoog

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:06

Gewoon rustig een beetje die pony leren kennen ja, als je erg bang bent.. En in galop zelf ontspannen zitten, misschien een klein beetje achterover ofzo (klein beetje maar, maar dan is er (meestal) minder kans dat je eraf valt) Het lukt je vast wel hoor Mijn vriendin was ook bang, die durfde niet te galopperen op pony's die ze niet kende.. Maar dat is ook helemaal goed gekomen!

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:09

Ik durfde het eerst ook niet.
Toen heeft de moeder van een vriendin me op hun paard gezet, een heel lieve kwpn'er, en me aan de longe laten galopperen. Ik had met 2 handen het zadel vast, maar ik hoefde toch niks te doen.
Een maand later durfde ik nog niet en toen had mn vriendin me weer op dat beestje gezet, en moest ik hem zelf aan laten springen...
Ik weer met 2 handen aan het zadel (zat weer aan de longe Lachen ) en toen vroeg ze hoe laat het was, en toen liet ik gewoon mn hand los Haha!
En nu durf ik het...

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:23

Misschien is een zitles een goed idee. Iemand zet de pony aan de longe zodat jij alleen maar op je zit hoeft te letten. Ook veel knuffelen, poetsen en in de wei zitten bij de pony kan helpen hem te leren vertrouwen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:25

ik denk dat je met goede les heel ver komt

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:38

Ga voor je gevoel ver achterover zitten en denkbeeldig jezelf heel zwaar te maken. Vervolgens probeer je een heel klein handgalopje te maken.. gaat het te hard voor je gevoel neem je hem gelijk weer terug naar de draf.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 22:26

Okeej!
Ik ga het zo snel mogelijk proberen...
Eerst ga ik de pony goed leren kennen en als ik het gevoel heb dat ik het wil en dat ik denk dat het wel goed zal gaan probeer ik het.
Heb wel veel aan jullie tips!

Thnxx... ik laat jullie zo snel mogelijk horen hoe het gin!

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:36

hey hey.

ga een beetje achterover, ziten maar houd wel je rug recht!!!
trek je schouders naar achteren en probeer zo ontspanend mogelijk in het zadel tezitten, ga mee in de bewegingen van het paard, buiten been achter de singel en daar ga je!!!!
xx romy sucses het lukt wel!!!!!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:28

ik durfde eerst ook niet te galoperen... Maar toen kreeg ik dus longelessen van van lesgever en toen ging het steeds beter binnen ene paar lessen galopeerde is zonder! Dus als ik jou was zou ik een paar longelessen nemen met je lesgever die jou goed kend... als je nog vragen hebt pb me maar Knipoog

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:21

Doe gewoon rustig aan. Je bent zeker niet laf want je bent zo moedig om je angst te confronteren. Lekker draven kan ook leuk zijn. En het galopwerk kan je je paard eventueel aan de longe laten doen of door iemand anders als je dat wenst. En wie weet als je plezier met je paard blijft maken komt galop zonder dat je het weet! Gewoon rustig aan en niets overhaasten, blijf er voor zorgen dat je plezier blijft beleven. Lachen

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:59

ontspannen en je benen goed aanleggen!

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 21:49

Ok, vandaag heb ik me er over gezet...
Ik had zoiets van: niet te veel nadenken gewoon doen...
Ik dus galophulp geven maar ze reageerde niet dus ik kreeg wat kriebels omdat het me te lang duurde...
Toen weer rustig laten draven en weer aangespoort en toen ging ze een paar passen... (ik zat toen heel overdreven achterover)
Toen weer trug naar de draf en later weer aangespoort en toen ging het goed al moest ik wel goed mn binnenbeen er aan houden omdat ze op een minivoltetje ging galloperen...
Maar toen ff been gegeven en goed gaan zitten en het ging goed Haha!

Ik heb nu gewoon zin in zaterdag hahaha!

D1d1
Berichten: 32
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:23

ik heb nog wel een tipje voor je als je ook meer vertrouwen wil moet je gewoon goed de tijd nemen om je paardje te poetsen etc. en als je er dan wel weer aan toe bent om te galloperen moet je jezelf idd zo zwaar mogelijk maken goed diep gaan zitten en je hakken naar beneden drukken...ik vind het wel goed van je dat je je angsten wil overwinnen OK dan!

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:03

Alieta schreef:
ontspannen en je benen goed aanleggen!


eehhmm dit kan verkeerd overkomen...voor mensen die niet goed zitten betekent benen aanleggen al snel klemmen.
En dat lijkt me niet zo handig in dit geval... Bloos

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 21:29

D1d1 schreef:
ik heb nog wel een tipje voor je als je ook meer vertrouwen wil moet je gewoon goed de tijd nemen om je paardje te poetsen etc. en als je er dan wel weer aan toe bent om te galloperen moet je jezelf idd zo zwaar mogelijk maken goed diep gaan zitten en je hakken naar beneden drukken...ik vind het wel goed van je dat je je angsten wil overwinnen OK dan!


