vraag: waarom huurpaard goedkoper dan eigen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

vraag: waarom huurpaard goedkoper dan eigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 15:07

Het valt me op dat mensen over het algemeen vinden dat je als je een paard huurt hier minder voor zou moeten betalen dan er zelf eentje te hebben. Leggen jullie mij dat eens uit, want ik vraag me af waar dat idee vandaan komt. Verward

Ik wil dit wel eens voorleggen aan jullie:
Stel: Ik heb een super paardje, gezond, sterk, super sporttalent en ik kan straks door omstandigheden de kosten niet meer betalen, maar wil dr niet verkopen, dus ik denk: ga m ver-leasen dus te huur aanbieden.
Iemand wil dr wel huren maar wil daar niet teveel voor betalen omdat dat blijkbaar niet zo zou horen… en dat komt dan neer op ongeveer half/driekwart stalgeld. Ze wil er dan wel wedstrijden mee rijden en naar les en uitmesten doet ze wel zelf.

Dan zou ik toch gek zijn? Dat zou betekenen dat die huurder er alles mee mag en kan doen en ik voor meer dan de helft van de kosten kan opdraaien?? en de hoefsmid/verzekering/dierenarts etc zouden ook nog voor mijn rekening komen!
Dus dan zit ik feitelijk iemand anders zijn/haar hobby te bekostigen en loop ook nog eens alle risico's. Misschien is dat wel geen fantastische ruiter en loop ik ook nog eens de kans op een verpest paard?

Ik vind dat de toekomstige huurder ook de bijkomende kosten mag betalen, die zouden ze anders toch ook kwijt zijn met het hebben van een eigen paard? Dan zijn ze tenminste ook een beetje zuinig op mn spullen/paard.
Er blijft voor mij nog zat risico over...
Ik ben in totaal al bijna 250,- per maand kwijt en ik sta echt niet op een dure stal! Ik betaal 125,- stalling (zelf mesten), komt nog biks bij in de winter (3 kilo per dag x 7 mnd is ongeveer 280 per jaar) dan verder de smid 7 x per jaar 75,-, wormenkuren keer of 7 x gem 12 euro, verzekering (die is bijna 500 per jaar), entingen 2 x per jaar , alles bij elkaar totaal zo’n 3000,- per jaar.
En dat zijn alleen de vaste kosten! Daarbij komen nog alle andere zaken zoals zadel/hoofdstel, dekens onderhoud/wassen, tandarts, alle dingen die je er nog bijkoopt, zoutblokken, snoepjes, noem ze maar op!

Ik vind een huurprijs van minimaal 250,- normaal voor dat sportkanon van mij.
Vergeet niet dat er jaren training in zit en dat dier een berg talent heeft waar ook voor betaald mag worden!
Voor een Mercedes betaal je ook meer om te leasen dan voor een Dafje, toch?
Barst maar los!

Let op! Dit is maar een stelling, ik wil mn paard lekker zelf houden! Of er moet zich iemand aanbieden mijn paard te kopen en terug te leasen aan mij voor half stalgeld, stuk goedkoper voor me en geen risico meer…

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:29

toen ik mijn paard wilde verleasen, waren alle kosten voor de "verzorger"
ik ga echt geen geld betalen als ze verder alles met het paard mogen doen
grote onverwachte kosten zouden we evt kunnen delen

het ging mij er vooral om dat ie niet in de handel zou komen, of dat ie verwaarloosd zou worden
helaas dacht iedereen dat een leasepaard goedkoper zou zijn... helaas is dat dus niet waar
nu heb ik m verkocht met n niet doorverkopen contract Knipoog


maar wat versta jij onder sportkanon?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 15:40

sportkanon? eentje waar alle knoppen op zitten, die het talent heeft om (nog) verder te komen en je gelijk mee kan starten, (mits je zelf natuurlijk wel kunt rijden anders bak je er alsnog niks van...) Gewoon een goed wedstrijdpaard waar je van alles mee kan doen.

Maar dat is niet de issue hier, of het al dan niet een goed paard is, het gaat er mij om hoe het toch komt dat mensen het idee hebben dat een huurpaard goedkoper zou moeten zijn dan er zelf een te hebben? Ik kan daar met mn boerenverstand niet bij.... Het bekende voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten misschien?

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:24

Hmm, interessant topic. Tsja als je alleen bijrijder bent vind ik een bijdrage niet nodig (je helpt immers iemand uit de brand)
Met verleasen geef je iemand het alleen recht op je paard en zijn de kosten daarvoor dus voor de leaser. Logisch is het wel, maar vind je zoiemand die dat doet?

Als je least heb je dus alles behalve de aanschafkosten, en ik heb het idee dat dat vandaag aan de dag niet zo'n probleem meer is (zie alle aanbiedingen voor leningen etc.)

Persoonlijk zou ik dan toch kiezen voor verkoop en evntueel met zo'n speciaal contract.

Ik vind het een moeilijk onderwerp bijrijders/verleasers en alle bijkomende aansprakelijkheid ed, dus ik waag me er niet aan en houd mn knol voor mezelf!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:46

Ik ben het helemaal met de TS eens!!

