2 hengsten bij elkaar zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Michelle84
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-07-04

2 hengsten bij elkaar zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 16:53

Hey allemaal!!

Ik heb een vraagje,
Bij mn vriendin thuis hebben ze een vierjarige hengst,
die tot nu toe alleen staat.
Nu krijgen ze er nog een andere 6 jarige d pony bij die nog hengst is.
Mn vriendin zou graag willen weten of ze ze bij elkaar in kan doen.
Ik denk zelf dat dit niet zo verstandig is, hoe denken jullie hierover?
Zouden ze bijvoorbeeld samen in de bak kunnen staan.

Groetjes Michelle


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:49

niet verstandig!!
de hengsten zijn te oud omm nog bij elkaar gezet te worden
en zeker omdat die andere nieuw binnen komt, die zal dan flink aangepakt worden !

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:21

2 solo hengsten van nagenoeg dezelfde leeftijd bij elkaar zetten gaat vaak wel goed.
Het gedonder begint als je een solo hengst in een groepje wilt zetten, of als er een merrie in de buurt is.

maar 2 die echt verder alleen zijn; dat komt goed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:46

Ik denk dat je even moet uitproberen, je merkt het vanzelf...

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:06

Ja, met dat leeftijdsverschil zal het lukken waarscheinlijk. Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van de hengsten. Een merrie ofzo moet je er idd nooit bij zetten dan! Dan gaan ze 'vechten om de merrie'

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:31

Ik zou het niet doen. Ik heb mijn paard ( een ruintje) in de wei gezet met een andere ruin. ( allebei net gecastreerd) En dit ging gruwelijk mis.. Als ze nog even door waren gegaan hadden ze mekaar afgemaakt.. En dat terwijl mijn paard echt een duts is...
Je ziet vaak dat ze dan opeens ander gedrag gaan laten zien en over het algemeen gaan ze door tot er ééntje voorgoed opgeeft... Dus pas er mee op...

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:04

Ik heb inmiddels 5 hengstjes bij elkaar gehad. Niet allemaal tegelijk maar steeds twee bij elkaar en heel even drie. En ik heb het maar één keer gehad dat het echt niet ging tussen twee. Het kan dus best goed gaan maar niet altijd. Ik denk dat je gewoon moet kijken naar het karakter van beide en hoe ze doen als je ze naast elkaar zet (met een hek er tussen) en dan beslissen of je het kan proberen. En zorg als je ze samen zet dat ze veel ruimte hebben zodat ze van elkaar weg kunnen. Het liefst op de wei want dan hebben ze ook gras als afleiding en hoeven ze elkaar niet in de weg te lopen.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:05

Kan je wel bij een wat oudere hengst een veulen zetten? Of ook niet?

Morgen.
...

Glorie.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:18

Dees schreef:
2 solo hengsten van nagenoeg dezelfde leeftijd bij elkaar zetten gaat vaak wel goed.
Het gedonder begint als je een solo hengst in een groepje wilt zetten, of als er een merrie in de buurt is.

maar 2 die echt verder alleen zijn; dat komt goed.


Meeneens als ze samen zijn hebben ze geen merries die ze moeten verdedigen. En doen ze waarschijnlijk ook niks maar als er een merrie is de buurt is dan is het niet verstandig.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:36

Of ze samen kunnen hangt niet van hun geslacht af maar van hun karakters

Voor welke paarden dan ook : eerst maar eens aanzien hoe ze op elkaar reageren met een hek ertussen , en als er dan geen haat en nijd is gewoon proberen hoe het samen gaat

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:40

Bij ons is het 1 keertje fout gegaan. Toen een enter bij een twenter en driejarige hengst kwam. Het ging een paar dagen goed alleen op de vierde dag hebben ze hem echt helemaal in elkaar geschopt. Blijf ze goed in de gaten houden! In principe fokken wij de hengsten met elkaar op en dat gaat altijd goed. Straks komen er drie veulens (die bij elkaar lopen) bij een enter hengstje. Als ze met z'n vieren goed gewend zijn, komt er misschien een twenter bij. Hoogstwaarschijnlijk is die twenter onderhand al gecastreerd. Want wat voor een nut heeft het om ze hengst te laten als ze niet voor de dekdienst gebruikt worden......

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:38

Ik vind het ook geen geslaagd idee, voeg je een stel hengsten toe aan een koppel, dan zijn er wat schermutslingen voor ieder zijn eigen plek in de rangorde heeft, maar dan praat je over jonge paarden.
Hier praat je over een volwassen paard, waar je een oudere, maar zeer waarschijnlijk veel kleinere hengst aan toe wil voegen.
De kleine zal gezien zijn oudere leeftijd, zijn dominantie over de grote willen bevestigen.
De grote daarintegen zal zijn "eigen plek" willen verdedigen.
Dus nee, ik zie dit niet als een goede optie.
Je zou kunnen proberen ze eerst naast elkaar, met een deugdelijk hek ertussen, te laten lopen. Je ziet dan snel genoeg, hoe hun gedrag ten opzichte van elkaar is, zonder dat ze de kans krijgen elkaar zwaar te beschadigen.
Ook zal je vriendin op moeten gaan passen, want het gedrag van de grote hengst ten opzichte van haar, zal ongetwijfelt veranderen, ivm met een stukje jalouzie, maar ook zullen de hormoontjes nu op gaan spelen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:06

Mijn paardje is toen hij in Nederland kwam als hengst in een hengsten/ruinengroep gezet bij een pensionstal. De leider was een oude ervaren fries en de groep is altijd rustig gebleven. De hengsten speelden altijd met elkaar en er is nooit een probleem geweest.

je zou het eerst eens moeten proberen met een draadje ertussen voor de zekerheid.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:15

In het blad Bit staat een mooi stukje over hengsten eigenlijk een hengst en een ruin die een iemand graag samen wilt. Als beide paarden het gewend zijn om op het land te staan kan je het proberen. Zorg dat er geen merries in de buurt staan en zet ze eerst naast elkaar op het land zodat ze niet bijelkaar kunnen en af en toe wisselen van stuk. Lees het artikel in Bit eens daar staat het goed uitgelegd als je het wilt proberen.

succes

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:31

Twee wat oudere hengsten bij elkaar zetten lijkt me geen goed idee.
Zeker als ze al gedekt hebben en altijd alleen hebben gelopen. Dat wordt vechten, zeker als er merries in de buurt lopen!
Misschien kun je aanzien hoe ze zich gedragen als ze naast elkaar in een afzonderlijke weide staan (met een pad ertussen).

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:27

Lijkt me vragen om moeilijkheden!

:D M2 + 8 :D


Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:38

je kan het proberen, je weet nooit hoe ze op elkaar reageren. Ik denk alleen dat die nieuwe moeilijk word geaccepteerd en nou ik zou het gewoon niet doen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, JornaR, Kirja, Luzerna en 110 bezoekers