Nou de pony zelf ken ik wel goed ...
Kom daar op stal zo'n 8 jaar en heb haar toen ook wel gepoetst enzo...
Maar ook zo is: als ze ergens van schrikt, kreeg ik bij haar altijd hartkloppingen en kriebels...
Laatste keren dat ze dat deed bleef ik koel en schrok ik er zelf niet eens meer van Haha!
Wel een teken van vertrouwen Haha!

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:29

Als je bang bent dat je niet goed zit, probeer dan altijd rug recht, schouders naar achteren, iets naar achter leunen, hakken laag.. EN KNIEEËN aan het zadel!!! *LOL* Dat werd er vroeger bij mij ingestampt. Zelfs met bierviltjes enzo! Bloos En.. gebruik de spiegels in de bak, zo kan je goed zien of je wel goed zit! Pling

En als je het nog niet aandurft om lang te galloperen, dan ga je toch de hele les stappen en draven. Is net zo leuk lijkt mij. Ik rijd liever een halfuur in stap en draf lekker dan dat ik anderhalfuur alles gedaan heb, maar me er niet lekker bij gevoeld heb. Lachen

Succes ermee!! OK dan!

Lampje
Berichten: 1313
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:44

een les helpt niet gijsenkim. Niet op af te kraken, maar iemand kan hamer blijf zitten naar achteren handen omlaag. Maar het is belangrijker om eerst vertrouwen terug te krijgen en de gang van het paard weer te leren krijgen. bij mij is het nu een jaar geleden en na 3 maanden durfde ik weer te galloperen. Nu denk ik er niet eens meer over na.. indd zitles aan de longe goed plan of zoals ik.. paarden van een ander die amper opgooien en braaf zijn.. en zo van makkelijk naa moeilijk gaan! en ik verzeker je als je er doorheen bent dan zit je in galop als anky!!! Knipoog

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:40

ik rij ook op dezelfde stal als welhsfanastic en ik kijk afentoe wel naar haar of haar houding goed is enzo.
en als het niet goed is zeg ik het.
de laatste twee keer heb ik haar niet zien rijden, toen ging ze galopperen maar volgens mij ging dat heel goed!
you go girl!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 10:57

Durf je het aan de longe wel? Probeer het dan zo. Desnoods zet je een vierkantje af zodat je helemaal niets anders hoef te doen dan te zitten.
De gene die longeert kan je pony terug nemen of zorgen dat hij in galop blijft.

Lampje
Berichten: 1313
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:42

je laat ons wel weten hoe het gegaan is he! We willen uitgebreid verslag Bloos

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 16:20

Ik ga juist liever niet aan de longe... als ze me dan op zon rondje zetten vind ik het moeilijk rechtop te zitten... (denkik...)
Ik heb het nu al eens los geprobeerd en mischien ga ik vnaaf weer rijden dus dan kijk ik wel weer...
Gister nog gereden maar de bak was glad dus ik neem ook liever geen risico's...

Ik laat het jullie cker weten Knipoog

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:26

Ik denk ook dat het een goed idee is om je pony aan de longe te nemen met een vriendin. Zorg dan wel dat de volte groot genoeg is (zeker 15 m) Doe alsof je in een luie stoel zit.. En maak je benen lang. Veel succes ermee!!

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:55

Dat longe idee is inderdaad al goed, maar als je niet kan doorzitten in draf moet je niet gaan galloperen. Om doorzitten te leren (waarschijnlijk kan je dit al) kun je het beste je stijgebeugels uit doen en je benen langs je paard laten. (Sla de stijgbeugels wel over de hals). Blijf wel niet te lang zitten want je krijgt steken in je buik. Ga dan weer lichtrijden en dan weer doorzitten.
Het lukt vanzelf.
Het is helemaal niet raar dat je bang bent dat je eraf valt. Ik ken ook een meisje, die viel vaak in galop van haar paard en ze durfde het uiteindelijk totaal niet.
Na de 3de keer vallen is ze opgehouden met paardrijden.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 22:30

Okeej... een update:
Maandag met iemand van stal een buitenrit gemaakt...
Nou is mijn pony wel mak... dusjah...
Even wat draven en toen ging ze ook in galop...
Heb het goed uitgezeten en ik was niet bang...
Wel iets omdat je ergens op een plek bent die wat onbekend is...
Dus er kan zo ineens natuurlijk wat gebeuren (we waren in een natuurgebied)...
Maar het ging goed Haha!
Xie het zonnig in haha!