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:50

Ik denk dat dat is omdat je net zo goed zelf een paard kunt kopen als je toch alle kosten betaald, dan hoef je er niet een te huren als je precies dezelfde kosten hebt toch ?

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:01

Als je je paard niet kan onderhouden, dan moet je geen paard nemen. Ik snap wel als iemand daar niet veel voor wil betalen. Jij kan hem zo verkopen, en dan is zij hem dus zo kwijt. Want zij bouwt dan ook een band met jouw paard op, en ze verzorgd hem toch voor je dus ze doet al wat voor je en dan moet ze er ook nog voor betalen. Je moet geen bijrijdster nemen voor het geld, maar omdat je zelf wat minder tijd hebt. Als je namelijk geen geld voor hem hebt, moet je hem ook niet nemen.

vind ik Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:14

Ik zou mijn pony ook niet verkopen, hoewel verleasen wel een optie zou zijn. Op die manier zou ik ervoor kunnen zorgen dat meneer niet in de handel komt en ben ik hem 'kwijt'. Als je de aanschafkosten niet kan betalen en onderhoud wel, dan is leasen ideaal.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:27

sorry hoor maar je moet geen paard nemen als je hem ook niet kan betalen, " ooh ik laat iemand anders hem wel verzorgen en berijden, maar dan moet diegene ook in de kosten meedragen " (diegene doet al wat voor je hoor, die helpt je al met onderhouden :S:S:S)

Sorry Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:40

Bij mij is het geen kwestie van niet kunnen betalen, maar in het belang van het dier: ik wil hem niet in de handel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:42

Ik begrijp je punt heel goed, maar als je een paard huurt, dan blijft het toch zo dat je tijd en geld investeert in een paard wat niet van jezelf is. Aan de andere kant is het niet jouw pakkie an als je het paard "verkloot", dus ik snap wel wat je bedoelt. Tja... ik denk er nog even over na. Een paard van een ander blijft toch een paard van een ander en die ander zal altijd zeggenschap blijven houden.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:48

Ja, je gooit dan al je geld ' kwijt' ,want de eigenaresse kan hem terugnemen wanneer zij wil, en dat is een groot risico! je hebt nergens recht op, en daarom vind ik het onzin om zoveel te betalen als je een paard least. Je helpt de ander er mee, want zonder de leaser zou het paardje wegmoeten.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:53

Quellian schreef:
Bij mij is het geen kwestie van niet kunnen betalen, maar in het belang van het dier: ik wil hem niet in de handel.


Ja okey daar kan ik nog bij, dan snap ik dat je hem wilt verleasen.. Maar als iemand hem least, heeft hij/zij de aankoopkosten niet, maar wel de verdere kosten! (dat is leasen).. MAAR de rechten zitten toch echt bij de eigenares. Als zij hem uiteindelijk kwijt wil (om dergelijke redenen) dan kan zij hem zo verkopen! En die leaser dan? Die is hem dan gewoon kwijt. Die heeft daar niets over te zeggen! DAAROM zou ik niet gaan leasen!. Ze zeggen wel je kan het als je eigen paardje beschouwen, maar het is echt NIET je eigen paard!

En als je hem niet naar de handel wil, dan had je er nooit aan moeten beginnen! Vroeg of laat zal je hem misschien wel gaan verkopen, dat weet je van tevoren.

Grtzzzzzzzz

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:57

Mithrandir schreef:
sorry hoor maar je moet geen paard nemen als je hem ook niet kan betalen, " ooh ik laat iemand anders hem wel verzorgen en berijden, maar dan moet diegene ook in de kosten meedragen " (diegene doet al wat voor je hoor, die helpt je al met onderhouden :S:S:S)

Sorry Haha!


Op deze manier moet je idd geen paard/pony aanschaffen, maar soms kunnen persoonlijke omstandigheden wijzigen waardoor je het financieel niet meer helemaal kunt bolwerken. Dan kan een bijrijder die meedeelt in de kosten je toch uit de brand helpen.

Ik ben zelf ook bijrijder geweest, en betaalde daarvoor de helft van de stalling. Ik kon 3 tot 4 keer per week rijden, en was volledig vrij in mijn doen en laten. Ik mocht alleen niet alleen met de trailer weg en geen wedstrijden. Waarom dat niet mocht is verder niet relevant op dit moment.

Als ik een rekensommetje ga maken dan is 3 tot 4 keer in de week rijden op een manege toch echt duurder dan dit. Niet alleen lessen maar ook buitenritten. Kijk eens even wat dat allemaal wel niet kost Knipoog . Ik hoefde verder ook niet te mesten oid, alleen in het weekend een enkele keer een paar paarden buiten of binnen zetten.
Kortom wel plezier, maar geen risico's Cool .

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:02

op de manege hoe je niet uit te mesten je hoeft ook niet te poetsen, verdere verzorging etc hoeft daar niet hoor, je draagt ook een steentje mee als bijrijdster, ik vind dat je dan iets toe moet krijgen. En niet iets voor moet betalen. Tenminste niet veel. Ik betaal nu niks en ik ben blij met wat ik mag ( 4 keer rijden, voeren en mesten) ik vind het niet erg om te mesten dus doe ik dat. Ook omdat ik mag rijden. Maar dat is niet alleen leuk voor mij, maar ook voor de conditie voor het paard hoor. Normaal rijd ze 3 keer. Nu 6 dagen. Haar conditie word daar alleen maar beter van hoor :S dus je helpt het paard en de eigenares scheelt het een hoop werk!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:04

en als je al je lease geld niet uitgeeft om te gaan leasen maar iedere maand 250 euro aan de kant legt, kan je daar aan het einde van het jaar een leuk paardje van kopen hoor!! Haha!

grtzzz

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:04

ik denk dat de term "eigendom" heel zwaar weegt bij de meeste mensen.
De huurder heeft uiteindelijk geen recht om dat paard mee te nemen bij bv. verhuizing, jij kan altijd bepalen hem te verkopen enz.

Maar aan de andere kant snap ik je heel goed.
Ik moest voor mijn vroegere leasepony stalling + 15 p.m betalen, dus die 15 was dan voor dierenarts, hoefsmid, wormenkuur enz.
Zodat ik daar ook een deel in betaalde.

Ik vind het denk ik te ver gaan om je huurder voor alle kosten te laten opdraaien, je zou denk ik samen een mooi bedrag moeten afspreken.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:10

Als een manege zo zou werken waren ze allemaal binnen no-time failliet Knipoog .

Bovendien op de maneges waar ik tot nu toe gereden heb werd er toch wel verlangd dat je op z'n minst een borstel over je paard/pony haalde Knipoog .

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:15

maaitjuh schreef:
Ik vind het denk ik te ver gaan om je huurder voor alle kosten te laten opdraaien, je zou denk ik samen een mooi bedrag moeten afspreken.


Idd. Ik vind sowieso dat je een huurder niet op kunt laten draaien voor de verzekering. De verhuurder is de enige die profijt heeft van zo'n verzekering.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:18

Freggel schreef:
Als ik een rekensommetje ga maken dan is 3 tot 4 keer in de week rijden op een manege toch echt duurder dan dit.


Ik vind de vergelijking tussen huren of op een manege niet correct. Met huren ga je een hele grote verplichting aan, met op de manege rijden niet. Bij de manege kun je altijd afbellen als je geen zin hebt, is het niet jouw pakkie an als het paard kreupel is. Als je huurt moet je altijd gaan, weer of geen weer, zin of geen zin. Ik heb daar persoonlijk weinig problemen mee, maar ik vind het wel meetellen.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:19

maaitjuh schreef:
ik denk dat de term "eigendom" heel zwaar weegt bij de meeste mensen.
De huurder heeft uiteindelijk geen recht om dat paard mee te nemen bij bv. verhuizing, jij kan altijd bepalen hem te verkopen enz.

Maar aan de andere kant snap ik je heel goed.
Ik moest voor mijn vroegere leasepony stalling + 15 p.m betalen, dus die 15 was dan voor dierenarts, hoefsmid, wormenkuur enz.
Zodat ik daar ook een deel in betaalde.

Ik vind het denk ik te ver gaan om je huurder voor alle kosten te laten opdraaien, je zou denk ik samen een mooi bedrag moeten afspreken.


Hier ben ik het helemaal mee eens, ik zou nooit meer dan 50 euro willen betalen! Als je een huurder wilt die echt de kosten moet betalen, kan je beter met zijn tweeen een paard kopen zodat je beide evenveel rechten hebt.

(al is dit ook niet verstandig maja een paard is gewoon heel duur)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:23

Rechten wegen zwaar.. je doet het voor iemand anders!! Jij doet de eigenaar er een plezier mee, want anders moet diegene het paardje verkopen.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:27

Tessebes schreef:
Ik vind de vergelijking tussen huren of op een manege niet correct. Met huren ga je een hele grote verplichting aan, met op de manege rijden niet. Bij de manege kun je altijd afbellen als je geen zin hebt, is het niet jouw pakkie an als het paard kreupel is. Als je huurt moet je altijd gaan, weer of geen weer, zin of geen zin. Ik heb daar persoonlijk weinig problemen mee, maar ik vind het wel meetellen.


Op een manege moet je meestal 24 uur van te voren afbellen anders kost je dat een les. Tenminste op de maneges die ik ken. Ik snap ook wel dat er wat meer verantwoordelijkheid bij komt kijken. Maar die vergelijking heb ik puur gemaakt ivm de kosten die je maakt om te mogen rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:31

Maar ja, lessen op een huurpaard kost ook geld, dat komt er ook nog eens bij.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:33

Over het algemeen betaal je dan het "eigen" paarden tarief, wat over het algemeen toch een stukje lager is .

En kijk eens even wat een buitenritje kost van pak 'm beet 3 uur, doe dat iedere week en je hebt je kosten er zo uit Knipoog .